Medicatie op reis (vliegtuig)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Medicatie op reis (vliegtuig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:43

Morgen vlieg ik naar huis (Zweden), maar land in Noorwegen...
Heb dus een hele was lijst aan medicatie, waaronder ook vloeistoffen. Heb bij de apotheek nagevraagd hoe en wat en heb een paspoort, uitdraai van alle medicatie mee gekregen en de recepten. Ook staan alle medicijnen op mijn naam. In principe zou t dus goed moeten gaan...

Toch ben ik stront zenuwachtig dat ze moeilijk gaan doen, vooral vanwege de vloeistoffen en er zitten opiaten bij. Ook omdat het een vlucht buiten de EU is.

Wie heeft er ervaringen mee? En doen ze moeilijk bij de douane of valt t reuze mee en loop ik me om niks druk te maken?

-O-

Edit: ik heb dus alleen hand bagage en medicatie moet hier ook (sowieso) in mee.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:49

ano0uk

Re: Medicatie op reis (vliegtuig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:52

Ik heb suikerziekte en gebruik insuline en nog andere medicijnen voor wat anders in pilvorm. Heb ook zo'n uitdraai van de apotheek mee maar ben nog nooit aangehouden mocht altijd zo doorlopen.
Let op dat je je medicijnen niet in je koffer doet ivm eventuele bevriezing.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:59

Ik heb nog nooit vragen gehad over mijn tramadol. Ze kijken er amper naar, wat fijn dat je toch mag vliegen!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:12

chocobroodje schreef:
Ik heb nog nooit vragen gehad over mijn tramadol. Ze kijken er amper naar, wat fijn dat je toch mag vliegen!

Tramadol valt nog net niet onder de opiaten daardoor wat makkelijker. Het is wel handig om als je op reis gaat even aan de apotheek te vragen een medicijnpaspoort uit te draaien. Maar dat is altijd verstandig als je medicijnen gebruikt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:13

Ik heb nog nooit problemen gehad met medicijnen meenemen in het vliegtuig. Douane heeft geen enkele keer gekeken naar mijn medicijnenpaspoort.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 20:18

Gelukkig! Dan zal dat vast goed komen.

Maar meeste zorgen maak ik me om de vloeistoffen, zijn toch twee flacons van elk 120ml...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:45

Quir schreef:
Gelukkig! Dan zal dat vast goed komen.

Maar meeste zorgen maak ik me om de vloeistoffen, zijn toch twee flacons van elk 120ml...
Volgens mij mag dat met medicijnen. Zie deze link http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... gtuig.html

Overigens is Noorwegen geen EU-land, maar wel Schengen land.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:46

Voor de Opiaten is een Schengenverklaring noodzakelijk

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:16

genja schreef:
chocobroodje schreef:

Tramadol valt nog net niet onder de opiaten daardoor wat makkelijker. Het is wel handig om als je op reis gaat even aan de apotheek te vragen een medicijnpaspoort uit te draaien. Maar dat is altijd verstandig als je medicijnen gebruikt.

Tramadol valt wel degelijk onder de opiaten en waar je dus papieren voor moet hebben. Ik heb voor naar Groot Britannie wel degelijk daar papieren met stempel voor moeten aanvragen. Nou ben ik niet gecontroleerd gelukkig maar als je wel gecontroleerd wordt heb je wel degelijk een probleem. Nadeel voor TS is dat als ze medicatie heeft waar papieren voor nodig zijn het nogal kan duren voor je die in huis hebt. dat kan 4 weken duren. Daar heeft ze nu dus niets meer aan.

Omdat Noorwegen een tussenstop is en je daar niet door de douane gaat (volgens mij) maar in transit blijft hoef je je daar niet zorgen te maken om wat voor dat land geld volgens mij. (maar ik weet dat niet 100% zeker) ik dacht dat dat hetzelfde is als dat je met een vliegtuig land in een land waar visa voor geld, zolang het een tussenstop is en jij achter de douane blijft heb je niets nodig.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 21:39

Ik moet in Noorwegen wel door de douane, want gaan met de auto verder...

Tramadol valt echter er niet onder, volgens de lijst! Nouja, wachten morgen maar even af. :)
Heb niet meer bij dan noodzakelijk.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:48

Idd zijn dat van die dingen die je eigenlijk eerder had moeten regelen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 22:00

Als je de medicijnen net hebt (kleine week) is dat absoluut geen optie...

