Neussprayverslaving aanpakken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Neussprayverslaving aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 18:22

Hoihoi!

Ik heb ergens vorig jaar geloof ik eens tips gevraagd om te stoppen (na 2,5 jaar al dagelijks neusspray te gebruiken :=) en toen kwam er eens het idee dit te proberen met meerdere ''lotgenoten''. Helaas is dit er niet meer van gekomen, maar door een foutje van mijn vriendin (die de neusspray vergat mee te nemen van huis :')) heb ik de nacht zonder neusspray doorgebracht, en heb ik besloten mijn cold turkey* te laten beginnen!

*Cold turkey wordt gebruikt om een manier van afkicken te beschrijven. Bij de coldturkeymethode wordt in één keer gestopt met het gebruik van het middel waar de patiënt aan verslaafd is. Ook worden er geen middelen gebruikt die ontwenningsverschijnselen kunnen remmen

Ik ben nu inmiddels al ongeveer 32 uur koos neussprayloos :+ en mijn neus is al flink in opstand gekomen vandaag tot meerdere keren aan toe.
Nu vroeg ik mij af of er nog meer neussprayverslaafden zijn die samen de stap willen gaan zetten om af te kicken. Misschien kunnen we elkaar motiveren vol te houden? *\o/*

vencedor

Re: Neussprayverslaving aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:24

hier ook verslaafd maar ik ben ook overgevoelig voor van alles en nog wat. Als ik dan moet kiezen tussen die gore hormoonneusspray van de dokter en allerlei toelie of s avonds met slapen een keer neusspray kies ik toch het laatste. Dan proef en ruikt ik enigsinds nog iets. Overigens ook een keer coldturkey gestopt. Prima te doen, alleen droge bek s ochtends omdat je met je mond open slaapt haha,

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:25

Hoi, ik ben ook al 5 jaar verslaafd aan die stomme neusspray. Ik heb ook wel eens een nacht geen neusspray genomen, maar ging zodra de winkel open was gelijk erheen!
Knap zeg dat je al 32 uur neussprayloos bent :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:26

Ik gebruik zelf bijvoorbeeld ook neusspray maar op recept. Voor zo ver ik weet mag ik er pas mee stoppen in overleg met de huisarts. Heb jij dit niet? Ik kan er nu niet eens mee stoppen omdat ik nog steeds last heb van mijn allergieën dus voor mij is dat ook geen optie maar ik was daar even nieuwsgierig naar. Al vergeet ik het wel regelmatig en soms heb ik dan wel last en de andere keer niet.

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:28

De neusspray waarover ik het heb en ik denk ts ook is xylometazoline toch? Dat is niet voor allergieën, alleen voor verkoudheid enz.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 18:28

Ik ben ook overgevoelig voor alles wat groeit en bloeit :') Dat maakt het ook lastig _O- Ik had dit zeker niet in de lente moeten proberen :P
Ik had over het algemeen verdeeld over de dag zeker wel 4 pompjes. Twee die vast stonden was bij het wakker worden, en voor het slapen gaan.
Ik heb nu ook een pak appelsap naast m'n bed voor als ik 's nachts met een droge snufferd wakker wordt :')

Nee friendly, ik heb de gewone meuk bij de drogist weg, kindervariant (is wat lichter :P) Inderdaad wat marsha zegt met xylometazoline :j
Ik heb ook neusspray van de dokter gehad tegen mijn hooikoorts, maar man wat een drama :') Ranzige zooi :')

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:32

Ik heb avamys gehad vd huisarts, ook voor mijn hooikoorts en om wellicht te kunnen proberen te stoppen met de xylo. Werkt alleen voor de hooikoorts; dus geen jeukende neus meer en lopende neus, wel verstopte neus, dus dan komt de xylo spray maar weer tevoorschijn

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 18:39

Ja, herkenbaar :j
Geen jeuk, wel verstopping, dus de gewone er maar bij :+

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:41

Ik ben sinds vorige week donderdag weer afgekickt.
Was er al eerder vanaf geweest na 5 maanden gebruiken. Maar werd nu gigantisch verkouden dus had hem weer nodig.
Mijn neus kwam ook weer steeds in opstand omdat hij die neusspray wou hebben. Dus vele zakdoeken versleten. Maar ben er nu dus alweer 5 dagen vanaf. *\o/*

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:46

Ik heb mij altijd afgevraagd wat er zo verslavend is aan neusspray. Als je een allergie hebt kan ik mij best indenken dat een neuspray bij de hand fijn is. Mijn ex daarentegen was gewoon verslaafd zonder dat hij maar ook één allergie had.

