Sporten opgepakt, nu last van duizelingen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Sporten opgepakt, nu last van duizelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:24

Dag allemaal!

Sinds drie weken heb ik het sporten weer opgepakt. Ik heb vanaf mijn 16e ongeveer niks meer aan sport gedaan behalve de post bezorgen en later af en toe eens ergens heen fietsen of wandelen. Om het beeld compleet te maken: ik ben nu 26 jaar.

Ik ben drie weken geleden weer begonnen omdat een grote sportschool keten een filiaal op nog geen 20m afstand van mijn huis opende, dit was het juiste zetje over de drempel voor mij.

Ik ben begonnen met vooral cardio, dit bestond de eerste drie dagen uit: 15 minuten crosstrainer op niv. 1 (4bolletjes), 15 minuten fietsen niv. 1 (4bolletjes) en wat arm- en buikspieroefeningen.

Inmiddels ben ik zover dat ik 20 minuten crosstrainer doe (niv.1, 4bolletjes) plus cooldown van 5 minuten, 30 minuten fietsen (ene keer 'normaal' andere keer ligfiets; niv.1, 4bolletjes) plus cooldown van 5 minuten, 5 minuten traplopen plus cooldown van 3 minuten, lopen 6km/u op verschillende hellingshoeken plus 5 minuten cooldown en dan 3 verschillende buik- en armspier oefeningen (3x20 stuks 18kg) en drie verschillende armspiertrainingen (3x20 stukts 18kg).

Ik vind het sporten heerlijk en elke keer ben ik voor ik het zelf in de gaten heb 2 uur bezig. Het geeft me energie en de dagen dat ik niet sport heb ik al zin in de volgende dag omdat ik dan weet mag sporten.

Dan nu mijn probleem: op de dagen dat ik niet sport heb ik last van duizelingen. Deze komen vrij plotseling op, ik kan er ook geen vaste oorzaak aan vastbinden omdat de duizelingen ook ontstaan als ik bijvoorbeeld zit of lig.

Ze komen ongeveer 3 á 4 keer per dag voor, alleen op dagen dat ik NIET sport. De duizelingen zijn vrij heftig, ze geven me het gevoel dat ik omval als het langer duurt. De duur van de duizelingen zijn maximaal 10 seconden, vaak korter.

Heeft iemand hier een idee waardoor het kan komen?

Nog even info over mijn eetgedrag;
Ontbijt; 3 á 4 sneetjes donker volkoren brood met bijvoorbeeld runderrookvlees, rosbief, duo penotti of ardenner boterhamworst.

Lunch: bij voorkeur een salade met gerookte kip en tomaat, zonder dressing. Anders 3 á 4 sneetjes donker volkoren met bovenstaand beleg.

Avondeten: warme maaltijd, soms aardappelen en groente, soms rijst met groente, soms pasta etc. Ik eet graag (groene) groente. Elk avondgerecht bevat vlees of een vleesvervanger.

Tussendoor heb ik ook snackjes, soms slecht (koekje, kracker of dropje) soms goed (fruit of groente).

Mocht toch blijken dat ik te hard van stapel loop met sporten; wat kan ik beter doen? Bij voorkeur verander ik niks aan de duur van mijn cardio, anders heb ik absoluut niet het gevoel dat ik iets gedaan heb.

Mocht ik hier geen goede tip vinden en duren de duizelingen nog een halve week (tot woensdag) dan bel ik uiteraard mijn huisarts.

Bedankt voor het lezen van mijn hele bericht, ik zie uit naar reacties.

Gitana

Re: Sporten opgepakt, nu last van duizelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:27

Ik volg even, heb helaas geen tips oid voor je..
ben ook pas begonnen met sporten, niet zo fanatiek als jij, maar last van hetzelfde.
ik jog meestal 10 minuten tot 45 minuten (ja het kan nogal verschillen :+ )

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:31

Dat het zo verschild begrijp ik sadekeshia, ik geef mezelf soms wel tig keer een figuurlijke schop onder mijn bips om de training goed af te ronden.
En heeeel soms geef ik gewoon toe en sport ik voor een keer iets minder intensief en lang... Ik kan tenslotte niet altijd powervrouw zijn ;).

