Trombose, wie ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Trombose, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 05:57

Vorige week is er bij mij een DVT (diep veneuze trombose) in mijn kuit geconstateerd, een trombose been dus.

Nu ben ik nog erg jong voor een (op het eerste oog idiopatisch) trombose been. Gisteren ochtend voor t eerst gemeld bij de trombose dienst en bloed geprikt. Dadelijk recept op halen en krijg ik te horen wanneer ik deze week terug moet om weer bloed te prikken.

Wie heeft er ervaring met een DVT? Hoelang moest je prikken? Gemiddeld is vijf dagen, maar daar ben ik helaas over heen. Echter is mijn buik nu al helemaal blauw en pijnlijk, hoop dus echt dat ik twee keer een goede inr waarde heb en van de prikken af ben. Die van gisteren weet ik (nog) niet.

Ben benieuwd naar ervaringen, hoelang moest je prikken en hoelang bloedverdunners slikken? En wat verder na de behandeling?

Zijn er toevallig ook mensen die IM medicatie krijgen? Moet namelijk 1 keer in de week B12 injecties en die worden in de spier geprikt. De trombose arts ziet er geen problemen in, maar overal staat heel duidelijk dat intra musculaire injecties vermeden moeten worden (zowel bij de prikken als de tabletten). Daar ik normaal al ontzettend snel blauwe plekken krijg, vind ik t toch niet zo'n prettig idee. Geen zin in een groot hematoom in een spier.

Hubbels

Re: Trombose, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 06:00

Poe heftig hoor, heb er geen ervaring mee dus kan je geen advies geven.

Maar wel veel sterkte

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:27

Dank je! :)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:39

Hoi,
Ik heb zo´n 2,5 jaar geleden DVT in mijn knieholte gehad. Ik heb iets van 3 weken moeten spuiten tot ze mijn INR goed hadden. 2x per week voor controle naar de TD. Ook kousen gehad van mijn tenen tot aan mijn lies.
Ik zal levenslang bij de TD moeten blijven, slik nu (wisselend) 7-8 pillen (accenecoumeral) per dag.
Ik doe nu zelfmeten zodat ik niet steeds naar de TD moet. Moet je wel een 2 daagse cursus voor volgen:))
Als mijn INR stabiel is moet ik eens in de maand prikken maar nu is het wisselend en prik ik 1 keer week.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:48

3 weken prikken, pff.

Wat is de reden dat je levenslang naar de trombose dienst moet? Was dit de eerste DVT?

Als t goed is moet ik 3 tot 6 maanden bloedverdunners en mag ik daarna stoppen. Kousen krijg ik ook nog, twee jaar...

Mijn inr was 3.6 (streef gebied is 2.5 - 3.5), dus hopelijk na vrijdag van de prikken af!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:55

Ik heb oa een chronische vaatonsteking in mijn benen, veroorzaakt door een auto immuunziekte. Hierdoor zijn mijn vaatwanden beschadigd en heb ik altijd kans op trombose dus vandaar levenslang.
Het trombose been is bij mij wel dikker gebleven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:59

Ik heb het drie keer gehad links. De eerste keer als gevolg van een gebroken gips en de twee keer erna nadat ik gestopt was met de verdunning. Bij de derde keer is de internist heel hard gaan zoeken naar een mogelijke oorzaak .bij mij uiteindelijk een zwaar te kort aan B12. Sinds ik bijprik niet meer gehad gelukkig.

Ik mag de tabletten ervoor niet hebben, wel geprobeert met de trombose dienst maar ik was niet in te regelen (tabletten bevatten lactose helaas) en heb dus drie keer een half jaar fraxiparine twee keer per dag bijgeprikt.

Maar nog wel soms last van post trombose klachten, die ook weer lijken op de post traumatische klachten dus wordt wel regelmatig nog bekeken of die plek niet weer dichtzit.

Edit aanvulling, ook hier heel lang (jaren) goed aangemeten steunkousen gedragen om het been dun te houden. Aandoen voor het opstaan en pas weer uitdoen s avonds na het liggen.