Succes jullie allen!

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:48

Wel eens bij de dokter nagevraagd of de neusamandelen weg gehaald kunnen worden?? Schijnt vaak te helpen namelijk.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 18:55

eenitraM schreef:
Ik heb mij altijd afgevraagd wat er zo verslavend is aan neusspray. Als je een allergie hebt kan ik mij best indenken dat een neuspray bij de hand fijn is. Mijn ex daarentegen was gewoon verslaafd zonder dat hij maar ook één allergie had.

Succes jullie allen!

Het stofje xylometazoline maakt je slijmvliezen lui als het ware. De slijmvliezen zetten op waardoor je een benauwd gevoel krijgt, en met xylometazoline slinkt het weer af waardoor je weer vrij kan ademhalen.
Natuurlijk regelt je neus dit van nature zelf, maar door te lang dat stofje te gebruiken verlangen je neusslijmvliezen weer naar dat stofje om weer te slinken. Zo niet, dan blijf je een beste tijd benauwd :') Dat maakt de cold turkey hierbij zo vervelend...de droge mond, en met vlagen benauwd zijn omdat je neus protesteert :=
De aanhouder wint, want vanzelf gaan je neusgaten (of eerst maar 1) weer vrij. Maar met iets simpels zoals een niesbui heb ik mijn beide neusgaten bijvoorbeeld weer potdicht zitten :=
Laatst bijgewerkt door Tigress op 01-09-14 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:56

Ik ben een paar jaar geleden al afgekickt van de neusspray, het enige wat ik nog gebruik in het seizoen is Otrivin Hooikoorts. Dat heeft een andere werkzame stof, als ik daar op tijd mee begin heb ik geen verstopte neus meer.

Bij verkoudheid gebruik ik pillen uit Belgie, zijn hier niet te koop, daarom zet ik de naam hier ook niet, werkt beter dan neusspray... kan ook verslavend zijn als je ze lang gebruikt, maar een paar dagen zijn voor mij voldoende.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:58

Jup, hier ook. Weleens cold turkey gestopt maar toen heb ik een week lang niet geslapen door benauwdheid (ik kan heel slecht door m'n mond ademen) dus nu weer verslaafd. Niet aan een hele schadelijke neusspray gelukkig, maar vervelend is het wel om elke nacht 2x wakker te worden om te moeten sprayen. Overdag gebruik ik hem hooguit 2x. Mijn neus en keel amandelen zijn er overigens begin dit jaar uitgehaald, maar heeft niks gewerkt aan m'n benauwdheid helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:59

Ik! Ik ben gestopt nu al ruim een week! Arts had mij andere anti allergieneusspray gegeven en ongelofelijk; mijn neus zit niet meer verstopt 's avonds! Na jaren kan ik de xylo rommel laten staan :D
Ik was niet verslaafd, ik had gewoon verkeerde medicatie :=

Wel blijft de xylo op het nachtkastje staan, geestelijk ben ik nog afhankelijk en er ligt altijd een nieuwe klaar want het idee dat mijn neus dicht kan gaan is al erg genoeg en ik moet geestelijk dus nog voorraad hebben. Dat wordt stap 2 :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-09-14 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:00

Ook ik ben vaker een tijdje verslaafd geweest aan neusspray en later mijn broertje en moeder ook. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er op zaterdagavond achter komen dat de neusspray op is de beste remedie is. Na één nacht, of hooguit twee nachten zonder neusspray gaat het vaak al veel beter. Ik denk dat cold turkey idd de beste methode is. Zet 'm op :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 20:33

Haha, in mijn geval was het dus dat je er op zondagochtend achter komt dat je vriendin de spray vergeten is :')

haha vuur :') wij kochten de afgelopen tijd 5 potjes per keer. Met 2 p.p konden we al even goed vooruit(klein maandje ongeveer), en eentje reserve voor als er een kwijt was oid :')

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:39

Nog best veel mensen die verslaafd zijn aan neusspray! Ik wens jullie allen veel succes om er vanaf te komen. Samen sta je sterker. :)

Gelukkig heb ik er geen last van. Eerder het tegenovergestelde. Als ik neusspray gebruik ben ik een kwartier aan het niezen door de prikkeling die dat veroorzaakt. ;)

Nogmaals succes! *\o/*

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:53

Ik ben er gelukkig al weer zo'n 3 jaar vanaf. Heerlijk hoor, als je niet meer altijd om die neusspray hoeft te denken. Overal had ik wel flesjes liggen ;)
Ik heb vaak genoeg geprobeerd er ineens mee te stoppen, maar dat was 's nachts geen doen voor mij, dan sliep ik echt de hele nacht niet.

