Claustofobisch en MRI scan, hoe kom je die door?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

Claustofobisch en MRI scan, hoe kom je die door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:02

Hallo

Even wat uitleg: vorig jaar november ben ik van een paard gevallen en heb ik 2 doorn uitsteeksels in mijn onderrug gebroken. Door de val zat er ook een scheur in de rug spier daar en was een zenuw beschadigd.
Nu ben ik al die tijd niet 100% pijn vrij geweest, maar het was te houden. Maar nu de zenuw en spier aan het herstellen zijn gaat de plek van de breuk meer zeer doen (lees: ik pak er weer graag tramadol of nog liever morfine voor terwijl ik daar liever van af blijf).

Nu ben ik daarvoor vandaag naar de huisarts geweest en die heeft me gelijk naar het ziekenhuis gestuurd waar ik een foto heb laten maken en naar Orthopedie moest.
Maar ook bij Orthopedie vertrouwde ze het niet, daarom moet ik nu volgende week vrijdag een MRI scan maken.

Nu komt het probleem, ik was vorige keer claustrofobisch in de scan en kwam er met hyperventilatie uit en heb later die dag een soort epileptische aanval gehad.
Vandaag heb ik er al heel even in mogen liggen om te kijken hoe het zou gaan. En de zuster (of hoe dat daar ook heet ;-) ) was zelfs zo lief dat ik er met de voeten eerst in mocht, maar nog kreeg ik het mega benauwd en wilde ik er graag vlot uit.
Ik heb nu wel valium mee gekregen die ik een uur van te voor in moet nemen en ik denk dat als ik het gevoel heb dat het 'moet' dat ik het dan al gemakkelijker langer vol zal houden.
En eventueel zou ik ook iemand mee mogen nemen de kamer in, zodat ik niet alleen ben.

Maar nu vroeg ik me af, zijn er hier meer mensen die weleens een MRI scan gehad hebben en claustrofobisch bleken te zijn?
Hoe hebben jullie dat vol gehouden?
En zou alleen valium voldoende zijn? Dat heb ik namelijk nog nooit gehad.

Vast bedankt.

P.S. Ik hoop ik dat dit topic hier goed staat, ik wist niet waar ik het anders moest plaatsten namelijk.

Brainless

Re: Claustofobisch en MRI scan, hoe kom je die door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:14

Mag je niet achterstevoren in (dus dat je met je hoofd eruit blijft)?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:17

Er zijn open MRI scans. Bel je zorgverzekeraar even en laat hun kijken waar je door zo'n open MRI kan op korte termijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:18

Kan je niet iets op je ogen doen en een mp3 speler in je oren?
Daar kan je ook nog ontspannende muziek op draaien, en daarbij nog de valium.
En afspreken dat je op elk moment mag stoppen, dat als je het echt niet meer trekt dat je een teken kan geven en dat ze je er dan meteen uit moeten halen.
Als je weet dat je dit teken kunt gebruiken dat is het misschien minder angstig.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:21

Idd even je zorgverzekeraar bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn?

Moet je toch in je eigen ziekenhuis, geef dan even je ervaring van de vorige keer aan. Wie weet kunnen ze er rekening mee houden of heb je de mogelijkheid een roesje te krijgen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:23

Arrabel schreef:
Kan je niet iets op je ogen doen en een mp3 speler in je oren?
Daar kan je ook nog ontspannende muziek op draaien, en daarbij nog de valium.
En afspreken dat je op elk moment mag stoppen, dat als je het echt niet meer trekt dat je een teken kan geven en dat ze je er dan meteen uit moeten halen.
Als je weet dat je dit teken kunt gebruiken dat is het misschien minder angstig.

