EHBO'r als verzorger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Als verzorger bij sport moet je recent (binnen 2 jaar) een EHBO cursus hebben gevolgd.

Ja
21 (91%)
Nee
2 (8%)

Totaal aantal stemmen: 23

Nayomie

EHBO'r als verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:47

Hoihoi,

Na een discussie thuis, dacht ik, wat vinden bokkers daarvan?
Kwestie; een vriend van mij is bij hockey verzorger. Echter, hij heeft geen recente EHBO cursus gevolgd (lees, niet in de afgelopen 2 jaar, maar gooi daar eerder een 1 voor.). Ik ben van mening, als je in de sport verzorger bent, moet je recent een EHBO cursus hebben gevolgd, voordat je blindelings zomaar iets bij een speler doet.

Wat is jullie mening daarover?

Groet

Anoniem

Re: EHBO'r als verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:51

Wat doet hij dan als verzorger als hij niet de mogelijkheid heeft tot eerste hulp verlenen?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:52

Ik kan mij daar zeker wel in vinden inderdaad :j (recente) kennis van zaken die zich voor kunnen doen en de bijbehorende eerste hulp behandelingen kunnen een groot verschil maken :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:53

Doanique schreef:
Wat doet hij dan als verzorger als hij niet de mogelijkheid heeft tot eerste hulp verlenen?

Dat is dus precies mijn gedachte. Beetje water op een enkel of wat dan ook leggen, zonder enigszins kijken of alles nog OK is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:53

Wat zijn de taken als verzorger? Is het misschien meer de richting op van sportmassage o.i.d.?

Vallen het verzorgen van verwondingen en de patiënt verzorgen als hij onwel raakt bijv. er ook bij?
Want dan vind ik dat je zeker een EHBO diploma zou moeten hebben.

Maar of het er nu wel of niet onder valt, het is sowieso verstandig dat er tijdens een training of wedstrijd altijd iemand is die een EHBO diploma + AED diploma heeft, het liefst meerdere personen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-09-14 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:55

@Delphi, als een speler op de grond ligt, kijken of alles in orde is. Maar daar heb je ook enige vorm van kennis nodig. Als leek, zou je niet zo'n taak kunnen vervullen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:58

Doanique schreef:

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:00

EHBO voor de verzorgers bij sportverenigingen vind ik noodzakelijk. Als het in het onderwijs al verplicht is om minimaal een x aantal docenten met BHV+EHBO te hebben rondlopen, waarom dan niet voor verzorgers bij een (sport)vereniging?
Uit ondkunde kun je namelijk echt heel veel verkeerd doen met als gevolg dat er complicaties kunnen ontstaan.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 12:10

Ik weet niet of er andere EHBO'rs aanwezig zijn op een wedstrijd of training, maar in ieder geval, de verzorger van het team is wel de eerste die het veld betreed als er iets gebeurt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:11

Nayomie schreef:
@Delphi, als een speler op de grond ligt, kijken of alles in orde is. Maar daar heb je ook enige vorm van kennis nodig. Als leek, zou je niet zo'n taak kunnen vervullen.

Oh dan vind ik het zeer noodzakelijk! Sterker nog, ik vind het een zeer kwalijke zaak dat dit de taak is van een persoon zonder uitgebreid EHBO diploma, liefst nog met een AED diploma erbij!
In sommige gevallen kunnen de meest onschuldige dingen als iemand wat water geven juist voor levensbedreigende situaties zorgen. Medische kennis en scholing is echt wel nodig als eerste hulp verlenen één van je taken is.

Nayomie schreef:
Ik weet niet of er andere EHBO'rs aanwezig zijn op een wedstrijd of training, maar in ieder geval, de verzorger van het team is wel de eerste die het veld betreed als er iets gebeurt.

In mijn ogen moet juist die persoon degene zijn die een uitgebreid EHBO diploma heeft.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-09-14 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:12

Je bedoeld dat hij vrijwillig een team begeleid naast de trainer/coach.

