En nu ben ik het echt helemaal zat... rotgebit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

En nu ben ik het echt helemaal zat... rotgebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 14:58

Ik heb altijd al een zwak gebit gehad. Veel vullingen gehad in mijn leven en ben nu op een punt gekomen dat ik het helemaal zat ben. 3 weken geleden brak er bij mij voor de zoveelste keer een stuk vulling uit mijn kies af. Goed mijn tandarts was op vakantie en ik kon 2 weken geleden terecht bij mijn eigen tandarts die het stuk heeft gevuld met een sterke noodvulling. Heel voorzichtig gaan eten en toch geen zoetigheid zoals cola en snoepjes.
Zit ik net aan een boterham, voel ik bij mijn kies die gevuld is, weer de vulling weg!

Ik word hier zo verschrikkelijk depressief van! Voor de zoveelste keer is er weer iets afgebroken en gaat het me weer geld kosten. Ik ben dan wel aanvullend verzekerd maar ik zit de overweging te maken om een kunstgebit te nemen of in ieder geval iets waardoor ik niet meer zoveel geld kwijt ben aan de tandarts. Elke 3 a 4 maanden zit ik wel bij de tandarts wegens een dingetje of een vullinkje...

Maandag moet ik naar de kaakchirurg om een behandeling te doen maar van mij mag ie de kies eruit trekken.

Zijn er meer mensen die iets hebben meegemaakt en door de bomen het bos niet meer zien?????

Of hebben jullie tips hoe ik dit het beste tegen kan gaan...

FriesWytske

Re: En nu ben ik het echt helemaal zat... rotgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:00

Ik ken je verhaal. En ik heb op een gegeven moment die stap gezet om mijn tanden te laten trekken, ook al was mijn tandarts het er niet mee eens. Wilde dat ik het jaren eerder had gedaan, zo blij ben ik met mijn kunstgebit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:03

Kijk die stap zit ik dus ook te overwegen. Je word er gewoon depressief van als je dus nu weer na 2 weken weer kan bellen naar de tandarts... en ik betaal al zoveel aan mijn tandarts. Ik ga maandag ook aan de kaakchirurg het probleem voorleggen met de hopeloze vraag wat er aan gedaan kan worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:07

Gewoon je zin doordrijven. Heb ik ook gedaan. Het is jouw mond en jouw beurs. Niet die van de tandarts, die denkt alleen aan zijn/haar eigen beurs.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:08

Ja hier nog iemand, heb op het oog een prachtig gebit, natuurlijke witte tanden en heel recht. Nooit een beugel gehad en nooit gaatjes, tot mijn tandarts met pensioen ging.. Kreeg een andere tandarts en deze heeft mij 9!!!! keer geboord, bleek een beetje een tandarts from hell te zijn, achteraf had hij mij helemaal niet moeten boren (scan/foto's van mijn gebit beoordeeld door een ander) tussen de vullingen had hij ook nog eens lucht gelaten, waardoor een andere tandarts ze er allemaal uit moest halen, en het opnieuw moest, ondertussen ook 83049x een wortelkanaal behandeling gehad. En nu moet ik eigenlijk voor een wortelpunt operatie. Maar daar heb ik geen zin in. Heb nu al ongeveer 2 jaar rechtsonder kiespijn, maar dat laat ik maar voor wat het is. Het is uit te houden, het ene moment is de pijn erger dan de andere keer. (Ik kauw wel enkel met links).
Linksboven heb ik mijn achterste kies hetzelfde als jij.. vulling die er tot 4x toe uit ging, toen was ik het zat, geen vulling meer laten zetten, in de loop der tijd is de helft van de vullingsloze kies afgeknapt en nu zit er nog een kwart kies. Heb er totaal geen last van, de kies doet niet pijn, is niet 'rot', en functioneert nog gewoon. Dus ik laat het mooi zoals het is. Een kunstgebit wil ik ook weer niet, want mijn tanden zijn nog heel mooi.. alleen die kiespijn en tandartsellende ;( Dus nu ga ik maar gewoon niet meer..

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:10

Ik ga voor je duimen dat men hier mee eens is.

Ik heb ook problemen met mijn tanden en met name de kaakbot zelf. Constant kleine ontstekingen die niet bij de tandarts te zien is.

Maar ben nog 29 en het is al heeel veel beter bij mij. Dus ik houd het nog even zo.

