Flinke schop nodig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Flinke schop nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 14:44

Broeken zitten wat strakker, truitjes zitten niet meer zo mooi als eerst, foto's van mezelf gaan steeds meer tegenstaan als ik ze zie, kan geen motivatie vinden om gezond te eten.

Dit bovenstaande loop ik nu bijna dagelijks tegenaan, sinds een paar weken.
Ik ben gigantisch lui. Daardoor slaap ik veel, doe ik weinig aan sport, eet ik gemakkelijk voedsel, ipv dat ik gezond en uitgebreid kook en heb ik last van een soort algehele malaise.

Ik geef de intrede van de herfst/winter/vroeg donker graag de schuld, maar weet ook wel dat dat het afschuiven is van mijn eigen probleem.

Mijn vriend sport sinds een aantal maanden 4x per week in de sportschool; is 4 kilo aan spiermassa aangekomen, eet gezond, is gedisciplineerd, etc.
Hoe beter hij zich voelt, hoe slechter ik me voel. Raar he?

Wie heeft hier ook last van en wie kan mij helpen het leven weer wat luchtiger, slanker en sportiever te zien?

Alvast bedankt!

Horseland93

Re: Flinke schop nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:48

Ik herken je probleem, Vriendlief eet weinig, heeft ook weinig nodig, als hij sport krijgt hij zo weer een boel spieren ervoor terug,
Als ik sport voel ik me een zoutzak in actie, ondanks mijn 500 kalorien dieet/800
ik drink 2.5 liter water op een dag, ook in stopweken voel ik me gigantisch lui.

Als ik (geen) zin heb ik sporten, beloon ik me met iets wat ik écht leuk vind.
Bv, een koekje bij de koffie 's avonds, ...

Ook ik geef nog wel eens mn luiheid de schuld, wie niet?
Wij hebben een appartement, met een minimale keuken.. Ik vind keuken 'leuk', als ik het ook écht uitgebreid kan doen.. en met 2 kastjes + blad erop kom je niet zover..
Klaar maken op mijn bureau, werkt ook niet.. ik ben ondertussen 2 toetsenborden verder.. DUS neee..

ookal sport ik elke week braaf, eet ik gezond, en zo nu en dan een beetje bewust..
ik blijf me lui voelen

EDIT: op het moment half om half bezig met mijn 'dieet'

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:50

Oooooh herkenbaar.. Vaak ook 'honger' dus lekker snaaien. Pff er mag zeker 5 kilo af en dat wil ik heel graag.
Helaas ben ik geblesseerd anders voetbal ik dus vind het heel moeilijk hoe ik nu moet afvallen. Hardlopen etc gaat niet want ik ben geblesseerd aan mijn scheenbenen.
Qua eten heb ik ook een schop nodig, kom maar op..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:55

Kun je niet gezellig met je vriend meedoen qua sporten/voeding? Samen naar de sportschool motiveert toch echt meer als dat je in je eentje moet gaan sporten. En daarnaast kun je misschien kijken naar gezonde recepten (ik heb het boek powerfood, dat raad ik echt aan). Met deze recepten ben je veel langer bezig als een makkelijke kant en klaar maaltijd en zo wordt je veel bewuster van wat je nu eigenlijk maakt/eet. In het boek zelf staan trouwens ook allemaal gezonde snacks/smoothies.
En misschien kun je er wat tegenover zetten. Je hoeft tenslotte niet heel de week op een wortel te knagen. Het moet tenslotte ook leuk voor jezelf zijn :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:51

Gelukkig ben ik niet alleen! :D

Dancer_ : ik zie mijn vriend alleen in het weekend (lat-relatie), dan gaan we vaak wat sportiefs doen (laatst wezen skieen, skaten, flinke wandeling etc.) en dan wil ik het vast blijven houden, maar als hij weer weg is, dan is het weer als voor het weekend.