De medicatie die ik al langer heb, is gewoon goed geregeld. Dus die conclusies kan je niet bepaald trekken.

We zullen t morgen wel zien, volgens de apotheek en de artsen moet t zo goed zijn. Anders staat telefoon nummer van mijn vriend er op, kunnen ze die bellen (is arts).

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:03

Zeker weten dat tramadol in Nederland niet onder de opiaten valt!! Lever het dagelijks af en voor opiaten is er toch echt een andere procedure.
(Het is deze week wat met tramadol op bokt heb er alleen maar discussie's over :-) )

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 22:05

genja schreef:
Zeker weten dat tramadol in Nederland niet onder de opiaten valt!! Lever het dagelijks af en voor opiaten is er toch echt een andere procedure.
(Het is deze week wat met tramadol op bokt heb er alleen maar discussie's over :-) )

Haha inderdaad!

Het valt inderdaad niet onder de opium wet, je kan t na kijken op de eerder gegeven link... Dus dat zal geen probleem zijn. :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:06

Normaal gesproken schrijft je arts een simpel briefje met daarop dat dit jouw medicatie is en je het nodig hebt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:15

Gaat ook niet om NL, maar waar je heen reist, 2 jaar terug moest je daar in iig voor naar de uk een schengwnverklaring voor hebben, misschien dat de lijst ondertussen is aangepast hoor. Vertel mijn eigen ervaring enkel.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:17

LovingTweety schreef:
Normaal gesproken schrijft je arts een simpel briefje met daarop dat dit jouw medicatie is en je het nodig hebt.

Voor opiaten is het iets minder simpel kijk maar op de link die ik eerder geplaatst heb. Denk dat er in de meeste gevallen niet gecontroleerd wordt en je gewoon door kan. Maar als je eruit gehaald wordt voor uitgebreide controle heb je en probleem.

Ts heb het idee dat de controles bij de grens met auto altijd iets minder uitgebreid zijn als op het vliegveld dus daar zou ik mij niet teveel zorgen over maken.

Heb je trouwens wel een briefje van je arts dat
je mag vliegen? Neem aan dat je op krukken loopt niet dat ze daar moeilijk over gaan doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 22:22

Ik vlieg van Amsterdam naar Oslo een dan met de auto naar Zweden. Ik moet dus door de douane op het vliegveld in Noorwegen.

Reis ook alleen met hand bagage, helaas pikken ze je er dan regelmatig eruit. Ook omdat je meestal de eerste bent.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:50

jilleroo schreef:
Gaat ook niet om NL, maar waar je heen reist, 2 jaar terug moest je daar in iig voor naar de uk een schengwnverklaring voor hebben, misschien dat de lijst ondertussen is aangepast hoor. Vertel mijn eigen ervaring enkel.

schengenverklaring voor de uk denk ik niet, het is namelijk geen schengenland.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:54

Ik moest een aantal jaar terug groeihormoon meenemen op reis, netjes brief van UMC in het Engels en paspoort van apotheek, het moest ook nog in de koelkast bewaard worden in het vliegtuig maar was niks aan de hand. Ik zat er toen ook best over in hoor.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 07:29

1234321 schreef:
jilleroo schreef:

Mijn fout, iig een mooi papier met een stempel dat ik de Tramadol legaal mee mocht nemen. Hoe dat ding heet, Tsja... Ik maak ook wel eens fouten

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:07

1234321 schreef:
jilleroo schreef:

Mijn fout, iig een mooi papier met een stempel dat ik de Tramadol legaal mee mocht nemen. Hoe dat ding heet, Tsja... Ik maak ook wel eens fouten

Het maakt ook niet uit hoor dat jij die fout hebt gemaakt, alleen als je het zo neer zet kunnen mensen misschien wel verward raken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:34

Nog idealer, hand bagage mocht ik gratis in checken omdat ik op krukken loop en alleen reis... hier in Nederland dus geen douane! Straks in Noorwegen nog even afwachten.

Maar gut wat is Schiphol groooooot als je met krukken loopt en van ene uiterste naar andere moet! Maar ben er.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:57

Uhmm met krukken had je ook zo'n begeleiding met wagentje kunnen vragen. Haha. Gelukkig lukte dit dus gewoon.