Bestaat deze vorm van epilepsie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Bestaat deze vorm van epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 00:23

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de persoon die het zegt te hebben, liegt, maar mijn vriendinnen wel.

Het is een vorm die is ontstaan in een stressvolle periode aan het begin van de adolescentie. De persoon krijgt een aanval zonder dat er lichamelijk wat te zien is. Je merkt het doordat ze ineens vraagt in welk land ze is, of dat ze vraagt hoe ze heet. That's it, geen andere symptomen.

Bestaat er zo'n vorm van epilepsie? Internet helpt me niet echt verder.

Sandyislief

Re: Bestaat deze vorm van epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:25

Het klinkt als onzin...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 00:28

Ja en het stomme is dat deze persoon mee was naar Lowlands en gewoon ondanks de aanvallen hem peerde, een volle tent in of gewoon weg liep. Iets wat je niet doet als je af en toe de weg kwijt bent, lijkt me. Maar het is een heel tof persoon en ik wil er niet echt aan dat ze het verzonnen heeft.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:31

Ik ken het niet nee (ex patiënt van de absensis vorm)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:32

Je hebt wel lichte vormen, die heb ik zelf volgens mij ook wel is gehad. Maar ik was dan eventjes helemaal van de wereld, reageerde nergens op. Dat er mensen tegen me praatten, en ik dat absoluut niet door had en ik me er ook niks van kon herinneren. Hooguit een minuutje ofzo.

Maar epilepsie is bij ieder persoon anders, de één reageert op lichtflitsen en de ander heeft daar weer geen last van. Aanvallen aan de hand van stress heb ik nog nooit van gehoord, maar ik sluit het ook niet uit. :P

Kan deze persoon zich de aanval herinneren?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:33

Floor dat is absensis wat jij zegt. Geen lichtere vorm maar gewoon anders dan schokken en schuimbekken...

Dat kun je overigens niet ooit eens hebben en dan niet meer. Is echt een storing in de hersenen. Verwar het niet met gewoon even van de wereld zijn door in het niks te staren en daarin zo geconcentreerd te zijn dat je even niks ziet en hoort

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:34

Niet toevallig een pilletje geslikt en daardoor een beetje in de war tijdens het festival?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:35

BaileyMix schreef:
Niet toevallig een pilletje geslikt en daardoor een beetje in de war tijdens het festival?

:')

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:40

Voordat mijn broer echt zijn eerste aanval had was hij af en toe even weg. Ik weet nog dat we een voetbal spelletje speelden op de Nintendo en dat hij ineens vroeg 'Wat zijn we aan het doen?'. Hij was dan korte momentjes weg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:45

Ja hoor, er bestaan diverse vormen van 'aanvallen'.
Bij K- 'tjes (partiële aanvallen) uit zich dat vaak in (afwijkend) gedrag, bijv. wrijven, jas uittrekken, o.i.d.
Het is een kort moment van 'kortsluiting in de hersenen'. Wat de gevolgen zijn, hangt af van het gebied waar het zich afspeelt in de hersenen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:52

Er zijn weldegelijk vormen van epilepsie (pseudo-epileptische aanvallen) die getriggerd worden door stress. Het verhaal klinkt alleen een beetje raar, er is namelijk wel altijd een moment van kortsluiting aanwezig, dus bv, iemand die voor zich uit staart en even een aantal seconden niets meer doet of iemand die volledig ligt te trippen op de grond. Daarna kan er wel even (spraak)verwarring optreden, wat daarbij vaak voorkomt zijn vragen als "waar ben ik" maar over het algemeen weten patienten de basiskennis nog wel. Dus hun eigen naam, personen die ze lang kennen..

Op het moment dat dit "echte" aanvallen zouden zijn vind ik t nogal apart dat ze zich in stressvolle situaties afzondert. Niet meer weten wie je bent en geen bekenden om je heen hebben zorgt alleen maar voor meer paniek..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:53

Precies mijn idee murthul al verwoord jij het beter ;)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:58

Er zijn verschillende soorten epilepsie.
De shock variant waarbij iemand alleen staart.

