ADHD vermoeden en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

ADHD vermoeden en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 07:29

Hallo,

Ik weet al heel m'n leven dat ik slecht ben in me concentreren op dingen, zijn ze boeiend, kan ik me eigenlijk te goed concentreren.
Ook heb ik veel gedachtes en gaan deze ook snel, soms zo snel dat ik er moe van word en het vervelend is.
Af en toe kan ik ook zo ontzettend druk zijn, om vervolgens weer moe te zijn..
Nu zijn er nog wel wat meer dingetjes, maar daar gaat het niet om. Ik ben eens gaan rondkijken met deze "klachten" en ik kwam steeds weer ADHD tegen, ik heb van die domme online testjes gedaan en die wezen positief uit, echter pin ik mij hier niet op vast. Wel vind ik het fijn dat ik na het inlezen op ADHD, ik mezelf steeds beter begon te herkennen.

Nu vraag ik me af wat ik kan doen om bevestiging te krijgen.
Moet ik gewoon de huisarts bellen en zeggen:"ja ik denk dat ik ADHD heb, mag ik een verwijsbrief?".
Ik weet niet hoe dit alles gaat en zou graag antwoorden en ervaringen willen.
Ik doe dit niet om een stempel op mezelf te plakken!!

Pluttersput

Re: ADHD vermoeden en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:38

Als je er last van hebt kun je naar de huisarts.
Maar wat wil je er mee bereiken? Ik ben er per toeval via een psychiaterbezoekje achter gekomen dat ik ADHD heb. Maar daar ben ik overheen gegroeid, en heb nu nog zelden mijn momenten. Wel ben ik ook hoogsensitief, dus maakt t allemaal vermoeiend.

Doe ik er verder iets mee? Neu, ik kan er prima mee leven. Dus wat zou je er mee willen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:53

Functioneer je nu prima? Geen echte testen doen. Zodra je de stempel krijgt kun je niet meer terug. Alleen als je er echt onder leidt zou ik jezelf laten onderzoeken.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:05

Nou het zit t m vooral in het concentreren.. En daar moet een oplossing voor komen, want dat is vervelend.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:12

Ik zou eerst kijken wat ik zonder diagnose zou kunnen doen.
Voorbeeld daarvan zijn supplementen die de serotonine verhogen zodat je meer rust hebt.
Zoek eens op LTO3, dat is een supplement wat ritalin zou moeten benaderen qua werking.
Ritalin is echt geen gezond spul dus ik zou dat zeker eerst uitzoeken.
Vooral de heftige bijwerkingen vond ik echt niet fijn. :(
Zelf heb ik Asperger en daarbij ook nog Lyme en kan me momenteel ook slecht concentreren met vlagen, juist omdat ik nu vrij goed ga is het gewoon teveel en volg ik het allemaal even niet meer.
L-theanine helpt mij daar enorm goed bij, het geeft voor mij echt rust en orde in mijn hoofd. :)
Dit zit ook in de LTO3, maar daar zit ook nog glidkruid bij en een vorm van omega3.
Dat heb ik niet nodig dus vandaar de keuze voor L-theanine alleen.

Verder wel eens mindfullness overwogen? Genoeg mensen die er veel baat bij hebben.
Verder helpt het bij mij ook wel regelmatig als ik te erg stuiter wat door de lyme nog weinig is, dat ik gewoon mijn ei kwijt kan d.m.v. iets met bewegen.

http://ezinearticles.com/?ADHD-Herbal-R ... id=4378130
http://www.l-theanine.info/index.htm

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:17

Mijn advies, praat er eens met je ouders over.

Bij mij is al vanaf kind af aan vermoeden dat ik ADHD heb, mijn moeder wou niet dat ik en mijn broer een stempel kregen.
En intussen ben ik bijna 25. En heb dr aardig mee leren leven.
Ik neem wel veel meer waar als de gemiddelde mens, waardoor ik soms extreem vermoeid ben door stomme kleine dingen.
Zoals pas geleden ben ik gaan werken op een nieuwe woongroep. Dat kost mijn 3 x zoveel energie.
Intussen werk ik dr alweer 3 maand en langzaam aan vind ik mijn plek.
Mijn collega,s hebben echter moeite om om te gaan met mijn drukte. Maar dat komt wel.

