Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:59

Oh, dat is wel heel laag ja :oo

Zijn jouw ijzerwaarden nu wel weer op niveau gekomen? Heb je nog pilletjes o.i.d. hiervoor geslikt?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:26

Hier net maar even de moeite genomen om plasma te gaan doneren.

Als ze al op zaterdagen beginnen rondbellen om aan voldoende plasmadonoren te geraken, dan is het tijd om een handje toe te steken...

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:57

Meen je niet!

Ik zag net weer een oproep in mijn mail staan maar is gewoon voor bloed.

Heb de controle gehad maar moet nog mijn eerste keer gaan om te doneren.
Helaas sta ik ingeschreven bij een mobiele unit.

Ik wil even bellen voor een andere plaats om te doneren zodat het wat beter uitkomt.

Maandagochtend zit mijn dochter op psz.
Dan kan ik doneren maar ben de eerste keer dan toch wat bang dat ik mij niet goed voel om haar op te halen :+

Liefst wil ik gewoon een keer savonds dan is er iemand thuis voor haar.

Ik ben nu toch wel een scheiterd _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:25

Des te stoerder dat je je hebt aangemeld als donor! Niet zo gek idee om dat de eerste keer even handig te plannen. Ik heb zelf nooit veel last gehad, alleen wat sneller moe. Goed eten en drinken vooraf, dat helpt sowieso!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:29

Zijn er hier ook mensen die een donornier of ander orgaan hebben ontvangen? Of iemand kennen?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:34

@Linnie: jezelf opgeven voor donatie is de eerste stap.
Zelfs na meer dan 20 donaties is de stap om te gaan nog steeds groot. Ik heb nochtans geen reden voor drempelvrees. Ik heb nog nooit "problemen" ervaren en ben ook niet bang voor naalden.

@Dinopino: gelukkig niemand in de nabije omgeving die meer dan een bloedtransplantatie gehad heeft (of heel mss mijn neef een stukje kraakbeen, daar ben ik niet zeker van. Veel te lang geleden)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:09

Misschien is het eens interessant je erin te verdiepen, wanneer je ja zegt op je donorcodocil. Mensen met een getransplanteerd orgaan moeten hun hele leven medicatie slikken om hun immuunsysteem uit te schakelen. Het lichaam stoot namelijk vreemd materiaal af. Na een transplantatie wordt diegene niet gezond. Wat gebeurt er in werkelijkheid met een donor. Is dat zo dat je in de tvseries ziet of is het toch anders.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:22

Ik had wel een collega met een hartkleptransplantatie (varkensklep, geen humane).
Voor haar waren de beperkingen en gevolgen nadien door de transplantatie peanuts tov de beperkingen ervoor. Nu is ze gelukkig getrouwd, goede job, kinderen. De 2 laatste waren nooit mogelijk geweest voorheen.
Nee een orgaanacceptor wordt niet plots "gezond", maar voor sommigen is het het verschil tussen leven of dood en de levenskwaliteit algemeen gaat vaak wel enorm omhoog mits het donororgaan niet afgestoten wordt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:26

Dat is mooi om te lezen. De reden waarom ik erop kom, is dat iemand met een donornier zo beperkt werd in zijn leven dat hij eruit is gestapt.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:35

Dinopino schreef:
Dat is mooi om te lezen. De reden waarom ik erop kom, is dat iemand met een donornier zo beperkt werd in zijn leven dat hij eruit is gestapt.


Dat is vreselijk om te horen, maar denk dat elk voorbeeld anders is. Er is ondanks alle testen altijd een kans dat de immuunsupressie medicatie niet aanslaat of de nevenwerkingen zwaarder doorwegen dan de voordelen. Maar helaas is er geen manier om dit 100% zeker te weten op voorhand.

Ik zou nooit bij leven doneren tenzij naaste familie/vrienden, maar deze kans is hier nagenoeg onbestaand (andere etnische afkomst en een minder frequent voorkomende bloedgroep) . Zelfs stamceldonatie durf ik niet omdat ik wel huiverig ben voor de hormonale behandeling om extra stamcellen te doen vrijkomen in het bloed.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:12

Denk gewoon dat we gewoon te eenzijdig worden geïnformeerd. Wie wil er nu niet na zijn dood iets goed doen. Maar tegelijkertijd ook niet vergeten dat er giga bedragen in omgaan. Zo heb ik jaren geleden bij het rode kruis in Duitsland gedoneerd. kreeg lunch en een paraplu en dat klopte niet. Je doet iets goed, denk je en daar hoor je niet iets voor te krijgen. Dus toen ben ik eens in dat geldcircuit gaan duiken. En op zijn zachst gezegd ze verdienen er genoeg mee. We krijgen nooit te horen hoe vaak eigenlijk menselijke orgaandonaties goed verlopen. En hoe is dit voor de orgaandonor zelf. Die moet levend gehouden worden en soms zelfs vastgebonden. Waarom is daar niet meer openheid over?

