Kinkhoest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Kinkhoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:23

Ongeveer 2 weken geleden ben ik in contact geweest met een gynaecoloog met kinkhoest.
Ziekenhuis stond op m'n voicemail dat ik in mijn termijn Vd zwangerschap geen risico loop wbt de baby.

Overal lees ik dat na besmetting de ziekte zich binnen 7-10 dagen uit.
Ik ben daar overheen.

Sinds vandaag begin ik toch een beetje te snotteren.

En gezien mijn zwangerschap niet geheel zonder complicaties verloopt (veel en regelmatig bloedverlies) ben ik bang voor kinkhoest.. De druk die op de onderkant komt te staan die evt nog meer bloedingen uitlokt.
Ook heb ik astma.

Wie heeft hier kinkhoest gehad en kwam dat na die 7-10 dagen of ook nog erna?

denbine

Re: Kinkhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:39

Ik heb als kind kinkhoest gehad.

mijn dochtertje als baby ook, dit werd pas na vaak door de dokter naar huis gestuurd worden en uiteindelijk op de spoedeisende hulp bevestigd.

ook mijn broer na weken lang verkouden en beroerd te voelen kwamen ze erachter dat het kinkhoest was.dit was 5 jaar geleden en hij was toen 35

Uiteraard hebben we alle 3 een enting voor de DKTP gekregen.
Je kan het altijd even bespreken met je huisarts of verloskundige?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:44

[quote="denbine"]Ik heb als kind kinkhoest gehad.

was.dit was 5 jaar geleden en hij was toen 35

Alle drie een enting voor de DKTP gekregen en dan toch kinkhoest? vaccinaties zijn toch zo goed?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:03

Maar begrijp ik goed dat jij op controle was bij hem en hij jou heeft besmet? Lijkt mij nl dat hij dan heel goed moet weten dat hij een beroep heeft waarbij uit te kijken met besmettingsgevaar.

mijn dochter heeft het gehad toen ze een jaar of 7 was, ze was er wel voor ingeent. Zij heeft mijn vader toen nog besmet.

Lastige is dat ze bij kinkhoest niet kunnen peilen wanneer precies je besmet bent en wanneer de besmettingsperiode is.
Probeer je niet al te druk te maken he, die stress is ook niet goed voor jullie beide

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:56

.....een inenting schijnt maar een jaar of tien te werken, maar als je als kind de DKTP gekregen hebt, blijk je verder vrij weinig last te hebben.
Maar de ziekteverwekker van kinkhoest is intussen ook veranderd en van tijd tot tijd zijn er kleine epidemie'tjes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:02

sanne1221 schreef:
denbine schreef:

Alle drie een enting voor de DKTP gekregen en dan toch kinkhoest? vaccinaties zijn toch zo goed?

2 van mijn kinderen hebben ook "gewoon" kinkhoest gehad.
Ondanks hun enting.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:14

Ik heb momenteel kinkhoest (45 jr), wrs opgelopen op de school waar ik werkte.
Ik heb alleen geen idee van wie/welk kind/wanneer ik het dan opgelopen heb.
Bij mij begon het niet met snotteren, maar met een gewone hoest. Na 2 weken de huisarts gebeld, maar die deed nog niets omdat hoest op zich nuttig is. Na 3 weken werd ik benauwd tijdens het hoesten en is er bloed geprikt. Nav daarvan kon geconcludeerd worden dat het kinkhoest was.
Ik heb helaas mijn man (55 jr) en oudste dochter (18 jr) besmet. Mijn jongste dochter van 16 wonderwel niet. Wij zijn allen wel ingeënt.
Ik denk dat de kans dat je besmet bent niet heel groot is.
Idd schijnen er in de loop van de tijd her en der uitbarstingen van kinkhoest te zijn. Als dat bepaalde grenzen overschrijdt, gaan ze het vaccin aanpassen.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:13

sanne1221 schreef:
denbine schreef:

Inderdaad alle 3 DKTP was ook de reden dat de huisarts niet wilde geloven dat het kinkhoest was.
Bij mijn broer vertelde arts dat kinkhoest weer in opkomst is mede sinds arbeiders uit oost europa waar weinig of niet voldoende geënt word. Mijn broer heeft het toen ook opgelopen tijdens zijn werk in de bouw.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 18:25

De gyn was ook nog in de fase dat het niet te herkennen was als kinkhoest.

En heb soms een hoesje, maar dat kan ook de astma zijn.

Mijn vriend is vroeger dus niet geënt.. Dus ik hoop ook vooral voor hem dat ik niet besmet ben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:31

denbine schreef:
Inderdaad alle 3 DKTP was ook de reden dat de huisarts niet wilde geloven dat het kinkhoest was.
Bij mijn broer vertelde arts dat kinkhoest weer in opkomst is mede sinds arbeiders uit oost europa waar weinig of niet voldoende geënt word. Mijn broer heeft het toen ook opgelopen tijdens zijn werk in de bouw.

Vroeger kwam kinkhoest ook regelmatig voor ondanks dat er voor wordt ingeënt.
Later bleek deze enting te zijn verouderd (de kinkhoest is gemuteerd) en werden een gedeelte van de kinderen opnieuw geënt.
Doordat de kinkhoest was gemuteerd kregen veel mensen de geënt waren met de oude enting alsnog kinkhoest.
Je hebt trouwens evengoed kans op kinkhoest ondanks een goede enting, alleen verloopt de ziekte meestal milder.