(chronische) slapeloosheid, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

(chronische) slapeloosheid, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 08:23

Hoi! Ik kamp al een paar maanden met slapeloosheid en ben op zoek naar lotgenoten.

Gedeelde smart is halve smart :-)

Wie ligt er ook al lange tijd uren wakker, terwijl de rest van de wereld heerlijk slaapt?

Hier iets over mij: Last circa 3 maanden, vicieuze cirkel van slapeloosheid. Maakte ik zonder slaapmedicatie eerst nog circa 5 uur per nacht, nu is dat circa 3
uur. Ik slik om de nacht
slaapmedicatie en slaap dan circa 6 uur. Dit geldt ook voor het weekend. Oorzaak is bekend: onzekerheid over de toekomst van mijn werk (overname door ander bedrijf, eea moet december bekend zijn).

Ik werk 36 uur per week en moet 2x per week een uur naar mijn werk rijden. Ben soms bang voor ongelukken..!

Wie heeft er ook insommnia en hoe ga jij ermee om?

Nessah

Re: (chronische) slapeloosheid, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:08

Nou of ik echt een lotgenoot ben weet ik niet, ik ben nog niet naar een dokter gegaan.

Maar ik heb vanaf januari dit "probleem". Ik val in slaap rond een uur of 11 en word om 2uur wakker en dan begint het plafond kijken. Val ik weer een kwartiertje weg en dan weer wakker en dat de hele nacht door. Ik slaap gemiddeld zo'n 5uur per nacht ( en ik heb normaal echt 8uur nodig) en dan ongeveer 1 keer per week ben ik zó moe en kapot dat ik om 8uur in slaap val tot de volgende dag 8uur.

Loop de hele dag als een soort zombie rond. Slik homeopathische slaapmiddelen, maar helaas zonder effect. De oorzaak is wel bekend hoor, stress en stress.. ga ontzettend zitten malen zodra ik op bed lig en ik heb geen knop om het uit te zetten.

Ik werk ook fulltime maar merk dat mijn concentratie vermogen er zwaar onder lijd, maar tot nu toe te eigenwijs om naar de dokter te gaan. Ik wil ook geen slaapmiddelen, omdat ik helaas op mijn werk gebied nog wat mensen zie die daar verslaafd aan zijn geworden. De dag in de week dat ik van 8 tot 8 slaap is altijd de zaterdag, dan neem ik 2 wijntjes. Maar ook daar ga ik geen gewoonte van maken :)

Frustrerend vind ik het voor al..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:30

Ja ik. Ik heb het al jaren. Ik heb al heel veel gedaan om het te verhelpen. Helaas is er niks dat werkt. Ik slaap zo'n 5 uur op een nacht. Als ik mazzel heb wat meer. Als ik pech heb wat minder. Ik heb het Restless Leggs syndroom wat me soms wakker houdt. Maar ook als ik er geen last van heb dan lig ik wakker.
Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
Slaapkliniek
Slaappillen
Slaapthee
Edelstenen
Homeopatie
Kruiden
Bach bloesems (dit helpt soms)
Meditatie
Mn lijf door laten meten door zo'n wichelroedemevrouw. Allerlei spul meekregen, hielp niks, wel een platte portomonee.
Pillen voor de restless leggs. (kun je goed op slapen, heeft alleen veel bjwerking)
Hormooncreme
Triptofaanpillen
Melatonine (kreeg ik vreselijke rusteloze benen van, stuiterde het hele bed door :D )

Ik ben wat minder gaan werken. Ik ben de woensdag vrij, dan kan ik een beetje uitrusten. Soms neem ik een pil tegen de rusteloze benen om een keer een beetje bij te slapen.
Verder doe ik het er maar mee. Ik kan er toch niks aan doen. Het wordt bij niet veroorzaakt door stress of angsten of piekeren oid.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:37

