Vage nare buikklachten. Help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Vage nare buikklachten. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 18:27

Hoi Bokkers, laten we meteen met de deur in huis vallen.

Ik loop al een tijdje met vage buikklachten, denk een maand of 3. -O- Maar de laatste paar weken wordt het erg opvallend. Mijn ontlasting wordt minder en ik krijg hele nare krampen in het bovenste gedeelte midden van mijn buik, onder mijn ribben wat ook naar voelt als je er op drukt. Je wordt dan benauwd en hebt het gevoel dat het 'eruit' moet. Het maakt niet uit of het via de voorkant of achterkant gaat, maar toch het komt er niet uit en blijft naar rommelen.

Ik heb nu ook dagelijks een nare opgezette buik, mijn eetlust fluctueert (soms vreetbuien met niks aan de hand en soms een half uur naar anderhalve boterham ontzettende buikkramp) en ontlasting ook. Mijn ontlasting is altijd klein en vaak hard maakt niet uit hoe veel ik drink, dit heb ik sinds ik al heel jong ben dus normaal, hoewel er af en toe ook een goeie bruine jongen omhoog kijkt vanuit de wc pot :+

Ik heb afgelopen tijd opgelet op mijn eten en daar ligt het niet aan, geen plotselinge allergie oid. Ook geen zwangerschap omdat ik nu tijd niet seksueel actief ben en nooit ontmaagd bent. Nu merk ik dat ik ook rode vlekken rondom mijn navel heb, vlekken die bijna niet wit worden als je er even met je vinger op drukt en heel snel weer rood verkleuren. Dit doet geen pijn.

Ik denk zelf geen verstopping. De pijn en druk is ook te hoog voor mijn blaas heb ik het idee en mijn eerste gedachte is een spastische dikke darm maar tegelijkertijd ook weer niet.

Sowieso is er een afspraak gemaakt bij de huisarts maar kan pas maandag terecht, maar ik vroeg me af wat jullie dachten? In mijn familie is darmkanker bekent, maar niet-genetisch bepaald hoewel het wel beaamt is dat ik rond mijn 30ste helemaal door de molen laat halen, dus ik hoop dat serieus uit te sluiten.

Kan iemand zich een beetje in mijn klachten vinden?

Sem_

Re: Vage nare buikklachten. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:28

Misschien een nieuwe allergie voor bepaalde voedingsmiddelen?
In ieder geval beterschap! Klinkt niet fijn.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:36

Bovenin de buik kan de overgang maag-twaalfvingerige darm zijn, maar ook de dikke darm... Wat voor een kleur heeft de ontlasting? Is deze heel donker?
Wat eet je op een dag? Is het gepaard met bepaalde voedingsmiddelen? Want je zegt dat het soms wel is en soms niet.. Want het zou natuurlijk ook het niet goed kunnen verteren van een voedingsproduct kunnen zijn waar de darmen op reageren...

Ik kan mijn klachten redelijk in de jouwe vergelijken. Maar ik heb dat opgelost via een Mesoloog en een Osteopaat omdat de HA me naar de diëtist stuurde waarbij de klachten alleen maar erger werden. (met voorafgaande nog wel bloedonderzoeken en echo van de darmen)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 20:51

Ontlasting is altijd donker Jikkeee (haha lekker over pies en poep praten), weinig licht. Tenzij het heel vers is :+

Maar het rare vind ik dat ik het redelijk recent pas heb, waardoor een reactie op voedingsmiddelen wat ik altijd al heb gegeten mij stug lijken. Of het moet ineens te proppen komen. Raar lijf.

Volg je nu een bepaald dieet?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:04

Nja goed, dan zullen er toch wat overschotten/te korten zijn.. Maar zo goed ben ik er ook (nog) niet in thuis O:).

