Slapeloze nachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slapeloze nachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:53

Lieve bokkers,

Misschien zijn hier wel lotgenoten die mij kunnen helpen. Ik worstel al jaren met slaapproblemen. Sommige periodes slaap ik beter, maar over het algemeen slaap ik zeer slecht.

Ik denk dat mijn hersenen extreem druk zijn. Soms kom ik wel goed in slaap, maar word ik elk uur wakker. Soms zelfs helemaal in paniek, niet wetende waar ik ben... Heel irritant.

Mijn telefoon laat ik al links liggen als ik naar bed ga.
Ik heb geprobeerd rustige muziek op de achtergrond te spelen. Dit helpt soms bij het inslapen, maar ik word dan alsnog na een uur of wat wakker.
Een boek lezen word ik slaperig van, maar zodra ik het boek wegleg, lig ik te draaien in mijn bed.
Ook heb ik al eens melatoninetabletjes op maar dit doet niks.
Sporten doe ik (dus behalve geestelijk moe, ben ik ook lichamelijk moe).

Slaappillen vind ik mezelf echt te jong voor. Bovendien ben ik bang dat ik dan helemaal nooit meer normaal in slaap kan vallen.

Zijn er bokkers die dit probleem hebben? Is er een wondermiddeltje of een gouden tip om goed in slaap te vallen en ook door te slapen?
Door het grote slaaptekort ben ik vaak niet helemaal lekker (misselijk). Ook wordt het vroeg opstaan voor het werken steeds vervelender/zwaarder.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:55

Verwijzing vragen voor de slaappoli in ede.
Eerst je slaap laten onderzoeken.
Valt veel aan te doen.

Melatonine al geprobeerd?

Emita

Re: Slapeloze nachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:03

Hier hetzelfde probleeem, al jaren.. Eigenlijk al zo lang als ik me kan herinneren. Maar ik heb het extremer in de periodes dat ik vroeg moet opstaan, omdat ik bij voorbaat al weet dat ik slecht zal slapen en daardoor ben ik al nerveus voor de nacht voordat ik in bed lig. Maar ook als ik wel zou mogen/kunnen uitslapen dan heb ik het. Meestal loop ik met duizenden gedachten in mn hoofd rond die me wakker houden, en aan de kant zetten lukt niet.

Graag hoop ik in dit topic ook tips te vinden.. Inderdaad telefoon weg, geen tv en/of laptop in je kamer (ivm straling), yoga voor het slapen, nachtrust thee voor het slapen.. Dit is wat ik allemaal toepas op het moment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:11

Melatoninetabletjes geprobeerd, langere tijd, doet helemaal niks.

Emita, precies dat. Veel te druk hoofd en idd als ik er vroeg uit moet, slaap ik helemaal dramatisch, vaak niet langer dan een half uur per nacht. Ik hoop op een gouden tip!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:56

Wat melatonine betreft: dat kun je beter zelf maken dan slikken, want die pilletjes zijn idioot klein.
Je kunt 500 mg tryptofaan slikken op een lege maag (twee uur nadat je voor het laatst iets at) en bij de maaltijd een vitaminetablet B complex. Plus: melatonine is letterlijk zwartstof: investeer in goede lichtdichte gordijnen of een slaapmasker.

Uiteraard zij er -tig andere oorzaken mogelijk voor jouw slechte slapen!

Een ander ding wat je zelf kunt proberen: er zijn cd's in de handel die maken dat je hersenen alfagolven gaan aanmaken. Google eens op binaural, hemisync, brainsync en Monroe institute.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:02

Toevallig ben ik van de week bij de neuroloog geweest zo moe al bloed geprikt niks te zien Dus een gesprek over wanneer ik moe was ook na het slapen ? Ja nog moe maakt niet uit hoe lang ik geslapen heb altijd moe Geen hoofdpijn maar wel een druk op mijn hoofd alsof deze kan ontploffen

Nu snurk ik ook (als een bouwvakker) dit vond de arts ook wel verdacht omdat dit vooral bij mensen met overgewicht is