En ik doe vaak als ik me even niet kan concentreren ga ik even iets anders doen. En dan ben ik dr wel weer.
Op school heb ik dit ook aangegeven. Hier houden zij rekening mee. En kan altijd bij ze komen als ik ergens hulp nodig bij heb.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:16

Langs een psycholoog gaan. :) Die zullen dan waarschijnlijk testen afnemen en dan zal duidelijk zijn of je ADHD hebt of niet. Ik weet niet zeker of je eerst ook langs de huisarts moet voor een afspraak met de psycholoog? In mijn geval wouden we eerst langs de huisarts voor me te laten testen op ADD. Maar als je een huisarts hebt die niet weet wat ADD is ben je nog niet ver weg.. :+ "ADD, daar heb ik nog nooit van gehoord? Daarvoor moet je langs een psycholoog gaan!" Was wat ik te horen kreeg. :')
Maar ik denk dat de meeste huisartsen AD(H)D wel zullen kennen.:)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:19

Zijn er niet andere factoren slecht slapen eten psychisch problemen of wat dan ook. Wat jij nu omschrijft dan zouden vele mensen adhd kunnen hebben incl ik maar ik ben gewoon een bezig bijtje die eerder dibgen los moet laten en eerder moet gaan slapen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:30

Ik zou ook alleen testen als je er zelf last van ondervind.
Mijn laatste ex-werkgever vond mij vervelend in de pauzes, ik wilde altijd aan het woord, en liet een ander niet uitpraten etc,ook was ik te enthousiast tijdens het lesgeven,in elk geval een hoop commentaar, en ik wilde mijn beste wil tonen door me te laten testen en zo te laten zien dat ik er A niets aan kan doen, en B aan wilde werken.
Nu was ik al ruim dertig, dus tja ik was er al redelijk goed oud mee geworden, zonder enige hulp.
Maar goed, test was positief, en mocht medicatie gebruiken. Probleem was echter niet mijn drukte op mijn werkplek, maar de jalozie van collega's . Nu hoef ik me daar geen zorgen meer om te maken want ben gewoon zelf een manege gestart :D .
Nu zit ik wel voor de rest van mijn leven vast aan deze diagnose, op zich niet erg alleen wel voor de verzekering , dus dat is best jammer, gezien ik me voor een ander heb laten testen.

Clou van het verhaal is dus, kun je er zelf mee leven? Misschien is een tijdje gewoon gesprekken hebben met een psych al voldoende, en is een test niet nodig en medicatie al helemaal niet.
Ik deed het overigens erg goed op de medicatie, was duidelijk rustiger en heb ze ook zeker gebruikt met het maken van mijn ondernemingsplan. Nu slik ik al lang niet meer, mensen houden juist van me zoals ik ben, druk , prettig gestoord, maar gezellig en lief.

En andere clou van het verhaal is natuurlijk dat je juist met ADHD heel veel sterke punten hebt,anders had ik nooit mijn eigen bedrijf kunnen kopen!!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 13:47

StalNollie schreef:
Zijn er niet andere factoren slecht slapen eten psychisch problemen of wat dan ook. Wat jij nu omschrijft dan zouden vele mensen adhd kunnen hebben incl ik maar ik ben gewoon een bezig bijtje die eerder dibgen los moet laten en eerder moet gaan slapen

Dan zou ik al zo lang als ik weet, slecht slapen/eten, het is veel meer dan alleen dat, maar dat hele lijstje daar neerzetten vond ik niet nodig eigenlijk.
Het zit niet zo simpel in elkaar als jij zegt

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:58

Hoe zit een dag eruit kwa eten, activiteiten en slapen? Misschien past een andere lifestyle beter bij je of kun je het beter oplossen met zoiets als mindfullness om je beter te kunnen foccussen.

Iedereen kan zichzelf terug vinden in verschillende thuistest diagnoses voor psychische stoornissen, maar dat betekent niet dat het klopt.

Zomaar supplementen/pillen of andere dingen gaan slikken zou ik niet doen, dan maak je meer kapot dan je lief is.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:35

Stel jezelf eerst de vraag: wat levert het op wanneer je "zeker" weet dat je ADHD/ADD hebt (de vorm zonder de hyperactiviteit). Ik krijg een beetje het idee dat je iets wil doen aan de symtomen. Daar kun je ook tips en tools voor krijgen zonder dat je een diagnose hebt.
Waarom ik dat zeg: hersenen en gedrag zijn bijzonder complex. Alleen omdat je al dan niet binnen de grenzen van een gegeneraliseerde test past wil niet zeggen dat je daarmee gelijk geholpen kunt worden. De uitkomst van zo'n test kan per psycholoog (validiteit van de testen zijn groot maar niet volledig), per gemoedstoestand van jou en per test verschillen. Het kan zijn dat je vandaag wel ADHD hebt volgens de test en over een week niet.

