Demente bejaarden uit de auto krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Demente bejaarden uit de auto krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 16:28

Tja, misschien een rare vraag, maar het speelt wel dichtbij.

Mijn opa is >80 en flink dement. Probeert deuren open te maken met zijn autosleutels, zet borden na het afwassen nat in de kast en heeft geen idee meer dat zijn vrouw jarig is.
Maar hij rijdt wel nog steeds in een auto, mede gestimuleerd door zijn vrouw, omdat zij anders nergens meer komt. Tot nu toe zijn er geen ongelukken gebeurd, maar hij is wel een keer per ongeluk zonder zijn vrouw weggereden en vervolgens de weg kwijt geraakt. Het wordt dus hoog tijd dat die auto verdwijnt, maar daarvoor zullen ze zelf toestemming moeten geven.

Heeft iemand misschien deze situatie meegemaakt en hoe is er toen gehandeld?

ineminne96

Re: Demente bejaarden uit de auto krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:29

Kan je niet vragen dat een dokter eens met hem praat en hem wijst op de mogelijke gevaren ?
Is er ook geen manier om hem medisch onbestemd te laten verklaren om auto te blijven rijden?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:32

Als het goed is moet hij elke 5 jaar een rijtest doen. Zie hier meer over de regels voor rijbewijzen voor ouderen http://www.cbr.nl/brochure.pp?id=48&cookieprefs=allow

In de brochure staat ook een tekst over ouderen, waarvan anderen het niet meer verantwoord vinden dat ze de weg op gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:34

Wie is er voor hem beslissingsbevoegd? Is dat zijn vrouw?

Ik denk dat ik in deze de huisarts in zou schakelen. Van te voren overleggen met deze persoon wat de situatie is. Kijk ook of de arts bereid is om een witte jas aan te trekken. Dat klinkt heel stom, maar dat zou bij je opa weleens een trigger kunnen zijn om hem serieuzer te nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:34

http://www.alzheimer-nederland.nl/infor ... ijden.aspx

Oa:
-Maak de auto onklaar. U kunt bijvoorbeeld bij de garage een startonderbreker laten installeren die moet worden gedeactiveerd om de auto te starten.
-Bied uw diensten als chauffeur aan, of stel met de familie een rijschema op.
-Vraag de persoon met dementie of hij u wil leren goed te handelen in een bepaalde verkeerssituatie. ('Je voegt zo handig in op de snelweg; wil je dat mij ook leren?')
-Ruil de auto in voor een ander merk of model. Als de persoon met dementie de auto niet kent, is de kans groter dat hij een ander laat rijden.
-Parkeer de auto om de hoek en leg de autosleutels weg. De persoon met dementie wordt er dan minder aan herinnerd dat hij auto wil rijden.
-Hebt u zelf geen rijbewijs, laat dan toch de verkeersveiligheid voorgaan boven de
verleiding uw partner met dementie achter het stuur te laten zitten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:39

Ik lees even met je mee. Ik ben wel benieuwd naar het advies. Ik heb me werkelijk verbaasd in het geval van mijn opa hoe makkelijk deze door de medische keuring voor zijn rijbewijs kwam (ook 80+). Hij is regelmatig duizelig, begint ook dingen te vergeten, laat zijn vrouw achterom kijken omdat het hem zelf niet goed meer af gaat in combinatie met het rijden.. Wanneer hij wegrijd, heeft hij compleet geen gevoel meer in koppeling etc, rijd met veel te veel gas geven weg, terwijl de koppeling nog niet omhoog is. Maar medisch gezien toch door de keuring, wat de familie betreft onverantwoord. Voor hen fijn, ik begrijp dat ze dan nog ergens kunnen komen, maar ze zien zelf de ernst niet in.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:40

Interessante site Vuurneon. Geeft eigenlijk goed aan hoe slecht dit in de praktijk geregeld is (er hangt imo te veel van de mening van de betreffende dementerende autorijder af).
Klap op de vuurpijl vond ik die tip "maak de auto onklaar"...Hoe zit dat wettelijk, andermans eigendom saboteren...?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:47

Kuggur schreef:
Interessante site Vuurneon. Geeft eigenlijk goed aan hoe slecht dit in de praktijk geregeld is (er hangt imo te veel van de mening van de betreffende dementerende autorijder af).
Klap op de vuurpijl vond ik die tip "maak de auto onklaar"...Hoe zit dat wettelijk, andermans eigendom saboteren...?

