Rugpijn - Rome reis: pijnstillers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Levitate

Rugpijn - Rome reis: pijnstillers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 18:59

Hallo allemaal,

Dit kan een heel lang verhaal worden, dus wees voorbereid haha :))

Ik heb al een aantal jaar rugpijn. In mijn bovenrug, zo rond de band van je bh, mijn nek knakt altijd heel erg, maar doet alleen pijn als ik bewust in mijn nek ga hangen (achterover). Mijn rug doet alleen pijn als ik beweeg, houd ik hem stil, niets aan de hand. Maar bukken / strekken / naar de zijkanten buigen, doet allemaal pijn. Deze pijn wordt (veel) erger als ik op een slecht matras slaap.

Nu weet ik, na een keer of 4 op en af fysiotherapie, een aantal maanden osteopathie, een aantal bezoeken aan de orthopeed en onderzoeken (waaronder een scan van mijn rug) wat er is. Ik ben de naam even vergeten, maar het houdt in dat mijn ruggenwervels, omdat ik snel gegroeid ben, niet 'gewoon' recht zijn, maar 'hobbelig', dit doet pijn en gaat vanzelf over als ik 21 en volledig uitgegroeid ben. Tot die tijd heb ik ceasar-therapie (een bepaalde vorm van fysiotherapie) wat mij pijnvrij zou moeten maken. Dit biedt echter wel verlichting, maar pijnvrij ben ik nooit. Echter, als ik niet ga (zoals in de zomervakantie) wordt de pijn na een week of 3 wel weer steeds erger, dus het helpt wel. Paardrijden ging op manege-paarden nooit pijnvrij, daarvoor nam ik paracetamol omdat het anders met de klappen te erg werd, ik mijn rug vast ging zetten, wat weer zorgde voor meer pijn enzovoort enzovoort. Op 'prive-paarden' ging het altijd wel goed en pijnvrij(!!) (zolang ik niet buig oid, maar gewoon de 'klappen' doen geen pijn), persoonlijk denk ik dat dit komt omdat deze paarden hun rug wel gebruiken, als ze namelijk ergens van schrokken/de ontspanning weg was en hun hoofd ging omhoog en ze gingen hun rug wegdrukken, dan deed het ook pijn.

Tot zover de situatie-beschrijven, leven jullie nog? Dan komt nu mijn probleem;

Over anderhalve maand gaan wij met school naar Rome. Hartstikke leuk, maar dit houdt in 24 uur in een bus heen en 24 uur terug, maar erger; belachelijk slechte bedden. De laatste reis waar ik dit had (1,5 jaar geleden) was maar 1 nacht, maar de dag erna moesten we ook de hele dag lopen en dingen bekijken, en mijn rug deed ZO veel pijn, echt niet leuk. Dan wil ik alleen nog maar stil zitten of liggen en niet meer bewegen, het doet gewoon te veel pijn. Maargoed, toen me erdoorheen gezet, want het moest, maar ik heb toen wel besloten: 'nooit meer'. Voor mijn part blijf ik liever thuis, dan dat ik zo een week in Rome door ga brengen, al heb ik me al 4 jaar op deze reis verheugd. Op vakantie heb ik altijd meer pijn (geen ceasar-therapie & een luchtbed) dus heb ik afgelopen vakantie op de ergste dagen (2) sterkere pijnstillers geprobeerd: diclofenac en naproxen (niet door elkaar, rustig :)) ) maar echt helpen doen ze niet. De pijn komt (met die pijnstillers) niet in de buurt van wat het normaal gesproken is, waar ik ondertussen wel aan gewend ben. En de pijn die ik in Rome ga hebben komt niet eens in de buurt van de pijn die ik heb op vakantie. Kortom: ramp.