Bij mij bestonden er ook altijd al grote vermoedens van ADHD. Ik had altijd wel weer ergens pijn gedaan omdat ik zo onvoorzichtig was. Ik kon niet stil zitten, ik kon me niet concentreren, was heel snel afgeleid etc etc. Mijn ouders hebben besloten mij niet te laten testen zolang ik nog handelbaar bleef en kon blijven functioneren op school. Ik herken jou "klachten" helemaal. Ik heb zelf strategieën ontwikkeld waarop ik die "klachten" omzet in positieve dingen of ze gewoon omzeil. Ik ken mijn eigen grenzen en ervaar die niet meer als belemmering. Ik weet dat ze er zijn, ik werk eraan ze wat op te rekken en weet wanneer het wel even genoeg geweest is. Voorbeelden:

concentratie:
Ik weet dat ik me met klassieke muziek kan ontspannen en dat ik dan minder druk hoef te zijn in mijn hoofd. Als ik dus verslagen maak, zet ik de cello suites van Bach op. Ik kan mezelf daarmee die hyperfocus in sturen waardoor ik kort achter elkaar heel efficiënt kan werken. Het hele ding op youtube duurt iets van 2 uur, ik herken de thema's en ga na elk thema (ca45min) even wat drinken/ naar het toilet etc waardoor ik even gewoon kan denken en doen. als dan na 5/10 min terug kom, zet ik de muziek weer op en stort ik me weer op mijn huiswerk. Ik ben begonnen met 15 min aan een stuk doorwerken en ondertussen zit ik zo in mijn verslag dat ik de themawisselingen niet hoor en zomaar 1,5 uur aan een stuk kan werken.

Denken:
Ik heb persoonlijk vaak last van "oh oliebol(haha bokt maakt er Oliebol van) ik ben dit en dat en hier en daar vergeten, ik moet ook nog daaraan denken en dit niet vergeten" Het is heel irritant als dat op de achtergrond loopt wanneer je op school zit of wanneer je verslag wil typen etc. Ik maak daarom regelmatig een lijstje met alle dingen waaraan ik vind dat ik moet denken. Daarmee staat het op papier en kan ik erop vertrouwen dat ik er niet elke 5 minuten aan hoef te denken om het te onthouden. Zo ontstaat er ook meer ruimte om me bezig te houden met het college of de les waar ik in zit. het punt is: denk al die gedachten soms ook bewust of schrijf ze op, dan zijn ze (tijdelijk) minder prominent aanwezig de hele dag lang.

hyperactief:
Al op de middelbare school heb ik met alle docenten afgesproken dat ik een rondje mag gaan wandelen als ik te druk ben. Ik had een supergoede mentor die begreep dat ik op doortocht stond als ik me druk voelde dus had ik een briefje waarop stond dat ik me mocht excuseren als ik dat nodig had. ik had een vast rondje waar ik een stuk of 4 trappen op en af kon lopen/rennen. Dat maakte mijn hoofd ook weer rustiger.
Nu ga ik expres naar de 4de verdieping als ik bijvoorbeeld koffie ga halen. Of ga ik tussen de lessen door even in het muzieklokaal zitten drummen. (ik studeer sociaal Pedagogische hulpverlening met muzische vakken zoals muziek/drama en beeldend)

excuses voor de lange post, ik vind t een interessant onderwerp vandaar.
Hoop dat je er wat aan hebt:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:43

Gaaf black rose dat je het zo hebt opgelost.
Super! :D
Ik denk dat veel mensen met ADHD zo best de boel kunnen handelen.
Zelf ben ik trouwens ook vreselijk slecht in stil zitten, ik heb wat uren weggekeken op school.
Wat trouwens ook nog een ding is om te overwegen is je voeding eens nagaan.
Bij mij worden mijn klachten echt erger van kleurstoffen in snoep en suikers algemeen.
Klinkt misschien stom en je denkt misschien ik ga wel pillen vreten, maar die pillen zijn ook niet altijd de fijnste oplossing.
Ik kon er bijvoorbeeld echt niet mee eten, en propte ik het er in met tegenzin kwam het er net zo hard weer uit. Klinkt raar, maar het is echt verschrikkelijk te moeten eten als je totaal geen honger hebt, of je zelfs voelt alsof je vol zit als je al begint met eten.
Eten was op een gegeven moment meer een moeten als iets wat ik als fijn ervaarde s'avonds.
De rebounds vond ik ook verschrikkelijk, zo moe zijn en dan een stuiterend lijf hebben als reactie op de medicijnen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 18:48

Dankjewel voor de tips!