Ik vind die laatste nog opvallender, liever iemand zonder rijbewijs laten rijden(ilegaal, en vaak geen goede controle over auto, hoe die reageert en beperkter verkeersinzicht) als de demente met rijbewijs (en dus nog enigszins automatismen wat betreft rijden)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:50

Rintah schreef:
Kuggur schreef:

Ik vind die laatste nog opvallender, liever iemand zonder rijbewijs laten rijden(ilegaal, en vaak geen goede controle over auto, hoe die reageert en beperkter verkeersinzicht) als de demente met rijbewijs (en dus nog enigszins automatismen wat betreft rijden)

dat staat er niet :P

ik lees het als: laat de verkeersveiligheid voorgaan om het 'gemak' vervoer/transport te hebben

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:54

Die situatie nog niet zelf aan de hand gehad maar wel meegemaakt. Oa mijn tante heeft alzheimer en met veel gepraat hebben mijn vader en een andere zus haar zo ver gekregen een rijtest te doen. Tante is vrijgezel en gehecht aan haar auto. andere tante is meegeweest met de rijtest.

Uiteraard heel erg gezakt ervoor. Mijn andere tante heeft de sleutels meteen meegenomen (tante was dat een uur later alweer vergeten) auto idd een stukje verderop gezet en binnen een week verkocht met toestemming van mijn tante die niet meer wist dat ze een auto had trouwens. Maar een goedgestelde vraag geeft toestemming tot verkoop.

mijn autootje is afkomstig van iemand die niet meer mocht autorijden. De eerste keer aankoop heeft de man zelf de auto te koop gezet bij de tweede keer aankoop van dezelfde auto vorig jaar hebben de kinderen de auto afgepakt van de moeder en een handelaar gebeld of hij de auto kon komen ophalen. Daarna heeft moeder toestemming gegeven de auto te verkopen. Auto stond toen dus al bij de handelaar. Wel redelijk in elkaar gefrommeld wat ook de reden van ingrijpen was. Voorbumper en zijspatbord zijn gerepareerd en vernieuwd en nu rijdt ik er weer in rond.

Hoe dat op termijn bij mijn vader moet gaan geen idee,al denk ik daar wel over na. Bij mijn moeder is door mijn vader nooit gestimuleerd te rijden toen ze alzheimer bleek te hebben, rijbewijs is toen stil laten verlopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:12

Zijn meerdere opties voor. Je kan via de huisarts een rijvaardigheidstest aanvragen (dus niet alleen een medische keuring, daar komt vrijwel iedereen door geloof ik, maar echt een rijvaardigheidstest op een parcours).

Je kan het ook via de verzekering spelen. Dat je die inlicht dat het niet meer verantwoord is in jullie ogen. Die laten waarschijnlijk ook een rijvaardigheidstest afnemen.

Bij mijn (ex) schoonvader wilde de huisarts niet meewerken, die vond dat ouderen zo lang mogelijk moesten blijven rijden of het nou kon of niet en de medische tests kwam hij toen nog makkelijk door. Dus zijn we met de verzekering gaan overleggen en die hebben toen een rijvaardigheidstest afgenomen, in een lesauto op een oefenparcours. Daarvoor zakte hij natuurlijk en toen is zijn verzekering ingetrokken met een aantekening erbij. Hij heeft dus nog jaren zijn rijbewijs gehad, maar kon zich niet meer verzekeren.

Dit is echter geen prettige weg en moet je alleen nemen als je echt geen andere optie meer ziet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:21

En vaak maakt het voor mensen met Alzheimer niet uit of ze nog verzekerd zijn en of ze nog een rijbewijs hebben. Ze rijden toch wel.
Het is echt heel lastig om iemand met Alzheimer zover te krijgen dat ze de auto laten staan. Ook willen/kunnen instanties vaak niet meewerken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:53

Hangt van het plichtsbesef af wat ze hadden voordat ze alzheimer kregen. Bij mijn schoonvader werkte het wel. Die was buitengewoon plichtsgetrouw. Zonder verzekering rijden kon in zijn optiek gewoon niet, dat veranderde niet toen hij Alzheimer kreeg.

