Niet kunnen plassen (lang verhaal).

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Niet kunnen plassen (lang verhaal).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 11:16

Nooit gedacht dat ik hier een topic openbaar op internet met dit onderwerp en ook nog eens op een paardenforum te plaatsen...
Maargoed komttie;

Sinds een week heb ik problemen met plassen. Ik zal bij het begin beginnen.
Zo'n 3 weken geleden heb ik op de IC gelegen in het ziekenhuis met een katheter die er 3 dagen in heeft gezeten nadat deze verwijdert is heb ik gewoon zelf 3 dagen geplast zonder problemen. Omdat alles het weer goed deed ben ik ontslagen uit het ziekenhuis en ben ik vanuit daar door gegaan naar een open opname omdat het geestelijk met mijn borderline niet heel goed gaat.

Daar komt tie de eerste paar dagen ging alles prima maar na een tijdje kreeg ik opeens problemen met plassen het lukte gewoon niet meer...
De wijkverpleging werd regelmatig gebeld om mijn buik te scannen hoeveel CC erin zat. Dit ging eerste keer van 330cc naar 550, 800 naar 750, naar zelfs 1000cc...

Daar komt tie, ik vroeg om een plas pil, maar omdat ik geen dikke benen of voeten heb willen ze die niet zo graag geven.
Ze wouden catechiseren, maar vanwege mijn verleden ben ik daar niet zo happig op. Nadat er dus zoveel in mijn blaas zat dat ik amper kon lopen
mijn rug voelde (nieren) belde de wijk verpleging dat ze hadden overlegd met de dokter en het AW hoofd dat er toch echt iets moest gebeuren.
Mijn beste vriendin was er en zo ging ik het aan, kom maar op met die catheter dan. na 2 keer geprobeerd en niet gelukt was het voor mij klaar. Het bleek dat die vrouw het ookal een tijdje niet meer gedaan had. Het was geen dagelijks iets, maar de mannelijke arts die het wel vaak deed wilde ik niet.
Nadat ik hierna in een flinke dissociatie ben geraakt, is hun toch duidelijk geworden dat dit niet de manier was.. Gelukkig was mijn vriendin nog steeds bij me en met begeleiders hebben ze me 'ontwaakt'.

Bovenstaande gebeurde allemaal gewoon op mijn kamer.

De dokter is gebeld alles was voorgelegd en er waren 2 opties.
Optie 1 was, naar de dokter op het terrein toelopen (alles zit hier dicht bij elkaar.) en daar katheter in laten brengen uitplassen en er weer uit.
Of optie 2 in een lauw warm bad ontspannen liggen en daar proberen te plassen. Ik koos natuurlijk gezien me verleden en het niet veilig voelen voor optie 2. Optie 2 was gelukt en ik was zo blij!
Die hele dag heb ik daarna zelf kunnen plassen met iets moeite.

Op de volgende nacht liep het weer vast. Ik kreeg een spier verslapper een ontspannen voor me lichaam. Diazepan en daarom werd ik zo relax dat ik weer zelf kon plassen, tot op de nacht....

Vanochtend heb ik vanhopig de dokter gebeld maar ze willen het overplaatsen naar maandag. Ik ben het er niet mee eens. Het kan mijn lichaam van binnen beschadigen, en het is een onwijs rot gevoel. Ze ondernemen slecht actie. Ik heb de verpleging van hier erbij gehad en die zijn in overleg.

Heeft iemand hier wel eens ervaring mee gehad hoe is dit opgelost ?
Of ging het vanzelf over ? Ik ben 24.

Guess_NH

Re: Niet kunnen plassen (lang verhaal).

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:20

Bah wat een vervelende situatie. En wat apart dat het niet lukt.

Misschien toch even onderzoeken hoe dit kan. Want als ik goed gelezen heb is dit probleem ineens ontstaan?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:21

He bah, wat naar meid!

Ikzelf heb geen ervaring met een katheter/plastabletten maar ik heb wel clienten die in aanraking komen/zijn geweest met het voorgenoemde. Zij hebben mij verteld dat je blaas echt van slag kan raken. Zelfstandig plassen konden zij niet naar het plaatsen en verwijderen van een katheter. Dat moet even weer op gang komen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 11:27

Ja het probleem is ineens ontstaan...