Een MRI scan maakt gebruik van een zeer sterke magneet, dus nee een MP3 speler kan dus niet.
Daarnaast maakt het apparaat best veel herrie waardoor de muziek dus bijna niet te horen is.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:24

Maar je kunt wel even vragen of je muziek mee kan nemen die ze dan voor je afspelen volgens mij.
Misschien ben ik echter in verwarring met een gewone scan.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:25

Iedereen krijgt hier al een koptelefoon op met muziek of radio en je krijgt een knop in je hand waar je op kan drukken als je er uit wilt.
Helaas kan ik er niet met mijn hoofd uit blijven omdat het deel waar de scan voor gemaakt wordt in het midden van de scan moet bevinden (heb ik na gevraagd)
Wel kon ik dus al met mijn voeten er eerst in gedaan worden, dan heb ik al iets meer het gevoel dat ik er snel uit kan en kan ik net naar buiten kijken als ik met mijn hoofd achterover kantel. Al ligt dat niet heel comfortabel. Gelukkig kan ik daar wel vriend-lief neer zetten zo dat ik die kan zien dan :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:25

Ik ben claustrofobisch en heb in de laatste twee jaar meerdere MRI scans gehad voor mijn rug en knie. Ik neem een halve Oxazepam in en dan heel hard concentreren op de muziek. Niet gaan is ook geen optie. Voor je het weet ben je er weer uit.
Ik heb alleen het paniekknopje nooit in mijn handen omdat ik uit spanning erin knijp onbewust.

Jorika, de muziek is erg goed te horen hoor. Je krijgt gewoon een koptelefoon van het ziekenhuis op. Ik heb bij verschillende instellingen scans gehad en altijd muziek op gehad. Ik heb het nog niet meegemaakt dat het niet te horen was.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:30

Ik heb ook altijd muziek van het ziekenhuis gekregen.

Vond het ook erg eng maar heb mijn ogen dichtgedaan voordat ik er in ging en pas open toen ik er uit was.
Klinkt heel stom maar voor mij helpt het wel

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:30

Bij mij konden ze wel een zelf meegenomen cd afspelen en er mocht iemand bij me zitten die ik via een spiegeltje kon zien dat gaf mij veel rust. Ik had in zevenaar een mri scanner die bij mijn hoofd open was. Er waaide zelfs een windje om een open gevoel te geven. Ik ben ook enorm claustrofobisch maar met een kalmerend middel was het toch te doen. Sterkte meid!!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:31

Muziek op ogen dicht en vooral concentreren op de muziek. Heel veel succes

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:32

De vorige keer was ik me ook erg aan het concentreren op de muziek met mijn ogen hard dicht geknepen. Dit lukte zeer lastig, alleen bij mijn lievelingsliedje die plots op de radio kwam, daar kon ik me wel op concentreren. Alleen kreeg ik daar de neiging om mee te 'dansen' hihihi. En dat is ook weer geen optie.

Maar met een halve oxazepam is het dus te houden? Dan zou het met een valium pilletje ook te doen moeten zijn denk ik dan?

Ik zat er al bijna aan te denken om een blinddoek voor te doen. Dan zie ik niet dat de ruimte zo klein is en dat mijn neus al bijna tegen de bovenkant komt (oké dat is wat overdreven)

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:33

Zelf nog niet voorgehad, maar mijn mama heeft ook claustrofobie en moest ook een MRI scan laten pakken.. zelfde verhaal : meerdere paniekaanvallen.. Laatste keer heeft ze de valium wel ingepakt, en dat hielp voor haar zeer goed.
Er moest toen wel iemand mee uit veiligheid, want ze was daarna wel wat van de kaart.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:34

Voor mij is het te doen met een halve oxazepam inderdaad.
Met mijn knie heb ik het niet ingenomen omdat ik toen met mijn benen eerst erin ging en tot mijn middel erin lag dus mijn hoofd erbuiten.
Met mijn rug moest ik head first naar binnen helaas en lag er met mijn hoofd ook in. En dat vind ik dus echt NIET fijn.
Ik heb er nog nooit iemand bij gehad. Ik ben in de 30 en vind mezelf volwassen genoeg om dat alleen te moeten kunnen :D

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:36

Toevallig, dit topic. Ik moet zometeen weer naar het ziekenhuis voor een MRI. :=
Ik heb een MRI voor m'n knie, dus kom er met m'n hoofd niet in.

