Knarsen/klemmen met je tanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Knarsen/klemmen met je tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 12:29

Hallo!

Knarsen of klemmen is een steeds groter wordende bedreiging voor je gebit.
Voor mijn bachelor onderzoek zoek ik mensen die zich er bewust van zijn dat ze knarsen en of klemmen met hun tanden. Ik wil in dit topic ook informatie verstrekken en antwoord geven op eventuele vragen, hoe het ontstaat en wat je er zelf aan kunt doen. Als je me hiernaast zou willen helpen met mijn onderzoek zou dit heel fijn zijn.

Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:31

Mijn vriend doet dit in zijn slaap, ontzettend irritant :+ Ik weet niet of je daar iets aan hebt? :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:33

Ik heb het een tijdje gedaan, zo erg dat mijn kaken er zeer van deden :+
Nu heb ik het heel af en toe nog. Ik hoor wel of je er iets aan hebt :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:34

Ik doe ook knarsen. Heb sinds een paar maanden een bitje. Nu knars ik wel minder, maar de groeven staan dr duidelijk in haha. Sinds ik met dit bitje slaap heb ik geen last meer van stijve kaken als ik wakker word. Merk wel dat het in periodes met stress erger is. Weet niet of je er wat aan hebt?
Laatst bijgewerkt door Siers83 op 07-09-14 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:34

Ik klem als ik last van spanning heb, heb het vaak pas door als mijn kaken gevoelig worden.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 12:35

Als hij zichzelf hier bewust van is, als hij bijvoorbeeld wakker wordt, dat hij wel voelt dat hij dit gedaan heeft, zou hij me erg kunnen helpen!
Ik weet alleen niet of hij een beetplaat draagt 's nachts?

Aranel, wat is heel af en toe? Bedankt voor je reactie iig!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:36

Monnie_ schreef:
Als hij zichzelf hier bewust van is, als hij bijvoorbeeld wakker wordt, dat hij wel voelt dat hij dit gedaan heeft, zou hij me erg kunnen helpen!

Hij weet dat hij het doet, maar hij slaapt erg.. ehm... vast :+ Geen beetplaat :n Hij zegt ook dat er niks aan zijn tanden te zien is. Ik word er soms wel wakker van :=

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 12:36

Siersma schreef:
Ik doe ook knarsen. Heb sinds een paar maanden een bitje. Nu knars ik wel minder, maar de groeven staan dr duidelijk in haha. Sinds ik met dit bitje slaap heb ik geen last meer van stijve kaken als ik wakker word. Merk wel dat het in periodes met stress erger is. Weet niet of je er wat aan hebt?

Bedankt voor je reactie, als je een opbeetplaat draagt kan ik je helaas niet includeren in mijn onderzoek!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:37

Hè ik heb vorig jaar al eens van dit onderzoek gehoord! Is dit met die vragenlijsten?
Heb daar toen aan mee gedaan, klem nog steeds maar t is wel minder (waarschijnlijk een grote stressfactor bij mij).

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 12:39

Ghostattack schreef:
Monnie_ schreef:

Hij weet dat hij het doet, maar hij slaapt erg.. ehm... vast :+ Geen beetplaat :n Hij zegt ook dat er niks aan zijn tanden te zien is. Ik word er soms wel wakker van :=

Als hij wil zou hij me dan willen mailen op dit emailadres? bruxisme.onderzoek@gmail.com
Dan kan ik m vanaf daar de vragenlijsten doormailen om te kijken of hij geschikt is :)

@WillemYntjee, was dat via dit onderzoek? Het onderzoek is nu groter opgezet, maar als je toen al hebt deelgenomen zijn er enkele vragen dubbel en kan ik je helaas niet meer includeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:40

Ik schijn volgens de tandarts ook te klemmen
Maar is niet hoorbaar

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 12:43

[***] schreef:
Ik schijn volgens de tandarts ook te klemmen
Maar is niet hoorbaar

Als jij wakker wordt s'ochtends, weet jij dan of je hebt geknarst/geklemd of niet? Zo ja, de ene ochtend waarschijnlijk meer last dan de andere?

Klemmen is namelijk ook niet hoorbaar :) !

