Radeloos, mijn achillespeesprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avis

Radeloos, mijn achillespeesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:19

Hallo Bokkers, bij voorbaat dank voor uw aandacht :D

Augustus 2013 (nu dus een jaar geleden) kreeg ik pijn aan mijn rechterhak en vormde zich daar een bult. Ik dacht dat het vanzelf wel weer over zou gaan en ben toen niet naar de huisarts geweest. Echter bleven de klachten en waren er dagen dat ik nauwelijks kon lopen en fietsen van de pijn. Dit leek me toch niet helemaal goed en uiteindelijk ben ik in december 2013 naar de huisarts geweest, die mij doorverwees naar de orthopeed in het ziekenhuis. (Inmiddels had ik ook last van mijn linkerhak en kon ik na een schooldag wel huilen van de pijn die overal in mijn twee onderbenen zat). Hij trok uiteindelijk de conclusie 'ontstoken achillespees'. Ik ben doorverwezen naar de fysio en ben daar vier maanden lang twee keer per week geweest. Omdat dit in het geheel niets uithaalde, heb ik in overleg met de orthopeed besloten mijn onderbeen zes weken in het gips te zetten. Hij had geen idee of gips zou helpen en had er in het geheel geen ervaring mee, maar omdat fysio ook niets uit leek te halen en ik het de moeite waard vond om te proberen kreeg ik zes weken loopgips, waar ik niet op mocht lopen, alleen op mijn tenen mocht steunen. Dit was begin april 2014. Na zes weken moest ik terugkomen naar het ziekenhuis. Toen heeft de orthopeed gekozen voor nog drie weken gips, omdat de klacht niet weg was, maar wel minder. Drie weken later had ik weer een afspraak en leek de pijn zo goed als weg *\o/* . Wel moest ik weer twee keer per week naar de fysio, omdat de belasting rustig opgebouwd moest worden. Bij de fysiotherapie leek ik nergens last van te hebben, behalve een overbelaste enkel :\ , omdat deze door het gips niets meer gewend was. Halverwege juli (op een woensdag) had ik de laatste afspraak bij de fysio, alles leek goed te gaan en ik had hoop op herstel *\o/* . Maar diezelfde middag kon ik weer nauwelijks lopen van de pijn. Goed, de fysio gebeld en ik kon de dinsdag daarna terecht, dezelfde ochtend zou ik op vakantie gaan, maar het moest dan maar. De fysiotherapeut weet het aan het feit dat ik die woensdag teveel gedaan zou hebben en gaf mij oefeningen mee voor thuis. Na deze afspraak ging ik op vakantie. We begonnen met drie dagen Berlijn, waarna we door zouden reizen naar Tsjechië. Maar Berlijn werd echt een hel ;( . Na een uur of anderhalf lopen werd zowel mijn enkel als mijn achillespees ontzettend dik en heel pijnlijk en deed ik het liefst de rest van de dag niets meer. Zo ging het elke dag en op gegeven moment deed mijn hele onderbeen gewoon ontzettend pijn. Maar omdat het vakantie was (en ik drie broers heb) heb ik doorgezet en ben elke dag in de vakantie gewoon overal mee naartoe gegaan.

Gisteren ben ik thuis gekomen van vakantie, maar ik zie het echt niet meer zitten. :n Ik wil eigenlijk niet meer terug naar de fysio, omdat dat gewoon geen donder heeft uitgehaald. Het gips leek te werken, omdat ik niks meer deed met mijn voet (rust), maar ik kan onmogelijk de rest van mijn leven met een ingegipst been rondlopen :') . Dus nu mijn vraag aan jullie: hebben jullie nog tips, ervaringen, advies? Ik zit echt met mijn handen in het haar, omdat er gewoon geen oplossing lijkt te bestaan voor mijn probleem. Ik zit niet weer te wachten op een schooljaar zonder sport (ik houd van sport) en met veel pijn. -O-