Dus nu moet ik idd slaap onderzoek doen met elektronen op mijn hoofd en lichaam denken dat ik mis slaap apneu heb Oftewel je stopt s nachts af en toe met adem halen tientalleen seconden tot enkele minuten

Misschien dat je hiermee naar de huisarts kan gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:34

Ik heb zelf rolluiken dus het is aardedonker in mijn kamer. Ook geen lichtjes van tv of andere apparatuur. Maar ik merk dat ik daar juist slecht van slaap, als ik in paniek wakker word, weet ik niet waar ik ben. Als ik de gaatjes van mijn rolluik open laat, ben ik heel wat geruster...

Bij zo'n onderzoek kan ik me niks voorstellen. Dan kun je toch juist niet slapen? :=

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:39

Toevallig dat ik dit nu net lees, ik ben vanmiddag bij de HA geweest omdat ik altijd moe ben en hoofdpijn heb. Heb soms ook wel eens last van een soort slaapverlamming.

Ik ben ook doorgestuurd naar de neuroloog, hoop dat ze iets voor me kunnen betekenen iig

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:57

Ik heb periodes gehad dat ik heel slecht sliep. Gelukkig ben ik eroverheen "gegroeid".
Wat hielp was regelmaat, zelfde tijd naar bed en zelfde tijd opstaan (en geen stiekeme middagdutjes). Duurt wel even voordat je lichaam eraan gewend is. Ook niet vlak voor het slapen gaan eten of drinken.
Succes.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:01

Wat ook kan helpen is een vaste slaaproutine en 2 uur voordat je gaat slapen geen electronica meer.
bij de slaaproutine bedoel ik van bijv. 19.00 tot 20.00 tv kijken van 20.00 tot 20.30 de hond uitlaten van 20.30 tot 21.00 in bad enz enz en dat elke dag een week lang. Je lichaam weet dan wat er gaat komen en bereid zich daarop voor. En wat ook lekker is een onspannende olie op je kussen en een half uur voor je gaat slapen een geurkaars ;)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:02

lavendel plantje in je kamer nemen gewoon zo een buitenplant en waarom t werkt rustgevend
ook was ik me wel eens met zwital slaap lekker nou als een jong hondje slaap ik dan
hop werkt ook heel goed en misschien valdispert nacht( verkrijgbaar bij de kruidvat) nemen ?

succes

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:00

Emita schreef:
Hier hetzelfde probleeem, al jaren.. Eigenlijk al zo lang als ik me kan herinneren. Maar ik heb het extremer in de periodes dat ik vroeg moet opstaan, omdat ik bij voorbaat al weet dat ik slecht zal slapen en daardoor ben ik al nerveus voor de nacht voordat ik in bed lig. Maar ook als ik wel zou mogen/kunnen uitslapen dan heb ik het. Meestal loop ik met duizenden gedachten in mn hoofd rond die me wakker houden, en aan de kant zetten lukt niet.

Graag hoop ik in dit topic ook tips te vinden.. Inderdaad telefoon weg, geen tv en/of laptop in je kamer (ivm straling), yoga voor het slapen, nachtrust thee voor het slapen.. Dit is wat ik allemaal toepas op het moment

Jeetje wat herkenbaar

Als ik vroeg moet opstaan de volgende dag, kan ik inderdaad ook nooit rustig slapen.
Ik word constant wakker en uiteindelijk kom ik alsnog een uur te vroeg uit mijn bed :=
Er is meestal ook een vast tijdstip dat ik wakker word (7 uur) wat niet altijd even leuk is.