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:44

Heb even terug gezocht in m'n mail en was inderdaad hetzelfde onderzoek, toen voor een masterscriptie van iemand.
Weet jij toevallig of daar ook uitkomsten van zijn? Ik zou wel is willen weten of er, naast een opbeetplaat, nog andere manieren zijn om t klemmen te verminderen.
Ik weet bijv dat er ook kaakfysiotherapie voor dit probleem wordt aangeboden, maar of t helpt?
Als m'n vriend t 's nachts hoort dat ik klem dan pakt ie gewoon m'n kaak vast en laat ik blijkbaar los :P meestal merk ik daar ook niets van!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:45

ik klem vooral met veel stress

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:48

Bij mij is begin vorig jaar CMD met hypermobiliteit in het rechter kaakgewricht vastgesteld, veroorzaakt door een verkeerde beet. Op momenten dat dit opspeelt klem en (in mindere mate) knars ik, ook overdag. Dit is na een behandeling van de fysio direct weer weg is of als het heel erg is in ieder geval een stuk verbeterd. Heb wel een kaak repositiespalk, die ik dag en nacht draag.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:50

Ik doe 's nachts tandenknarsen. Volgens de tandarts is dit niet erg voor mijn gebit? Ik hoef igg geen gebitje-blokje-dinges..

Nicje87

Re: Knarsen/klemmen met je tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:57

Hier ook een tandenknarser. Ik doe het best veel en vooral in mijn slaap. Een tandarts kon het ook aan mijn gebit zien. Ook heb ik vaak spanning in mijn kaak.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:01

Goed onderwerp!
Ontzettend veel mensen knarsen/klemmen en helaas wordt dit lang niet altijd gediagnosticeerd. Jarenlange hoofdpijnklachten, slijtage aan het gebit, slijtage aan gewrichten etc...

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:03

ik klem mijn tanden op elkaar. Op mijn tanden is er al slijtage te zien en ook zijn ze zeer gevoelig.
Toen mijn beugel eraf ging kreeg ik een nachtbeugel (plastic) en deze is ook al kapot door het klemmen en lichtjes knarsen in mijn slaap. Ik heb regelmatig krampen in mijn kaken en ook hoofdpijn door het klemmen

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:10

Ik doe het ook al jaren. Nooit bij nagedacht, totdat de tandarts het zei. Tanden begonnen nl te slijten.. Een paar jaar een bitje gehad, maar sliep dan niet goed. Klemmen doe ik blijkbaar altijd als ik iets van spanning heb. Met als resultaat barstende hoofdpijn... En mn kaken zijn door het tandvlees heen.... Steken punten doorheen.. knarsetanden, heb ik, mijn vriend en ouders nooit gemerkt. Denk dat het klemmen het grootste probleem is.. als ik klem,merk ik het te laat, en heb ik het dus al weer een tijdje gedaan.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:13

Misschien heb je er niks aan en bedoel je heel wat anders :p . Maar ik knars altijd als ik met dieren bezig ben. Dat komt oodat ik ze dan heel lief vind en van.ze hou, daar ga ik altijd van knarsen. Je hoort het ook duidelijk tijdens het praten van mij. Het is meestal maar voor korte tijd, dus geen idee of je er wat aan hebt haha

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:18

Ik doe beiden heel erg en heb hierdoor al drie kiezen gebroken. Knarsen doe ik 's nachts, klemmen ook overdag. Vraag maar raak :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:20

Ik klem en knars :j Slaap nou met een knarsbitje omdat mijn voortanden steeds afbreken.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:24

phormicola schreef:
Ik doe beiden heel erg en heb hierdoor al drie kiezen gebroken. Knarsen doe ik 's nachts, klemmen ook overdag. Vraag maar raak :)

Even een mailtje sturen naar bruxisme.onderzoek@gmail.com (zie eerder bericht van TS).
Dan krijg je een vragenlijst om te kijken of je in aanmerking komt voor t onderzoek en zo ja, een vragenlijst van een maand om 's avonds voor t slapen en 's morgens bij t opstaan in te vullen. Tenminste als t nog hetzelfde werkt als vorig jaar ;-)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:38

Jup, hier een tandenknarserd :Y) ik doe het vaak in mijn slaap en totaal onbewust, ik merk het zelf ook niet.