Slechte ademhaling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Slechte ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 21:19

Ik heb van kleins af aan al een slechte ademhaling (ik doe het op een verkeerde manier) Ik heb hier ooit logopedie voor gehad maar ben daar niet echt mee opgeschoten. Ik adem namelijk nog altijd door mijn mond en dat is niet goed.
Nou is het de laatste tijd erger ik heb het idee dat mijn keel dicht zit. Ik vroeg mij af wat zou ik hier aan kunnen doen? Moet ik dan van die ademhalingsoefeningen gaan doen? Of zou ik naar de huisarts moeten gaan?
(Ik las ergens dat dit ook door een allergie kan komen, volgens onderzoek ben ik ergens allergisch voor maar het is nooit bekent geworden waar voor dus hier schiet ik weinig mee op.)

Anoniem

Re: Slechte ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:33

Ik zou toch logopedie nog eens overwegen. Continu ademhalen door je mond is echt heel slecht voor je. Zelf aanmodderen met oefeningen heeft echt geen zin waarschijnlijk..

Janneke2

Re: Slechte ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:42

.....heb je ooit iets geprobeerd van een ontspanningsoefening en dan voelen of je je mond dicht kunt doen en toch ademen....?

Heel veel ademoefeningen geven alleen maar stress op je ademhalinsorganen en daar zit je niet op te wachten.
En als dat je ligt: soms hebben mensen veel baat bij zoiets als zingen op een koor of gaan fluiten op een blokfluit, dwarsfluit etc. (Na enige goede instructie van een professional! )

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:57

Je kan ook mondademen door een obstructie. Dit moet eigenlijk eerst uitgesloten worden vooraleer je naar de logopedist gaat. Hiervoor kan je beter naar de KNO-arts dan naar de huisarts. Die zal dan o.a. je neusdoorgankelijkheid nagaan. Als er hier geen probleem is, kan je naar de logopedist. Nu op zich is dit iets dat je zelf ook kan proberen aanpakken, toch op jouw leeftijd. Het is met name bewustmaking en dit continu. Eventueel kan je hierbij een hulpmiddel tussen je lippen leggen, bijvoorbeeld bij het computeren of tv-kijken. Dit valt dan uit je mond wanneer je weer gaat mondademen. Maar het kan geen kwaad om eens een sessie te volgen, met name oefeningen voor lipspanning kunnen ook nog wel eens zinvol zijn.

Overigens kan het zijn dat de KNO-arts bijvoorbeeld vergrote adenoïden vindt, maar dat mondademen hiervan aan de basis ligt. Mondademen werkt bacteriële groei in de hand. Het is ook mogelijk dat dit een andere oorzaak heeft, maar dat het in stand gehouden wordt door het mondademen. Een beetje een vicieuze cirkel dus. Mondademen is wel zeker een gewoonte die moet aangepast worden, het heeft redelijk wat vervelende gevolgen.

Oh en ik weet niet wat je precies bedoelt met ademhalingsoefeningen, maar als het klopt wat ik denk wat je ermee bedoelt, gaan deze je niet helpen. Ademhalingsoefeningen zijn om bijvoorbeeld een oppervlakkige borstademhaling te leren omzetten in buik of costo-abdominale ademhaling, maar bij jou situeert het probleem zich ter hoogte van je mond.
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 31-08-14 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 21:58

ik het echt al van kleins af aan. Ik zelf dat ik het komt doordat ik heel vaak een neus heb die dicht zit (amandelen meerdere keren geknipt) en zo dit heb ontwikkeld.
Maar ook het gevoel dat mijn keel dicht zit heb ik nu al een tijdje. En het gaat niet weg. Ik weet ook niet hoe dit komt.
Worst olgopedie eigenlijk vergoed? Ik durf het bijna niet meer aan me moeder te vragen want ze weet dat ik er altijd een grote hekel aan had (5jaar geleden).

Van blokfluiten enzo bakte ik niet veel. Heb dit vroeger wel gedaan. Zingen zal ik maar niemand aandoen, ookal zou ik het graag willen kunnen het is niet voor mij weggelegt denk ik.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:58

Je keel zit dicht?
Heb je nog keelamandelen? Wellicht zijn die te groot?
Heb je je keel,wel eens goed bekeken? Gaag heel goed door voor de spiegel te staan en met een zaklamp in je mond te schijnen.
Snurk je ook? Kun je met je mond dicht eten? Heb je een slappe mondmotoriek (door duimen)?