Misschien helpt het inderdaad een hoop als er een vriend/vriendin naast je kan zitten! :j
Valium helpt denk ik ook wel goed! :)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:38

Fijn te horen dat de valium zou helpen!

En ik ben 28 dus zou ook volwassen genoeg moeten zijn, maar dit is toch echt niet iets voor mij. Ik werd laatst al bijna panisch toen ik op de gang op mijn vriend moest wachten. :-$

Heel erg hartelijk dank trouwens voor het mee denken allemaal!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:40

Uhhm, niet.

Ik heb echt doodsangsten uitgestaan en ging dwars door 50 mg oxazepam heen -een halve is 2.5 of 5 mg-. Uiteindelijk hebben ze mijn vriend erachter gezet en heb ik mijn ogen stijf dichtgeknepen, de grootste fout die namelijk gemaakt was, was dat ik mijn ogen open mocht doen om te kijken toen ik eenmaal lag. Als ik nog een keer moet ga ik alleen met Dormicum.

Sorry,niet echt geruststellend.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:42

Ps: succes ermee! en vooral veel beterschap met je rug!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:47

Twee pleisters op je ogen en stil liggen (dus niet voelen). Voeten eerst en met je hoofd bij de uitgang. Dan kun je eventueel praten met je vriendje of je concentreren op de muziek. Claustrofobie zit tussen je oren. Niet dat ik het ondermijn (heb het zelf ook), maar het is iets psychisch en zodra je het niet weet/ziet heb je er minder last van :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:51

Slaapmasker opzetten, muziek aan en een kalmerend middel, juist door je vorige ervaring versterk je nu de angst dat dit weer gebeurt maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. En je hebt geen keus als je wil weten wat er aan de hand is, veel succes.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:57

Ik weet helaas erg goed dat het tussen de oren zit. Maarja, krijg het er maar eens echt uit.

Dit is overigens al een scanner die ik geloof 10 cm breder is, hierdoor lig ik gelukkig al niet met mijn schouders tegen het apparaat, wat vorige keer wel was.
Ik hoop maar dat dat allemaal gaat helpen. :-)
Ik heb nu gelukkig nog ander halve week ongeveer om tot rust te komen en evt er nog wat aan te doen, voor zo ver het kan.
En ik ga in der daad met de voetjes dus eerst en ga naar de muziek luisteren en maar proberen te dag dromen met de ogen dicht.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:59

Ik heb toevallig gisteren een mri scan gehad en ben claustrofobisch :D
Uit voorzorg werden mij twee tabletjes oxazepam gegeven en ik mocht eventueel eerst komen kijken naar de scan. Daar had ik echter geen tijd voor.
De pilletjes deden vast hun werk...ik was duf ;) . Ik vond het onderzoek erg meevallen. Het was ook een open mri denk ik. Het was een grote ronde cirkel , maar geen dichte buis, hij was aan de voor en achterkant open.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:05

Ik moet 27 September voor een MRI scan. Ik zie er als een dijk tegenop :n Ik volg je.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:09

mirim schreef:
Ik heb toevallig gisteren een mri scan gehad en ben claustrofobisch :D
Uit voorzorg werden mij twee tabletjes oxazepam gegeven en ik mocht eventueel eerst komen kijken naar de scan. Daar had ik echter geen tijd voor.
De pilletjes deden vast hun werk...ik was duf ;) . Ik vond het onderzoek erg meevallen. Het was ook een open mri denk ik. Het was een grote ronde cirkel , maar geen dichte buis, hij was aan de voor en achterkant open.

Dat is een gesloten MRI. Zie hier het verschil tussen open en gesloten.