En ik heb B12 en fraxiparine wel gecombineerd trouwens, iets meer last van bloedinkjes bij het aanprikken van de huid maar in principe is het b12 prikken een bloedloze handeling. Wel na dat half jaar een volledig blauwe buik door de fraxi.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:02

Jeetje wat vervelend!!
Wat is bij jou de oorzaak van de DVT?

ik denk zelf persoonlijk ook niet dat IM medicatie kwijt kan.. Als je maar geen vat raakt :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:08

Drie keer en dat dan zeer waarschijnlijk door B12 te kort... vooral ook vervelend dat je er nog steeds last van hebt.

Mijn been is eigenlijk helemaal niet dik meer, heel af en toe als ik teveel gedaan heb. Kousen moeten nog aangemeten worden.

Gelukkig dat B12 prikken geen grote bloedingen heeft gegeven bij jou. Geeft iets meer vertrouwen... trombose arts gaf ook aan dat het gewoon mocht.

Trombose lijkt idiopatisch, of wel geen aanleiding. Maar heb nog afspraak bij de internist als t goed is (krijg ik nog een brief van). En vanavond even weer echo op t been (en buik ivm bloedingen/veel bloed verlies).

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:27

oke dat is vervelend zeg!
en je rookt niet? en slikt geen pil? dat is namelijk een erg slechte combi hihi.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:56

Rook niet, slik wel de pil, maar huisarts ziet dat niet als aanleiding nu... even aanhoren wat internist zegt.

Prik van gisteren doet nu nog erg pijn... gister bloedde deze plek niet, maar nu (nog) wel (onderhuids dat wel).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:25

ik heb ervaring met trombose, heb nu twee keer longemboliën gehad, met de eerste keer ook een longinfarct. die eerste keer was de indirecte oorzaak een gebroken been. 2 weken fraxiparine gespoten (regenboog aan blauwe plekken), toen mocht ik stoppen van het ziekenhuis omdat ik een spalk kreeg ipv gips en dan mobieler was. na 1 week met spoed in het ziekenhuis opgenomen met een longinfarct. daarna een halfjaar acenocoumarol geslikt en wekelijks prikken voor controle. de tweede keer weten ze de oorzaak niet echt van, maar ik slik wel de pil.
ik ben nu aan het kijken voor een andere vorm van anticonceptie, maar met de pil hoef ik niet te stoppen van de huisarts.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:26

oke, wel allemaal heel vervelend.. ook geen familie geschiedenis met trombose?
heel veel sterkte!! en succes bij de internist!

enigste wat ik kan zeggen is probeer niet te wrijven op de plek waar je prikt, daar krijg je vaak meer bloedingen van. Verder kan het ook helpen als je zeg maar een huidplooi pakt en daar heel langzaam de fraxodi (denk ik?) in spuit om vervolgens de huidplooi voorzichtig los te laten waarna je de spuit voorzichtig terug trekt. Dan krijgt het medicijn de tijd om rustig in de vetlaag enz. te trekken zonder druk waardoor kleine huidvaatjes kunnen springen.
succes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:07

Longembolie is ook niet niks zeg, was er bang voor... anders gezegd, ik herkende mezelf meer in een longembolie dan in DVT (en dat laatste had ik toch). Maar goed, behandeling is verder toch hetzelfde. :)

Slik je nu nog bloedverdunners? Of ben je er helemaal vanaf?

Ik hoef ook (nog) niet te stoppen met de pil, nu helemaal niet omdat je niet zwanger mag worden met acenocoumarol.

Verder, zover ik het weet, geen trombose in de familie. Wel flink hart en vaat ziekte.

Wrijven doe ik niet, het inspuiten brand enorm en langzaam voel je dat weg trekken en na minuut of vijf is dat dan weer weg. Daarna voelt t als een flinke blauwe plek.

Ik prik niet zelf (ik prik iedereen, ook medisch opgeleid, maar niet mezelf haha), maar vriend prikt. Ik merk wel echt verschil met de plek dat hij prikt. Ook zullen de bloedingen nu alleen maar erger worden.

Heb trouwens fragmin 15.000 ie.

Wat ik me trouwens wel afvraag, waarde moeten twee keer goed zijn (dus tussen de 2.5 en 3.5). Dit is met spuitjes. Als ik de spuitjes stop, wordt de waarde toch ook lager? Of krijg je dan meer tabletjes?

