Ochtend sport-ritueel creëren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Ochtend sport-ritueel creëren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 10:10

Dag Bokkers,

Zoals zovelen, wil ik meer gaan sporten. Ik ben klaar met buiten-adem zijn van 3 trappen op zwoegen, en een hoofd te krijgen dat niet meer te onderscheiden is van een tomaat als ik een flink stuk moet fietsen.

Sporten dus. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb een behoorlijk vol en druk schema door de dag heen, dat ook nog eens variabel is, dus vastigheid en naar-een-sportschool gaan zit er niet echt in.

Oplossing: 's ochtends na het wakker worden een half uurtje sporten in mijn huis. Nu is mijn concrete vraag: hebben jullie tips en ideeën om zo'n ritueel te creëren en vast te houden? En ook, wat is haalbaar om te doen? Ik zou het liefst iets met krachttraining doen, om mijn spieren te versterken. Wat zijn daar slimme programmas voor? Ik heb al gegoogled, maar zie door de bomen het bos niet echt meer. Wat voor oefeningen, wat voor routine?

Dancer

Re: Ochtend sport-ritueel creëren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:13

30 day shred van Jillian Michaels, er loopt hier ook een topic over. Even zoek functie gebruiken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:13

Ik ga ook 's ochtends sporten, als ik uit bed kom meteen. Ik doe 3x hardlopen, en dan probeer ik daarnaast nog 2x krachttraining te doen. Hiervoor heb ik een speciale zandzak aangeschaft, en die oefeningen doe ik dus thuis. Ik volg de trainingen van Dailyhiit, die zitten meestal tussen de 15 en 30 min. Werkt voor mij heel fijn.

Daarna lekker ontbijten en douchen, en ik ben klaar voor de strijd. Als ik het 's middags of 's avonds moet doen komt er meestal niks van. :n

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:16

Tegenwoordig heb je heel veel apps die gratis kunt downloaden. Deze geven voorbeelden van oefeningen, hoe vaak je ze moet doen, etc.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 10:20

De 30 day shred heb ik voorbij zien komen, maar dat ziet er behoorlijk intens uit? Ik heb echt een behoorlijk slechte conditie, dus ben bang dat dat zo zwaar zal zijn dat ik het niet vol ga kunnen houden.

Dailyhiit ga ik op googlen! Hardlopen ga ik 2 keer in de week 's avonds proberen erin te proppen, dus ik zoek nu specifiek iets krachttraining achtigs voor nog 2/3 keer in de week 's ochtends :)

Iirrssjjee, heb je voorbeelden van apps die bv voor jou goed werken? Ik weet dat er heel veel beschikbaar is, maar ik zoek echt naar iets waarvan mensen zeggen: dat werkt top en geeft ook echt resultaat. Stel je voor dat ik voor niets een uur eerder op zou staan }:0

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:25

De app ''workout trainer'' heeft veel leuke en diverse workouts, je kan zelf filteren hoelang je de training wilt laten duren, hoe zwaar en welke spieren je mee wilt pakken. Ik vind hem echt heel erg fijn! 30-day challenges vind ik ook wel leuk, maar schijnen qua spieropbouw niet geweldig te zijn, plus wat doe ja die 30 dagen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:28

De sportschool waar ik sport is van 7:00 tot 23:00 open, moet wel lukken om daar een keer heen te gaan? Je hebt ook sportscholen die 24 uur per dag open zijn.
Het nadeel van thuis sporten vind ik altijd houding. Een squat kan je leuk maken, maar als je het verkeerd doet zijn je knieën binnen no time stuk. Op een sportschool heb je toch een stukje meer begeleiding als je het fout doet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:37

Beste TS. Ik denk dat je wat te hoog grijpt. Wat jij van plan bent is een recept voor opgeven (en als je pech hebt een paar flinke blessures).

Probeer niet alles tegelijk te doen. Vergeet bijvoorbeeld eerst eens de krachtraining, en begin zoals je van plan was met hardlopen om je conditie op te krikken. Begin met een lage intensiteit en bouw dat langzaam op.

Als je daar goed mee bezig bent na een paar weken bv, kun je andere training gaan toevoegen.

Succes ermee.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:39

Insanity :).

Ik, met mijn rokersconditie en een dieet van patat en cola, kon dat ook. Helaas trok mijn (ijzeren ;) ) knie het niet en ben ik ermee gestopt, maar dat is echt wel ff half uurtje/3 kwartier goed van kiet gaan.
Dat is voornamelijk cardio, maar wel met elementen van je eigen gewicht als krachttraining.