Hoelang duurt dat ongeveer eenitraM? Ik krijg namelijk ook echt last van me rug en met een volle blaas kan ik amper lopen..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:28

Niet kunnen plassen is echt heel naar. Daar kan je je heel ziek van voelen. Plastabletten gaan je niet helpen. Daarvan wordt je blaas alleen maar sneller vol maar je gaat niet beter kunnen plassen. Er was dus geen andere oplossing dan de katheter. Het is wel heel belangrijk dat er onderzocht wordt wat de oorzaak is. Een catheter kan de urineleider enigszins beschadigen waardoor deze zwelt en het plassen nadat hij eruit is gehaald opnieuw moeilijk is. Dat het 's nachts moeilijker gaat komt ook vaker voor. Misschien voor het slapen gaan minder drinken en overdag (wanneer het wel lukt) wel voldoende drinken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:31

LS_fotos schreef:
Ja het probleem is ineens ontstaan...

Hoelang duurt dat ongeveer eenitraM? Ik krijg namelijk ook echt last van me rug en met een volle blaas kan ik amper lopen..

Ik heb geen idee hoe lang het duurt. Het kan wel doorgaan tot 3 weken, aldus een cliënte van 82 jaar.

Ik zou maar even de HA contacten aangezien niet/slecht kunnen plassen gevaarlijk is.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:40

Ik denk dat stress ook mee spelt, dit kan bewust maar ook onbewust.
Spierontspanners en ontspannen in bad werken wel goed schrijf je namelijk.

Wees niet bang als het niet in 1 keer lukt, als het wel lukt in bad of onder de douche kan je het vanuit dat opbouwen naar gewoon op de wc.

Stress, last, pijn in je rug en blaas spannen de spieren aan waardoor plassen moeilijker wordt. Probeer zo ontspannen mogelijk te zijn en neem vooral de tijd. Al sta je 10 minute onder de douche voordat je je spieren los kunt laten, geeft niks. Zingen werkt ook ontspannend en houd je ademhaling ook goed onder controle waardoor je ook ontspant.

Drink gedurende de dag ook voldoende water en om kans op blaasontsteking te voorkomen kun je ook vitamine c gebruiken

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:43

Wat een vervelende situatie. Lukt het zelf ook niet in een bad of onder de douche? :-)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 11:46

Ik denk ook zeker dat er een stukje stress zit..

Ik ben ook heel voorzichtig met drinken ik durf bijna niet te drinken want je zou zeggen dat je dan niet moet plassen... maar helaas. De afvalstoffen moeten er toch uit..

Wat ik ookal heb geprobeerd is kraan aan, met laptob op de wc gaan zitten. douche aan, fluiten etc..

In bad is me 1 keer gelukt..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:48

Heb je t vaker geprobeerd in bad?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 11:48

Ja gisteren weer, en ga t zometeen weer proberen.
Ik mag straks toevallig menles met mijn pony volgen maar dat is geen pretje met een volle buik...
Buik is ook helemaal dik.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 12:14

Gezien ik hier weer naar een vreemde HA toemoet hebben mijn ouders geregeld dat ik bij mijn eigen huisarts terecht kan om half 4...
Mijn vader is nu van ze werk naar huis aan t rijden van Rotterdam en dan gaan we erheen..

*fingers crossed*

^) ^) ^)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:16

Gebruik je medicijnen zoals antidepressiva, antipsychotica of andere medicatie voor psychische gesteldheid?

Er is namelijk een niet veel voorkomende bijwerking waarbij je hersens de spier om de blaas te openen niet meer goed aanstuurt waardoor het niet lukt de plas los te laten ondanks dat je voelt dat je blaas vol zit en je heel nodig moet plassen.
Dit kan ineens ontstaan in ookal ben je al langer aan de medicatie. Huisartsen weten lang niet alles van alle bijwerkingen, ik zou met een psychiater overleggen over dit probleem.

Kan je niet proberen zelf te catheteriseren?Het lijkt heel eng maar je hebt snel door hoe het moet met een spiegel. Zakje aan catheter en handdoek onder je kont en na wat instructie is het goed zelf te leren.

Is het een bijwerking van medicatie is de enige optie daarmee stoppen en overgaan op een ander (uiteraard in overleg), het probleem is dan in 2 a 3 dagen opgelost.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:36

Hee! Ik heb niet op de IC gelegen, wel in het ziekenhuis begin dit jaar.
Ik heb toen ook problemen gehad met plassen. Of het aan de catheter lag, geen idee.
Heb je wel de drang om te plassen of dat ook niet? Ben je al gecheckt op eventuele bacteriën?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:42

Zowel antipsychotica (seraquel) als antidepressiva slik ik beide al 7 jaar.. Ik heb nu sinds gisteravond 8 uur niet geplast... mijn blaas staat naar mijn gevoel op knappen loop alsof er een ei tussen mijn benen zit. Halve 4 godzijdank naar eigen huisarts toe.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:55

Is er wat veranderd sinds de ic opname aan je medicatie? Of voor of tijdens een verandering aan hoeveelheid.

