Schouderinstabiliteit....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Schouderinstabiliteit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:58

Hmpf. Wie kent dit?

Ongeveer twee jaar geleden ben ik tijdens het verhuizen met een zware doos van de trap gevallen. Schouder tegen de muur, doos tegen mijn schouder; je snapt, uit de kom. Netjes in het ziekenhuis teruggetrokken en een tijdje met een sling rondgelopen. Op den duur kon ik alles weer.

Ongeveer een jaar later kocht ik mijn jonge paard en daar ben ik afgelopen najaar een aantal keer hard vanaf gevallen. Steeds op diezelfde rechterschouder. Het kogelgewricht bleef - gelukkig! - zitten waar hij hoort, maar ik voelde wel dat diezelfde banden en pezen die het eerder al te verduren hadden, nu weer een paar goeie klappen kregen.

De laatste tijd heb ik vaker last van, wat ik van google begrijp dat subluxaties zijn. Met zwemmen, maar ook als ik gewoon mijn vriend een knuffel geef. De laatste keer duurde het een aantal seconden voor ik mijn schouder hoorbaar terug voelde schieten. De pijn is wel te dragen en na een paar minuten heb ik alleen nog wat spierpijn, maar ik ben zo bang dat het erger word, hij wel een keer echt uit de kom schiet en ik zo iemand word die dat regelmatig heeft. Ik ben 26, mijn schouder moet nog een tijdje mee en ik wil graag zonder angst een arm om iemand heen kunnen leggen.

Ik moet hier dus iets mee. Punt is, ik ben erg blij met mijn allergoedkoopste verzekering. Fysiotherapie e.d. gaat me dus echt gewoon veel geld kosten. Voor een operatie e.d. is het niet erg genoeg (en dat zou ook spannend zijn en em alsnog veel fysiotherapie kosten geloof ik, mijn hoge eigen risico, etc).

Nu geeft google mij wel wat ideeën voor oefeningen waar mee ik zelf spieren kan trainen die alles wat meer stevigheid geven, maar zou het verstandig zijn om dat zelf te gaan doen zonder precies te weten of er nou iets stuk is of niet? Anderzijds, zou een fysiotherapeut mij niet voor veel geld dezelfde oefenignen laten doen?

Nogmaals, het is niet dat ik er nu heel veel last van heb, dan zou ik eerst naar de huisarts gaan. Maar ik ben bang dat het erger wordt en ik ben benieuwd of er dingen zijn die ik in dit stadium kan doen om erger te voorkomen. Heeft een van jullie een idee?

Oh ja, ik heb dus al een en ander gegoogeld, maar ik duizel een beetje van de medische en anatomische termen... Dank alvast voor de hulp!

chocobroodje

Re: Schouderinstabiliteit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:21

Ik weet niet wat je bedoeld met de allergoedkoopste verzekering en hoe hoog je eigen bijdrage dan word. Maar zoals je zelf zegt, je bent nog jong en je moet er nog een tijd mee doen.. Een diagnose stellen aan de hand van google/bokt is nooit verstandig. Dus als eerste zou ik toch naar je huisarts gaan en eerst eens ontdekken wat er nou exact aan de hand is.. En dan een duidelik behandelplan opstellen. Je kunt altijd 2/3x naar een fysio gaan en daar vragen om goede oefeningen. Dat kost de wereld niet en dan kun je in december je verzekering laten aanpassen als dat dan nog nodig is..

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:49

Je zou eens bij je verzekering kunnen informeren of je er een fysiotherapie pakket bij kan nemen.
Mijn vriend had dit ook eerst niet, totdat hij ook fysiotherapie nodig had en dan kon er gewoon halverwege het jaar bij.

In jouw geval lijkt het mij wel verstandig om er iets mee te doen, je wilt nog langer mee dan vandaag!
Zeker omdat het nu nog niet heel erg is, voorkomen is beterdan genezen.

[Edit] typo

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:35

Ik heb ook ernstige schouderklachten gehad en had dit niet zelf op kunnen lossen zonder hulp van een fysiotherapeut. Prima dat je nu een goedkope zorgverzekering hebt, maar ik denk dat het onder behandeling komen te staan van een fysiotherapeut nu een waardevolle investering in je gezondheid en toekomst is. Het is maar net de vraag welke spieren/banden/pezen enz. aangedaan zijn en aandacht nodig hebben. Dat kan je niet zeggen zonder volledige anamnese.

Mijn tip zou zijn om je verzekering te bellen en de boel op te hogen tot einde van het jaar. Naar alle waarschijnlijkheid zal je huisarts je namelijk ook doorsturen naar een fysio.

_Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:50

Hier hetzelfde probleem maar dan op nog jongere leeftijd (14). Ik heb een fiets ongeluk gehad en daarvoor ook nog een met mn paard waardoor ik hele zware klappen heb gehad op mijn schouder. Bij de kleinste dingen wilt hij er al uitschieten, douchedeur openen, afdrogen, lopen gaat na aantal min. pijn doen en zo nog wel meer. Ik heb een paar maanden terug fysiotherapie gehad, de therapeut deed altijd alles eerst goed los maken en daarna gingen we allerlei oefeningen doen en kreeg ik ook 'huiswerk' mee, deze oefeningen deed ik dan thuis ( uiteraard oefeningen die al snel pijn deden ) en deze gingen steeds beter. Helaas hield voor mij de pijn in het dagelijks leven niet op en ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis voor een MRI-scan waar uitkwam dat mijn labrum zegmaar kapot is, hierdoor wilt die er ook altijd makkelijk uitschieten en doet het zo snel pijn. Ik zou zeker de fysio proberen en van daaruit kijken of het je helpt. Bij mij willen ze nog even wachten ivm mijn leeftijd maar mochten mijn klachten echt niet minder worden gaat dat zeker gebeuren. De huisarts zal je denk ik doorsturen naar de fysio, en zelf oefeningen gaan doen zonder dat je inderdaad niet precies weet wat er kapot is, zou ik je niet aanraden. :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:07

Dank voor de reacties allemaal!

Ik begin me er toch wel meer zorgen om te maken, dus dan inderdaad maar naar de fysio... Zal eerst wel even langs de huisarts, maar ik verwacht ook wel dat die mij doorverwijst ja.