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:19

Dinopino schreef:
Zijn er hier ook mensen die een donornier of ander orgaan hebben ontvangen? Of iemand kennen?

Ik heb mijn stamcellen gedoneerd aan mijn broertje een half jaar geleden. Er is natuurlijk geen nier maar hij noemt het wel een orgaan. Het zijn natuurlijk wel de bouwstenen van je lichaam. Het gaat super goed met hem! Hij werkt ook weer volledig en kan steeds meer. 2 weken geleden heeft hij zijn tweede CT-scan en beenmergpunctie gehad sinds de transplantatie en die waren helemaal goed. Het percentage donor (ik in dit geval) was maximale score! Ze zijn nu begonnen met het afbouwen van zijn medicijnen tegen afstoting dus nu word het spannend of er afstoting plaats gaat vinden of niet.


Dinopino schreef:
Dat is mooi om te lezen. De reden waarom ik erop kom, is dat iemand met een donornier zo beperkt werd in zijn leven dat hij eruit is gestapt.

Heftig zeg!!

petitparis schreef:
Dinopino schreef:
Dat is mooi om te lezen. De reden waarom ik erop kom, is dat iemand met een donornier zo beperkt werd in zijn leven dat hij eruit is gestapt.



Ik zou nooit bij leven doneren tenzij naaste familie/vrienden, maar deze kans is hier nagenoeg onbestaand (andere etnische afkomst en een minder frequent voorkomende bloedgroep) . Zelfs stamceldonatie durf ik niet omdat ik wel huiverig ben voor de hormonale behandeling om extra stamcellen te doen vrijkomen in het bloed.

Een orgaan zou ik bij leven ook niet zomaar doneren. Maar mijn stamcellen heb ik wel gedaan. Toen bleek dat de vorige stamceltransplantatie bij mijn broertje mislukt was van een donor die een betere match was dan mij heb ik er geen seconde aan gedacht om het niet te doen. Ik vond het mega spannend. Zeker omdat ik panisch ben voor naalden! De hormoonspuiten waren geen pretje inderdaad! Ik kreeg alle bijwerkingen en de laatste dag zat ik aan de morfine. Maar als ik zie dat mijn broertje nu weer een toekomst heeft is me dat die periode dat ik zo ziek was helemaal waard! Ik krijg nog steeds controle. Over een half jaar is de laatste. Ik ben gelukkig na die week afzien door botpijn en alles wat je kon krijgen gelukkig vrij snel weer opgeknapt. Alleen nog een aantal weken sneller moe geweest.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:59

Wow Magootie wat een tijd heb jij doorgemaakt. Ook al weet je waar je voor doet, toch klinkt dat niet op zijn zachst gezegd makkelijk.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:45

@magootie: +:)+ knap dat je dat gedaan hebt.
voor familie of heel naaste kennissen zou ik het wel doen, maar dat is imo niet hetzelfde als mezelf laten registreren in de databank voor stamceldonoren... Niet dat als er een match zou zijn ik verplicht ben om het te doen. Maar zou het ook banketstaaf vinden van mezelf om dan terug te krabbelen

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:42

petitparis schreef:
@magootie: +:)+ knap dat je dat gedaan hebt.
voor familie of heel naaste kennissen zou ik het wel doen, maar dat is imo niet hetzelfde als mezelf laten registreren in de databank voor stamceldonoren... Niet dat als er een match zou zijn ik verplicht ben om het te doen. Maar zou het ook banketstaaf vinden van mezelf om dan terug te krabbelen



De kans op een match is zó klein.

Ik sta al enkele jaren ingeschreven en natuurlijk nog niet benaderd.

Mocht ik zélf ooit een stamcel transplantatie nodig hebben, zou ik het óók fijn vinden als er iemand gevonden kan worden.

Het is een week of 2 ongemak, dat heb ik er wel voor over.