Dank voor je tips mbt het boek. Ga ik eens naar kijken

Ik weet dondersgoed wat ik wel en niet kan/mag eten (mn de geraffineerde suikers etc., daar heb ik me echt in verdiept), maar als dat demoontje in mij zegt dat best een keertje een avondmaaltje kan opvullen met een zak chips, dan luister ik gewoon :(

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:03

Wel eens overwogen het met hulp van een diëtiste te doen? Misschien dat je door de afspraken te maken meer externe motivatie krijgt?
En ik weet niet of het vergoed wordt, maar financiële motivatie kan ook helpen!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:14

Ik had 1,5 maand geleden hetzelfde!
Bedacht mezelf: als ik tijd heb om erover te mopperen heb ik ook tijd om er wat aan te doen! Dus linea recta naar de sportschool en ingeschreven. Zit er nu minstens 3x per week. In het begin moet je jezelf misschien inderdaad echt pushen, maar misschien werkt het voor jou wel om samen met je vriend te gaan? (ik ga altijd liefst alleen)
Naar mate je meer sport ga je ook vanzelf craven naar gezonder voedsel!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:21

inderdaad schopt iedereen onder zijn hol hier . kom op dames denk ook aan je gezondheid! zware mensen zijn slecht voor de maatschappij etc etc :p

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:23

Heb je gewoon last van een gebrek aan motivatie of schuilt er meer achter?

Even mijn favoriete quote erbij: ''F.ck motivation, get disciplined.''
Maak die omslag. Zoek een leuke blog dat gaat over gezond eten. Of koop een kookboek dat gaat over gezond eten. Bijvoorbeeld het boek van Rens Kroes. En ga in plaats van jezelf naar de sportschool te slepen gewoon thuis sporten? Youtube filmpjes met workouts zijn een paar klikken van je verwijderd. Kan je er zo genoeg geven om te doen. Naarmate je het meer gaat doen, hoe leuker je het ook gaat vinden.

Ga tussendoor ook wat leuks doen dat je uit die malaise kan trekken. Een blokje om, afspreken met vriendinnen, lees een boek. Iets wat je leuk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:56

Schop voor iedereen :+

TS, is er geen vriendin/stal/klasgenoot/collega of een bokt-groepje waar je je kan aansluiten om mee te gaan sporten?

Ik denk dat het inderdaad wel een kwestie is van de knop omzetten en het gewoon doen, dat is de enige manier om het voor elkaar te krijgen, door het toch echt zelf te doen en stukje bij beetje; niet in 1x heel drastisch want dan stop je des te sneller natuurlijk...

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:41

Bedankt voor de opbeurende berichten!

Sportschool deed ik een tijdje.
Dat voelde goed en ik gaf me voor de volle 100%
Maar dan is er na een paar weken weer een ommezwaai naar mijn luie kant en geef ik alles op. All or nothing.

Nu rijd ik 4 doordeweekse dagen in de week paard, 1 doordeweeksedag ga ik vroeg naar bed, en het weekend ga ik leuke dingen met mijn vriend doen. Wanneer moet ik dan naar de sportschool? >;)

Niniane schreef:

Hmm.. je bedoelt dat het dieper gaat dan slechts motivatie? Geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:47

Lins_Vetra schreef:

Maar dan is er na een paar weken weer een ommezwaai naar mijn luie kant en geef ik alles op. All or nothing.

Nu rijd ik 4 doordeweekse dagen in de week paard, 1 doordeweeksedag ga ik vroeg naar bed, en het weekend ga ik leuke dingen met mijn vriend doen. Wanneer moet ik dan naar de sportschool? >;)

Niniane schreef:

Samen met je vriend in het weekend naar de sportschool? Een rondje hardlopen om het huizenblok? Thuis met je matje aan de slag en thuis wat kleine fitness oefeningen uitvoeren? Je hoeft geen 4 uur in de sportschool rond te hangen, een half uurtje/uurtje thuis trainen is ook prima toch? Hoef je de deur niet voor uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:48

Sluit je aan bij het gezond eten topic.
En idd, als je op motivatie wacht kun je lang wachten, gewoon doen.
Ga thuis sporten met YouTube-filmpjes (zie het jillian michaels topic) en geef jezelf een schop om beter te eten. Na 3 weken discipline zul je vanzelf zien dat het beter gaat. Dat kost je effectief 3 kwartier per dag, die tijd moet je toch wel ergens hebben?
Schrijf je excuses op en bedenk hoe je ze kunt tackelen. Gezond koken hoeft niet uitgebreid te zijn, ook gezond koken kan snel en simpel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:51

Zoek idd een maatje om mee te sporten, dan heb je een stok achter de deur. Als je eenmaal gewend bent om regelmatig te sporten dan zul je het gaan missen. Toen ik een blessure had en ruim 9 maanden niet heb kunnen sporten werd ik futloos en zelfs een tikkeltje depri. Toen ik weer kon gaan sporten was dit binnen no time weg.