Hartstikke bedankt als je alles gelezen hebt! _/-\o_

Rindin

Re: Radeloos, mijn achillespeesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:31

Achillespeestendinopathie is een heel lastige kwaal. Een pees is slecht doorbloed, waardoor herstel moeizamer is dan bijvoorbeeld spierweefsel.
Ik denk dat je vooral moet xien te achterhalen waarom die ontsteking bij jou ontstaat. Is je kuitspier bijvoorbeeld te strak, waardoor hij te veel aan de pees trekt, is de enkel te stug waardoor de kuit te hard moet werken, is je looppatroon niet goed?

Je hebt nu weer een ontstekingsreactie, dus je eerste stap is weer rust.

Wat voor oefeningen kreeg je van de fysio?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:42

Zou voor een second opinion naar een andere orthopeed, het liefste 1 die er ervaring in heeft. Zou ook vragen om inlegzolen die op maat gemaakt worden, dat kan verlichting geven.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 11:01

Als eerste: dank voor jullie antwoorden!

amillia schreef:
Zou voor een second opinion naar een andere orthopeed, het liefste 1 die er ervaring in heeft. Zou ook vragen om inlegzolen die op maat gemaakt worden, dat kan verlichting geven.

Inlegzolen heb ik, dat was ik even vergeten te melden. :Y)

Rindin schreef:
Achillespeestendinopathie is een heel lastige kwaal. Een pees is slecht doorbloed, waardoor herstel moeizamer is dan bijvoorbeeld spierweefsel.
Ik denk dat je vooral moet xien te achterhalen waarom die ontsteking bij jou ontstaat. Is je kuitspier bijvoorbeeld te strak, waardoor hij te veel aan de pees trekt, is de enkel te stug waardoor de kuit te hard moet werken, is je looppatroon niet goed?

Je hebt nu weer een ontstekingsreactie, dus je eerste stap is weer rust.

Wat voor oefeningen kreeg je van de fysio?

Bij de fysio zelf moest ik vrij uitlopende dingen doen. Zowel beenspieren trainen als oefeningen echt gericht op de achillespees. Zo moest ik op een soort blok (of traptrede) gaan staan en dan op mijn tenen gaan staan en dan met een been naar beneden zakken. Ook moest ik een soort van schaatsoefening doen. De laatste keer (vlak voordat ik op vakantie ging dus) kreeg ik oefeningen mee naar huis als touwtje springen en joggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:20

Is Shockwave niks voor jou?
Shockwave Therapie

Shockwaves zijn hoogenergetische geluidsimpulsen die zich als golven dwars door een medium heen verplaatsen. De hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Op die manier wordt het herstelmechanisme van het lichaam gestimuleerd. Het toedienen van extracorporele schokgolven gedurende 5-10 minuten kan met slechts 3 tot 6 sessies voor de behandeling van chronische pijn met bewezen succes worden gebruikt.

Even snel van de website van mij fysio geplukt. Wij hebben thuis bijzonder positieve ervaringen met dit apparaat.
Mijn moeder (meervoudig kampioen in beenblessures :') ) kan s winters niet lopen van de pijn in haar scheenbeen, na een aantal behandelingen ging het opeens zo super veel beter en kan ze s winters weer alles...
Geld ook voor mn pa, hardloop blessures, na enkele behandelingen mocht hij rustig aan weer opbouwen.
Het is zeker pijnlijk, maar dan heb je ook wel wat. Er zijn een hoop verschillende shockwave apparaten dus orienteer je op een goede fysio!
Je mag me evt pbtje sturen, dan kan ik je het nummer van mijn fysio geven.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:46