Trouwens ben je bang voor de tandarts?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:14

Wortelpuntoperatie heb ik ook gehad. Ben heel blij dat ik dit heb gedaan. Maar heb mazzel gehad met de napijn, niet tot nauwelijk. 2 uur later stond ik zelfs weer voor 12 man te koken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:18

Ik ben niet bang voor mijn tandarts, het is een lieve vent... maar ik baal er gewoon verschrikkelijk van dat ik weer kan bellen. Ik ben ook bang dat ik een of andere ziekte in mijn tanden heb zitten. En toch poets ik netjes 2 keer per dag mijn tanden, ga naar de controles. Ik heb trouwens wel ontstoken tandvlees.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:19

Ik ken dit probleem ook. Mijn bovengebit was heel slecht en door ontstekingen in de wortels had ik ontzettende hoofdpijn en sprongen de scherven van mijn tanden af. Ik heb alles laten trekken en sinds anderhalf jaar implantaten met een klikprothese. Ideaal en het voelt alsof je gewoon je eigen tanden hebt! Het schuift niet, zit goed vast en ik kan alles weer eten en durf te lachen zonder me voor mijn gebit te schamen! Ik had het al 5 jaar eerder moeten doen :')

Goed, de weg naar implantaten toe was moeizaam (en best een heel gedoe), maar uiteindelijk is het resultaat geweldig!
Mijn tandarts heeft de implantaten aangeraden omdat na het trekken van mijn gebit het kaakbot erg geslonken was, waardoor mijn normale prothese slecht paste. Daarom heb ik dus kunstbot gekregen en 6 implantaten, waardoor alles nu zo vast zit als een huis.
En de verzekering heeft alles vergoed! *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:28

Ik ga zo richting tandarts om dit probleem voor te leggen. Hopelijk barst ik niet in tranen uit...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:29

Ik sta er elke keer weer van te kijken dat er bij mij nog wat te boren en te vullen valt.....zucht.
Ook heb ik al 5!! wortelkanaalbehandelingen gehad en drie maanden terug 4 wortelpunt verwijderingen gehad aan mijn voortanden...
na mijn vierde wortelkanaalbehandeling (zonder verdoving 8)7 ) heb ik gehapt voor een boven gebit,
Ik wilde echt geen vijfde behandeling zonder verdoving,echt zo ontzettend veel pijn gehad.
Mijn tandarts zei dat hij het niet kon verdoven omdat je een zenuw niet kunt verdoven....
Ook altijd mijn gaatjes zonder verdoving gevuld.
Toen toch maar besloten om er nog eentje te laten doen,maar dan toch met verdoving.....heb er echt helemaal niks van gevoeld -O-
Dat is nu inmiddels al weer jaren geleden,maar het ''rommelt'' er nog steeds in mijn voortanden,zelfs nu alle vier de punten er van verwijderd zijn.
Ben een week dood ziek geweest van de ontstekingen,heel mijn gezicht was opgezwollen en na drie keer doorgestuurd te zijn ben ik met spoed geopereerd,Maar daarna echt geen pijn meer gehad als alleen het verveel van de drains en hechtingen.
De verdovingsspuiten waren wel een hel!!
twee net ondermijn ogen gekregen :oo en heel veel in mijn mond.
Maar doordat het zo ontstoken was deed het echt erg veel pijn.
Maar daarna was ik binnen een paar dagen weer de oude.
Ik kan een heel boek schrijven over mijn rot gebit....dat er van de buitenkant nog redelijk uitziet,maar ik denk dat ik niet oud ga worden met mijn eigen tanden.....
Tijd zal het leren....

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:30

Cayenne schreef:
Ik ken dit probleem ook. Mijn bovengebit was heel slecht en door ontstekingen in de wortels had ik ontzettende hoofdpijn en sprongen de scherven van mijn tanden af. Ik heb alles laten trekken en sinds anderhalf jaar implantaten met een klikprothese. Ideaal en het voelt alsof je gewoon je eigen tanden hebt! Het schuift niet, zit goed vast en ik kan alles weer eten en durf te lachen zonder me voor mijn gebit te schamen! Ik had het al 5 jaar eerder moeten doen :')

Goed, de weg naar implantaten toe was moeizaam (en best een heel gedoe), maar uiteindelijk is het resultaat geweldig!
Mijn tandarts heeft de implantaten aangeraden omdat na het trekken van mijn gebit het kaakbot erg geslonken was, waardoor mijn normale prothese slecht paste. Daarom heb ik dus kunstbot gekregen en 6 implantaten, waardoor alles nu zo vast zit als een huis.

Hoe ben jij verzekerd? :o
Klinkt echt super.....mocht het bij mij nodig zijn wil ik het zo ook :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:32

purny schreef:
Ik ga zo richting tandarts om dit probleem voor te leggen. Hopelijk barst ik niet in tranen uit...