Overigens skip ik ook sneller als ik alleen sport. Nu voetbal ik en dan is het niet netjes om zomaar niet te gaan trainen of wedstrijd te spelen. Dus ook als het klote weer is of ik totaal geen zin heb ga ik toch. En als je er eenmaal bent is het heerlijk. Dus wellicht is een teamsport wel iets voor je. Dan heb je altijd een stok achter de deur.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:55

secricible schreef:
Sluit je aan bij het gezond eten topic.
En idd, als je op motivatie wacht kun je lang wachten, gewoon doen. :j
Ga thuis sporten met YouTube-filmpjes (zie het jillian michaels topic) en geef jezelf een schop om beter te eten. Na 3 weken discipline zul je vanzelf zien dat het beter gaat. Dat kost je effectief 3 kwartier per dag, die tijd moet je toch wel ergens hebben?
Schrijf je excuses op en bedenk hoe je ze kunt tackelen. Gezond koken hoeft niet uitgebreid te zijn, ook gezond koken kan snel en simpel.

Je kan dan wel eeuwen blijven tobben over wat nu écht de kern van het probleem is, maar dat lost niets op. Zorg ervoor dat sporten en gezond eten elke dag in je schema voorkomen, zonder smoesjes en uitvluchten, punt.

Neem een grote zak en stop daar alle ongezonde troep uit je keukenkastjes in, ga daarna onmiddellijk naar de winkel om volkoren producten, magere kwark, fruit en groenten, en ga meteen aan het sporten.
De eerste stap is de moeilijkste :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:57

Lins_Vetra schreef:

Niniane schreef:

Je weet natuurlijk nooit hè. Wat doe je graag als je gaat sporten?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:57

Herkenbaar.....
Instekking motivatie etc, alles heeft ermee te maken. Sleur en routine van het niet doen. Mijn gezondheid lijd er ook echt onder, zowel psychisch als lichamelijk.

Ik probeer me momenteel te herpakken en voor t psychische ga ik weer braaf naar mn coach en voor t sporten heb ik een bewegingscoach cq sportcoach opgezocht. Zij is de persoon die me motiveert en idd ook even schop onder mijn donder geeft. Heb ook heel eerlijk aangegeven dat ik dat nodig heb.

Dus ik kan iedereen een sport coach aanraden. Het valt onder Cesar (fysio)Therapie en word dus nog deels vergoed ook uit de zorgverzekering. Ze leren je ook opgebouwd te gaan sporten en niet, alles of niets. Want ik ben ook zo'n persoon....

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:04

Een eerste goede stap zou zijn om al je keukenkastjes uit te pluizen en alle ongezonde producten eruit te gooien. Stop het in een grote vuilniszak en maak er je buren blij mee ;) wat je niet in huis hebt kun je namelijk ook niet eten!

De quote van Niniane vind ik top! Je moet die cirkel van ongezond eten, niet sporten en gebrek aan discipline doorbreken. Wanneer ik een dag niet sport merk ik ook dat ik dan sneller geneigd ben ongezond te eten. De avonden dat je dan eigenlijk in de sportschool zou staan zit je dan op de bank (met een zak chips).

Zo te lezen is je vriend wel een motiverende factor voor je, dat scheelt al heel veel!

Wat voor jou het beste werkt qua sporten moet je zelf bedenken. Ik heb genoeg discipline om mezelf 4x per week naar de sportschool te sturen maar thuissporten is helemaal niets voor mij. Verder kost hardlopen, touwtjespringen bijvoorbeeld al veel minder tijd, het excuus 'geen tijd' gaat eigenlijk voor niemand op.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 01:36

Horseland93 schreef:
Ik herken je probleem, Vriendlief eet weinig, heeft ook weinig nodig, als hij sport krijgt hij zo weer een boel spieren ervoor terug,
Als ik sport voel ik me een zoutzak in actie, ondanks mijn 500 kalorien dieet/800
ik drink 2.5 liter water op een dag, ook in stopweken voel ik me gigantisch lui.