Ik ben ook bekend met achillespezenklachten. Ontstaan door blaren opgelopen bij de avondvierdaagse. Door verkeerd gebruik van blarenpleisters is dit helemaal mis gelopen wat zich ook uitte in continue ontstekingen aan beide achillespezen. Ik heb van alles gezien: meerdere fysio's, meerdere huisartsen, podologen, orthopeden etc. Niks hielp!
Op een gegeven moment een fysio getroffen die er goed mee overweg kan. Helaas liep ik tegelijkertijd bij de orthopeed die besloot mij in het gips te zetten voor rust. Dit is echt het slechtste wat hij kon doen. Ben sindsdien nooit meer op het ''niveau'' voor het gips gekomen. Uiteindelijk heb ik de diagnose achillodynie gekregen (chronische pijnklachten aan de achillespezen) en konden ze niks meer doen.
Ik ben uiteindelijk bij een fysiotherapeut uitgekomen die shockwave therapie deed. Erg pijnlijk, maar ik moet zeggen dat dit mijn dagen wel dragelijk heeft gemaakt. Er zijn bepaalde dingen die ik niet kan en ook echt niet hoef te proberen (denk hierbij aan hardlopen), maar ik kan wel weer stukken lopen zonder pijn.
Jammer genoeg heeft het 9 jaar geduurd voordat iemand dat bedacht. :+

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:06

Jeetje, 9 jaar :oo laten we hopen dat ik er voor die tijd vanaf ben :Y)

Dus jullie hebben allebei positieve ervaringen met shockwave therapie? In dat geval ga ik daar eens meer over opzoeken. Hebben jullie enig idee of dit ook vergoed wordt door de verzekering?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:13

Bij mij werd het gedaan door de fysiotherapeut. Die heeft het weggeschreven onder fysiotherapie behandelingen. Fysio wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. :)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:21

milatje schreef:
Bij mij werd het gedaan door de fysiotherapeut. Die heeft het weggeschreven onder fysiotherapie behandelingen. Fysio wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. :)

Ahah, oke, dank je wel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:29

Was bij ons ook zo, en mijn moeder had dan een chronisch iets vanuit het ziekenhuis waardoor alle behandelingen vergoed werden!
Ik woon zelf in [plaats], hier zit mijn fysio ook.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:33

Echt hartelijk bedankt, ik begin weer een beetje hoop te krijgen :')

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:36

Hier nog iemand die bekend is met achillespees ontsteking/overbelastig.
Ook ik heb bij de huisarts en fysio gelopen, maar dat hielp niks. Totdat ik ging werken bij een vrouw die paarden had. Toen ze me over het erf zag hompelen van de pijn vroeg ze of ik het zag zitten dat ze Reiki bij me toepaste. Ik vond alles prima als ik maar van de pijn af kon komen, dus op een stoel, mijn modderige voet in schoen op haar been. Ze legde haar handen een eindje van mijn achillespees af, het werd heet en even later was de pijn weg... Bizar!
Een paar weken later heeft ze dat herhaald bij mijn andere achillespees en daar is de pijn nooit meer teruggekomen.

Shockwave therapie heb ik nooit geprobeerd, wel heb ik ook de mogelijkheid gekregen om bloedzuigers op mijn achillespees te zetten. Klinkt misschien eng, maar dat is het absoluut niet. De bloedzuigers werden op mijn achillespees gezet en beten zich daar vast. (je voelt een miniem beetje, zoiets als een steek van een mug) Dan is het wachten totdat de bloedzuigers zich hebben volgezogen met de afvalstoffen uit je achillespees en loslaten.
Het kan tot 24 uur blijven nabloeden, maar ik had er in ieder geval wel lange tijd resultaat mee!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:46

Over het algemeen ben ik niet zo 'alternatieve geneeswijzen', maar op dit moment sta ik wel open voor alles. Bloedzuigers klinkt wel apart, hoe ben je daar zo bij terecht gekomen?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:34

bobje26 schreef:
Was bij ons ook zo, en mijn moeder had dan een chronisch iets vanuit het ziekenhuis waardoor alle behandelingen vergoed werden!
Ik woon zelf in Purmerend, hier zit mijn fysio ook.