Edit: rennen of hardlopen doe ik niet, alleen wandelen/ snelwandelen op de band. De laatste minuten cooldown loop ik altijd achterwaarda op de band om scheenbeenblessures te voorkomen.
Dat ik niet ren heeft te maken met ongetrainde knieën t.o.v. gewicht, ook met een klein stukje rennen voel ik dat ik ze de vernieling in help.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:53

Pfoe ja, ik vind eigenlijk dat je veel (redelijk) snelle koolhydraten eet in de vorm van brood, tussendoor, aardappels en je broodbeleg. Dit kan wisselingen in je bloedspiegel veroorzaken, kan alleen niet bedenken waarom je dit op dagen dat je wel sport niet hebt. Daarbij mis ik wel eiwitten in je menu! Cardio met als doel de verlaging van je vet% werkt alleen in samenwerking met een strak voedingsschema!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:01

Hoeveel drink dat kan ook een oorzaak zijn :) omdat de afvalstoffen wel goed je lichaam moeten verlaten dit doe je met drinken :)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:06

met t warme weer zweet je meer en verlies je zout, daar kun je ook draaierig van worden. Even wat bouillon drinken?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:17

Dressagelady; bedankt voor je reactie! Ik ben vergeten te vermelden dat ik om de dag een gekookt ei eet. Bovendien haal ik eiwitten onder andere ook uit rosbief, gerookt rundvlees e.d.
Het klopt dat ik nog behoorlijk wat snelle koolhydraten eet, inmiddel met name tijdens ontbijt en lunch. Bij avondeten zorg ik dat mijn bord voor minstens driekwart uit groente bestaat, een stuk vlees en anderhalve á twee kleine aardappels. Bij rijst zijn dit anderhalf á twee eetlepels en pasta... Tsja :').

Pinkie87; bedankt voor je reactie! Ik ben helemaal vergeten mijn drinkgedrag te vertellen. Ik drink sowieso elke ochtend een grote kop kruidenthee (zonder toevoegingen) en verder uitsluitend water. Ik drink gemiddeld zo'n 2 tot 2,5l water per dag, dit doe ik ook om snacken uit verveling te voorkomen. Bovendien ben ik te lui om iets anders te drinken te pakken :').

MissNynke; bedankt voor je reactie! Bouillon is wellicht een idee! Ik drink dit niet vaak en nu had ik toevallig vanmiddag tijdens de lunch de slechte variant te pakken (cup a soup). Ik ga vanaf morgen eens kijken wat het doet als ik een kopje bouillon maak (1/4 blokje bouillon op een kop kokend water).

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:43

Ik lees mee. Heb het zelfde probleem maar dan zo goed als dagelijks.
Bij mij is het te lage bloeddruk die bij sporten nog eens een duik neemt naar beneden.
Hierdoor ben ik weer gestopt met bewust sporten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:48

Czarina; ik hoop dat voor jou ook een oplossing voorbij komt :), ik weet wel dat drop de bloeddruk verhoogt, maar om je nou elke keer ziek te eten aan drop is ook weet zo iets... ;).

Het gekke in mijn geval is dat ik het alleen op de dagen heb dat ik niet sport. Ik sport trouwens om de dag: ma, wo, vrij. Toevallig ga ik morgen ook en sla ik ma over omdat morgen rotweer voorspeld wordt. Dan kan ik beter morgen binnen aan de gang gaan en maandag weer lekker naar buiten.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:55

Het zou idd meerdere redenen kunnen hebben, voordat je begon met sporten, had je toen nooit last van deze duizeligheid? Wanneer het is 'begonnen' in de tijd dat je bent begonnen met sporten, denk ik dat het aan je bloeddruk kán liggen, je lichaam begint nu te wennen aan de (vrij intensieve) manier van trainen nadat je lang niets hebt gedaan. Probeer met je cardio in verschillende levels te werken, dus niet bv 10 minuten crosstrain op hetzelfde tempo. Level omhoog, level omlaag, verschillende ritmes/zwaarteinstellingen. Zo went je lichaam eraan om van een hoge naar lagere hartslag te gaan, en weer terug. Kan ervoor zorgen dat je stabieler wordt.

Maargoed misschien ligt het wel heel ergens anders aan haha. Het is in ieder geval iets om te proberen. Had er zelf ook last van toen ik continu op hetzelfde tempo mijn workouts deed. Vergeet je gezonde suikers niet, banaantje voor als je het gevoel van duizeligheid krijgt. Hopelijk gaat het snel over, een dag of 4 rust tussen een paar weken van training is vaak ook goed voor je lichaam, hierbij zou je dan een relaxt schema kunnen doen, dus meer om je spieren te leren ontspannen tijdens het trainen.

Succes en hopelijk is het snel over!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:02

Love_boyke; bedankt voor je reactie! Ik ga vanaf morgen proberen meer tempowisselingen toe te passen tijdens de training, ik hield het op dit moment constant (heel gênant om dit toe te geven en nogal naïef van mij) omdat het programma op de machine 'vetverbranding' heet :').