Je hebt ook een variant waarbij iemand een korte impuls krijgt waardoor ze bijvoorbeeld gooien met het drinken wat ze in hun hand hebben (erg leuk als je in de kroeg staat en je gooit daardoor bier over iemand heen..)

De variant waardoor iemand spontaan gaat voelen aan alles, kastjes open trekt. Messen pakt etc.

En de meest bekende het op de grond vallen en alle spieren trekken samen.

Bij geen een soort epileptische aanval weet het slachtoffer nog wat er gebeurt is.

Die variant van. Die vriendin is bij mij volledig onbekend als bhver zijnde..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:04

Ook interessant en wellicht moeilijk te geloven: Er zijn bestaan zelfs aanvallen waarin een patiënt zich de kleren van het lijf scheurt. Is n hele zeldzame vorm, 't lijkt me maar wat bizar, overal en nergens maar naakt bijkomen. :=

Maar zoals ik al eerder zei; er is altijd een kortsluiting moment, soms alleen te merken als je continue op iemand let. Kun je over t algemeen herkennen aan staren, even wankelen tijdens lopen/staan, klemmen met de kaak, dat soort kleine dingetjes.
Maar op 't moment dat ze midden in een gesprek opeens zegt "wie ben ik?" "Hoe heet ik?" Snap ik heel goed dat je twijfelt. Het is erg apart maar er zijn helaas genoeg mensen die dit soort aandoeningen faken om aandacht te trekken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:05

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:17

Bij partiële aanvallen kan het bewustzijn (deels) helder zijn.
Epilepsie is een zeer complexe en vervelende ziekte, die zich niet zomaar laat herkennen en verklaren.
Hersenen vormen een ingewikkeld systeem. Daar kan vanalles in mis gaan.
Bij bijna alle aanvalsvormen speelt stress een rol (in meerdere of mindere mate).
Sommige patiënten voelen een aanval vooraf aankomen.
Epilepsie openbaart zich geregeld in de pubertijd, maar kan op diverse leeftijden ontstaan.

TS en Murthul: helaas krijgen patiënten met Epilepsie vaak te maken met reacties waarbij hen wordt verweten dat zij zich aanstellen.
Dat is extra vervelend omdat de meesten zich al zo onzeker voelen door de manier waarop deze ziekte hun alledaags leven op de kop zet.
Dus: voordat je een oordeel velt over het 'aanstellen' van een ander " denk niet 1, 2 of 3 ... maar 7 keer na!"

Ter info: ik ken deze ziekte vanuit mijn - vorige - beroepspraktijk.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 26-08-14 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:26

Senna, ik geloof dat uit mijn posts wel op te maken is dat ik me zeker wel heb verdiept in epilepsie.
Het is heel erg vervelend als je niet serieus genomen word en zoals ik zelf al zei, epilepsie kan zich uitten in vreemde vormen die soms ongeloofwaardig over kunnen komen.

Er zijn inderdaad ook aanvallen waarbij de patiënt nog deels bij bewustzijn is maar ik heb nooit meegemaakt/gehoord van gevallen die tijdens aan aanval bij bewustzijn zijn en na een aanval last hebben van geheugenverlies.
Het enige wat ik zeg is dat ik n.a.v. het verhaal van TS snap waarom ze twijfelt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:20

Voordat mijn man een aanval krijgt kan hij wel erg vreemde vragen stellen. Mijn man heeft epilepsie die ontstaat in de slaapkwab van de hersenen.
Epilepsie is zo divers en zo onbegrepen dat ik niet durf te zeggen dat deze vriend niets mankeert, maar ik begrijp dat je twijfelt.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:32

Mijn broertje heeft epilepsie. Hij heeft in zijn pubertijd een aanval gehad, en daarna pas na 5 jaar weer eentje. Als hij 1 aanval per jaar heeft is het veel. Hij begint gekke vragen te stellen of lettergrepen te husselen, en is een aantal minuten helemaal afwezig. Soms is de afwezigheid maar heel kort. Hij weet als hij bijkomt van de periode daarvoor niets meer, terwijl hij dan nog behoorlijk functioneel kan overkomen. Overigens is mijn idee wel dat zijn aanvallen vooral optreden in perioden van enorme stress. De eerste aanval kwam ook in een periode van extreme stress. Dus ik sluit niet uit dat stress een trigger is. Wat ts beschrijft klinkt redelijk als wat mijn broertje heeft.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:46

Floor_x schreef:
Je hebt wel lichte vormen, die heb ik zelf volgens mij ook wel is gehad. Maar ik was dan eventjes helemaal van de wereld, reageerde nergens op. Dat er mensen tegen me praatten, en ik dat absoluut niet door had en ik me er ook niks van kon herinneren. Hooguit een minuutje ofzo.

