Sport & rug troubles

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Sport & rug troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:32

Ik weet niet of er al een centraal rug problemen topic is, maar ik moest gewoon even mn verhaal kwijt en ben zoekende naar lotgenoten. :Y)

Ik ben een nog al fanatieke korfballer die nogal eens over haar eigen grenzen gaat. Als dame krijg ik in het gemengd korfbal nogal eens wat tikken te verwerken wat ook niet bevordelijk is.
Twee seizoenen geleden begonnen de problemen, voornamelijk stekende pijn en ontzettend vastzittende spieren in mijn bovenrug. Dit was allemaal nog wel te behelpen met een bevriende fysio die me zo nu en dan even losgooide en kraakte wanneer dat nodig was.

Afgelopen seizoen werd de pijn erger en erger en trok het door naar mijn onderrug en kon de bevriende fysio mij ook niet heel veel verder meer helpen, wedstrijden spelen met ibuprofen en dan de weer de halve week flink op mn tanden bijten. Aan het eind van het seizoen was s ochtends sokken aan doen of wat dan ook met bukken een hel. Bevriende fysio heeft mij toen doorgestuurd naar fysio bij het sport medisch centrum in Nijmegen.

Deze zomer wilde ik echt eens dat het beter zou gaan dus loop ik nu twee keer per week daar. Na een goed manipuleren (SI gewricht was voornamelijk het probleem/lichte scoliose/zwakke spieren), kon ik flink graag trainen daar om de instabiliteit te verkleinen. Het ging echt een stuk beter, tot net voordat ik naar Los Caballos Luna/stichting paard in nood spanje ging om daar te gaan helpen (veel spullen sjouwen (midden in verhuizing)) kreeg ik weer een terugval. En toen moest ik dus nog naar Spanje. In Spanje weer veel pijn gehad ( s avonds nauwelijks nog benen op kunnen tillen om uit kleren te stappen).
Weer terug in Nederland, dag erna 1e selectietraining en toen weer naar de fysio. Weer flink gemanipuleerd, afgelopen weekend tijdens traningsweekend na op matje te hebben geslapen zaterdag tijdens toernooi weer ontzettend veel pijn :( maar weer aan de ibuprofen gegaan omdat ik de overige 4 wedstrijden anders niet vol zou houden.
S avonds niet mee wezen stappen omdat ik bang was dat ik het niet meer zo lang vol zou houden om te staan.
Vandaag weer bij de fysio en nu voor het eerst dry needling geprobeerd. Ik hoop dat dit misschien nog verschil uitmaakt, want als 19 jarige zit je niet op dit soort dingen te wachten als je nog een hele sport toekomst voor hebt _-:(
Lang achter de computer zitten is nu ook geen doen, wat niet handig is als je accountancy studeert :n

Sorry voor het lange verhaal dat het is geworden, maar ik denk dat er vast wel genoeg bokkers zijn die zich hierin herkennen.
Dus wil je even lekker zeuren over jou rugtroubles of heb j de gouden tip voor mij? BRAND LOS! :Y)

Janneke2

Re: Sport & rug troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:24

Hoi Dide,
Op je 19e "hoor" je idd geen rugpijn te hebben (nu ja, eigenlijk hoort dat nooit) dus het is wel iets om goed over na te denken.
Het begon met stekende pijn en vastzittende spieren - maar hoorde daar ook een verhaal met kop en staart bij?
"Kraken" kan zin hebben, maar rekt ook je bandenapparaat op - dus afhankelijk van je constitutie niet te vaak doen.
En spieren losmasseren kan een zegen zijn, maar 'dat het vastzit' wil vooral zeggen dat er pijn is. (En okee - pijn geeft spanning, spanning geeft pijn, die cirkel doorbreken is goed.)

En ik verbaasde me, tussen al jouw getrain en wedstrijden door komen er zwakke spieren op de proppen....? (Wellicht ging dat over je onderrug - en train je voor korfbal vooral andere spieren? )

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:08

Jouw rug wil je zeggen dat je rustiger aan moet doen en niet steeds over je grenzen moet gaan :D Want dat is het enige dat ik hier steeds lees: ibuprofen slikken, tóch zwaar sporten en zwaar tillen etc etc
Ga luisteren naar je lijf meid, je hebt er maar één!!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 08:51

Janneke2 schreef:
Hoi Dide,
Op je 19e "hoor" je idd geen rugpijn te hebben (nu ja, eigenlijk hoort dat nooit) dus het is wel iets om goed over na te denken.
Het begon met stekende pijn en vastzittende spieren - maar hoorde daar ook een verhaal met kop en staart bij?
"Kraken" kan zin hebben, maar rekt ook je bandenapparaat op - dus afhankelijk van je constitutie niet te vaak doen.
En spieren losmasseren kan een zegen zijn, maar 'dat het vastzit' wil vooral zeggen dat er pijn is. (En okee - pijn geeft spanning, spanning geeft pijn, die cirkel doorbreken is goed.)

En ik verbaasde me, tussen al jouw getrain en wedstrijden door komen er zwakke spieren op de proppen....? (Wellicht ging dat over je onderrug - en train je voor korfbal vooral andere spieren? )

Die zwakke spieren ging idd over mijn overrug ja :) die ben ik nu elke dag aan het trainen net allerlei stabiliteitsoefeningen etc. met de rest is niets mis mee :)

Dat dry needling hebben ze gisteren aan een kant geprobeerd en ik moet zeggen dat ik voor het eerst in maanden weer voorover kan bukken zonder aan die kant flink pijn te hebben, that makes me happy :D

@Corelli Dat is inderdaad mijn probleem, luisteren naar mijn lichaan :+ aan de ene kant weet ik dat ik er fout aan doe om door te blijven gaan, maar aan de andere kant wil ik het ook zo graag dat ik over mezelf heenloop. Mijn vorige coach wist dat ik deed dus nam ie me in bescherming tegen mezelf, door me aan de kant te zetten zodra ie iets zag. Nieuwe coach heeft zelf verleden met altijd doorspelen met blessures, dus die zal dat niet zo gauw doen. Die stop knop moet ik er zelf eens in zien te bouwen :(

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:58

Misschien eens aan krachttraining denken in de sportschool? Je hoort vaak genoeg dat rugpijn weg kan gaan door je spieren op de juiste manier sterker te maken? En maar even een tijdje niet meer korfballen? He jammer ook, het is wel je lichaam!