Succes!!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:36

Zelfde verhaal als mijn vriend. Had een heel slecht gebit en vooral zijn kiezen brokkelde gewoon af. Ook rook hij onfris uit zijn mond. Vooral s'nachts leek het net of ik naast een dode rat sliep.

Hij heeft nu sinds 2 jaar een kunstgebit en hij wensde dat hij dit eerder had gedaan. Hij kan bijna alles weer eten, oa borrelnootjes waar hijgek op is maar mijn zijn eigen gebit niet kon en hij ruikt niet meer uit de mond.

Ikzelf moest wel erg wennen. Had ineens een opa vriendje en vind het nog steeds raar als hij zijn gebit uit heeft. Maar dat hijhier wel erg lij meeis, is natuurlijkhet belangrijkste.

Ik hoop dat jij je eigen keuze maakt en daar vrede meehebt.

ow ja, mij vriend was half 30toen hij het liet doen en er werd een deel door het ziekenfinds vergoed. Hij is nuet aanvullend verzekerd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:37

amazone77 schreef:
Cayenne schreef:

Hoe ben jij verzekerd? :o
Klinkt echt super.....mocht het bij mij nodig zijn wil ik het zo ook :)

Basispakket bij Unive. In totaal was de behandeling (met nazorg etc) ruim 15.000 euro. Ze vergoeden het overigens niet altijd. Het heeft dan ook een dik half jaar geduurd voor mijn tandarts, kaakchirurg en Unive eruit waren.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat je niet 'zomaar ff' implantaten laat zetten. Het duurde in mijn geval anderhalf jaar voor ik mijn uiteindelijke klikprothese erop kon zetten. Eerst werden er 6 gaten in mijn bovenkaak geboord en deze werden gevuld met kunstbot, waarna de implantaten daarin werden bevestigd en toen is het allemaal dichtgehecht zodat het minimaal 6 maanden kon vasthechten aan mijn kaak. Voor de zekerheid is het bij mij trouwens 9 maanden blijven zitten. Die implantaten zetten is geen pretje. Ze hameren, zagen en boren in je kaak en ik heb daarna een week knallende hoofdpijn gehad waarbij ik geen licht of geluid kon verdragen. Ook zag mijn linkerwang eruit alsof ik een vechtpartij had meegemaakt := Het eten viel trouwens mee. Ik hoefde weinig vloeibaar te eten en mijn gewone prothese heb ik er overheen gedragen.

Na die 9 maanden zijn de implantaten weer tevoorschijn gehaald en werden er andere dopjes op geplaatst, waarna de klikprothese werd gemaakt. Die is er 6 maanden later uiteindelijk opgezet. Dus ik was al met al toch een hele tijd onderweg. Het is dus echt geen pretje en af en toe vroeg ik me af waar ik aan was begonnen, maar uiteindelijk is het het allemaal waard geweest! :) Ik ben er superblij mee, haal mijn mond niet meer open aan een schuivende prothese en kan weer alles eten zonder bang te zijn dat ik mezelf bezeer.

Let wel op: in sommige gevallen stoot je mond de implantaten af. Dat gebeurt niet altijd (bij mij gelukkig niet), maar het kan wel.
Ik heb het laten doen bij http://www.cpi-alkmaar.nl Op de website kun je onder Parodontologie -> Botopbouw zien hoe ze te werk gaan bij deze operaties (want dat zijn het).
Van de website:
Citaat:
Wanneer er sprake is van een ernstig geslonken, tandeloze onderkaak valt de behandeling onder de zogenaamde basisverzekering van u zorgverzekeraar.

Bij mij ging het om de bovenkaak, maar werd het uiteindelijk toch vergoed.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-08-14 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:41

Daarom durfde ik die implantaten niet aan. En heb gelukkig een goed passend gebit, wat niet schuift.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:42

FriesWytske schreef:
Daarom durfde ik die implantaten niet aan. En heb gelukkig een goed passend gebit, wat niet schuift.