Ik al sinds ik 2 jaar oud was, ik begreep het ook niet, hoe mensen zo snel in slaap vielen, ik lag dan uren en uren te niksen. Nu nog steeds, gemiddeld 5 uur slaap per nacht, maar ik ben er nu op aangepast en ik kan prima functioneren maar gezond en fijn is toch heel anders. Bach bloesems, edelsteentjes, slaapmedicatie etc. Ik heb me er ondertussen al bij neergelegd dat ik een zeer moeilijke slaper ben. Ook slaap ik met mijn ogen half open blijkbaar, ik weet daar niks van maar als ik bij iemand blijf slapen krijg ik het altijd te horen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:42

Mijn oma sliep altijd maar drie tot vijf uur en mijn vader sinds zijn hartinfarcten ook. Mijn vader zit daarom soms midden in de nacht te werken achter zijn pc. Ook gaat hij om vijf uur al.met de honden lopen. Hij is zo moe dat hij op zowat ieder moment vd dag (zelfs tijdens gesprekken met cliënten) in slaap kan dommelen. niks helpt.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:56

Pfff herkenbaar, was altijd al een slechte slaper (nooit binnen 1,5 uur in slaap vallen...)
Vorig jaar spontaan met roken gestopt, waardoor ik ineens meteen in slaap viel!! Maar wel elke nacht tussen 2 en 3 wakker werd en dan niet meer in slaap viel. NOG slopender! Bij een werkweek van 36 uur en dan ook nog een beetje regelmatig naar je paard willen gaan....

Uit frustratie weer gaan roken (stom!), en bijgetankt op zware slaapmedicatie. Daar weer mee gekapt door alle bijwerkingen (duizelig, aankomen). Dus nu hang ik nog steeds in mijn ''oude'' cirkeltje.
Ik zou mensen ook geen zware medicatie aanraden, het is inderdaad verslavend en van de bijwerkingen word je ook niet vrolijk....
Denk dat ik gemiddeld ook aan 5 uur per nacht kom. In de weekends wat meer, omdat je dan minder met de ''druk'' zit van een wekker die om 6 uur afgaat.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:37

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:11

Wat al veel lotgenoten!

Wel erg fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met slapeloosheid, al gun ik iedereen toch een heerlijke diepe lange slaap...Jammer dat er niets helpt voor de meesten.

Ik ben nu begonnen met een zelfhulpboek "Slapeloosheid" en wil ook naar een slaaptherapeut, die vicieuze cirkel moet doorbroken worden.

Wat voor lichamelijke klachten hebben jullie? Raakt jullie lichaam ook oververmoeid?
Mijn lichaam doet erg pijn en ben misselijk. Verder ben ik ook erg chagrijnig en soms erg jankerig ( terwijl ik nu juist echt gelukkig ben).

En hoe komen jullie de dag door na een hele slechte nacht?
Komt er dan nog iets uit jullie handen?

Ga ook eens in het HK topic kijken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:40

Ik heb altijd het gevoel alsof ik met een half lege batterij loop. Ik kan er redelijk goed tegen om weinig te slapen. Maar echt goed uitgerust ben ik nooit. Weinig energie. Verder ben ik wel wat minder geduldig.

Na een hele slechte nacht, of slechte nachten, drink ik koffie om mezelf overeind te houden.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:42

Hoi ik meld me!

Ik lig vaak hele nachten wakker en word er echt gek van! alleen sochtends ben ik moe, de rest van de dag niet.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:47

Hier vooral hoofdpijn, erg zwak voelen en de uren aftellen op het werk.... gecompenseerd met koffie en soms zelfs al cola in de ochtend, maar ik probeer het te vermijden.....

Na zo'n hele beroerde nacht slaap ik die dag erop wel beter gelukkig!

Heb nu 3 weken vakantie dus hoop een beetje bij te kunnen tanken!

Laetitia, hoe bevalt dat boek, helpt het? Ben wel nieuwsgierig :)
Laatst bijgewerkt door blingpiggy op 17-08-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:53

Het is fijn om te weten dat er nog zo veel andere mensen zijn met dit probleem, minder fijn is het probleem zelf.