Ga in elk geval eens naar de huisarts.

http://www.kno.nl/index.php/patienten-i ... lwassenen/

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:00

Ik heb ook dit probleem, heb woensdag mijn eerste sessie ademtherapie. Ik hou je op de hoogte.

Zingen heb ik idd ook problemen mee: zing niet alleen zo vals als een kat, maar als ik wat luid/hoog wil zingen, krijg ik een hoestbui.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 22:03

Hvelreki schreef:
Je kan ook mondademen door een obstructie. Dit moet eigenlijk eerst uitgesloten worden vooraleer je naar de logopedist gaat. Hiervoor kan je beter naar de KNO-arts dan naar de huisarts. Die zal dan o.a. je neusdoorgankelijkheid nagaan. Als er hier geen probleem is, kan je naar de logopedist. Nu op zich is dit iets dat je zelf ook kan proberen aanpakken, toch op jouw leeftijd. Het is met name bewustmaking en dit continu. Eventueel kan je hierbij een hulpmiddel tussen je lippen leggen, bijvoorbeeld bij het computeren of tv-kijken. Dit valt dan uit je mond wanneer je weer gaat mondademen. Maar het kan geen kwaad om eens een sessie te volgen, met name oefeningen voor lipspanning kunnen ook nog wel eens zinvol zijn.

Overigens kan het zijn dat de KNO-arts bijvoorbeeld vergrootte adenoïden vindt, maar dat mondademen hiervan aan de basis ligt. Mondademen werkt bacteriële groei in de hand. Het is ook mogelijk dat dit een andere oorzaak heeft, maar dat het in stand gehouden wordt door het mondademen. Een beetje een vicieuze cirkel dus. Mondademen is wel zeker een gewoonte die moet aangepast worden, het heeft redelijk wat vervelende gevolgen.

Oh en ademhalingsoefeningen gaan je niet helpen.

moet je dan geen door verwijzing krijgen van de huisarts? Ik kwam er vroeger 2 of 3 per jaar voor controle dit is na een tijd gestop maar dat is ook alweermesr dat 6 of 7 jaar terug denk ik

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 22:04

hwn schreef:
Ik heb ook dit probleem, heb woensdag mijn eerste sessie ademtherapie. Ik hou je op de hoogte.

Zingen heb ik idd ook problemen mee: zing niet alleen zo vals als een kat, maar als ik wat luid/hoog wil zingen, krijg ik een hoestbui.

daar ben ik benieuwd naar. Hoor graag of dat helpt.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:06

Ik ben bijna 30 en ik weet niet beter als dat ik vrijwel altijd door m'n mond adem. Ik blijk ook diverse allergieën te hebben, waardoor m'n neus verstopt raakt en ik dus wel door m'n mond moet ademen. Omdat dit voor mij zo 'gewoon' is geworden denk ik er verder niet zo bij na. Maar na het lezen van je topic besef ik me dat ik er eigenlijk weer eens achteraan moet gaan.

Ik lees dus even mee in je topic!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:14

Ik woon in België, dus mbt de vergoeding en doorverwijzing kan ik je niet helpen.

Zoals ik al zei, werkt het elkaar wat in de hand. Ook je keelamandelen kunnen infecteren door mondademhaling. Had nog wat toevoegingen gedaan aan m'n vorige bericht ivm de ademhalingstherapie. Er bestaan wel enkele oefeningen voor bewustwording van de neusademhaling, die wel wat lijken op ademhalingsoefeningen, maar in principe zal een logopedist je geen ademhalingsoefeningen geven voor mondademen.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 22:18

Marie111 schreef:
Je keel zit dicht?
Heb je nog keelamandelen? Wellicht zijn die te groot?
Heb je je keel,wel eens goed bekeken? Gaag heel goed door voor de spiegel te staan en met een zaklamp in je mond te schijnen.
Snurk je ook? Kun je met je mond dicht eten? Heb je een slappe mondmotoriek (door duimen)?

Ga in elk geval eens naar de huisarts.

http://www.kno.nl/index.php/patienten-i ... lwassenen/

Keelalmandelen niet. Als ik in de spiegel kijk weet ik niet waar ik naar moet kijken.
Ik snurk wel maar dit is over de jaren veel minder geworden en volgens mijn zus valt het nu heel erg mee. Ik heb geloof ik niet geduimd.