Hierna heb ik nog getwijfeld of ik wel mee wou nou Rome, voor mij stond namelijk vast dat ALS ik mee wou, ik wel sterkere pijnstillers wil hebben, maar dit zou betekenen dat ik een hele week een halve apotheek naar binnen zou moeten werken elke dag, en nou ja, ik ben nog redelijk jong, dus dat lijkt me niet erg goed. Uiteindelijk besloten dat ik wel mee wil, ik wil deze reis niet missen, ik heb er 4 jaar naar uitgekeken, het is gewoon DE reis van je schoolcarrière hier. Mijn moeder heeft dus naar het ziekenhuis gebeld, of ik voor een week sterkere pijnstillers zou kunnen krijgen. Afspraak gemaakt bij de orthopeed waar ik heen ben geweest, het probleem is alleen; hij is het niet met me eens. Punt 1 was dat ik pijnvrij zou moeten zijn door de ceasar-therapie, dus wordt ik doorgestuurd naar een manueel therapeut. Punt is alleen dat ik nog niet weet wanneer ik hier terecht kan, wanneer ik dan weer terug kan naar de orthopeed enzovoort, ik zie de oplossing hiervan niet komen binnen anderhalve maand. Punt 2 was dat hij zei dat hij mij eigenlijk te jong vind om zo'n zware pijnstillers te gebruiken, niet omdat ze zo slecht zijn omdat ik jong ben, maar door de bijwerkingen. Snap ik, dat is precies de reden waarom ik zo lang getwijfeld heb of ik wel mee zou gaan.

Mijn probleem is dus: de orthopeed wil mij eigenlijk geen sterkere pijnstillers geven, ook al is het 'maar' voor een week. Alleen die pijn die ik had bij de vorige reis... dan heb ik gewoon echt geen leuke week. Dan blijf ik nog liever thuis, ik heb dan echt niets aan zo'n reis. Met geluk trek ik het dan een halve-drie kwart dag, langer trek ik die pijn echt niet. En mijn vraag was dus eigenlijk of iemand van jullie nog een andere oplossing weet, of op zijn minst wat jij zou doen in mijn geval. :+

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop echt dat iemand nog een idee heeft, want het is nog maar 1 - 1,5 maand, en ik weet het nu echt niet.

Groetjes, Marrette.

Murthul

Re: Rugpijn - Rome reis: pijnstillers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:50

Kun je niet een matrastopper of luchtmatrasje oid meenemen voor op de slechte bedden zodat dat iets beter word?
Wellicht even doorgeven dat je er fysiek niet helemaal goed voorstaat zodat je af en toe even wat rust kunt nemen als dat mogelijk is?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 22:26

Extra luchtbedje (dat zelf opblaast) had ik de vorige keer al mee, maar die matrassen zijn zo slecht dat je de bedbodem er gewoon doorheen voelt, echt vreselijk. Extra rust, tja, ze hebben gezegd dat het kan, maar ook dat mijn 'blessure' niet erg genoeg was om mee te mogen op de andere reis (betere bedden, vliegtuig, minder lopen) m.a.w: of ze geloven me niet (ondanks indicatie van ziekenhuis) of ze vinden dat ik me niet zo moet aanstellen. Rust extra wordt moeilijk, je hebt een vaste wandeling en daar kun je aan beginnen of niet, je kunt niet halverwege je eigen weg gaan, maar zo'n wandeling duurt wel de hele dag...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:28

Als ik een conclusie mag trekken (en op grond van je beschrijving heb je scoliose) dan heb ik een natuurlijk middel voor je dat je kan helpen. Is geen quick fix, maar wel op natuurlijke basis. PB me maar als je meer info wilt.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:32

Naast een luchtmatrasje, kan je altijd 4x dgs 1000 mg paracetamol nemen en 3x dgs ibuprofen. Daar zou je misschien de dag mee door kunnen komen?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:44

Je verhaal is heel herkenbaar.. Hier ook rugpijn rond de bh band, moeite met bewegen enz.. (Wel andere oorzaak overigens ;) )

Maargoed, even mijn advies.. Ik weet natuurlijk niet precies hoe jouw pijn is en je erop reageert, maar ik zou zeggen niet gaan..
Ik moest voor mijn opleiding ieder jaar verschillende reizen maken, en het voelde altijd meer als overleven.. Ik kon niet genieten, was alleen maar bezi met de pijn, vermoeid en daardoor chagrijnig.. Nu terugkijkend zou ik dat mezelf niet meer aan willen doen..
Maargoed, iedereen reageert anders en wellicht is het wat dat betreft ook anders..