Het kan een intolerantie zijn, die zijn gemeen. Daar merk je op korte termijn niks van, maar dat duurt maanden/jaren om op te bouwen tot de klachten die je nu hebt. Dat is in ieder geval wat ik heb... Ik krijg op den duur darmklachten & gewrichtsklachten.
Ik volg inderdaad een aangepast dieet. Om de ophoping van stoffen die ik niet kan verteren te voorkomen. Dat is eigenlijk een intollerantie. Je lichaam maakt de stof om de stof te verteren weinig tot niet aan. Snappie :+. Haha. Het lichaam kan deze stof dus ook niet afvoeren, en stopt het ergens weg waar het niet acuut nodig is. Denk hierbij aan gewrichten ed. Bij mij was het wel ook zo dat mijn darmen niet helemaal 'goed lagen'. Tsja, dat is iets waar je in moet geloven. De osteopaat is bij mij nog flink aan het sleutelen om alles goed te krijgen enzo.
Bezoekje aan een (GOEDE) osteopaat kan nooit kwaad! Baad het niet dan schaad het niet :). Zij hebben vaak ook contacten met andere (homeopatische) artsen, en kunnen je onderling gewoon doorsturen. Dus als de huisarts je niet verder kan helpen, dan zou je het kunnen overwegen. Ikzelf heb er veel baad bij.
(Ik volg overigens een lactose, nikkel en suikerarm dieet.)

Helaas is het wel zo dat je klachten in een eventueel profiel van darmkanker kunnen vallen. Want je geeft al aan dat er (een niet erfelijke vorm) van darmkanker in de familie heerst. De HA weet hier neem ik aan van af? Want dat is wel een goede om eerst helemaal uit te pluizen! Het hoeft natuurlijk niet overigens he! Is vaak iets anders wat er veel op lijkt, maar het is wel goed om daar bewust ook naar te zoeken omdat het in de familie zit!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:24

Heb je ook last van je maag? Maagpijn, misselijkheid, opgeblazen gevoel rond je maagstreek?
Zo ja, dan kun je je huisarts vragen om je te testen op de helicobacter pylori bacterie.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 16:02

Het gaat eigenlijk bijna altijd gepaard met misselijkheid en maagpijn Laura1589 en altijd een visueel opgeblazen buik. Ik kan alleen gewoon niet overgeven om het wat 'te verzachten'.

Ik heb vandaag even goed gelet op wat ik at en heb nu geen last van. Ik heb het gevoel dat het eieren zijn. Morgen even uitproberen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:55

Heb ook misselijkheid en maagpijn, al een jaar. Ook veel lucht(genoeg om de huisarts te verbazen en het erg moeilijk te maken iets te zien) en afgevallen. Is in december door een maagonderzoek so wie so een maagslijmvliesontsteking vastgesteld zonder h.pylori. Over 2 weken verdere onderzoeken...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:00

Wel eens aan de ziekte van Pfeiffer gedacht? Daarbij kun je plotseling moeite krijgen met naar de wc gaan en kan je buik hobbelig aanvoelen (met harde plekken in je buik). Als je hier al vatbaarder voor was en je krijgt ook nog plekjes op je buik zou ik toch even vragen bij de huisarts of je daarop geprikt kan worden. Kleine moeite!
Sterkte! :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:20

Op slechte dagen krijg ik kramperige pijn, misselijkheid, opgeblazen gevoel, of nu ja "er zit te veel in en dat moet er uit". (Boeren geeft verlichting!)

Meestal begint het na het eten.

Wat het blijkt te zijn: een gebrek aan maagzuur. Omdat het maagzuur het werk niet aankan, moeten de spieren rondom de maag te hard kneden.

Oplossing: er zijn pilletjes in de handel die pepsine plus HCl bevatten. Maar een slokje azijn (zonder toevoegingen, pH 4, net zoals je maagzuur) blijkt ook goed te werken.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:22

Wat denk je van een bezoekje aan je huisarts?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:23

Kriel schreef:
Wat denk je van een bezoekje aan je huisarts?

Wat dacht je van lezen?

Bralindy schreef:
Hoi Bokkers, laten we meteen met de deur in huis vallen.