Maar hoe dan ook is het een stuk makkelijker het rijbewijs af te laten nemen als de verzekeraars zeggen dat zij iemand niet meer verzekeren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:57

Toen mijn opa ging dementeren hebben mijn ouders zijn auto gekocht. Hij wilde er namelijk geen afstand van doen, maar als hij in de familie bleef wel.

In dit geval denk ik dat de meeste winst bij zijn vrouw te behalen is. Die moet ervan overtuigd raken dat het niet meer verantwoord is.

Die regels voor autorijden voor ouderen zijn wat mij betreft ook veel te soepel. Maar één keer in de 5 jaar keuren en laatst is de leeftijd ook nog verhoogd. Vaker keuren is vervelend voor de mensen die nog wel gewoon gezond zijn, maar het laten rijden van mensen die het eigenlijk niet meer kunnen is levensgevaarlijk voor iedereen in het verkeer.
Als je ziet hoe streng ze zijn op alcohol in het verkeer en het puntenrijbewijs, dan is dit in verhouding echt minimaal.

Zoals je ook het alcoholslot hebt, zou er ook een dementieslot moeten zijn. :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:01

Ontzettend gevaarlijk. Je kunt bij het CBR een keuring aanvragen.

Mijn opa was niet dement, maar lichamelijk niet meer 100% in orde. Voor een bocht gaf hij gas ipv remmen en hij heeft een mevrouw zo geraakt dat ze haar uit de auto moest zagen. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen, maar het had helemaal fout af kunnen lopen!

Daarna is mijn opa definitief de rijbevoegdheid ontzegd, wij hebben voor het ongeluk gebeurde alles geprobeerd, maar luisteren wilde hij niet.

Ik hoop dat je dit op kunt lossen, oudjes zijn vaak zo eigenwijs als ze groot zijn..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:05

Ik zou adviseren de auto voor de apk naar de garage te brengen en dan te zeggen dat ie niet door de keuring komt. Zolang de auto voor de deur staat blijven ze er toch in rijden, en niemand wil ongelukken.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:06

Een zeer moeilijke beslissing voor zowel jullie als voor je opa (en zijn partner). Je neemt toch iets van ze af waarmee ze toch nog onafhankelijk kunnen zijn. Als het echt niet meer verantwoord is, moeten jullie er iets tegen doen. Denk daarbij niet alleen aan je opa, maar ook aan andere weggebruikers (oa kinderen).

Ik denk toch dat jullie dan de partner van je opa moeten overtuigen dat het echt te gevaarlijk wordt. Biedt daarbij alle alternatieven aan zodat ze toch nog ergens naar toe kunnen, denk aan openbaar vervoer, taxi, onderlinge pendeldiensten, vervoer op maat ed.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:10

Eigen verklaring invullen is bij personen boven 75 verplicht.
Onder het mom van gewijzigde gezondheidstoestand.
Daarbij mort een geneeskundig verslag ingevuld worden.
Mag bij een arts naar keuze.
Zo eenvoudig komen mensen niet door de keuring bij het CBR (heb hier veel ervaring mee)
Na aanleiding daarvan kan een rijtest worden gedaan. Als ze niet al door de mand zijn gevallen bij de keuring dan bij de rijtest wel.
CBR kan met een melding van derden helaas niets wettelijk gezien.
Wat wel ook wel eens gedaan wordt is als persoon in kwestie in de auto stapt de wijkagent waarschuwen.
Maar dat is ethisch ook een beetje dubieus

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:20

In de eerste instantie maar eens de accu los koppelen zodat de auto niet meer start.
Vervolgens oma instructies geven om voortaan van gebruik te gaan maken van bijv, belbus, Valys etc.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:22

Mijn moeder heeft ook ooit een client gehad met hetzelfde euvel. Die hebben destijds de politie gebeld en het voorgelegd omdat deze meneer gewoon door de keuringen kwam. Maar het was eigenlijk levensgevaarlijk om hem nog op de weg te houden.

