Naar de dokter, of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Naar de dokter, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:04

Hoihoi,

Normaal gesproken ben ik niet zo van om op mens en welzijn een topic te openen, maar nu, weet niet, moet ik het denk ik wel eventjes van me af schrijven en even zekerheid of alles wel oke is haha.

Vandaag zat ik op het paard, paard struikelde en ik knalde met mijn hoofd dubbel, alsof je een botsing maakt in een auto. Nek naar achteren en dan met een vaart naar voren. Op dat moment knarste mijn nek behoorlijk, waarvan ik zelf wel een beetje schrok. Geen last van direct daarna en ben prima verder gaan rijden.

Nu wordt mijn nek een beetje stijf en krijg een beetje hoofdpijn, voor mijn gevoel.

Nu vroeg ik me af, is dit een rede om naar de dokter te gaan, of is dat niet nodig? :P
Zekerheid boven alles haha.

Martje80

Re: Naar de dokter, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:06

Ik zou even bellen met de hapost..die kunnen je wel vertellen hoe of wat.

kiwiwitje

Even de huisartsenpost bellen
Voor advies! Kan nooit kwaad

Rideltje1992

Ik zou voor de zekerheid even naar de dokter gaan.
Beter een keer te veel dan te weinig ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:31

Wat je beschrijft is de typische whiplash beweging.
Hoeveel schade daar nu mee ontstaan is, is een vraag.

Soms heb je na afloop spierpijn - dat is niet erg.
Soms heb je bandenpijn, ook niet heel erg erg (die arme dingen hebben denkbaar een optater gehad en doen dan begrijpelijkerwijze zeer). In die beide gevallen heeft rust vooral zin.
Soms zijn er wervels verschoven, het kan zin hebben om die recht te zetten.
En soms zijn er nog weer andere structuren die last hebben van wat er gebeurd is.

Voor alle vormen van pijn in je nek geldt, dat je er hoofdpijn van kunt krijgen. Gun je nek rust om te herstellen (en slik evt iets kleins tegen de pijn. Want de pijn zelf maakt dat je spieren reflexmatig aanspannen en dat moet je niet hebben, je spieren hebben rust nodig. )

Beterschap!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-08-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:32

Ik zou zeker even een arts raadplegen. Je kan daar beter een keer voor niks zitten :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:35

Ha post heeft denk ik weinig zin, het is niet acuut. Morgenvroeg zou je je reguliere ha kunnen bellen voor advies maar eigenlijk denk ik dat ze je zullen adviseren even kalm te doen en af te wachten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:37

Ik zal inderdaad morgen even afwachten, misschien is het slechts een korte tijd. Merk wel dat ik nu steeds meer last in mijn nek krijg.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:38

Zou toch bellen om te overleggen met de assistente. Je nek is een kwetsbare plek.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:41

ik zou zeker even bellen. Het duurt vaak even voor je last krijgt.
Als ik mensen na een ongeval zie staan die aan hun nek voelen word er vaak al een ambu gebeld voor controle. Ik zou wel controle willen in jouw geval.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:04

Bellen kan geen kwaad. Als jij goed uitlegt wat er is gebeurd, kunnen zij inschatten of je langs moet komen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:10

troi schreef:
Ha post heeft denk ik weinig zin, het is niet acuut. Morgenvroeg zou je je reguliere ha kunnen bellen voor advies maar eigenlijk denk ik dat ze je zullen adviseren even kalm te doen en af te wachten.

morgen is het weekend en word je toch zwz doorverwezen naar ha post?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:13

gewoon effe bellen, de telefoniste kan aardig inschatten of het nodig is om even langs te komen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:14

Hmm, ik heb in ieder geval mijn ouders ingelicht over de situatie, maar die vonden bellen niet nodig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:18

Als je last krijgt van je nek kan het beste even gaan liggen... zitten is nog een behoorlijke belasting voor je nek. Schrik niet als je nek als je gaat liggen verkrampt... dan heb je hem al overbelast. Heb ervaring... ruim twee maanden geleden flink van een paard gestuiterd .. en whiplash klachten... ik dacht dat stilzitten wel rustig genoeg was... maar je moet echt gaan liggen om je nek rust te gunnen.

Huisarts bellen of iets heeft niet zoveel zin.. als je maandag er nog veel last van hebt kan je wel naar huisarts of naar fysio (die hebben meestal beter idee wat je moet doen met dergelijke klachten)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 22-08-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:21

Zorg wel dat je je nek warm houdt, Nayomie. Dat is voor je spieren wel beter. Ook 's nachts. Warme douche er even op zetten wil ook helpen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:28

Ervaar je, naast de spierpijn in je nek, ook nog concentratieverlies of meer vermoeid als normaal? Dan is het echt verstandig om toch even de huisartsenpost te bellen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:30

Nja, opzich, een beetje wel. Loop al de hele tijd te gapen en ben wel moe. Ik zou om 9 uur nog een paar simpele dingetjes doen, maar ook niet aan begonnen :=

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:32

Dan is het verstandig toch even de HAP te bellen, hoor. Al is het niets, het kan ook wél wat zijn. Beter twee keer te veel bellen voor niets, dan één keer te weinig. :j

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:35

Dingen waar je op moet letten:
Uitstraling van de pijn.
Tintelingen.
Verandering in je gezichtsvermogen.
Het niet meer kunnen bewegen van het hoofd. (Mag pijnlijk zijn, maar moet wel mogelijk zijn.)
Voor nu warm houden en pijnstilling, paracetamol. Indien nodig met ibuprofen.
Beterschap.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:27

Agossie schreef:
Zorg wel dat je je nek warm houdt, Nayomie. Dat is voor je spieren wel beter. Ook 's nachts. Warme douche er even op zetten wil ook helpen.

De meningen hierover verschillen.
Op zich: oop compleet verkrampte spierne zit je niet te wachten - maar de verhoogde spierspanning is wel een bescherming.
Whiplash kan betekenen, dat allerlei subtiele structuren "een klap" hebben gehad - en gespannen spieren is de natuurlijke variant van wat we in de 21ste eeuw doen met een schuimkraag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:29

Nayomie schreef:
Nja, opzich, een beetje wel. Loop al de hele tijd te gapen en ben wel moe. Ik zou om 9 uur nog een paar simpele dingetjes doen, maar ook niet aan begonnen :=

Niet doen.

Gewoon toegeven aan wat je lichaam zegt.

Je hebt "een klap gehad", je lichaam heeft haar energie nodig om te herstellen. Geef jezelf die gelegenheid!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:33

dit is -in mijn ogen- zoon gevalletje 'eigenlijk is er niks aan de hand, maar ik ga toch maar naar symptomen zoeken die kunnen duiden op'...

Ja, je kraakbeen tussen je wervels kan ook schrikken van een beweging en ook dat knakt, net als je knie of enkel.
Inderdaad je nek is gevoelig en van zoiets kun je zeer zeker een whiplash oplopen.
Zolang je je hoofd nog naar links en rechts kunt draaien en goed kunt bewegen zonder verlammende pijn in je nek, rug en schouders, is er weinig mis.

hoofdpijn kan komen door andere factoren, net als alle andere symptomen die je noemt.

gewoon rustig afwachten. als er niets in negatieve zin veranderd hoef je je geen zorgen te maken.