knieproblemen en mountainbiken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

knieproblemen en mountainbiken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 08:35

Ik zit al heel lang met het idee in mijn hoofd om te gaan mountainbiken.
Ik vind het een superleuke sport en heel geschikt om mijzelf op conditie te houden.
Tevens kan ik meteen ook nieuwe buitenrijroutes verkennen *\o/*
Je zou zeggen: als je het leuk vind, wat houd je tegen?
Nou, helaas heb ik 4 maanden geleden een ongeluk met het paard gehad waarbij
ik Mijn enkelbanden iets uitgerekt heb. de binnenband van een knie gescheurd, de buitenkant uitgerekt en het kraakbeen beschadigd.
Op zich gaat het prima met mij!
Ik mag nog 1 a 2 jaar niet meer (hoog) springen met de paarden.

wat denken jullie, kan ik nog mountainbiken met mijn knie?
Of weet iemand een spannende sport voor mij?

Helderder

Re: knieproblemen en mountainbiken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:13

Probeer het uit? Bouw het rustig op en voel hoe het gaat met je knie. Misschien kun je ergens een mountainbike lenen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 15:44

Mmm, lenen word moeilijk, ik ken niemand die mountainbiked.
Maar wellicht kan ik een tijdje eentje lenen!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:37

Inderdaad, uitproberen is het makkelijkst.
Je kunt vast wel een keer een mountainbike ergens voor een dagje huren. Misschien bij een fietsenverhuur bij een groter natuurpark, of bij een mountainbike vereniging oid.
Succes :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:55

juist goed om te gaan fietsen, door je spieren in je benen sterker te maken vangen zij de klappen op ipv je banden. Kortom: het advies van alle artsen wanneer je knieproblemen hebt.

Belangrijk is wel dat je je zadel goed afstelt en het is niet de bedoeling dat je keihard onderuit gaat iedere keer als je erop stapt ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:14

Ik ken dit probleem wel (ingescheurde kruisband, kijkoperatie is beschadigde deel meniscus weggehaald) en mijn fysio zegt dat fietsen juist heel goed is voor de spieropbouw in je knie, wat belangrijk is om die kniebanden te vervangen :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:22

Dat klinkt positief!
Erg raar dat mijn fysio daar niets van gezegd heeft.
Eerlijkgezegd twijfel ik ook aan mijn fysio en wil ik overstappen op een andere.

Ik mag bijvoorbeeld wel van haar veel paardrijden, volgens haar heb ik daar geen speciale beugels voor nodig. Maar springen mag ik van haar niet. Ook niet met GPG adapters én bow balance beugels.
Wat ik nu doe: gewoon rijden met bow balance, springen met GPG én bow balance.
Mijn Osteo zegt dat dit prima zo kan. Dus eigenlijk heb ik helemaal geen vertrouwen in mijn fysio.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:25

Dan kan je toch een andere opzoeken misschien
ja :). Zowel mijn orthopeed als fysio zeggen het.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:33

Inmiddels ben ik wel bij de pysio weg maar heb ik nog geen andere gevonden.
Maar ik heb algelopen weken veel gefietst, en mijn knie reageert er heel goed op.
Ik heb ''gemountainbiket'' met mijn gewone fiets en af en toe een echte kunnen lenen.

Maar nu begint dus de zoektocht naar een mountainbike.
Wat voor een mountainbike is geschikt om mee te beginnen maar kan ik wel nog een tijdje mee door?
Wat zijn de betere merken? Vergelijkbaar met bijvoorbeeld gazelle bij de gewone fietsen?
En wat kost een goede mountainbike ongeveer?

En is het mogelijk om een mountainbike te vinden waar ik met mijn 1.55 op kan maar ook mijn broertje van 1.30? En ik ook nog opkan als ik 1.60/1.65 ben? Of is dat eigenlijk niet mogelijk?

Alvast bedankt :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:50

ik zou geen fiets delen met je broertje die een kop kleiner is. voor de juiste maat kan dit berekenen op deze site:

http://www.wielersportinfo.nl/mtbfietsafstelling.htm

Dan is het nog afhankelijk van wat je zelf prettig vind, zit je graag laag en diep of juist meer recht op en breed.

Wat wil je precies gaan doen en in welke prijsklasse zit je te denken. Verdiep je eerst in wielmaten, je hebt "26, "27,5 (raad ik af, voegt niets toe en is lastig met banden en bepaalde onderdelen) en "29. de "26 is goedkoper, wendbaarder. De "29 is sneller, groter raakvlak met de bodem dus meer grip en comfort maar vaak ook erg breed en wat 'log'.

Als je gewoon af en toe lekker wilt fietsen zou ik beginnen met een 2de handse "26 die goed onderhouden is. Goede remmen zijn belangrijk, meningen zijn verdeeld wat beter is (schijf of blokjes), ik heb het allebei en heb betere ervaringen met de schijf. Dubbel geveerd zal je niet nodig hebben. Let er op goed op dat alles netjes in afgemonteerd. Ga eens inlezen wat dit betekent en bedenk dan wat jij wilt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:30

Ik dacht inderdaad ook aan een 2e handsje ja :j
Bedankt voor de informatie!
maar misschien is ''29 fijner hier in zuid-limburg?
Want als je in in noord nederland aan ''26 genoeg hebt zou het misschien kunnen dat hier ''29 toch fijner is? In verband met veel uitgespoelde paden en grote stenen.