Vooral na de post van blackrose wil ik nog even nadenken voor ik stappen onderneem. Ik ben inderdaad niet onhandelbaar, maar worstel er zelf wel mee.
Ga de tips eens even na en ga kijken wat past.
M'n voeding is trouwens goed, eet veel verse groenten en brood en dergelijke, weinig geur- kleur- en smaakstoffen zeg maar :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:57

....en er is nog een heel ander experiment wat je zou kunnen doen.
De precieze vorm voor jou is een beetje zoeken.
Maar in de kern is het: draai twee of drie rondjes om je as - even stilstaan en dan de andere kant op. Ben je linkshandig: eerst linksom, voor rechtshandigen eerst de andere kant op.
Voor de een is het heerlijk om drie keer snel te doen, even tegen de muur leunen en dan "terug".
Voor een ander is twee keer langzamer , even stil en dan de andere kant op meer dan genoeg.

Er is een groep adhd.ers die na deze paar rondjes zich plm een half uur veel rustiger voelt.
(En hoor je tot die groep, zijn er nog veel meer oefeningen die voor veel langduriger resultaat kunnen zorgen. Dus zonder pillen en tips "'hoe er mee om te gaan")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:04

Ik ben ook een ADHD'er, en ik vind het persoonlijk een verrijking van mijn leven :D Ik heb er nooit echt heel erg veel last van gehad, tot ik op het HBO terecht kwam. Waar je rekening mee moet houden is dat als je je eenmaal laat testen en je komt er positief uit (wat hoogst waarschijnlijk zo zal zijn, iedereen met concentratieproblemen krijgt de stempel ADHD tegenwoordig) je de rest van je leven die "last" met je mee zal dragen. Ik had donderdag een presentatie van mijn nieuwe opleiding van de decaan, en die noemde het een functiebeperking. Ik zie het zelf niet zo, maar in heel veel werkvelden en op heel veel opleidingen wordt er wel zo naar gekeken. Jij kan niet 100% functioneren omdat jij een afwijking hebt.

Medicatie voor ADHD is ook niet alles. Behalve het feit dat er best wel veel vervelende bijwerkingen aan vast zitten is het ook niet de oplossing voor al je problemen. Als ik een stom vak heb waar ik me niet zo goed voor kan motiveren, kan ik alle ritalin in de wereld naar binnen pompen, maar dan moet ik mezelf er nog steeds toe zetten om te gaan leren. Het is niet een wondermiddel waar je een robot van wordt die alles maar gewoon doet zonder tegenstribbelen.

Mocht je er wel voor kiezen om je te laten testen, zou ik een afspraak bij mijn huisarts maken en vragen voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Als je huisarts zich terughoudend opstelt en doet alsof je je aan het aanstellen bent, kan je naar een vertrouwenspersoon op school. Die kunnen vaak ook een doorverwijzing regelen.

Als je vragen hebt of je ei even kwijt wilt kan je altijd even een PB sturen! Ik heb ondertussen ervaring met zowel het slikken van medicijnen als het functioneren zonder medicijnen, dus ik denk dat ik je wel wat tips kan geven om dat onder controle te krijgen :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 08:01

Ik heb deze week weinig tijd, maar lees jullie tips wel, ook zal ik jullie pb'en wanneer ik weer tijd heb :)
In ieder geval tot zover bedankt!

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:13

De psycholoog denkt dat ik misschien ook ADHD heb maar na deze verhalen twijfel ik wel om het te laten testen. Wat is er precies nadelig voor de verzekering?

Ik zit er zelf wel mee. Ondertussen ook een depressie vastgesteld door de psycholoog maar ik vraag mij af of een verklaring dat ik ADHD zou hebben mij verder zou helpen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:17

Gewoon laten testen. Dan weet je het. Wat je er daarna eventueel mee doet is daarna van latere zorg.

