Pijn aan knieën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Pijn aan knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:07

Ik heb de laatste tijd last van pijn aan mn knieën. Soms is het de linkerknie, dan weer de rechter. Soms de binnenkant, soms de buitenkant, soms de hele knie.

Wat ik veranderd heb rond de tijd dat de pijn aan mn knieën begon:

-Meer gaan paardrijden (van twee keer per week naar iedere dag)
-Een westernpaard bij gaan rijden, misschien last van iets door het zadel, zoals de stuggere beugels?
-Heel veel aan mijn zit gaan werken (Ik bleek een stoelzit te hebben, nooit doorgehad). Hiervoor doe ik nu de volgende oefeningen die ermee samen zouden kunnen hangen:
    Rechtertenen aanraken met linker hand en vice versa
    Staan in de beugels in stap en draf

Iemand ook iets soortgelijks gehad? Of enig idee of het aan een van deze punten kan liggen?

maralyn

Re: Pijn aan knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:17

Ik heb standaard last van mijn knieën en binnenkort ga ik naar de dokter.

Ik sta op met stijve knieën. Vooral als er veel vocht in de lucht hangt.
Mijn rechter knie vooral, is dan erg vol. Zit dan ook vocht in.
Als ik langer zit, op een stoel, bank, of op de grond, kan ik moeilijk opstaan.
3 a 4 passen lang, lijk ik een oma, stijf en stram. Na 4 a 5 passen wordt het losser en glijd het weg, dit doet geen pijn.

Sommige dagen, heb ik enorme pijnscheuten er doorheen. Wat voor schoeisel ik loop, biedt geen garantie voor geen pijn. Klompen zijn het beste voor het lichaam, uiteraard met orthopedisch voetbed.
Ook ben ik iemand, die niet zomaar even schoenen koopt. Ik zit algauw aan 80 euro voor schoenen, aangezien ik extra steun aan mijn holle kant van de voet wil. Anders krijg ik doorgezakte enkels.
Maar tevens met klompen, is de kans op pijn aanwezig.

Als ik een hele dag in de winkel loop (werk) heb ik niet altijd last. Ene dag wel, andere dag niet.
Het is bij mij een beetje weersgebonden.
Als ik wel last heb, loop ik een stukje langzamer. Zoek ik wat vaker de kruk op. Of leun ik om mijn knieën te ontlasten. Als ik langzaam, gewoon kalm aan door ga, trekt het langzaam weg. Aan het einde van de dag ben ik wel kapot.

Maar.......

Als ik op een boomzadel stap (vooral dressuur), dan gaat het echt mis.
Krampen, knijpen, pijn.... scheurende schreeuwende pijn. Aan de zeikant en voorkant van de knie.
Met name op rechts.
Had van alles geprobeerd, beugels korter, langer.... niets hielp.
Met een westernzadel had ik dit echter niet.

Ik rijd nu boomloos, en hier kan ik uren op rijden.
Hierbij ook geen pijn.

Maar worden jou knieën ook stijf? Net als de mijne?

Dan zou je (ook) naar de dokter moeten.

(Geeft zichzelf een enorme schop onder de poeperd... Ja... ik moet ook naar de dokter. Hoop alleen dat mijn knie dan zo dik is, en zo pijnlijk, zodat ze het sneller kunnen zien.)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:21

Ik heb soms wel eens een beetje een stijve knie, maar als ik dan een keer goed naar voren schop "klikt" het weer los. Ik kan me dus niet echt herkennen in jouw verhaal, maar wens je wel beterschap met jouw situatie!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:23

MorganeR schreef:
Ik heb soms wel eens een beetje een stijve knie, maar als ik dan een keer goed naar voren schop "klikt" het weer los. Ik kan me dus niet echt herkennen in jouw verhaal, maar wens je wel beterschap met jouw situatie!

Dankje....

Ik ben wel benieuwd, wat het bij jou dan is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:26

Ik weet niet of dat in de westenwereld ''kan'' omdat ik niet meet hoe serieus je western rijd?
Maar misschien helpen sprenger bow balace beugels?
Zelf moet ik die altijd gebruiken ivm mijn knieklachten.
In de springsport worden ze heel veel gebruikt, en ik ken eigenlijk alleen maar positieve verhalen van mensen die ze hebben!
ik ga aan de binnenkant 2 kleine pinnetjes laten maken zodat ik ze ook met fenders kan gebruiken.
Hier een voorbeeld van hoe ik het wil.
En dan de fenders aan de onderkant vastmaken.

Op de plekken van de gele stipjes wil ik pinnetjes.
Afbeelding

en nog een duidelijkere:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZWTZBW8J.jpg

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:32

Ach, hoe serieus ik rijd... Het paard is toevallig western beleerd en heeft western tuig. Ik rijd zelf geen wedstrijden oid en zodra het kan ga ik voornamelijk buitenrijden. Het zou dus zeker wel een idee zijn. Dankjewel voor de informatie, enig idee waar deze te koop zijn?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:48

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 23:52

Waaaat? 174 euro?! Uh... Dat is me echt veel te duur...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:53

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:58

Misschien :
Slijtage van de knie veroorzaakt pijn. Wanneer de slijtage zich ter hoogte van de knieschijf bevindt dan is de pijn aan de voorzijde van de knie gelokaliseerd. Is de slijtage aan de binnenkant van de knie dan heeft de patiënt pijn aan de binnenzijde. Zit de slijtage aan de buitenzijde van de knie dan heeft de patiënt pijn aan de buitenzijde van de knie. Bij een versleten knie treedt de pijn meestal op bij lopen, traplopen en lang staan. Fietsen levert in de regel veel minder klachten op.

