Dubbelzien na scheelziensoperatie. Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Dubbelzien na scheelziensoperatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:42

Hai allemaal,

Ik heb in mei een scheelziens operatie gehad, en dit is 'perfect' gelukt. Alleen nu zag ik in het begin echt gigantisch dubbel (1 dag ongeveer) en daarna nam het langzaam af. Tot op een punt dat ik af en toe dubbel zag.. Voornamelijk bij dingen echt kaasrecht voor me (In het midden van mn gezicht zeg maar)
Nu heb ik afgelopen week een nieuwe bril gekregen met andere glazen, waardoor mn zicht een stuk beter is geworden.. (Vorige bril was slecht zicht) en nu is het dubbelzien toch weer wat toegenomen.
Dit ligt niet aan de bril, maar echt aan mn ogen. Net alsof ze door het goede zicht nóg iets rechter zijn komen te staan, waardoor ik nu dus lichtelijk dubbel zie.

Net gebeld met het ziekenhuis, en de eerstvolgende plek is 2 okt. Dus dan ga ik daar even heen en leg ik mijn probleem voor.
Nu had ik al gelezen op internet dat dit soms voorkomt bij volwassenen die deze operatie doen, en dat daar oefeningen en evt. speciale prismaplakdingen voor op de bril te krijgen zijn.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Hoe is dit bij jou gegaan? Had je erg last van dubbelzien? Is het overgegaan? Etc..

Alvast bedankt!

slimmerik

Re: Dubbelzien na scheelziensoperatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:09

Volgens mij komt dit doordat je ogen gewend zijn op elk apart te werken en niet samen te werken. Als je het niet vertrouwt inderdaad eerder naar arts gaan of de opticien.....

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:25

Ik volg dit even. Mijn broer wou de zelfde operatie laten doen. Maar na verschillende onderzoeken in tilburg is het hem afgeraden. Dit vanwege dat er grote kans was op dubbelzien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:38

net zoals je links of rechtshandig bent, geldt dat ook voor je ogen. "Normaal" is 1 oog bepalend voor "hoe en wat" je ziet en zorgt het 2de vnl voor de inschatting van diepte.
Als je een voorwerp/punt in de verte kiest en dit centreert in een met je handen gemaakt vierkant, armen gestrekt voor je uit en je zou beurtelings 1 oog sluiten dan zal het voorwerp/punt alleen bij je dominant oog nog in het midden staan.

Zoals hierboven reeds gezegd zijn jouw ogen niet gewend om samen te "kijken". Wellicht kost het tijd en "oefening"

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:41

Klopt, mijn ogen werken apart van elkaar. Dit heb ik al vanaf vroeger. Toen heb ik ook zo'n operatie gehad. De samenwerking mist.
Maar nu is het dus 'ineens' dubbelzien.. (Ook weet ik dat je als volwassene meer risico hebt op dubbelzien dan kinderen)

Maar ik ben juist benieuwd naar mensen met dezelfde ervaringen.. Die mij kunnen vertellen hoe en wat..

Czarina: Dan zou ik daar maar naar luisteren als ik je broer was. Bij mij was het risico heel klein op dubbelzien, en nu zie ik toch dubbel (Niet de hele dag door, alleen bij bepaalde dingen)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:44

Mijn linkeroog is een lui oog. Ben in totaal 4x geopereerd om het recht te zetten, waarbij de laatste keer aan beide ogen. Heb daarna ook dubbel gezien. Vooral als ik moe was of televisie keek. Ik hield mijn linkeroog dan dicht of mijn hand ervoor. Nu, 15 jaar later, heb ik er totaal geen last meer van. Het is vanzelf weggegaan. Door oefening en gewenning

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 17:45

Fijn om te lezen benangelique :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:49

Ik had toch wel verwacht dat je al een pb gestuurd had. ;) Reageer vnv wel even.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 17:54

Je hebt pb :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:56

Ik heb ook zoiets soortgelijks. Ik heb er voor gekozen geen bril te dragen. Ik zie veraf minder, maar daar kan ik mee omgaan. Ik heb jaren een prismafolie gehad, ik wil die niet meer. Ik vond het vervelend. En ze zijn bang dat het het dubbelzien gaat verergeren.
Mijn ogen werken ook niet s amen trouwens.
Bij mij heeft het wel bijna een jaar geduurd eer de stand een beetje tot rust was gekomen. Maar ik was een uitzonderlijk geval.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 15:06

Oh dat is weer een minder positief verhaal.. Zie je nu helemaal niet meer dubbel?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:24

Alleen veraf en heel dichtbij. Maar prima mee te leven. Ik kon mijn ene oog nl helemaal niet meer bewegen. Dus de verbetering is enorm.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 19:06

Oh dat is fijn Raket!

Bij mij wordt het ook ietsje beter met de dag. Misschien dat mn ogen/hersenen even compleet weer moesten omschakelen met het goede zicht nu? Is nog niet helemaal over, maar wel stukje beter als paar dagen terug gelukkig.