Braakfobie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Braakfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:13

Hallo,

Ik heb al sinds mijn achtste een fobie voor overgeven (ben nu 26). Gelukkig is het al een stuk minder geworden, maar ik kom er maar niet helemaal vanaf. Ik ben op zoek naar therapie die echt helpt.
Heeft iemand tips? Ik heb al therapie gehad bij het GGZ, maar dat was geen succes!
Het liefst een locatie in (omgeving) Noord-Oost Brabant

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:16

EMDR! Dat is voor traumatische ervaringen.

Zelf ook gehad en het helpt echt.

amber15

Re: Braakfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:22

Wat versta je onder een braakfobie?
Ik vind het namelijk ook vreselijk om over te geven. Kan gerust 's nachts meer dan een uur in de badkamer zitten, omdat ik misselijk ben..
Ik lees even mee!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:26

Hier zijn verschillende topics over, zoek even op emetofobie :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:47

Dankjewel!
Ik heb gekeken. Zo ernstig heb ik het gelukkig niet. Lijkt me erg lastig!
Ts, ik heb geen tips voor je. Ik hoop dat je iets vindt waar je wat aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:44

Ja, op dit moment heb ik er voornamelijk last van als we uitgaan (stappen, discotheek enzo.)
Ik ga vaak niet mee, omdat ik in de drukte bang ben dat ik moet spugen of iemand anders. Veel dronken mensen. Durf niet in een bus of taxi.

Ga sowieso niet graag met het OV door de angst.
Heb het veel erger gehad. Ik kwam eerst de deur bijna niet uit! Was al bang in de rij van de kassa. Ik kon er niet eens over praten of ik was al misselijk en bang!

Krijg hartkloppingen en krijg het heet en zweten. Ik ga trillen en huilen!
Ik wil zelf niet overgeven, maar ben heel snel bang dat ik het moet. Ik doe er alles aan om het tegen te houden. Let ook heel goed op wat ik eet en waar.
Ik weet ook precies wanneer iemand anders misselijk is. Ik hou alles in de gaten, lichaamstaal, geluiden, geuren etc. Ben er constant mee bezig! Ik ontwijk ook mensen die ziek zijn. Ik heb zelf zetpillen die overgeven tegengaan. Is eigenlijk voor mensen die zoveel moeten spugen dat ze kunnen uitdrogen.

Het is echt zwaar frustrerend! ik snap niet waar ik eigenlijk bang voor ben, het is iets natuurlijks!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:04

Ik was ooit ook zo enorm bang, het laatste jaar of anderhalf is het een stuk minder. De echte klapper was zwanger worden. Ik heb niet overgegeven, maar op de één of andere manier heeft de lichte misselijkheid en een kindje in het vooruitzicht me wel een stuk nuchterder gemaakt. Goed, ik zal het nooit fijn gaan vinden, maar het belemmert me niet meer :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:07

Ik ken het, ik heb het wel een heel stuk minder erg, en niet bij mezelf. Ik heb het voor als andere mensen overgeven, dan wordt het gewoon zwart in m'n hoofd en word ik gek.

Ik probeer niet expres die situaties uit de weg te gaan, maar kan me er wel onwijs druk om maken vooraf.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:45

phormicola schreef:
Ik was ooit ook zo enorm bang, het laatste jaar of anderhalf is het een stuk minder. De echte klapper was zwanger worden. Ik heb niet overgegeven, maar op de één of andere manier heeft de lichte misselijkheid en een kindje in het vooruitzicht me wel een stuk nuchterder gemaakt. Goed, ik zal het nooit fijn gaan vinden, maar het belemmert me niet meer :)

Hier hetzelfde, ik heb ook niet gespuugd tijdens mijn zwangerschap maar ben wel 18wkn kotsmisselijk geweest. kleine is geen spuger gelukkig maar de eerste keer dat hij zijn bed vol spuugde vond ik het vooral heel erg zielig.
Wel heb ik toen mijn vriend wakker gemaakt en hij heeft met hem gezeten en hem omgekleed terwijl ik zijn bedje verschoonde.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:53