Ik loop al een tijdje met vage buikklachten, denk een maand of 3. -O- Maar de laatste paar weken wordt het erg opvallend. Mijn ontlasting wordt minder en ik krijg hele nare krampen in het bovenste gedeelte midden van mijn buik, onder mijn ribben wat ook naar voelt als je er op drukt. Je wordt dan benauwd en hebt het gevoel dat het 'eruit' moet. Het maakt niet uit of het via de voorkant of achterkant gaat, maar toch het komt er niet uit en blijft naar rommelen.

Ik heb nu ook dagelijks een nare opgezette buik, mijn eetlust fluctueert (soms vreetbuien met niks aan de hand en soms een half uur naar anderhalve boterham ontzettende buikkramp) en ontlasting ook. Mijn ontlasting is altijd klein en vaak hard maakt niet uit hoe veel ik drink, dit heb ik sinds ik al heel jong ben dus normaal, hoewel er af en toe ook een goeie bruine jongen omhoog kijkt vanuit de wc pot :+

Ik heb afgelopen tijd opgelet op mijn eten en daar ligt het niet aan, geen plotselinge allergie oid. Ook geen zwangerschap omdat ik nu tijd niet seksueel actief ben en nooit ontmaagd bent. Nu merk ik dat ik ook rode vlekken rondom mijn navel heb, vlekken die bijna niet wit worden als je er even met je vinger op drukt en heel snel weer rood verkleuren. Dit doet geen pijn.

Ik denk zelf geen verstopping. De pijn en druk is ook te hoog voor mijn blaas heb ik het idee en mijn eerste gedachte is een spastische dikke darm maar tegelijkertijd ook weer niet.

Sowieso is er een afspraak gemaakt bij de huisarts maar kan pas maandag terecht, maar ik vroeg me af wat jullie dachten? In mijn familie is darmkanker bekent, maar niet-genetisch bepaald hoewel het wel beaamt is dat ik rond mijn 30ste helemaal door de molen laat halen, dus ik hoop dat serieus uit te sluiten.

Kan iemand zich een beetje in mijn klachten vinden?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:28

Eieren zijn zowiezo enorme 'stoppers'. Zelfs als je geen darmklachten hebt.

Als ik een ei eet dan zorg ik altijd dat ik of van te voren voldoende lijnzaad of olijfolie binnen krijg. Anders kan het zo maar zijn dat het niet of zeer pijnlijk gaat. :-(

Maar ik vrees dat er bij jou meer aan de hand is dan alleen 'last van eieren'. Dus toch even via de HA. Succes en beterschap.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:32

Ik denk toch aan een spastische darm, dan kan je buik ook gauw gaan opzwellen en kan je erg misselijk worden. Goed dat je naar de HA gaat! Spastische darm hangt ook vaak samen met voedselintolerantie.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:36

Allereerst hoef je je echt geen zorgen te maken om darmkanker. Je bent 21 dus de kans dat je dit op deze leeftijd krijgt is heeeeeel klein. Mocht er toch een kans zijn dan zal de huisarts dit zeker laten uitsluiten. :)

Waar doet het precies pijn? Is deze pijn constant of alleen in combinatie met eten? Doet het pijn als je erop drukt of juist niet?

De vlekken rond je navel doen geen pijn? Als je er stevig op drukt en even 10 seconden vasthoudt, dan plotseling loslaat, hoe voelt dit?

Is je opgezette buik lucht of juist geen lucht? (Als in: winderig of niet)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 22:15

Pijn is middenin mijn buik. Achter de bovenste buikspieren van de zogenaamde abs. Je voelt net de twee kanten van je ribben en zover mijn biologie gaat zit daar je darmstreek. De pijn en zwelling gaan totaal niet gepaard met winderigheid. Doet niet bepaald meer zeer, vlekken zijn gewoon vlekken meer niet.

Huisarts kon er trouwens niet zoveel mee maar ik heb tot nu toe bijna een week geen ei gegeten en heb er nu bijna geen last van. Het wordt dus even aankijken. Morgen weer tripje HA maar nu meer voor mijn geest dan lijf. Kan ook stress zijn denk ik.. morgen heftige dingen bloot leggen