Ik heb nachten van gemiddeld 3 tot 5, met geluk 6 uurtjes slaap. Ik heb dit probleem al vanaf mijn 6e dus nu ruim 14 jaar. Ook heb ik van tijd tot tijd vreselijke nachtmerries, die nog eens erg realistisch overkomen.
Ik ben vorig jaar getest op Nightmare Syndrome, gelukkig werd ik hier negatief op getest maar het probleem is daarmee helaas niet verholpen.
Het enige wat hier helpt is mezelf dusdanig oververmoeid maken zodat ik wel in slaap moet vallen.

Ik ben inderdaad ook erg nieuwsgierig naar het boek :)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:09

Hier ook een slechte slaper! Ik slaap al zeker 15 jaar slecht.
Óf ik kan niet in slaap komen , lig dan úren te woelen.
Óf ik val direct in slaap en word in de loop van de nacht wakker en slaap dus niet door.

Bij mij is het vooral (werk-)stress gerelateerd, maar inmiddels slaap ik ook in de vakanties slecht, dus zo langzamerhand moet ik me er misschien gewoon maar bij neerleggen dat dit bij mij hoort... :s

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 01:26

Jullie slapen zeker al? _O-

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 01:36

Hier nog iemand die nooit in slaap komt, slaap gemiddeld maar 4 uurtjes per nacht en ben dan ook de hele dag echt kapot....
S'avonds krijg ik dan ineens een opleving en ben ik klaar wakker, waardoor ik dan de volgende dag weer dood en dood moe ben...
Gek word je ervan :n

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:54

Ik slaap zelf niet erg slecht maar wij hebben sinds een week wel de mobiele telefoons uit de slaapkamer verbannen en gewoon weer een wekker op de nachtkastjes gezet. Het is zo'n automatisme om voor het slapen gaan nog een dik halfuur op mn telefoon te kijken dat ik daarna moeite heb met inslapen.
Ik vind het echt afkicken, maar kom wel beter in slaap.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:32

Ja mobieltjes, tablets en laptops zijn ook funest.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:38

En koffie. Vroeger dronk ik het de hele dag door. Nu tot 12.00 uur en switch dan naar thee.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:45

Cookies schreef:
Ik heb altijd het gevoel alsof ik met een half lege batterij loop. Ik kan er redelijk goed tegen om weinig te slapen. Maar echt goed uitgerust ben ik nooit. Weinig energie. Verder ben ik wel wat minder geduldig.

Exact hetzelfde hier!
Ik slaap nu al bijna 2 jaar lang slecht, in het begin door enorm veel stress en persoonlijke omstandigheden, en uiteindelijk is mijn hele slaapritme gewoon de verkeerde kant opgegaan, van netjes 12 tot 8 naar 3/4 tot 10/11 als het kon, en met regelmaat nachten ook geen slaap. Wat uiteindelijk bij mij enorm heeft geholpen is elke dag vroeg opstaan, rond 6/6.30 voor mij. Elke dag, ook in het weekend, en dan ook daadwerkelijk wat gaan doen. Hardlopen, fietsen, zwemmen etc. In het begin is dit enorm moeilijk omdat je soms maar op 2 of 3 uur slaap moet 'overleven' maar uiteindelijk werd ik zó moe dat ik wel mooi een stuk eerder kon slapen.
Ook zet ik altijd een rustig muziekje op en lees ik sinds kort een boek voor het slapen (Ja, op telefoon. Zwart scherm met witte letters) en na een halfuurtje lezen vallen m'n ogen netjes rond een uur of 1 dicht, en lig ik ook niet te piekeren omdat ik met m'n gedachten in m'n boek zit.

