4 verstandskiezen eruit laten halen onder narcose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

4 verstandskiezen eruit laten halen onder narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:26

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik moet morgen naar de anesthesist, vandaag bij de kaakchirurg geweest.
Ben ontzettend bang voor de tandarts en kaakchirurg, maar ik vind de narcose ook eng. Gevalletje controlefreak denk ik. Ze gaan er dus 4 kiezen te gelijk uithalen.

Murthul

Re: 4 verstandskiezen eruit laten halen onder narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:30

4 tegelijk? Voor zover ik weet mogen ze maar 1 kant tegelijk doen..
Houd er in elk geval rekening mee dat je heel lastig eet dan, je kunt niet even aan de andere kant gaan kauwen.
Goed spoelen en je pijnstillers nemen en dan komt t helemaal goed.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:33

Ik heb dat gedaan in alphen aan den Rijn. Ben namelijk zeer bang van naalden, ik ga ervan huilen, raak helemaal over de zeik en val uiteindelijk flauw

Heb ze daar dmv een mondkapje narcose laten verwijderen, alle vier. Ideaal en een paar dagen maar last gehad

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:33

Ik heb 't ook zo laten doen! Ze raadden het niet aan, maar ik wilde er in één keer vanaf zijn dus hop onder narcose. Er is niets om bang voor te zijn! Voor je het weet slaap je al. Toen ik wakker werd voelde ik me echt een opgeblazen hamster maar de pijn viel echt reuze mee. :+ Je kunt dan wel lastig eten idd. Voor ik weer iets anders dan yoghurt e.d kon eten zat ik ongeveer 4 dagen verder. Het valt echt reuze mee!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:35

Is dat algehele narcose? Dan krijg je er weinig van mee. Ik heb de mijne laten trekken met plaatselijke verdoving. Het was zwaar voor de tandarts want de boel wilde niet meewerken (lagen dwars en gedeeltelijk onder een stuk kaakbot), maar dankzij de verdoving viel het heel erg mee (terwijl ik van te voren ook heel zenuwachtig en angstig was). De pijn naderhand was ook goed te houden dankzij de pijnstillers. Alles is mooi geheeld en inmiddels heb ik ook geen last meer van gevoelige tanden met warm en koud eten. De eerste 24 uur niet spoelen en rustig aan doen. Ik mocht een paar dagen niet zwaar werken of sporten.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:37

Maar hoe doen ze dat met narcose? Want normaal zit er toch een slang in je keel voor de ademhaling? De kaakchirurg zei zelf dat ze er 4 te gelijk uit zouden halen dus dat zal dan wel kunnen.

Was het trouwens een dag opname bij jullie? Heb zelf diabetes dus denk dat het lastig word om een dag niks te eten en drinken.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:39

Bedoel je in één keer alle 4? Want het gaat gewoon tand voor tand. Ze kunnen niet alle tanden tegelijk eruit halen. :P Ik denk dat de chirurg bedoelde dat ze in die narcose alle tanden eruit zullen halen!
Het was bij mij een dagopname.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:41

Vier te gelijk doen ze normaliter niet, ze doen meestal een kant eerst, zodat je met de andere kant nog enigszins kunt eten. En bij een plaatselijke verdoving wordt die kant stijf en dik. Geen idee of dit onder algehele narcose anders is?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:43

Haha dominique bedoel in dezelfde behandeling. Heb een recept liggen voor ibuprofen voor daarna en al een spuit mee gekregen voor het schoonmaken. Ja vraag me ook af, of ik daarna nog kan praten/eten etc.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:48

Je kunt zeker nog praten hoor! Alleen eten is dus even vervelend. Veel ijsjes eten, goed koelen zodat de zwelling afneemt en dan komt het vanzelf goed :) En allemaal tegelijk is zeker niet ''raar''. Hoor 't vaker en heb 't dus zelf ook zo laten doen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:49

Ik heb ze eruit laten halen onder narcose, gewoon alle vier. Alleen bij plaatselijke doen ze twee per keer.
Zou trouwens ook niet gezond zijn om twee maal volledig onder narcose te gaan. :)
Ik had amper zwelling, geen blauwe plekken en kon gewoon eten.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:52

Narcose/beademing doen ze via de neus. Weet je zeker dat je niet een roesje krijgt ipv algehele narcose?

Bij mij in het ziekenhuis doen ze dat trouwens sinds begin dit jaar niet meer, mag niet meer van de verzekeringen, kosten voor het afhuren van een operatiekamer zijn nl enorm. Met een roesje zijn die kosten een stuk lager aangezien dat niet op een ok gebeurt

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:56

Maar bij een roesje ben ik toch nog wakker? Heb morgen een gesprek met de anesthesist dus dan zal ik wel horen. Hoop wel dat ik helemaal weg ben.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:02

Misschien krijg je dan wel een GIK infuus voor je diabetes, lijkt me vreselijk.. in 1 x alles verwijderen. Aan één kant was voor mij al 2 weken amper kunnen eten. Maar ik snap dat je er dan wel in 1 keer van af bent! :j

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:07

Ik lees even mee! Ik moet volgende maand 6 kiezen (waarvan 4 verstandskiezen) in 1 keer laten verwijderen bij de kaakchirurg (+ 2 kaakoperaties en kin correctie) en ik zie er zo hard tegen op.. ben er zo bang voor... ;(

Het onder narcose gaan ben ik niet bang voor.. wel voor het wakker worden, de pijn...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:10