Wij hebben een appartement, met een minimale keuken.. Ik vind keuken 'leuk', als ik het ook écht uitgebreid kan doen.. en met 2 kastjes + blad erop kom je niet zover..
Klaar maken op mijn bureau, werkt ook niet.. ik ben ondertussen 2 toetsenborden verder.. DUS neee..

ookal sport ik elke week braaf, eet ik gezond, en zo nu en dan een beetje bewust..
ik blijf me lui voelen

500kalorien dieet is een typefoutje hoop ik? Moet je als vrouw zijnde niet minimaal iets van 1500kalorien per dag binnen krijgen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 06:52

Lins_Vetra schreef:
Broeken zitten wat strakker, truitjes zitten niet meer zo mooi als eerst, foto's van mezelf gaan steeds meer tegenstaan als ik ze zie, kan geen motivatie vinden om gezond te eten.

Dit bovenstaande loop ik nu bijna dagelijks tegenaan, sinds een paar weken.
Ik ben gigantisch lui. Daardoor slaap ik veel, doe ik weinig aan sport, eet ik gemakkelijk voedsel, ipv dat ik gezond en uitgebreid kook en heb ik last van een soort algehele malaise.

Mijn vriend sport sinds een aantal maanden 4x per week in de sportschool; is 4 kilo aan spiermassa aangekomen, eet gezond, is gedisciplineerd, etc.
Hoe beter hij zich voelt, hoe slechter ik me voel. Raar he?

Tja, als je vriend al een aantal maanden goed bezig is en jij blijft achter, kan ik me voorstellen dat je je niet happy voelt. Daardoor ben je sneller lusteloos en zoek je eerder je heil in eten of andere korte termijn 'helpers'.

Ook zeg je dat je lui bent, maar je ziet geen tijd om naar de sportschool te gaan. Dat kan natuurlijk niet. Dus je bent of jezelf te hard op de kop aan het geven, of je zoekt smoesjes om niet te hoeven sporten. Of beiden.

Ook zeg je dat je een alles of niets houding hebt, dan zijn dieten/sportschema's dus niks voor jou. Want met die houding maak je jezelf de ultieme jojo-kandidaat.

Ik denk niet dat je een schop onder je hol nodig hebt, maar een realisme-check. Mijn tip aan jou? Ga eens bijhouden wat je doet op een dag en wat je eet/drinkt op een dag. En ga dan eens kijken welke permanente verandering je aan kan brengen (die dus ook vol te houden is). Nee, je ziet de kilo's er niet afvliegen, maar heb je het ene ding in je systeem zitten, kun je het volgende toevoegen. En dan ben je uiteindelijk blijvend slank/sportief.

En kan het zijn dat ik een vleugje faalangst proef als onderliggend motivatie-probleem?

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:37

Miekjuh schreef:
Horseland93 schreef:

ik blijf me lui voelen

500kalorien dieet is een typefoutje hoop ik? Moet je als vrouw zijnde niet minimaal iets van 1500kalorien per dag binnen krijgen?

Nee dit is zeker geen typfoutje, het is een speciaal dieet :) wat ik volgde bij de dietiste ;)
:j

En ja eigenlijk moet je inderdaad 1500 hebben op een dag, dus ga maar na ;) al geef ik wel een eigen draai aan dit 'dieet'

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:58

TS, ben je nou al begonnen?

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:54

Ga samen met iemand naar de sportschool met zijn 2en is leuker/gezelliger dan alleen,

Ga met boodschappen doen niet langs de chips/ en ander lekkers als je het niet in huis haalt dan kan je het ook niet pakken en moet je wel wat gezonders pakken,

Heb je trek pak dan een appel of ander fruit of een komkommer,
Of ga schoonmaken of wat anders doen zo dat je niet continu aan eten/ trek hebben denkt,

En inderdaad gewoon een prakkie inplaats van pizza en al dat andere makkelijke,

Succes

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:11

gezond eten. Gooi al het snoep en ongezonde dingen weg, kan je die niet meer pakken als je honger hebt.
koop gezonde dingen, fruit, groente etc.
Ga hardlopen met je paard :D Wij hebben sinds gisteren een doos met allemaal gezonde biologische maaltijden erin. Elke week komt er een doos aan met 3 maaltijden erin.
Heb je dus al voor drie dagen wat te eten.
Geef de tuin, huis of iets anders een opknapbeurt geven, denk je ook niet aan eten.
Als je een vriendin hebt die ook wil afvallen, kan je het samen met doen. Kan je elkaar motiveren of een schop geven als de ander geen zin meer hebt.
Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:17

500 calorien dieet?
Mijn vriendin heeft anorexia en die eet volgens mij nog meer.

Geen wonder dat je totaal geen energie meer hebt. Stap er alsjeblieft vanaf en ga normaal eten.