Overigens wil ik nog vermelden dat ik de spiertrainingen tussen de cardio door doe, dit om totale uitputting tijdens het sporten te voorkomen...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:05

Alleen water helpt niet he daar zit te weinig in en te veel water is ook niet goed voor je trouwens ;)
er wordt wel gezegd dat je 2 liter minimaal moet drinken maar je kunt je ook dood drinken :P lettelijk!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:09

Ik weet verder niet wat ik anders kan drinken behalve water zonder enorme hoeveelheden suiker tot me te nemen.

'S avonds drink ik ook nog wel eens thee, maar met de 'warmte' (ik vind elke temperatuur vanaf 19 graden warm) van de laatste tijd heb ik 's avonds niet bepaald meer behoefte aan een warme kop thee ;).

Lightproducten doe ik niet aan overigens. Ik zal zeker niet meer dan 3l per dag drinken en je moet wel heel erg veel drinken wil je je dood drinken aan water ;).

Oh nog iets: ik gebruik geen melkproducten wegens een oude koemelkallergie. Ik schijn er overheen te zijn maar ik weet nooit zeker hoe ik erop reageer dus ik neem het niet.

Wel eet ik rond vier uur 's middags vaak een paprika of een handje snacktomaatjes.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:10

apart dat je het niet elke dag hebt. Ken het wel, weet ook niet waardoor het komt. Sport zelf 3x per week.
Van't winter ook heel lang erg duizelig geweest, bleek whipless beweging door een paard (en dat schiet er nu redelijk snel weer in, dus ben dan van het paardrijden duizelig :+ )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:12

Je dood drinken lukt je alleen maar als je een paar liter achter elkaar wegtankt, dus daar zou ik niet bang voor zijn.. En alleen water is prima, in water zit inderdaad niks. Dus ook geen rommel. Maar het is wel belangrijk daarnaast voldoende te eten.

Sport je in de ochtend of avond? Ik kan ook zo gauw even geen reden bedenken, behalve dat je misschien een lage bloeddruk hebt. Door het sporten daalt die verder misschien. Op dagen dat je sport stijgt je bloeddruk door de inspanning en op dagen dat je neit sport niet. Maar dat is echt even complete brainstorm die ik nu doe met een hoop annames die ik niet kan staven.
Ik zou iig eens goed naar je eetpatroon kijken of laten kijken, want ik mis idd nog wel wat dingen daarin... Maar daarin zie ik niet direct de oorzaak van je duizelingen terug.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:19

Wow! Heb je 'ongemerkt' een whiplash opgelopen? Mag toch hopen dat dat op een fitnessapparaat relatief onmogelijk is ;).

Love_boyke, ik bedenk me net dat ik maar half op jou gereageerd heb. Voorheen had ik nooit 'zomaar' duizelingen en al helemaal nooit midden/ laat op de dag.
Voor het sporten heel af en toe (lees eens per twee maanden) duizelig geweest bij te snel opstaan maar verder eigenlijk nooit.

De duizeligheid is overigens na de eerste week (drie keer) sporten begonnen.

Secricible: bedankt voor je reactie! Op dit moment sport ik laat op de ochtend omdat ik nu vakantie heb. Ik slaap tot 09.00, ga dan douchen en aankleden, wasje draaien, rustig zitten lezen kortom: wakker worden. Om 11.00 eet ik mijn ontbijt en dan om 12.00 ga ik sporten. Soms eerder, soms later. Dit is compleet afhankelijk van hoe laat ik mijn ontbijt achter mijn kiezen heb.
Mag ik vragen wat jij mist in mijn eetpatroon? Wellicht dat ik mijn eetpatroon kan aanpassen op de ideeën die jij mij geeft.

Uiteraard, als de duizelingen langer aanhouden zal ik contact opnemen met mijn huisarts en ook vragen om een doorverwijzing naar een diëtist.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:25

Zoals eerder ook gezegd: ik zie veel koolhydraten en veel tarwe en weinig eiwitten. Doordat je geen zuivel gebruikt ben je best wel heel beperkt daarin, maar ik zou dan zeker kijken naar een alternatief zoals soya oid. Ik zou zeker proberen 2x daags een zuivelproduct in je voeding te introduceren.
Ontbijt bestaat altijd uit se volgende componenten als kapstok: vocht, fruit, eiwitten en vezels. Ook bij de lunch zou ik dat aanhouden.
Daarnaast zie ik niet helemaal terug hoe vaak je sport, maar je sport wel behoorlijk intensief en dan zou je volgens mij ook meer mogen eten zou ik denken, maar daarvoor heb ik niet geheel genoeg informatie...
Maar nogmaals. Ik zie in je eetpatroon niet zo zeer de reden om die duizelingen te verklaren. Ik zou wel beneiuwd zijn wat er gebeurt als je in de avond gaat sporten. Wanneer dan de duizelingen komen...
Je bloed gaat sneller stromen door inspanning, maar ik heb geen idee of dat kan voorkomen dat je duizelingen hebt door lage bloeddruk, daarom dat ik ook zeg dat mijn theorie een hersenspinsel is. Als hey juist zou zijn zou je bij sporten in de avond de duizelingen altijd moeten hebben (behalve dan in de nacht, maar dat zul je niet merken...)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:35

Na komende week ga ik 's avonds sporten omdat mijn werk dan weer begint. (Ik werk in het onderwijs, zomervakantie is alweer bijna voorbij ghehe).