Bij mijn zijn er 3 (nummer 4 had ik niet) in t ziekenhuis tegelijk uit gehaald (2 onder 1 boven), onder plaatselijke verdoving. Alle3 lagen ze op hun kant, deels vast in het kaakbot, geheel onder het tandvlees. Ze hebben ze dus eerst los moeten snijden, toen los boren en toen getrokken. Zag er vreselijk tegenop maar viel 100% mee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:17

Ik heb ze alle vier onder narcose laten verwijderen, ik heb extreem last van braakneiging zodra ze mijn tong raken met instrumenten. Niks van gemerkt, liep fluitend het ziekenhuis weer uit.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:09

hier ook alle 4 tegelijkertijd, hoe ze het doen qua beademen onder narcose weet ik niet....... ik sliep :+
Ik heb wel lang last gehouden, en ben waarschijnlijk qua ademhaling niet goed wakker geworden waardoor ik paar dagen behoorlijk benauwd was, maar verder probleemloos!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:16

ivy_power89 schreef:
hoe ze het doen qua beademen onder narcose weet ik niet....... ik sliep

Een beademingsbuisje via de neus naar de luchtpijp ipv via de mond

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:17

Volgens mij mag je blij zijn dat je onder algehele narcose gaat. Ik hoorde laatst nog erg nare verhalen over een slachtoffer van verstandskiezen trekken met plaatselijke verdoving... :')

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:24

Beademen doen ze normaliter met een buisje in de mond. Aangezien je aan je mond geopereerd wordt komt dat buisje nu via de neus in je luchtpijp terecht. Wanneer je onder algehele narcose gaat merk je hier helemaal niks van.

Een 'roesje' wil zeggen dat je niet volledig onder narcose bent. Je krijgt wel hetzelfde middel maar bent nog niet in een diepe slaap. Echter verneem je totaal niks van wat ze aan het doen zijn.

Over je verstandskiezen. Ik was vandaag de gelukkige.. Heb mijn verstandskies laten trekken met een lokale verdoving bij de tandarts zelf. Had een kleine ontsteking en hij moest eruit. Kan je wel vertellen wat een opluchting!! De verdovinsspuit noch de napijn, totaal geen last gehad. Paracetamol is voldoende! ;)

Edit: Het kan een klein beetje bloeden (wond). Spuug het bloed wel uit. Bloed op de maag kan misselijkheid veroorzaken.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:47

Heb er ook 4 onder narcose laten weghalen, wel al zowat 20 jaar geleden...

Bij mij moest het onder narcose omdat alle 4 de kiezen boven de bestaande tanden zaten en eruit wilden wat heel veel hoofdpijnklachten gaf. Ik tandenknarste 's nachts zo hard dat mijn ouders het in de kamer ernaast hoorden en heb heel veel onderzoeken gehad voor ze erachterkwamen dat de hoofdpijn kwam door de kiezen die tegen het kaak/slaapbot drukten omdat ze niet omlaag konden...

Moest toen 1 nacht blijven omdat ik veel bloed spuugde bij het wakker worden. Bleek dat een kies niet wilde loslaten en er daardoor veel bloed in mijn maag gelopen was. Na het spugen was alles oke.

Eten viel echt tegen en omdat ik op 4 plekken hechtingen had, was tandenpoetsen een drama. Etensresten bleven zitten en een week later had ik een hamsterwang die door de kaakchirurg opengemaakt is.

Een tip: veel zacht eten en goed poetsen, ook al doet het pijn. Een ontsteking of abces is veel pijnlijker dan poetsen !

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:48

IK was plaatselijk verdoofd had een lieve chirurg deden eerst 1kant maar kreeg wel een kei grote spuit in me mond,ik moest wel overgeven maar ik voelde ook niks meer daarna en dat hechten viel ook mee.
Had wel flinke pijn hoor bij mij was er ook kaak bot verwijderd doen ze soms helaas had ik de pecht dat ze het bij mij deden. :')
Kaak chirurg valt best mee ik ga daar liever heen dan naar mijn eigen tandarts.
Ondanks dat had ik ook een mega ontsteking ik kon komen hij zei ga maar eens liggen mond open en zei ik zie het al oh dacht ik het is goed hij nam een tang en kneep hem zo door stond even stijf maar de pijn was ik van verlost wat een gevoel zeg zo fijn voelde ik me.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:22

Bij mij zijn ze er ook alle 4 onder narcose er uit gehaald. Kwestie van: de 2 bovenste zijn nog niet nodig, de 2 onderste wel maar dan hoef je niet meer terug te komen.

De pijn viel erg goed mee, maar dit hangt denk ik af van persoon tot persoon. Ik had bijna nergens last van, het was een beetje opgezwollen en blauw. Ik werd s morgens rond een uur of 8 geopereerd, om 14 u stond ik al weer buiten. S avonds at ik al weer met de pot mee.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:27

Bij mij zijn ze met 2 uitgetrokken, die stonden scheef en moesten er nu echt uit.
Pijn viel super goed mee eigenlijk, wel wat opgezwollen maar goed. Eten ging wel niet. Heb 2 dagen alleen koud, vloeibaar eten gegeten. Daarna ging lauwe soep en lauwe spaghetti en die dingen ook weer en pas na een week ben ik weer vlees gaan eten.

Narcose zelf, je bent weg voor je het weet. Ook voor je het wilt... Ik was nog gezellig aan het kletsen met de verpleegkundige en wou nog iets vragen en poef ik was weg :(