Er is inderdaad een lijst met chronische aandoeningen die na de 20e fysio behandeling vanuit het basispakket vergoed worden. Ontstekingen in de achillespezen of bijvoorbeeld achillodynie staan hier niet op vernoemt. Dus helaas pech.. -O-

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 19:50

Dat is jammer -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:51

milatje schreef:
bobje26 schreef:
Ik woon zelf in [plaats], hier zit mijn fysio ook.

Er is inderdaad een lijst met chronische aandoeningen die na de 20e fysio behandeling vanuit het basispakket vergoed worden. Ontstekingen in de achillespezen of bijvoorbeeld achillodynie staan hier niet op vernoemt. Dus helaas pech.. -O-

Oeh dat wist ik niet !
Hmmm dat is wel vervelend! Maar misschien dat je na 20 behandelingen wel klaar bent (hoop je dan ...)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:58

Nou ja, fysiotherapie zit sowieso niet meer in het basispakket. Alleen als je aandoening op dat lijstje staat krijg je vanaf de 20e behandeling fysiotherapie vergoed vanuit het basispakket. De eerste 20 behandelingen komen dan sowieso vanuit de aanvullende verzekering.

Maar het is inderdaad super balen. Mocht je niet uitkomen qua behandelingen kan je er - volgens mij - altijd voor kiezen om je zorgverzekering tussendoor wat te verhogen. Het is nl. aardig duur om ze los te betalen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:00

Wat vervelend ts. Sinds een jaar is de afdeling waar ik werk de enige in heel nederland die mensen voor dit probleem bestraald. En de resultaten zijn erg goed. Mensen die er al heel lang mee tobben weten we klachten vrij te krijgen. Wordt ook vergoed door zorgverzekeraar. Als je meer info wil mag je me pb-en.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:01

Ik ga je ook even een pb doen :)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 20:41

De pb komt eraan :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:02

Het is zo ontzettend zonde dat het zo onbekend is dat dit ook behandeld kan worden met straling. Want mensen lopen er daardoor vaak onnodig lang mee rond. Zelfde geldt voor hielsporen, wat eigenlijk een zelfde soort probleem is, maar dan onder je voet.

Mensen komen bij ons vaak echt binnen strompelen, zo sneu. Maar met 5x achter elkaar met een lage dosis bestralen is een groot deel van de patiënten na een paar weken pijn vrij. (heeft ff tijd nodig om te werken)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:34

Bloedzuigers kwam ik aan door mijn toenmalige bazin. Er kwam een man met bloedzuigers op stal voor de paarden en zij heeft me overgehaald het te proberen. Geen spijt van gehad hahaha.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:32

Eefke85 schreef:
Bloedzuigers kwam ik aan door mijn toenmalige bazin. Er kwam een man met bloedzuigers op stal voor de paarden en zij heeft me overgehaald het te proberen. Geen spijt van gehad hahaha.

Haha, toevallig! Fijn dat het heeft gewerkt!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:32

knuffeldier schreef:
Het is zo ontzettend zonde dat het zo onbekend is dat dit ook behandeld kan worden met straling. Want mensen lopen er daardoor vaak onnodig lang mee rond. Zelfde geldt voor hielsporen, wat eigenlijk een zelfde soort probleem is, maar dan onder je voet.

Mensen komen bij ons vaak echt binnen strompelen, zo sneu. Maar met 5x achter elkaar met een lage dosis bestralen is een groot deel van de patiënten na een paar weken pijn vrij. (heeft ff tijd nodig om te werken)

Dat is inderdaad zonde, als het zo 'simpel' is op te lossen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:36

Vervelend verhaal TS. Heb zelf lang getobd met een andere pees in die regio, dus ken het een beetje. Misschien kende je deze link al:
http://www.nlcoach.nl/kenniscentrum/med ... belasting/ Bij de reacties staat ook van alles. Zou zelf in ieder geval voor second opinions gaan, zowel van orthopeed als fysio.