Ik zal proberen soyaproducten te introduceren in mijn ontbijt en lunch, ik ben er zeker niet weg van maar als dat gezonder is dan zou dat maar zo moeten.
Fruit is ook een heikel punt, nu met de zomer en het bijbehorende fruit lukt het me wel om fruit te nuttigen, maar ik ben absoluut niet weg van appels, sinaasappels, mandarijden, bananen e.d.
In deze tijd van het jaar lukt het me wel om pruimen, druiven, aardbeiden, nectarines, meloen en andere zomervruchten te eten. Ohja en perziken heb ik echt een ongezonde hekel aan, dit komt omdat ze harig zijn :').

Edit: ik sport drie maal per week 2 uur met elke keer een rustdag en in het weekend twee rustdagen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 04:13

2 uur nadat je bent opgestaan ontbijten is ook geen goed plan, binnen een half uur nadat je wakker bent dien je eigenlijk al gegeten te hebben.

Ik zou je ook willen aanraden je training te veranderen, het mag dan vrij intensief klinken om 3x per week 2uur te sporten maar zoveel cardio heeft weinig nut. En nogmaals cardio met als doel vetverbranding heeft alleen nut met een strak voedingsschema!

Ik gebruik ook geen koemelkproducten, mijn eiwitten haal ik uit lijn- en chiazaad plus zonnebloempitten en dergelijke (wel door de sojayoghurt) en speltproducten.

Succes :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:10

ja inderdaad, meteen ontbijten, die moter moet branden.
Heb je je bloeddruk wel eens op laten meten? Misschien te laag?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:17

Dressagelady, bedankt voor je reactie. Ik zal de intensiteit van de training aanpassen. Ook ga ik vandaag even op zoek naar soya producten die voor mij 'te doen' zouden moeten zijn. Misschien iets yoghurt (bestaat dat van soya?) achtigs met franbozen ofzo.

Knakker, ik heb nog nooit mijn bloeddruk laten meten. Niet zo handig, omdat ik ook geen waarde heb van voordat ik begonnen ben met sporten. Ik zal het morgen eens laten meten bij de apotheek, en dan woensdag wanneer ik weer gesport heb weer.
(Ik ga vandaag in plaats van morgen, dus morgen en dinsdag zijn mijn rustdagen deze week).

Ook het ontbijt zal ik anders doen. Ben nu net wakker en ga nu mijn boterhammetje maken. Ook anders, twee sneetjes met rosbief. Daarbij eet ik vanmorgen twee pruimen. Omdat ik pas om 11.00 heb afgesproken te gaan sporten eet ik om 10.00 nog een handje snacktomaatjes en drie wortelen. (Bospeen)
Bij de boterhammetjes een grote kop thee en een glas water, tussen het ontbijt en 11.00 zal ik nog wel een á twee glazen water drinken.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:51

AmyII schreef:
Wow! Heb je 'ongemerkt' een whiplash opgelopen? Mag toch hopen dat dat op een fitnessapparaat relatief onmogelijk is ;).

haha nee, bij mij kwam het door zo'n levend wezen die heeel vaak door de benen zakte en dan weer omhoog en opzij. Dan zegt je nek vanzelf wel een paar keer knak := ..

Maaruh

Afbeelding

:P

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 10:30

Ghehehehe!! Daarom gebruik ik apparaten waarvan ik niet weet hoe ze werken niet :').

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:41

Omdat ik niet meer kan editen maar even zo.
Ik ben vandaag weer te sporten geweest. Ik heb de intensiteit van de training aangepast (interval qua niveaus) en het voelde prettig.
Daarna heb ik een lunch gemaakt van 400gr wilde spinazie (gewokt zonder olie) een paprika, een handje snacktomaatjes en gerookte kip. Bij elkaar 270Kcal.
Ook heb ik een klein glaasje alpro yoghurt op. Ging niet van harte, maar hé het is nodig toch..?

Verder veel water gedronken vandaag.

Ik ben reuze benieuwd hoe ik me ga voelen als ik dit aanhoud.

Onbijt bestond overigens uit twee sneeën zonnevolkorenbrood met twee plakken boterhamworst, twee pruimen, grote kop kruidenthee zonder toevoegingen en water.