Ik geraak zelf ook heel moeilijk in slaap. Dan begin ik na te denken over vanalles en nog wat en wordt het alleen maar erger. En als ik dan denk: 'nu moet ik slapen', krijg ik alleen maar stress :+

Dus ik volg hier even mee.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:11

Ik meld mij ook! En ik kan mij niet herinneren wanneer ik een normaal slaapritme had zodat ik gelijk in slaap val.
Ik word zelf moe van mensen die praten. Dus vaak helpt het als ik een film ofzo kijk. De laatste weken gaat het weer wat slechter. Heel irritand! Kan wel 4 uur duren voordat ik in slaap val. Ik ga daarom ook vroeg op bed liggen. Maar moe ben ik absoluut niet. Misschien ben ik wel een vampier hahaha

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:11

Oliiviia schreef:
Emita schreef:

Jeetje wat herkenbaar

Als ik vroeg moet opstaan de volgende dag, kan ik inderdaad ook nooit rustig slapen.
Ik word constant wakker en uiteindelijk kom ik alsnog een uur te vroeg uit mijn bed :=
Er is meestal ook een vast tijdstip dat ik wakker word (7 uur) wat niet altijd even leuk is.

Ik geraak zelf ook heel moeilijk in slaap. Dan begin ik na te denken over vanalles en nog wat en wordt het alleen maar erger. En als ik dan denk: 'nu moet ik slapen', krijg ik alleen maar stress :+

Dus ik volg hier even mee.

Late reactie van mij haha. Maar ik wilde nog even mijn reactie uitbreiden. Het "malen met gedachten in je hoofd" de hele nacht door, dat zijn bij mij niet altijd negatieve dingen of stress, maar het kan ook iets positiefs of super leuks zijn. Als ik dan een periode slecht slaap (zoals nu) dan geven mensen in mijn omgeving de tip om aan iets leuks te denken. Maar dat werkt dus echt niet he :') want dan word ik enthousiast en gaat de adrenaline z'n werk doen wat mij wakker houdt de hele nacht. Ik wou dat ik een knopje op mijn hoofd had om mijzelf uit te zetten... :(

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:17

homeopatiese (geen idee hoe je het schrijft) producten?
Van oorsprong geloof ik hier helemaal niet in maar een paar stomme voorbeelden:
- Kind van 3 uit mijn buurt wil niet slapen kan niet slapen en is super dominant, kreeg slaappilletjes op homeophatiese basis en dit werkte heel goed.
- onze hond heeft artrose kreeg homeopaties poeder en hij liep veel beter.
- Buurvrouw heeft veel zere plekken, kreeg tabletjes het is over.

Dus ik zou zeker even langs zo'n winkel gaan.
De Tuinen,
hier in nijverdal de scala.
verder ken ik er geen maar die zijn wel te vinden

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:20

Klinkt misschien gek, maar ga eens in foetus houding liggen en doe je kin op je borst. Niet dat je kracht moet zetten maar gewoon relaxed liggen. Doe je ogen dicht en 'kijk' naar beneden richting je tenen.
Zodra je je ogen naar voren of naar boven gericht hebt zijn je hersenen actiever (Denk aan; als je iets vergeten bent en je denkt hard, kijk je naar het plafond.)

Dit helpt voor mij heel erg :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:23

Melatonine is het beste onder de tong. Dan wordt het direct opgenomen ipv. de 5-10% via de maag. Ook heb je speciale tabletjes die halverwege nacht nog wat afgeven.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:32

Hoeveel tijd zit er tussen het sporten ( fysiek actief zijn) en het gaan slapen?
Wat mij goed helpt is lekker slapen thee nemen (bio winkel) en een bodyscan vanuit de mindfullness. Daardoor slaap ik dieper en rustiger.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:11

Ik loop zelf met een angststoornis maar slaap gelukkig wel weer aardig goed
Wat ik doe als ik me onrustig voel voor het slapen gaan:
Yoga voor ontspanning en daar ga je rustig en diep door ademhalen, mijn hoofd is daarna al een stuk rustiger
In bed een ademhalingsoefening, ik lig dan op mijn rug en ga door mijn buik diep ademhalen naar al mijn ledematen, dus in tenen, in voeten, in enkels etc

Hoe het komt weet ik niet want ook al ben ik dan soms nog 'druk' maar ik lig in diepe slaap als mijn vriend naar bed komt