Vinden jullie het ook altijd zo'n drama om of bij anderen te slapen of als anderen bij jullie slapen? Een vriendin van mij overnacht regelmatig bij mij en zij gaat dus rond 10 al naar bed, terwijl bij mij de avond dan nog maar net begint :=

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:30

Lezen doe ik ook altijd voor het slapen gaan. Een ebook op de ipad en inderdaad zwarte achtergrond en witte letters. En dan zo donker mogelijk.

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:36

Ook hier een slechte slapen enkele uurtjes en dan weer klaarwakker ..Daardoor weinig energie, vermoeid .grumpy maar verder gaat het wel goed :D ..het is niet anders ...Zou willen dat ik lekker kon slapen maar helaas dat lijkt maar niet te lukken bleeegh

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 02:40

Nou, we hebben weer zo'n nacht...
Het is bijna kwart voor vier en ik heb nog niet geslapen. Zucht...
Last van mijn nek, morgen eerste werkdag na vakantie, voila: slapeloze nacht.

Balen balen balen balen balen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 04:01

Wat naar voor jullie allemaal.

Ik weet wat het is en hoe rot de gevolgen zijn.
Vorig jaar heb ik veel slechte nachten gehad. Je dagen worden er ook slecht van. Bij mij bleek een aandoening de boosdoener. Met medicatie daarvoor zijn mijn slaapklachten gelukkig voorbij.

Ik wil jullie beterschap wensen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:08

Oh balen Leeuwnie, helemaal als het van je werk komt dat je niet kunt slapen. Kun je geen andere baan zoeken?

Ik heb net 5 weken vakantie gehad, maar dan slaap ik net zo slecht als anders. Voordeel is dat je langer kunt blijven liggen. Mijn vriend is nu even hier, maar die slaapt altijd in anderhalve minuut. *jaloers* Helaas begint ie vaak na een paar minuten vreselijk te snurken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 11:57

Het is soms zo frustrerend he meiden...wanhopig word je ervan als je doodmoe bent maar gewoonweg niet in slaap valt. Wetende dat je de volgende dag gewoon weer moet werken en scherp moet zijn.

Ik begin er nu ook erg slecht uit te zien, ingevallen wangen en enorme wallen. Op de snelweg houd ik voornamelijk rechts en rijd niet harder dan 110, om ongelukken te voorkomen.

Hierbij wat dingen die ik tot nu toe doe voor/tijdens het slapengaan:

- ik doe een paar keer per week een mindfullness oefening, deze heet "De Bodyscan" (down te loaden op http://www.nouddehaas.nl).
Hierbij leer je om met aandacht en open naar jezelf en je lichaam te kijken. Het is erg ontspannend en mindfullness helpt om je gedachtenstroom te stoppen. Ik kan iedereen ook het boekje "Mindfullness voor dummies" aanraden. Daar ga ik weer in beginnen als mijn andere boek uit is.
- Voor het slapen gaan neem ik een lange, warme douche
- Ik houd een vast ritme aan, dus altijd om 22.00 - 22.30 uur naar bed
- In bed een half uurtje lezen met meditatiemuziek. Deze muziek laat ik vaak nog een half uurtje doorgaan als ik het licht uit doe (aanrader app: Meditatie ontspannen muziek van Potencialmente interessante)
- In plaats van te denken "ik kan niet slapen, ik moet slapen etc", denk ik "misschien val ik wel in slaap" (dan neem je de druk voor jezelf weg)
- Verder ben ik dus in het zelfhulpboek http://www.bol.com/nl/p/slapeloosheid-cd/1001004002595188/ begonnen, dit is een cursus van 6 weken. Ik ben nu in de eerste week en moet nu een slaapdagboek bijhouden.

Al met al doe ik veel aan ontspanning en structuur, maar helaas helpt het (nog) niet.

Hebben jullie ook vaak dat je in bed ligt, nergens aan denkt en redelijk ontspannen bent maar dat je gewoon niet in slaap valt? Dat je uren lang half wakker en half weg ligt?

Ik krijg nu gelukkig snel een afspraak bij de bedrijfsarts, ben gister even bij P&O langsgeweest omdat ik niet meer functioneer.