Krachttraining zelf met gewichten enzo zou ik niet zomaar uit je zelf gaan doen, ivm houdingen enzo...
Wat je wel kunt doen is gebruiken maken van je lichaamsgewicht.. Tegen je bed aan gaan zitten met je rug en je opdrukken zeg maar, sit ups, crunches en fietsen voor buikspieren (oa want er zijn 1000 variaties), handpalmen tegen elkaar duwen of juist met een elastiek uit elkaar, squatten voor de billen etc.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:37

De 30 day shred is perfect voor beginners juist. Insanity absoluut niet. Gewoon beginnen en doen wat je kan, velen zijn je voor gegaan :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:02

Nou toch kon ik 'm prima volhouden hoor met mn conditie van -10.
Denk dat ik op dat Shred snel zou zijn uitgekeken, ik heb nogal motivatie nodig, ofwel: een iets te hoge lat. Heb het schema niet bekeken, maar hoorde er vriendinnen over. Conditie bouw je echt zo mega snel op. Net zo snel als dat het eraf gaat als je een week niks doet :').

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:20

Bij insanity kan een beginner te snel voorbij z'n grens gaan, bij 30ds is dat onmogelijk. Daarom is de 30ds een beter opstapje.
Daarnaast is jouw -10 misschien wel de +50 van ts. Zonder de persoon te kennen is het onverstandig om insanity aan te raden :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:31

30 day shred is juist voor beginners hoor! :) Je begint met lvl 1 voor 10 dagen en die is prima te doen voor iemand met een slechte conditie! Ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:41

Ga eens in een squat je broodjes smeren :D Kost je geen extra tijd!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:45

Die 30 day shred klinkt inderdaad wel goed, en niet te lang. Een half uurtje moet ik wel in mijn dag weten te stoppen. Ik ga hem iig morgen uitproberen! En redelijk wat body-weight oefeningen, dat spreekt mij ook wel aan. Ik was niet van plan om zonder begeleiding allemaal zware gewichten rond te gaan slingeren, dat is vragen om problemen.

Bedankt allemaal! Iemand nog tips om het ook vol te houden? :+ Kugger noemt wel rake dingen, ik ben redelijk van het 'ik wil NU goede gewoontes dus ik ga NU veel te veel doen en daar volgende week weer mee stoppen' -O-

Haha, ante_vip, goeie :D Misschien moet ik dat sowieso maar doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:17

Gewoon één ding per keer veranderen. Niet alles tegelijk. Maak het leuk voor jezelf. Stel doelen als: na de shred mag ik die nieuwe jas kopen die ik zo gaaf vind. Net zolang totdat het een gewoonte wordt en dan op naar de volgende aanpassing.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:23

Je moet de 30day shred wel elke maand herhalen he :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:24

Of gewoon door naar een volgend programma. Elke maand hetzelfde lijkt me geestdodend en je blijft ook niet resultaat boeken. Of maakte je een grapje? :D

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:32

Er zijn zoveel meer 30minuten workouts dan de shred, maar dat is wel een hele fijne om mee te beginnen.
Sport nu zelf al ruim anderhalf jaar 6 dagen in de week een half uur voor het onbijt, en vind het prima vol te houden.
Ik wissel de shred af met ripped, body revolution (90 dagen programma), cardio kickbox, yoga meltdown (en inferno) en nu ook one week shred. Zo snel ben je de workouts dan niet zat.
Heel gaaf om te merken hoe je de oefeningen steeds beter en zwaarder kan uitvoeren

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:21

phormicola schreef:
Of gewoon door naar een volgend programma. Elke maand hetzelfde lijkt me geestdodend en je blijft ook niet resultaat boeken. Of maakte je een grapje? :D

Nou ik bedoelde eig te zeggen dat ze niet na 30 dagen stopt. Maar gewoon een volgend schema of de intensiviteit verhogen :)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 12:29

He, antje_vip, en ik maar hopen dat 1 maand sporten me voor de rest van mijn leven fit zou houden -O- Nee, zonder gekheid, ik was zeker vanplan hierna ermee door te gaan. Maar eerst maar 30 dagen volhouden. Dat is een redelijk overzienbare periode dat ik concreet ergens naartoe kan leven, dus hopelijk werkt dat.

Vanochtend voor het eerst level 1 gedaan, nou, dat viel me helaas niet mee :+ Maakt het voor spieropbouw etc uit of ik het voor of na het ontbijt doe?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:43

Kettlebell training kan je heel goed thuis doen voor kracht training. Verder is een bosiusbal eenhandig ding om je balans te oefenen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:08

Kies één programma en stel je doelen niet zo hoog. Bv. je voornemen van twee avonden per week harlopen. Maak daar drie van, en doe dan 's ochtends voorlopig niets erbij. Als je idd wilt gaan lopen is de podcast van Evy een goede. Zorg dat je wel even flink tempo wandelt van te voren of een andere warming-up doet. Daarna kun je haar schema volgen, harstikke makkelijk. Te vinden oa via rennenmetevy.nl

Teveel tegelijk willen veranderen zorgt sneller voor teleurstelling als je te hoog gestelde doel niet haalt en bovendien heb je meer kans op blessures.

Succes, want je voornemen is heel goed! :)