Als er wedstrijden worden gespeeld, is het normaal dat er iemand met EHBO rondloopt, daarin hoeft niet elk team zelf te voorzien.

een verlopen EHBO diploma is voor jouw niet goed genoeg omdat hij elementaire kennis zou missen?

ik heb een Tip:
morgen zelf een EHBO cursus volgen en aan de slag als vrijwilliger :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 12:15

BMHP schreef:

Als er wedstrijden worden gespeeld, is het normaal dat er iemand met EHBO rondloopt, daarin hoeft niet elk team zelf te voorzien.

een verlopen EHBO diploma is voor jouw niet goed genoeg omdat hij elementaire kennis zou missen?

ik heb een Tip:

Wat ik mij afvraag dan, de verzorger is het eerste op het veld en zal dan ook een conclusie kunnen trekken. Wat is het nut dan van een 'verzorger' als hij geen functie heeft? :+

Het is officieel dat na 2 jaar na je laatste cursus, je geen EHBO'r/BHV'er meer bent.
EHBO cursus zal ik absoluut nog een keer doen. Staat op mijn to do list, maar ik zal niet bij een sportvereniging als vrijwilliger aan de slag gaan, of immers, niet bij de vereniging waar hij zit. ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:17

BMHP schreef:

ik heb een Tip:

Een verlopen EHBO diploma heeft in mijn ogen niet erg veel waarde. Juist om goed en soms zelfs levensreddend te kunnen handelen is het belangrijk je EHBO te verlengen en je dus bij te laten scholen.

Maar TS vraag toch of juist de verzorger niet de persoon zou moeten zijn die een EHBO diploma heeft!? Waarom zou ze dan zelf een EHBO diploma moeten halen om daar als vrijwilliger te gaan werken.
Juist als het verzorgen van verwondingen en het verlenen van eerste hulp tot je taken behoren, moet je daar toch eigenlijk een diploma voor hebben?

Wel vind ik het voor iedereen van grote toegevoegde waarde om een EHBO diploma te halen!!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:17

Op een sportcomplex is een officiele EHBO-er aanwezig.
Een verzorger van een team heeft niet die functie. Hij is begeleider van het team die voornamelijk zorgt voor water en een verkoelende spons.
De officiele EHBO-er moet zijn papieren in orde hebben, een verzorger of zelfs masseur niet.

De verzorger heeft geen medische functie, samen met de scheidsrechter, de coach en de speler wordt beslist of er een EHBO-er of een arts moet worden gewaarschuwd bij een ongeluk of blessure.

Bij een spierblessure gaat er een natte spons op, dat zijn geen medische handelingen.
De kennis van een EHBO cursus ben je niet na 2 jaar kwijt, misschien de handigheid van het aanleggen van een drukverband, of de wettelijke regelingen waaraan een EHBO-er moet voldoen.
Maar de wet heeft geregeld dat iemand die EHBO-er BHV-er is zijn kennis elke 2 jaar moet bijhouden.
een verzorger is geen EHBO-er in die zin, dus is het niet nodig.

Hoop dat ik duidelijk ben in de uitleg.
Ik was een beetje kort door de bocht omdat verzorger een vrijwilliger is en niet iemand die een "medische" functie vervuld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:23

Waarschijnlijk is zijn diploma allang niet meer geldig en dan kun je zelfs aansprakelijk worden gesteld mocht je iets doen wat fout afloopt. Ik heb vroeger EHBO en Reanimatie gedaan. Na elk jaar herhaling had ik op een gegeven ogenblik een jaar geen tijd voor en toen heb ik het laten versloffen.
Ik zou zeker iemand helpen mocht hij/zij anders sterven maar anders bel ik 112. Stel gerust maar doe verder niets.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:23

bigone schreef:
Waarschijnlijk is zijn diploma allang niet meer geldig en dan kun je zelfs aansprakelijk worden gesteld mocht je iets doen wat fout afloopt. Ik heb vroeger EHBO en Reanimatie gedaan. Na elk jaar herhaling had ik op een gegeven ogenblik een jaar geen tijd voor en toen heb ik het laten versloffen.
Ik zou zeker iemand helpen mocht hij/zij anders sterven maar anders bel ik 112. Stel gerust maar doe verder niets.

Hij is niet in de functie van EHBO-er

je kan iemand die naast een auto bestuurder ook niet beboeten omdat hij een verlopen rijbewijs heeft.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:36

BMHP schreef:
bigone schreef:

Hij is niet in de functie van EHBO-er

je kan iemand die naast een auto bestuurder ook niet beboeten omdat hij een verlopen rijbewijs heeft.

Dat is een verkeerde vergelijking. Als er iets met de auto is, is de bestuurder de eerste die ingrijpt. Als er een speler op de grond ligt, is de verzorger de eerste die er is, niet een EHBO'r die toevallig in de kantine zit.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:17

Als eerste is waarschijnlijk de scheidsrechter er samen met medespelers.
Een verzorger in het team heeft een andere taak dan EHBO op het sportcomplex te verlenen.
Hij let alleen op zijn team en ook niet op het team van de tegenstander, of op de andere 10 velden!
Hij moet de EHBO-er ter plaatse roepen!

Natuurlijk is het nuttig als deze mensen het hebben, maar het is niet hun taak!