De pijn wordt niet veroorzaakt door het kraakbeen zelf of het onderliggende bot. De pijn wordt veroorzaakt doordat kleine stukjes kraakbeen welke losraken van het gewrichtsoppervlak door het gewrichtskapsel worden ingevangen en daar een lokale irritatie, ook wel ontsteking genoemd, veroorzaakt. In het beginstadium treedt de pijn dan ook niet op tijdens een inspanning maar meestal enkele uren daarna. In een vergevorderd stadium is de pijn de hele dag door aanwezig en is meestal 's morgens het ergst als de patiënt op gang moet komen. Dit wordt wel startpijn genoemd. Na een minuut of tien in beweging te zijn geweest worden de pijnklachten dan weer minder.

En als je op een paard zit, draai je je hakken naar buiten vanuit de knie, die je vervolgens ook moet klemmen om goed te blijven zitten.... Dat is eigenlijk een hele rare houding die bij atrose (slijtage) pijnlijk kan zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:00

TS is 16, is zoiets ookal op zo'n jonge leeftijd aan de orde?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 00:00

Kan artrose dan al, ookal ben ik pas 16? Want dan maak ik me wel een beetje zorgen...

Wat Romyloverrr dus al zegt...

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:05

Het kan ook zijn dat je door het veranderen van je houding en het meer gaan sporten last krijgt van je knieen. Als jij altijd in stoelzit zit, ben je dit dus gewend en is dat voor jou je makkelijke houding. Als je daar ineens iets aan gaat veranderen, wordt je uit je comfort zone gehaald, en kun je daar last van krijgen. Eigenlijk net als paarden hebben als wij meer van ze gaan vragen. Mijn zusje haar kleine tenen raakte bij het lopen de grond bijvoorbeeld niet en toen dit met zooltjes gecorrigeerd werd heeft ze een paar weken last gehad van haar kleine tenen. Ik zou dus nog even afwachten omdat het misschien gewoon wennen is. Als je er na twee weken nog last van hebt of meer last krijgt zou ik even naar de dokter bellen!
Laatst bijgewerkt door Franciee op 17-08-14 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:05

Ik kreeg deze zomer ineens pijn in mijn knieën. Ook wisselend, dan deed links pijn, dan ineens rechts een paar dagen.
Bij mij kwam het door lopen op slippers. Ik ging daardoor anders lopen dan ik normaal doe, geforceerd, omdat anders de slippers niet goed aan mijn voeten bleven zitten. Toen ik dat door had heb ik de slippers weggegooid en ben ik op gewone platte zomerschoentjes gaan lopen die wel goed aan mijn voeten blijven zitten zonder dat ik geforceerd moet lopen. Na ongeveer 2 weken begon de pijn in mijn knieën langzaam af te nemen en nu is het helemaal weg.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 00:07

Okay, dat geeft me alweer iets geruststelling, dat het dus gewoon gewenning is voor mijn knieën aan deze houding en meer belasting. Ik schrok wel echt toen ik dat van de slijtage hoorde, ik hoop echt dat dat het niet is.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:19

Gewoon even naar de HA, heb je meer zekerheid erover, ik had ook altijd pijn, Nh 5 jaar verder en meerdere artsen en ziekenhuizen verder, weten ze dat mijn zenuwen niet kloppen, de pijn is vanuit mij rug, maar de echt vieze pijn in mijn knieën, weten ze nog steeds niet hoe het zo een zeer kan doen,
Dus ik zeg uit ervaring ga naar de HA ;)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:30

Niet om bang te maken, maar het kan.... Ik heb het al vanaf jongs af aan, vanwege over-flexibiliteit van de banden (om de gewrichten heen), waardoor de gewrichten té veel bewegings vrijheid hebben slijten ze sneller af.
Maar ik heb het ook bij nieuwe schoenen en of vreemde houding ook pijn in de rug, of in mijn knieën. Je spieren worden dan gedwongen mee te werken aan een nieuwe houding en dat kan zeer doen. Een soort spierpijn dus. Let wel op dat er bijvoorbeeld s 'avonds na rust, geen vocht in de knieën zit en ze niet warm aan voelen. Mocht dit wel zo zijn, omhoog leggen, koelen en even een stapje terug. Voor je het weet heb je een ontsteking in je knie.

Een ontsteking in een gewricht kan bijdragen tot vervroegde slijtage. Ontstekingen moeten daarom altijd zo spoedig mogelijk behandeld worden. Een aangeboren afwijking, waardoor een gewricht niet optimaal kan werken, leidt ook tot vervroegde slijtage. Ook een eerder ongeval waarbij er schade is opgetreden aan een gewricht, is een veroorzaker.

Overbelasting of meerder blessures als gevolg van sport kan een slijtage in de hand werken. Ook bepaald werk waarbij een specifiek gewricht overbelast wordt, is een risicofactor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:35

Contra Wendy Lotte: ik heb artrose vanaf mijn 23ste.
Het is artrose en GEEN slijtage.

Artrose kan uitstekend herstellen, met name ;) als je onder de 70 bent.

Voor iedereen onder de 70 met artrose geldt:
Zorg, dat je de goede informatie krijgt;
handel er naar -
en vooral: Beweeg!!!

(Wel kan het lastig zijn om de diagnose te krijgen als je onder de 50 bent. De diagnose wordt gesteld aan de hand van een röntgenfoto - dus het kan op gegeven moment zin hebben daar op aan te dringen.)

Na je 70ste maak je moeilijker botweefsel aan, het is dus zaak dat je tot die tijd veel hebt opgebouwd.