Punt is dat concentratie stoornissen een hoop oorzaken kan hebben en dan kan je zelf allerlei dingen proberen maar wie weet heb je geen ADHD maar heeft het een andere oorzaak en moet je je " probleem" op een andere manier aanpakken.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:00

Hoeveel sport/beweeg je per week?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:43

75% van de kinderen en volwassenen hebben naast ADHD ook nog andere problematieken, veel voorkomende zijn: depressies, Dyslexy(50%), autisme etc.
(uit: handboek persoonlijkheidspathologiën, 2009 te vinden bij google booken)
Wanneer je dus ADHD zou hebben, is de kans groot dat er nog een neven-diagnose te stellen is waar ook oorzaken te vinden zijn voor klachten. Vanuit de redenatie pak het probleem aan vanuit de oorzaak is het wel belangrijk om ook te weten wat de neven-diagnose(s) dan zijn.
Je maakt het daarmee tot een heel ingewikkeld verhaal dat veel tijd, energie en geld gaat kosten om het allemaal te achterhalen.

Je kunt ook gaan kijken vanuit een "waar wil ik heen" perspectief. Dat is dan oplossingsgericht bezig zijn. Daarvoor heb je in principe niet meer nodig dan het "waar sta ik nu" en het "waar wil ik heen". Wees vooral bezig met dingen die wel goed gaan, die je wel goed kan (evt als gevolg van die ADHD). Ga die dingen uitbreiden en koppelen aan dingen die je moeilijk vindt. Het voorbeeld met de klassieke muziek in mijn vorige post past daarbij.

Het vraagt een hele mindswitch, maar als het je lukt om vooral de positieve dingen te benadrukken en de "negatieve" dingen te zien als mogelijkheden om te groeien is ADHD echt een enorme verrijking van je leven zoals ook Emma zegt.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:53

Ik heb sinds ongeveer 1,5 maand de diagnose ADD. Ik ben eerst naar de dokter gegaan, waar ik heb uitgelegd dat ik me moeilijk kan concentreren en dat ik het vermoeden had dat ik wel eens ADD/ADHD zou kunnen hebben. Ik had bijvoorbeeld tijdens het leren echt moeite met concentreren, ik zag alles om me heen en was supersnel afgeleid. Ook deed ik vaak meerdere dingen tegelijk en als ik van iemand uitleg kreeg dan dwaalde ik gelijk af met mijn gedachten. Ook het plannen is voor mij moeilijk, ik kan me vaak niet genoeg motiveren (of ben snel afgeleid) om iets gelijk/snel te doen en daardoor stel ik ook van alles uit. Ook kan ik vaak slecht in slaap komen. De huisarts heeft mij toen doorverwezen naar een praktijk waar ze gespecialiseerd zijn in ADD/ADHD en daar heb ik gesprekken gehad met een psychologe. Die heeft de diagnose ADD gesteld en ik heb sinds een paar weken medicatie. Bij mij werkt de medicatie niet echt goed, dus ik moet nog even kijken of het aan de dosis ligt of dat het hele middel niet werkt bij mij. Ook is het zo dat de medicatie bijwerkingen kan hebben. Hier had ik de eerste paar dagen veel last van, maar nu totaal niet meer..

Dus als je het zeker wil weten, zou ik aanraden om je te laten testen. Bij bepaalde mensen werkt medicatie erg goed om zich beter te concentreren, andere mensen hebben juist begeleiding bij het plannen nodig, en weer andere mensen proberen het zelf op te lossen. Bij mij was het in ieder geval een soort van opluchting toen ik de diagnose kreeg, alle puzzelstukjes vielen op z'n plek, en ik ben nu bezig om er aan te werken!

En inderdaad, probeer ook de positieve dingen van ADD/ADHD te ontdekken en te benadrukken!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:33

Mijn advies :) Google eens naar de "ontdekker" van ADHD.. je krijgt zo'n stempel nooit meer weg en helaas wordt deze stempel met de jaren makkelijker gegeven.. Waren er vroeger heel wat onderzoeken/gesprekken voor nodig kan het nu al in sommige gevallen dat je na een gesprek of 4 de "stempel" hebt. Niet te licht mee om gaan.. De medicijnen zijn geen vitaminen.

Er zijn heus mensen die er wél baat bij hebben, begrijp me niet verkeerd. Ik was "vroeger" ook een kind die liever naar buiten staarde, geen rust in mijn hoofd had etc etc. Maar ik heb nooit testen gedaan en ik ben er overheen gegroeid. als ik nu kijk in mijn werkgebied weet ik bijna zeker dat ook ik gemakkelijk een stempel had kunnen krijgen.. terwijl ik gewoon een kind was met een slecht concentratie vermogen, zonder dat er iets mis was.. Want mensen... Ook dat kan gewoon :)

http://www.ggznieuws.nl/home/amerikaans ... symptomen/