Politie ingelicht en gezegd dat hij elke dag rond een bepaalde tijd ergens met de auto langsreed, daar hebben ze hem toen opgewacht en zijn rijbewijs ingevorderd..

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:25

Mijn opa heeft dit pook gehad.
Wij hebben er voor gezorgd dat hij een herkeuring moest doen voor zijn rijbewijs, en wat logisch was is hij gezakt dus rijbewijs kwijt en gelijk auto weg gedaan.
Het is zielig maar wel beter, als ze een ongeluk maken is het leed helemaal niet te overzien.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:35

De test die mensen van 70 jaar af moeten leggen stelt niet zoveel voor, mijn vader was ook dement en kwam zo door die test. Wij hebben na een kleine aanrijding de auto naar de garage gebracht en hem daar een poos laten staan. Na een tijdje wist mijn vader niet meer beter en hebben we de auto verkocht.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:12

Marsu schreef:
Als het goed is moet hij elke 5 jaar een rijtest doen. Zie hier meer over de regels voor rijbewijzen voor ouderen http://www.cbr.nl/brochure.pp?id=48&cookieprefs=allow

Een rijtest vindt alleen plaats als de gegevens op de Eigen verklaring hier op een wettelijke basis aanleiding toe geven. De arts die het geneeskundig verslag invult moet dan expliciet aangeven dat je opa aan Alzheimer lijdt. Soms gaan oudereen naar een algemene keuringsarts en verzwijgen ze zulke zaken die de boel negatief zouden beïnvloeden. Zij zijn dan wel strafbaar, maar het kan in de praktijk helaas wel.

Ook moet je opa dan zelf de Eigen verklaring ondertekenen en invullen. Als hij dit weigert omdat hij dit niet nodig vindt, heb je nogsteeds niks.

De familie kan ook een brief schrijven naar het cbr, maar deze moet dan worden ondertekent door een onafhankelijk derde als een huisarts. Niet alle artsen willen hier aan meewerken omdat ze daarbij achter de rug van hun patiënt om werken.

Wat ook nog wat wil doen is de politie inlichten en laten signaleren of zij vinden dat je opa gevaarlijk rijgedrag vertoont. Dan kunnen zij een artikel 130 opstellen en het cbr verzoeken een (vorderings)onderzoek in te stellen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:45

Een rijtest kan ook aangevraagd worden door de verzekeraars. Gebeurt ook wel als mensen (ongeacht leeftijd) opvallend vaak betrokken zijn bij ongelukken. Verzekeraars zijn iets makkelijker met het aanvragen van zo'n test.

Zoals ik al zei, bij mijn ex-schoonvader was er niemand die wilde meewerken aan het innemen van zijn rijbewijs, en toen heeft de verzekeraar (na overleg met de familie) hem een rijvaardigheidstest laten doen op oefencircuit Almere. Hiervoor zakte hij op basis waarvan zijn verzekering werd ingetrokken. En de ingetrokken verzekering was dan uiteindelijk weer reden zijn rijbewijs in te trekken bij de eerstvolgende keuring.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:52

Amaryllis schreef:
De arts die het geneeskundig verslag invult moet dan expliciet aangeven dat je opa aan Alzheimer lijdt. Soms gaan oudereen naar een algemene keuringsarts en verzwijgen ze zulke zaken die de boel negatief zouden beïnvloeden. Zij zijn dan wel strafbaar, maar het kan in de praktijk helaas wel.

Ook moet je opa dan zelf de Eigen verklaring ondertekenen en invullen. Als hij dit weigert omdat hij dit niet nodig vindt, heb je nogsteeds niks.

En soms zijn mensen hartstikke dement maar kunnen dit zelf niet onder ogen zien. Mijn schoonmoeder wil er absoluut niet aan dat ze dement is hoewel ze inmiddels op een gesloten afdeling woont. Dit schijnt een kenmerk van dementie te zijn. Blijkbaar is de realiteit (= aan dementie lijden) zo vreselijk dat deze onbewust verdrongen wordt omdat de patiënt het niet aankan.