Nouja anders hoor ik t natuurlijk ook wel als t zover is. Moet nu om de dag 2 en de andere dag 3 tabletjes menen en elke dag 1 prik.

Ook benieuwd wat m'n mdl arts zegt maandag... :)

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:12

fragmin enz. hebben geen invloed op de INR waarde, het is een soort heparine wat effect heeft op andere stollingswaarden. Het is zeg maar een overbrugging tot je INR goed is ingesteld met sintrom of marcomar.
Je hoeft dus niet nog meer pillen te slikken als je stopt met spuiten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:29

Ohh Okee, dank je!

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:47

Hier geen ervaring met een DVT maar wel met longembolieën. Als je graag meer ervaringen wilt lezen, kun je eens een kijkje nemen op de Facebook pagina Trombose en wat nu?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 19:28

Dank je, ga ik eens even op zoeken!

Heb je zelf longembolie gehad?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:36

ik slik helemaal geen bloedverdunners meer, was daar na een maand of 8 vanaf. ligt er een beetje aan hoe groot ze de kans schatten dat je het nog een keer krijgt, en hoe je bloedwaarden zich houden :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 07:06

Oh das wel fijn. :)
Ben enorm benieuwd hoe mijn inr vrijdag is.

Gisteravond echo gemaakt, maar ader zit nog helemaal dicht. Van helemaal onderaan tot een cm of 10 boven de knie. Kan nergens vinden hoe lang het duurt voor het weg of weer open is...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:53

Jeetje Quir ik was er al een beetje bang voor.. Het was duidelijk geen aanstel.
Mijn opa is 50!! jaar geleden overleden aan de gevolgen van een trombose been. Lang lang geleden dus ;) Mijn schoonvader is laatst wel opgenomen geweest met een longembolie, die mocht de dag erna weer naar huis met een (nog) grote(re) stapel medicatie als waar hij mee kwam. Maar het gaat vrij goed met hem naar omstandigheden. Ik hoop dat je iig gauw van die prikken af bent.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 16:27

Helaas was het geen aanstellen nee, was het daar maar wel...

Trombose kunnen ze gelukkig wel steeds beter verhelpen, tot 2/3 jaar terug mocht je niet eens meer lopen oid. Nu is dat niet meer zo. Fijn dat het in ieder geval met je schoonvader goed gaat naar omstandigheden!

Prikken hoop ik ook echt snel vanaf te zijn, vrijdag weer bloed prikken en dan weten we t. Heb nu aantal flinke bloedingen in mijn buik van de prikken. Is ook erg pijnlijk, de plek waar gister avond geprikt is bloed nu soms nog steeds, vooral onderhuids maar soms ook gewoon echt een druppeltje bloed. Terwijl gisteren tot ik naar bed ging er helemaal niets van te zien was.

Wel enorm opgezette, harde en pijnlijke buik. Nouja, daar voor heb ik maandag afspraak bij de MDL arts. Beetje bang voor bloedingen, omdat ik sowieso altijd al snel en vaak bloedingen in maag/darmen heb. Nouja, ze weten het en verder is het goed in de gaten houden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:26

INR was vandaag 1.0, snap er helemaal niks van! Kreeg ook de vraag of ik de tabletjes wel ingenomen had, ehmm ja, natuurlijk! 't Kon ook door m'n leeftijd komen, dat het daar door wat langer duurt...

Nog door gaan met prikken dus, flink balen. M'n buik is onder tussen een slagveld. Dinsdag weer naar de trombosedienst opnieuw bloed prikken.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:26

jeetje wat een pech...
of je hebt heel veel vitamine K gegeten, maar dat zal wel meevallen..
succes!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:30

Als je buik blauw wordt vd prikken en je hebt er last van, even een ijsklontje op je huid leggen vlak voor je prikt. Die tip kreeg ik helaas pas een week voor ik.mocht stoppen met prikken...
Vor mij is het nu 8 jaar geleden dat ik trombose had, ik was toen 27. Mijn man heeft t 2 jaar terug gehad, op zijn 30e. Hij heeft nig steeds braaf zijn kous om en weinig tot geen last. Ik heb me daar iets minder braaf aan gehouden en heb, als ik veel gelopen heb, nog vaak een zwaar gevoel in mijn been.