Maar epilepsie is bij ieder persoon anders, de één reageert op lichtflitsen en de ander heeft daar weer geen last van. Aanvallen aan de hand van stress heb ik nog nooit van gehoord, maar ik sluit het ook niet uit. :P

Kan deze persoon zich de aanval herinneren?

zijn dat geen absanses (weet de spelling niet ) dat bestaat echt hoor!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:11

Ts wat jij omschrijft in je o.p. kan inderdaad onder epilepsie vallen. Deze (posticale) fase waar jij het over hebt in je o.p., is een heel bekend stadium binnen een aanval en treed op aan het eind van een insult. De stappen voor deze fase lopen uiteen: dat ligt aan welke vorm epilepsie je hebt (welke locatie van de hersenen de haard zit), hoe zwaar de aanvallen zijn en welke medicatie je hebt (medicatie hoeft niet altijd de aanvallen weg te nemen). Je kunt een vorm van epilepsie hebben die voor omstanders heel moeilijk zichtbaar is: voor je uit staren met alleen maar snelle oog bewegingen bijvoorbeeld. Dit geeft veel onbegrip, zoals de reactie van Sandyislief aangeeft.

Het stadium waar jij je vragen over stelt Ts, is een akelige fase. Wanneer je niet meer weet wie je bent en je herkent de mensen in je omgeving niet meer dan wordt je toch wel angstig. Deze fase kan best een tijdje duren. Ik heb zelf tonisch-clonisch en complex partiële aanvallen met absences. Op dit moment heb ik iedere nacht grote aanvallen waarbij mijn man steeds weer moet uitleggen wie hij is en wat hij in de slaapkamer doet.

De diagnose epilepsie krijg je niet zomaar en wordt gesteld n.a.v. een EEG en aanvalsregistratie. Je kunt aan deze persoon eens vragen of ze medicatie slikt. Ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat ze wel epilepsie heeft, zoiets verzin je niet. Het is heel goed dat je vriendin dit vertelt. Als je regelmatig aanvallen hebt, moet je dit echt delen om te voorkomen dat mensen van je schrikken en je uit de weg gaan.

Van stress kun je geen epilepsie krijgen. Het kan een aanval uitlokken maar vaak is er meer aan de hand dan alleen stress.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:17

Klopt beb, na een aanval weet mijn man in eerste instantie ook niet wie ik ben. Daarna weet hij niet meer of we nu wel of niet getrouwd zijn. Heel kort na de aanval kan hij ook niet praten en komt hij heel erg 'dierlijk' over. Hij gaat altijd eerst even plassen en stommelt daarbij enorm in het rond. Het is net alsof alleen z'n instincten functioneren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:34

Ik heb ooit een leerling gehad met de vorm van epilepsie die jij beschrijft Lieveli.
Zij had niet de heftige aanvallen die we kennen, maar zij kreeg een paar keer per uur een kleine kortsluiting in haar hersenen. Je zag dan niets, ze was echter wel heel even van de wereld. Na zo'n 'aanval' moest ze dan weer herstellen, iedere keer beschadigen haar hersenen ietsje meer. Bij haar was het continue, dus zodra ze hersteld was kreeg ze een nieuwe aanval.
Je had bij haar altijd het idee dat ze van de kaart was, in haar eigen wereld leefde, in een bubbel zat. Als je haar iets vroeg kwam de reactie pas enkele seconde later en het antwoord weer een paar seconde later. Heel triest zulke dingen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:11

Oke dus het is heel aannemelijk dat ze het heeft. Maar waarom ze dan graag wegloopt en ons in angst liet zitten... Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:19

Dat doet ze niet express als ze een aanval heeft :)

Dat is het nare van epilepsie, men denkt al snel dat je een aansteller bent.