Dwanghandelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shethorsie

Dwanghandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 22:35

Sinds ik klein ben heb ik al dwanghandelingen, zoals alles moet recht liggen, deuren moeten gesloten worden als ze half open staan en nog wat kleine dingen. Maar nu merk ik dat het erger word. En wat nu mijn dwanggedachtes zijn is een hele waslijst:
- geluid volume op even getal
- ik moet 3 keer checken of de badkamer deur opslot is
- voor dat ik in bed ga liggen moet 2 keer achter het bed kijken
- als ik alleen beneden ben moet de deur van de voorraad kast opslot, moet ik cheken achter de koelkast, moet de deur van de keuken dicht, moet de garage deur opslot, moet de woon kamer en buiten deur dicht.
- en als ik alleen thuis ben moet ook alle gordijnen dicht.
En nog wat dingen

Het begint vervelend te worden, ik moet alles cheken (ik check of er geen mensen zijn) en pas dan heb ik 'mijn rust'. Helemaal rust zal ik nooit hebben maar ik ben het nu wel gewent.
Maar heeft iemand tips om hier van af te komen? Ik heb al bijna twee jaar lang full time stress, en dit jaar word waarschijnlijk ook nog zo.

Selina

Re: Dwanghandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:39

Je kan cognitieve gedragstherapie volgen :)
Door middel van exposure (dus je angst opzoeken) kan je er langzaam vanaf komen. (Of er mee leren omgaan)

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 22:42

Slina schreef:
Door middel van exposure (dus je angst opzoeken) kan je er langzaam vanaf komen. (Of er mee leren omgaan)

Weet je toevallig hoeveel dat kost en of het verzekerd word? Want ik zit ook al bij een pyscholoog en binnenkort start ik ook een andere therapie die niet vergoed word... -O-

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:45

Shethorsie schreef:
Slina schreef:

Weet je toevallig hoeveel dat kost en of het verzekerd word? Want ik zit ook al bij een pyscholoog en binnenkort start ik ook een andere therapie die niet vergoed word... -O-

Geeft jouw psycholoog toevallig die therapie?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe het zit met vergoedingen.
Heb ook een hele waslijst afgewerkt maar m'n ouders deden de financiën.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:46

Weten mensen in je omgeving hier vanaf? Je psycholoog bijvoorbeeld? Loop je voor deze klachten bij je psycholoog of gaat dit weer om andere klachten (vaak is er wel een overlap). Het is in ieder geval goed dit te delen, zodat je ook de juiste hulp kan krijgen. Full-time stress is natuurlijk niet prettig. :(

Reactie op therapie. CGT (Cognitieve Gedrags Therapie) is evidence-based en wordt vanuit de basisverzekering vergoed in Nederland. Welke therapie ga je starten die niet vergoed wordt? Het zou kunnen zijn dat 'alternatieve therapieën' niet vergoed worden omdat de zorgverzekeringen ze nog niet in hun pakket hebben opgenomen i.v.m. ontbreken/of nog niet genoeg van het 'evidence based' gebeuren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:50

Dwanggedachten zijn vaak "rituelen" om angst te beperken.
Nadenken over je dwanggedachten met cgt wordt helaas evidece based gedaan en vergoed - maar het blijft een lapmiddel.

Waar mijn oog op viel was jouw opmerking over dat je nooit helemaal rust zal kunnen hebben.
:(:)
Dat is me nogal wat!
(Niet dat ik het geloof - maar jij staat nu zo in het leven en dat is heel erg rot!!!)

Er zijn twee therapie vormen die evidence based goed werken tegen angst: exposure en emdr. Beiden worden gewoon vergoed.
Omdat emdr naast een element "je stelt jezelf bloot aan de ellende, in steunende aanwezigheid van de peut" nog een aantal andere elementen heeft, zou ik voor emdr kiezen.
Een van de nuttige elementen van emdr is kijken naar positieve en negatieve gedachten over jezelf. (Bijvoorbeeld: ontspannen zijn, dat is niet voor mij weggelegd.) Als je met emdr dit soort dingen weg kunt halen, is er veel gewonnen! (Let wel: je denkt het waarschijnlijk niet voor niets, bij emdr ga je niet het gevolg aanpakken "zo moet je niet denken! " - maar de oorzaak.)
Het eindresultaat van emdr is dat je niet met angst "leert omgaan" - er is veel leuker gezelschap! !- de overbodige angst wordt de nek omgedraaid. De nuttige angst (....hier klopt iets niet! ) blijft gewoon bestaan en kan jou helpen als dat nodig blijkt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:58

Ik kijk altijd als ik de deur uit ga of alles dicht is.. En als ik twijfel, loop ik terug.. Soms wel twee keer.. Ik moet het echt zeker weten.. Maar dit heb ik sinds een woninginbraak thuis.. Dat wil ik gewoon nooit meer meemaken..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:41

Janneke: bij cognitieve gedragstherapeutische wordt ook naar de oorzaak gekeken. Waardoor is het ontstaan en welke reden zit er achter die bepaalde handeling.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:00

Ja, dat weet ik wel. Maar de therapie bestaat er uit, dat je de veroorzaker van de angst (het autonome zenuwstelsel/de amygdala) er buiten laat - en aan de gang gaat met je gedachten vanuit je bewust te sturen hersengebied.