Gebroken Sesambeentje: wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Gebroken Sesambeentje: wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:30

Hallo Bokkers!

Ik heb nu zo'n 5 maanden geleden een sesambeentje in mijn linkervoet gebroken. Sinds een paar dagen kan ik héél kleine stukjes lopen en ik heb eindelijk als ik niets doe geen pijn meer. De vraag is hoe veel beter het nog gaat worden; de prognose is niet zo heel erg positief met dit soort breukjes. Opties zijn opereren (wordt afgeraden) of inspuiten wat waarschijnlijk resulteert in slechts +/- 3 maanden geen pijn. Kortom: een behoorlijke klap in je smoel.

Op internet is er maar weinig te vinden en wat er wel te vinden is, is vaak al oud of bij paarden, honden en andere diersoorten.

Ik kan vast niet de enige zijn die dit heeft!
Wie oh wie heeft dit ook? Wat zijn jullie ervaringen?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:31

Ik heb geen ervaring maar heb wel een vraag, waarom word opereren afgeraden?

Veel beterschap nog!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:42

Er werd mij verteld dat de resultaten niet altijd positief zijn: ze kunnen niets garanderen. Mijn arts wees me er op dat dit echt een laatste redmiddel is omdat de kans dat het echt chronisch wordt zeer groot is. Daarnaast is het herstel lang, maar dat zou mij persoonlijk niet echt tegen houden. Verder is er maar weinig over te vinden.

Sowieso is er weinig te vinden over deze breuk. Vandaar dit topic: ik wil graag zoveel mogelijk informatie verzamelen en me goed voorbereiden op het maken van een keuze.

Bedankt!

siskeh

Re: Gebroken Sesambeentje: wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:50

Ben je bij meerdere artsen geweest ? Deskundigen met deze problemen ? Zou ik zeer zeker doen

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:55

Ja. Na de eerste arts die me meteen weer naar huis stuurde onder het motto 'ja daar kan ik niks mee' heb ik een second opinion aangevraagd. Deze arts heeft mij een gipsschoen meegegeven maar wel gezegd dat hij verder helaas weinig voor me kan betekenen tenzij ik wil laten opereren of inspuiten. Hij wil sowieso eerst kijken of het beter gaat als de irritatie eraf is. En eerlijk is eerlijk: het gaat nu ook een stuk beter.

Ik probeer nu rustig op te bouwen de komende paar weken om te zien of het écht ook beter gaat met belasting. Zo niet, dan moet ik bellen om mijn opties te bespreken.

De best aangeschreven kliniek hiervoor is de Maartens kliniek in Nijmegen, maar daar is de wachttijd extreem lang. De behandelwijze is echter (voor wat ik van anderen lees) praktisch gelijk.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:13

Heb je wat meer info over het inspuiten?
Wat zouden ze inspuiten en welk effect zou dit hebben?

Ik heb een hele goede ervaring met inspuiten van een gel in gewricht (sleutelbeen, geen voet).
Ik had de hoop al opgegeven en was al naar verschillende artsen geweest die zeiden dat er niks aan kon gedaan worden. Gelukkig nog naar een andere arts geweest en nu lijkt het zo goed als hersteld. (meer info kan gerust via pb)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:31

Auwie het sesambeetje breken lijkt mij erg pijnlijk :=

Wat ik weet is dat de herstelperiode van een breuk in de voet ontzettend lang duurt. Dus na 5 maanden geen pijn meer als je niks doet zou 'normaal' kunnen zijn. Het klinkt misschien niet zo leuk, maar ik zou je toch aanraden om meer geduld te hebben. En dan inderdaad na een paar maanden weer naar een arts, of je alsnog inschrijven bij de Maartenskliniek in Nijmegen. Geef je voet de tijd zich te herstellen, het is een gecompliceerde plek. Mocht het in de toekomst zeer pijnlijk blijven, dan kun je alsnog de behandeling bij een arts (of bijvoorbeeld de Maartenskliniek) aanspreken.
Veel sterkte in ieder geval! :(:)

Ik heb mijn buitenste twee middenvoetsbeentjes (metatarsalia IV en V) van mijn linker voet gebroken gehad. De herstelperiode duurde heel erg lang. Tot ongeveer een jaar duurde het voordat ik pijnvrij weer alles kon. Gelukkig was ik jong (12 jaar) en herstelde het goed. Wel kan ik nu nog steeds pijnlijke steken in mijn voet hebben en ten alle tijde een abnormale beweging met mijn middenvoetsbeentjes maken (tot groot ongenoegen van mijn pedicure!).

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:19

Ik heb je een pb gestuurd, benieuwd hoe het nu met je is, want zit nu in dat zelfde schuitje _-:(

hoogendroog

Re: Gebroken Sesambeentje: wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:43

Bij mij zijn de de middenvoetsbeentjes doormidden gezaagd voor een standscorrectie. De ene voet was pijnlijk en toen mijn andere voet ook moest, ben ik Arnica tabletjes gaan slikken. En dat maakte een wereld van verschil. De genezing verliep aanmerkelijk sneller en ik had zoveel minder pijn. Het is geen oplossing voor jouw breuk, maar het kan het wel wat veraangenamen, zou ik maar zeggen. Beterschap!

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:09

hoogendroog schreef:
Bij mij zijn de de middenvoetsbeentjes doormidden gezaagd voor een standscorrectie. De ene voet was pijnlijk en toen mijn andere voet ook moest, ben ik Arnica tabletjes gaan slikken. En dat maakte een wereld van verschil. De genezing verliep aanmerkelijk sneller en ik had zoveel minder pijn. Het is geen oplossing voor jouw breuk, maar het kan het wel wat veraangenamen, zou ik maar zeggen. Beterschap!

Dat ga ik eens google, ik zat al te denken, moet ik iets slikken wat bot aanmaak bevordert ofzo, aangezien je dit ook bij paarden hebt