Qua sterke medicijnen, wat voor diclofenac heb je gehad? Die continue pijnstilling afgeeft, of gewoon alles in 1x ?
Kun je trouwens niet naar de arts voor sterkere medicatie?
Verder voor ergere pijn slik ik zaldiar, een combi van tramadol en paracetamol, maar dat is echt sterk.. Daar kan ik overdag ook niet normaal op functioneren omdat ik daar zo suf van word ;)

Excuses voor een eventueel vaag verhaal ;) telefoon typt niet handig

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:46

Is het geen mogelijkheid om zelf met vliegtuig te gaan? Dan hoef je al veel minder lang te zitten, en begin je niet gelijk al zo slecht aan het reis.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:03

Cassidy schreef:
Als ik een conclusie mag trekken (en op grond van je beschrijving heb je scoliose) dan heb ik een natuurlijk middel voor je dat je kan helpen. Is geen quick fix, maar wel op natuurlijke basis. PB me maar als je meer info wilt.

Scoliose is niet over na het uitgroeien. Denk eerder dat TS Morbus Scheuermann bedoelt.

Bij mij werkte het goed diclofenac met paracetamol te combineren. Dit niet nemen als je pijn hebt, maar om pijn te voorkomen. Door het een paar dagen van te voren al regelmatig te nemen werkt het veel sterker dan af en toe als de pijn te erg wordt. Daarbij werkt het ook ontstekingsremmend waardoor minimale ontstekingen door verspanning van je spieren en verkeerde belasting de kop in worden gedrukt.

Manuele therapie is niet te vergelijken met wat je nu hebt, ik heb het zelf ook langere tijd en heb er echt baat bij. Verder warmte pads en goede schoenen.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:19

@moonchloe: zou ik heel graag doen, punt is 1. Geen geld (vliegen is niet gratis en ik zou het zelf moeten betalen :=) en 2. Het mag niet van school, omdat er voor mij dan geen begleiding is en ik val wel onder hun verantwoordelijkheid. Toch bedankt!

@amilia: klopt! Dat was het! Ik ga zeker overleggen hierover, of ik hierbij een maagbeschermend moet gebruiken en hoe veel ik mag als ik het combineer. Kan ik dit het beste voorleggen aan de orthopeed als ik daar weer kom, of kan ik dit ook regelen bij de HA?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:37

Mijn ervaring is dat je voor maagbeschermers beter naar de huisarts kan, en die heb je met diclofenac echt nodig! Een orthopeed ziet meer de voordelen en een huisarts meer de nadelen van NSAID's doordat het helpt voor het gebied van de orthopeed(pijn en ontstekingen) maar de eventuele maag/darmproblemen die erdoor kunnen komen, belanden bij de huisarts. Ik had tot 3x 50mg diclofenac met 3x 1000mg paracetamol.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:43

Je zegt dat je normaal gezien op vakanties op een luchtbed slaapt - kamperen, dus op de grond? Niet ideaal, maar zou het niet al wat oplossen als je dan dus met je luchtbedje op de grond in de slaapzaal/kamer gaat liggen in plaats van op het slechte matras? Ik weet niet of dat een verschil maakt, maar uit je verhaal maak ik op dat het slechte matras de zaak erger maakt dan enkel een luchtbedje zou zijn.

Uiteindelijk denk ik dat je toch een arts moet overtuigen je goede/sterkte pijnstillers te geven. Je slikt ze niet voor eeuwig en 'DE' Romereis is veel te bijzonder om op te moeten geven vanwege de pijn.