Wat bij mij wel hielp was, een vol flesje neusspray met een draaidop nemen. Een streepje zetten tot waar de vloeistof komt. Dan dat flesje de hele dag en nacht gebruiken.
De volgende morgen zie je hoeveel er uit het flesje is. Dit ga je aanvullen met zoutoplossingsneusspray.
En dan gebruik je dat flesje weer de hele dag.
Zo ga je steeds door totdat de hoeveelheid xylometazoline zo weinig is dat je het eigenlijk niet meer nodig hebt.

Nu kan ik er helemaal zonder! Als ik eens erg verkouden ben kan ik gewoon neusspray gebruiken. Ik gebruik wel altijd de kinderversie, omdat daar maar de helft xylometazoline in zit ten opzichte van de gewone neusspray. Maar daar weer mee stoppen is ook nooit een probleem.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:56

Ik kan me hier niets bij voorstellen maar diegenen die gaan stoppen.......heel veel succes!

Zoefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:00

Vroeger was ik echt érg verslaafd. Ik was het zo beu dat ik er ook in een keer ben mee gestopt. Mijn neus is ook daarbij behoorlijk in opstand gekomen (zo dicht als het maar zijn kan).
Na een paar nachten niet lekker slapen (drang tot neusspray :') ) begin je er toch langzaam vanaf te komen. Ik heb het nu in geen 3 jaar meer gebruikt. :+
Het belangrijkste is dat als je verkouden wordt of een verstopte neus krijgt, dat je er niet op terugvalt! Gewoon ook niet meer in huis nemen heeft ook geholpen. :))

Voor de mensen die zich er niets bij kunnen voorstellen. Zodra neusspray is uitgewerkt komt je neus weer muurvast te zitten en daar komt de verslaving dus een beetje vandaan. Je wilt constant je neus vrijhouden dus blijf je maar sprayen opnieuw en opnieuw. En dan kun je niet meer zonder en ben je verslaafd. :Y)

Edit: Zie net dat TS het zelf hierboven goed heeft uitgelegd. :j
Laatst bijgewerkt door Zoefken op 01-09-14 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:04

Ik was ook zwaar verslaafd. Cold turkey afkicken is echt jezelf pesten. Bel met de huisarts en leg de situatie uit en vraag of je tijdelijk nasonex of iets soortgelijks kan krijgen. Ik hoefde de huisarts daarvoor niet eens te bezoeken. Dan 2 weken beide gebruiken en dan kun je stoppen met de otrivin zonder benauwdheid oid. Een week of 3 daarna stoppen met de nasonex en het probleem is opgelost zonder ellende...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:10

Gub schreef:
Nu kan ik er helemaal zonder! Als ik eens erg verkouden ben kan ik gewoon neusspray gebruiken. Ik gebruik wel altijd de kinderversie, omdat daar maar de helft xylometazoline in zit ten opzichte van de gewone neusspray. Maar daar weer mee stoppen is ook nooit een probleem.

Je hebt kennelijk ook nog babydruppels met 0.25mg/ml.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:15

Ben ik verslaafd?? Heb het me nooit afgevraagd, maarreh, denk van wel. Al moet ik zeggen dat de verstopte neus ook plotseling dagen, weken of zelfs maanden niet meer verstopt is en dan gebruik ik natuurlijk geen neusspray. Maar al ongeveer een jaar of 20 (!) gebruik ik het met grote regelmaat.

De laatste jaren gebruik ik ook regelmatig anti-allergiespray omdat ik dacht dat ik allergisch zou kunnen zijn voor onze kat. Ik wil haar nogal eens graag uitgebreid knuffelen en direct daarna zit mn neus weer dicht. Soms helpt het, maar soms moet ik ook 'het echte spul' weer pakken.

Wens alle afkickers veel succes!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:22

Ik vind die van de huisarts allemaal drama, goor, ruik niks meer, proef niks meer en kreeg blordneuzen, Heel irritant die geiriteerde slijmvliezen, hier ook oren ogen keel naast neus gevoelig. Het ideale middel nog niet gevonden helaas. Red het nu met tabletjes en snachts kinderneusspray.