Operatie meniscus - knie niet volledig meer kunnen plooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mayadeby

Operatie meniscus - knie niet volledig meer kunnen plooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:03

Hallo,

Ik ben november 2013 geopereerd aan een losgescheurde meniscus in mijn linkerknie.
Hierop volgde 1 maand niet stappen, 2 weken met krukken en minstens 8 maand revalidatie.
Ik ben nog steeds aan het revalideren en ik zie de laatste tijd geen vooruitgang meer.
Ik rijd terug paard sinds 2-3 maand, dit mocht van de prof.
Verder mag ik enkel fietsen en wandelen qua sport, en start to run mag binnenkort ook.

Het probleem: de eerste maand na operatie zat ik met een brace die geleidelijk van 20 graden naar 90 graden werd gebracht.
Het probleem is dus dat ik mijn knie niet zonder hulp en pijn kan plooien.
Dit is irritant, ik kan niet hurken ... Probeer maar eens rechtstaand te bandageren of getten aan te doen, of in de zetel te zitten met opgetrokken knieën.
Ik ga naar de kinesist. De eerste 6 maand 3x per week, nu 1 a 2 keer per week.
Dit vooral om spieren te trainen (dmv biodex (?) een spiertest die vaststelde dat mijn spieren veel te zwak zijn door 1 maand niet gebruiken van knie.

De prof zegt dat ik waarschijnlijk nog iets verder zal kunnen plooien ooit, maar nooit volledig meer.

Met mijn leeftijd van 16 jaar vind ik het vrij pijnlijk om nu al niet meer deftig te kunnen plooien ...

Iemand ervaringen of tips ?

Sorry voor het lange verhaal :+

mayadeby

Re: Operatie meniscus - knie niet volledig meer kunnen plooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 09:59

Niemand ?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:18

Waarom kan je niet buigen, puur omdat het pijn doet of omdat je een blokkade in je knie voelt?

Ik zit zelf ook in revalidatie na een knieoperatie maar bij mij is de binnenste knieband vanuit de bovenbeenspier ingekort. Ik heb 4 weken met 0 graden op krukken gelopen maar in rust mocht ik wel buigen op indicatie van pijn. Dit ging de 1e week totaal niet vanwege de pijn maar daarna steeds beter. Nu moet ik nog 2weken zonder brace op krukken lopen en daarna trainen om alle spieren terug te krijgen...

Ik heb jouw probleem niet maar herken het wel. Toch is Het belangrijk om uit te zoeken of er iets in je knie in de weg zit waardoor je niet verder komt in de buiging. Dit kan littekenweefsel zijn of een botwoekering (had ik nl na een scheur in mijn enkelbot) of is het omdat je spieren te kort geworden zijn.
Wat zegt de kine ervan, ziet die nog vooruitgang?

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:32

Eerst is het pijn, precies of de pees achteraan niet mee buigt. Daarna is de blokkade, op geen enkele manier behalve hard duwen, gaat mijn knie verder plooien.

Er was vooruitgang, kon iets verder, maar nu in de vakantie kan ik niet gaan en zit ik weer op de 90 graden ...

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:43

mayadeby, wat vervelend om te horen dat je je knie nu niet goed kunt plooien.
Net wat Ibonn zegt, het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Zo kan er na een operatie soms vrij makkelijk littekenweefsel ontstaan die het plooien kan beperken.
Wat denkt de orthopeed hiervan? Wat denkt hij dat de oorzaak is?
En heeft hij het ook niet gehad over het bijv. onder narcose verder doorbuigen van de knie?
Verder, voel je het bij maximale buiging enkel in je knie, of voel je het bijvoorbeeld ook in je bovenbeenspieren (bijvoorbeeld een soort spierpijn die je dan voelt)?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:59

Mi vreemde revalidatie van een meniscusoperatie. Normaal gesproken krijg je na een meniscusoperatie geen brace en is het herstel maar enkele weken. Ben je in Belgie geopereerd?

Lijkt mij dat er alsnog een stukje meniscus klem komt te zitten tussen het gewricht vandaar de buig/strekklachten.

Terug naar de orthopeed dus.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:09

De kinesist zegt dat de pees snel overbelast is ofzo, ik heb ook soms pijn aan die pees bij te lng stappen, slechte ondergrond, ...
We oefenenen op verder buigen, dit gaat maar ik kan het niet zonder te duwen met armen. En het doet pijn
Het is echt enkel mijn knie dat pijn doet, met name dan die pees

@tabaluga:
Ik ben geopereerd in Leuven, omdat het ziekenhuis in de buurt deze operatie niet deed, ik moest bij een prof
Mijn meniscus was niet gescheurd, hij was een deel afgescheurd van het weefsel ofzo errond (weet benaming even niet)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:14