Waarom durfde je het niet aan? Vanwege afstotingsrisico?
Die kans is niet zo heel groot hoor, maar het kan wel. Bij sommige mensen worden bijvoorbeeld 3 van de 6 afgestoten, maar ook op 3 implantaten kun je prima een klikprothese dragen. Mijn tandprotheticus heeft zelfs een cliënt die een klikprothese muurvast heeft zitten op een enkele implantaat :=
Ik gebruik er momenteel 4 op mijn klikprothese, de overige 2 worden nu gereed gemaakt. Maar hij zit al muurvast dus met 6 dragende implantaten krijg ik hem straks helemaal niet meer los :')
Met mijn normale prothese kon ik echt niet slapen :n Ik moest hem iedere nacht uitdoen zodat mijn mond rust kreeg.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:50

Ts kan het niet zijn dat je knarsetand? heel vaak in je slaap komt de spanning ten uiting op je gebit. Door de druk die je dan geeft door het wringen met je tanden op elkaar raken je vullingen en tanden/kiezen beschadigd. Ik heb ook geen kies zonder vulling, maar met een knarsplaatje of bitje is dit goed te doen nu. soms moet er 1 vervangen worden maar niet meer zoals voorheen. Mijn tanden zijn al bijelkaar een halve cm korter geworden door mijn knarsen. Vraag er eens naar of vergelijk foto's van nu en vroeger.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:51

Misschien lees ik eroverheen maar heb je al is een andere tandarts geprobeerd? Ik was overgestapt om dichterbij naar de tandarts te gaan, maar na de eerste vulling ging ik gauw weer terug na de vorige.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:52

@ Cayenne Onder andere. Mijn tandarts had het toen over meer gevaren. Is ook al een dikke 14 jaar geleden dat ik mijn eerste kunstgebit heb genomen. Dus wat dat waren weet ik niet meer. En ben nu gewoon blij met mijn kunstgebit dat ik ook niet meer ga veranderen naar een implantaat.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:58

Heb hier ook al heel lang last van. Heb nooit glazuur gehad. Mijn tanden breken ook gewoon weer af denk dat in bijna alle tanden al geboord is. Nu ook weer 3 tanden afgebroken en moet gewoon weer naar de tandarts :( ben nog maar 22. Helaas is het toen ik klein was niet goed behandeld waardoor ik nu zo ontzettend vaak moet soms zelfs meerdere keren per week.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:09

nou pfff heul herkenbaar. Sinds mijn eerste zwangerschap is mijn gebit erg achteruit gegaan. Ik heb wortelkanaalbehandelingen zat gehad. Heb ook al veel kronen erin zitten. Zei al tegen mijn man als ik ooit dood ga trek je de kronen er maar uit, zet je ze op MP heb je nog een leuk zakcentje haha.
Gister zat ik bij mijn ouders aan een chipje, ik hoorde krak, jawel hoor kies door 2en zucht zat ik weer om 21u met een spoedje bij de tandarts die natuurlijk not amused was op zijn vrijdagavond (maar hij moet niet zeuren want later zei hij dat hij maar 1x per jaar aan de beurt is een weekje).
Ook ik zit regelmatig te denken om alles eruit te trekken ben ik van dat hele geleuter af alleen mijn tandarts ziet dat nog niet zitten. Ik ben overigens 39.

Hoe was jou bezoekje, heb je het er over gehad met je tandarts?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:11

@ Dito ik heb mijn tanden laten trekken toen ik een jaar of 28/29 was. En ook mijn tandarts was daar niet blij mee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:15

Mijn tandarts was er ook niet blij mee, maar gaf zelf al aan dat het voor mij de enige optie was omdat mijn wortels zo ontstoken waren dat er niets meer te redden was aan de bovenkant. Mijn ondergebit was nog wel in redelijke staat, en om dat zo te houden moest alles er boven uit. Ik schrok in eerste instantie wel, maar had ook last van verschrikkelijke hoofdpijnen omdat de zenuw- en wortelpijn door mijn hele hoofd trok, dus het was ook wel opluchting.

En uiteindelijk heb ik van blijdschap zitten janken in de stoel toen mijn prothese erin ging en ik weer zonder schaamte kon lachen. Mijn tandarts werd er zelfs emo van (of hij was blij dat hij weer even van me af was :') )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:18

Ik heb ook een vreselijk gebit. Mijn eerste kies brak door midden toen ik 19 was en die heb ik pas op m'n 27ste laten trekken :o In middels zit ik op gebroken kies nummer 4 en dat is ook al 4 jaar zo. Erboven krijg ik soms een ontsteking die er aan de voorkant van m'n tandvlees uitkomt, erg charming.
Helaas ben ik als de dood voor de tandarts en de laatste wortelkanaalbehandeling heeft dat, zo mogelijk, nog erger gemaakt. Daarnaast ben ik alleen basis verzekerd en hebben we het niet breed.

Als ik later het geld ooit heb laat ik alles eruit jassen, verstand op nul, desnoods narcose :+