Hypnotherapie of EMDR.
Hypnotherapie klinkt eng, maar dat is het helemaal niet.
Wat je vaak op tv ziet is showhypnose, tuurlijk is dat echt maar dat is niet het doel van hypnose op een therapeutische manier.
Hiervoor selecteren ze ook specifiek mensen die ook echt zo diep in hypnose kunnen komen, dat kan niet iedereen dus.
Je eigen wil is dus altijd aanwezig, en je bent absoluut niet op mars.
Het kan wel super helpen, ik had een handenprobleem, die kon je bij mij niet aanraken.
Veroorzaakt door infuusprikken met geweld, gewoon zelfs diep in slaap kon het niet, reacties alsof ik mezelf aan een pan brandde.
Een vriend die hypnotherapeut is had dat er echt ontzettend snel uit, daarna heb ik zelf gewerkt aan het comfortabel worden met handen geven, wat normaal minimaal een sessie extra kost.
Hij heeft de fysieke reactie, echt weggetoverd, geneutraliseerd, in plaats van het onaangename gevoel wat ik er van kreeg, iets aangenaams neergezet op dezelfde plek.

Mag raar klinken maar het werkt fenomenaal, mijn moeder was zo extreem bang voor spinnen, zo erg dat ze echt de trap niet af kwam als er een zat en mijn vader uit zijn werk liet komen.
Het zijn na 1 sessie haar vrienden niet meer, maar ze is echt niet meer bang. :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:31

Lastig als het zo je leven gaat beheersen...
Ik vind het gewoon vreselijk, omdat het zo vervelend is en je gewoon geen controle hebt over je lichaam op zo'n moment. Ik heb ook wel tijden gehad dat ik altijd zondag in de kerk misselijk was. Al die mensen en het idee dat je eruit zou moeten... gelukkig heb ik me daar aardig overheen kunnen zetten met de gedachte: 'het gaat altijd weer over. Je hoeft nooit over te geven. De laatste keer was jaren terug.' Ik begrijp heel goed dat het niet bij iedereen zo makkeljk ligt!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:34

Ik heb een zusje wie dit heeft.. Veel verschillende therapieen gevolgd, blijft met ups en downs gaan heb ik het idee.. Ik hoor goeie verhalen over hypnotherapeuten.. mijn zusje wil hier (nog) niet aan..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:50

Ik heb er helaas ook erg last van... Maar heb nog geen stap gezet om er iets aan te doen. Hoop dat het van zelf over gaat ook al heb ik er al tien jaar last van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:09

jikkes schreef:
Het is echt zwaar frustrerend! ik snap niet waar ik eigenlijk bang voor ben, het is iets natuurlijks!

....dit is een uitstekend argument om emdr te gaan doen.

Angst is geen emotie, emoties worden minder als je het uit of over praat.
Angst is zo ongeveer je overlevingsinstinct. Als je autonome zenuwstelsel *iets* waarneemt dat lijkt op iets dat ooit gevaarlijk was, wordt er alarm geslagen, buiten je bewustzijn om. Je verstand staat er volledig buiten en jijzelf snapt dus lang niet altijd waarom het alweeeer gebeurt. Therapie vanuit het idee "zo moet je denken, zeg zus en zo tegen jezelf" heeft dan geen zin.
Emdr pakt juist ook dat autonome deel van je zenuwstelsel mee.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:50

Lastig, ik heb het alleen als andere mensen kotsen, dan wordt ik echt bang.
Terwijl ik er bij mezelf of bij mijn vriend geen moeite mee zou hebben, ik denk dat er inderdaad wel instanties zijn die je erbij kunnen helpen.

Ik vraag mezelf op zulke momenten altijd af "wat kan er gebeuren?"