En welke pees bedoel je dan precies? De pees aan je knieschijf of een andere?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:15

mayadeby schreef:
De kinesist zegt dat de pees snel overbelast is ofzo, ik heb ook soms pijn aan die pees bij te lng stappen, slechte ondergrond, ...
We oefenenen op verder buigen, dit gaat maar ik kan het niet zonder te duwen met armen. En het doet pijn
Het is echt enkel mijn knie dat pijn doet, met name dan die pees

@tabaluga:
Ik ben geopereerd in Leuven, omdat het ziekenhuis in de buurt deze operatie niet deed, ik moest bij een prof
Mijn meniscus was niet gescheurd, hij was een deel afgescheurd van het weefsel ofzo errond (weet benaming even niet)

Van het kapsel of de knieband? Al met al ik zou teruggaan naar de orthopeed of een andere orthopeed voor een second opinion.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:19

na een meniscusoperatie krijg je zeker wel een brace maar normaal is de revalidatie 3 maanden maximaal. omdat dan alle schade in een menselijk lichaam is genezen (anders spreek je van een chronische ziekte).
Ik vind het raar dat jij 8 maandne moet revalideren en je je knie niet kunt buigen. dat zou wel moeten. ik zou toch weer een operatie willen omd at te herstellen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:27

RoyceMack schreef:
na een meniscusoperatie krijg je zeker wel een brace maar normaal is de revalidatie 3 maanden maximaal. omdat dan alle schade in een menselijk lichaam is genezen (anders spreek je van een chronische ziekte).
Ik vind het raar dat jij 8 maandne moet revalideren en je je knie niet kunt buigen. dat zou wel moeten. ik zou toch weer een operatie willen omd at te herstellen.

Kom jij ook uit Belgie?

Hier in Nederland krijg je na een simpele meniscusoperatie echt geen brace maar loop je gewoon weer uit het ziekenhuis (evt. met krukken)

Dat niet kunnen buigen vind ik ook heel raar. Dit heb ik ook gehad (strekken) na operatie na bandletsel en er bleek bot tussen m'n gewricht te klemmen.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:41

De pees achterin de knie :)
http://www.prorun.nl/gezondheid/loopble ... g-blessure
Op dit plaatje links is met de blauwe lijn exact aangeduid waar ik pijn heb

Het ging hier niet over een simpele meniscusoperatie, anders zouden ze me niet het hele land laten doorsturen om een prof te vinden die hier ervaring mee heeft ...

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:21

Dan denk ik zomaar dat de kine/fysio dit niet iedere week in de praktijk krijgt en er misschien wel weinig van af weet. Dus zsm een consult bij chirurg aanvragen zodat deze kan bepalen of het herstel goed gaat. Oneindig blijven oefenen heeft gewoon geen zin als er een andere oorzaak is.

Persoonlijk en uit ervaring hecht ik meer waarde aan de mening vd chirurg dan de fysio... Ik ben nu gestopt bij mijn fysio, elke keer gezeur dat ik niets mocht en alles was gevaarlijk voor het herstel. Thuis rustig verder de oefeningen uit het zh gedaan en gisteren bij de chirurg geweest en deze was super tevreden over buiging en herstel. Ga pas weer over 2 weken weer naar fysio als ik met gewichten mag gaan oefenen. En dan op mijn voorwaarden, geen gelul maar trainen }:) zodat ik zsm weer op het paard kan :D

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 22:04

De chirurg zei dat het na een tijd beter moest gaan.
Maar in oktober heb ik een nieuwe afspraak met scan, wegens erdoor zakken

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:12

Oké, goed dat er over niet al te lange tijd nog eens naar je knie gekeken gaat worden. Hopelijk kom je dmv de mei ook achter de oorzaak van de flexie beperking.
Tot die tijd maar zo goed mogelijk blijven oefenen dan, hopelijk komt er nog wat verbetering!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:23

Tabaluga12 schreef:
RoyceMack schreef:

Kom jij ook uit Belgie?

Hier in Nederland krijg je na een simpele meniscusoperatie echt geen brace maar loop je gewoon weer uit het ziekenhuis (evt. met krukken)

Dat niet kunnen buigen vind ik ook heel raar. Dit heb ik ook gehad (strekken) na operatie na bandletsel en er bleek bot tussen m'n gewricht te klemmen.

ik kom zeer zeker uit nederland, en heb tweemaal een meniscus(kijk)operatie van heel dichtbij meegemaakt.en weldegelijk dat er een brace omheen gedaan werd, beide keren.
de eerste keer is de meniscus gehecht(was gescheurd en flapje van de meniscus zat tussen het kniegewricht, hierdoor was strekken niet meer mogelijk).. en moest de brace om(leek net robo-cop).
met intensief fysiotherapie konden telkens de graden versteld worden waarin de knie kon buigen en strekken.
tweede keer is de meniscus afgeknipt, deel is behouden, stuk eraf. ook hier kwam gewoon weer diezelfde brace omheen.