Sinds kort het ik het vemoeden dat ik last heb van tardieve dyskinesie. Het uit zich vooral in spierschokjes door mijn hele lichaam, met name in rust, kauwbewegingen met mijn mond en lucht tussen mijn voortanden 'zuigen en blazen'. Het gekke is dat die laatste twee heel erg getriggerd worden door cafeïne (kan dat?) Verder heb ik nog wat vage symptomen waarvan ik niet zeker ben of ze bij tardieve dyskinesie horen. Ik slik al een aantal jaar medicatie die deze aandoening kan veroorzaken.
Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die hier last van hebben.
Ik ga het natuurlijk bespreken met mijn behandelaar, maar ik heb best moeite met het idee dat het, mocht het dus TD zijn, nooit meer over gaat. Hoe gaan jullie hier mee om?
Groetjes
Laura1589
Geplaatst: 03-08-14 08:36
Hoi,
Ik heb gelukkig zelf geen ervaring met tardieve dyskinesie, maar werk wel met een doelgroep die veel last heeft van deze klachten, vaak ten gevolge van medicatie die zij gebruiken. Wordt het bij jou ook veroorzaakt door medicatie? Oh wacht, ik lees nu dat je inderdaad medicatie gebruikt die dit kan veroorzaken. Mag ik weten welke medicatie je gebruikt? Tardieve dyskinesie verbeterd namelijk vaak door andere medicatie te gaan gebruiken met een soortgellijke werking..
TD kan overgaan, maar ik zou niet al te lang wachten met het bespreekbaar maken van deze verschijnselen bij je behandelaar. Ik weet niet hoe regelmatig jij je behandelaar ziet, maar als dit nog te lang duurt, zou ik toch even telefonisch contact opnemen en bespreken of het handig is om eerder een afspraak te krijgen om de (on)mogelijkheden te bespreken.
_Karlijn
Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-14 17:41
Ik zou mijn behandelaar pas 15 september weer zien, dus ik ga volgende week wel even bellen met de huisarts.