Problemen na een katheter zijn vaak direct na het verwijderen en zeer zelden ineens een paar dagen later.
Stress kan veel veroorzaken maar de plas meerdere dagen niet tot zeer slecht kunnen loslaten zou ik niet direct alleen aan stress koppelen. Je hebt geen controle over de sluitspier van je blaas omdat het signaal niet goed doorkomt, ik zou toch echt de bijwerkingen van al je medicatie doornemen. ...

Ik zou nu direct via de assistent proberen catheters in huis te krijgen. Daarbij vind ik dit wel onder spoed vallen en proberen of je gelijk gecatheteriseerd kan worden.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:33

Fijn dat je bij de huisarts terecht kan. Hopelijk kan en catheterisatie een beetje verlichting bieden.

Het is heel belangrijk dat je ontspannen bent en ook "ontspannen" plast. wat je zou kunnen proberen is om een aantal keer per dag gewoon naar de wc te gaan, recht op zitten, een liedje zingen en kijken of je kan plassen. als het niet gaat, geen probleem! na het liedje gewoon weer opstaan, verdergaan met wat je aan het doen was en het een tijdje later herhalen. Het liedje zingen, of neuriën is om ontspannen te blijven. Als je dat doet is het moeilijker om je bekkenbodemspieren aan te spannen, waardoor plassen makkelijker kan gaan. Verder gewoon lekker veel in bad van het weekend als je daar wel kan ontspannen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:50

Even een andere vraag, heb je geen blaasontsteking of ontsteking van de plasbuis?

Ik weet door eigen ervaring dat je van een katheter urineweginfecties kunt krijgen.

Heel veel beterschap en sterkte in ieder geval. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet zit te springen om katheteriseren! Inderdaad zoals hierboven genoemd misschien een optie om het zelf te gaan doen?

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:57

Mijn zusje heeft dit ook gehad na veel onderzoeken heeft zij uiteindelijk botox ingespoten gekregen. Maar daar door kan ze het op een gegeven moment niet meer ophouden en naar veel oefenen is alles nu normaal ze slikt alleen wel iedere dag 1 pilletje in nemen. Ook moest ze om de 2 uur naar de wc gaan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:58

Onder de douche plassen dan? Is iets minder omslachtig dan bad te vullen immers. Dat laten wij de bewoners ook wel doen, vooral als ze van de katheter afzijn en niet iedereen gelijk weer het plassen beheerst.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-09-14 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:59

Misschien D-mannose een kans geven?
Dit zorgt dat E.coli zich niet vast kan houden in de blaas en je deze zo uitplast, dat heb ik gebruikt bij blaasontsteking en hielp top.
Het is het proberen waard. :)

Ander heel stom idee, als ik water hoor lopen moet ik echt snel plassen. :+
Wat gebeurd er als je op je laptop een kletterende waterval opzet op youtube of muziek met watergeluiden?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:01

Is het niet een idee om zelf te leren katheteriseren? Dan hoef je in elk geval niet met een zere/volle blaas rond te lopen steeds..

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 16:38

Mijn urine is net getjekt geen ontsteking.

Welk een (tijdelijk) blijvende katheter aan me been hangen.
Zorgde voor een dissociatie en heel wat angst.
Zelf doen mocht absoluut niet omdat je de boel kon beschadigen.
Ze hebben dit nog nooit mee gemaakt met zo'n jong meisje als ik...

Vanavond meer uitleg ga nu snel pony pakken voor ons eerste proeflesje..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:43

Een vriendin van mij heeft het op 22 jarige leeftijd gekregen, soms lukt het prima en soms is t net alsof dr blaas op slot is. Zij heeft zelf leren katheteriseren zodat ze zichzelf kan redden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:51

1x gehad toen ik in het ziekenhuis lag en katheter er net uit was. Postoel was te hoog voor mij en dan sluit de hoek die je benen/bekken maakt de boel net af (net als je houding is wanneer je moet en moet wachten tot een toilet vrij is bv). Benen buigen werkte wel (op je hurken gaan zitten werkt ook) Met dat in gedachte, heb je daar toevallig een verhoogd toilet? Want daarvan kan dit ook komen.