Vandaag Sanquin gebeld, waarom ik niets hoor na mijn her-inschrijving. Was kennelijk niet doorgekomen maar ik sta weer op actief.

Wel ben ik bijna "chronisch" neusverkouden en waar dat normaal gesproken niet zn probleem was, mag dat nu niet ivm corona.

Dus of het gaat lukken om daadwerkelijk te komen doneren weet ik niet. Maar mocht het wél lukken, dan ga ik zeker.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:38

petitparis schreef:
@magootie: +:)+ knap dat je dat gedaan hebt.
voor familie of heel naaste kennissen zou ik het wel doen, maar dat is imo niet hetzelfde als mezelf laten registreren in de databank voor stamceldonoren... Niet dat als er een match zou zijn ik verplicht ben om het te doen. Maar zou het ook banketstaaf vinden van mezelf om dan terug te krabbelen

Ik snap het hoor, ik stond ook niet ingeschreven maar werd natuurlijk benaderd door de arts van mijn broertje. Ik heb me wel ingeschreven als stamceldonor nadat ik dit heb gedaan. Het is even een week of 2 pittig, maar als ik iemand kans op een lang leven kan geven doe ik het graag! En zoals mvdende zegt is de kans op een match heel klein. Toen ik het gesprek had met mijn arts en het lichamelijk onderzoek werd er ook aan mij gevraagd hoe ik erin stond en of ik het wel durfde en wilde. Ik heb er geen moment over hoeven denken, maar eng vond ik het wel! Ik was ook heel erg bang dat ik beenmerg moest doneren, maar dat gebeurd niet vaak meer. Die spuiten in mijn buik zetten 5 dagen lang was wel een dingetje. De eerste dagen kreeg ik het met veel moeite voor elkaar, maar de laatste dagen hebben anderen me moeten spuiten.
Ik heb ook met een aantal personen contact gehad die stamcellen hadden gedoneerd of dat gingen doen, heel fijn om ervaringen te kunnen delen en elkaar te steunen!
En het moment dat mijn broertje mijn stamcellen kreeg was ik erbij, ook heel bijzonder dat ik dit gewoon heb kunnen doen voor hem!

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:07

Ik mag maandag weer doneren.
Vorige keer was ik toch wel paar dagen wat slapjes.
Is er nog iets aan te raden qua eten( of supplementen?) voor naderhand, de dagen erna wellicht?

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:48

Ik kom hier graag mee lezen en kletsen. Ik heb me begin dit jaar aangemeld als bloeddonor en vrijdag 28 mei staat mijn eerste keer doneren gepland. Ben benieuwd :)

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:46

Muze schreef:
Ik mag maandag weer doneren.
Vorige keer was ik toch wel paar dagen wat slapjes.
Is er nog iets aan te raden qua eten( of supplementen?) voor naderhand, de dagen erna wellicht?


ik kreeg de tip van goed eten er voor en het beste iets met Ijzer er in zoals spinazie

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:55

Het is hier al even stilletjes. Alles ok met iedereen?

Was vandaag braaf gaan plasma doneren, want had al meerdere telefoontjes en berichtjes gekregen dat de vraag groot was. En hoorde ze volop mensen opbellen in de tijd dat ik er was... Er was zelfs een zomeractie om mensen te stimuleren meer te doneren (3 tot 5x op 3 maand tijd), waarbij je een EHBO-kit of zonnecremesetje extra kreeg...

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:56

Ik ben laatst uitgenodigd, alleen was de dag niet praktisch.
Nu bijna maand verder en nog geen nieuwe uitnodiging..

Zertab

Berichten: 12218
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:00

Ik heb al ruim een jaar niet meer gedoneerd om diverse redenen. Ik denk erover na om te stoppen, omdat ik elke keer wel iets heb waardoor ik niet kan. En het toch elke keer een aanslag op mijn lichaam vind.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:27

Muze schreef:
Ik ben laatst uitgenodigd, alleen was de dag niet praktisch.
Nu bijna maand verder en nog geen nieuwe uitnodiging..


kunnen jullie deze niet verplaatsen?
Voor bloeddonatie krijgen we inderdaad een uitnodiging voor de lokale inzameling, maar als we naar een donorcentra kunnen gaan, dan kunnen we eigenlijk vrij een afspraak maken...

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:35

Plasma doneren kan je zelf inplannen. Vaak nog dezelfde dag.
Had de laatste keer een naald met een braam denk ik. Met eruit halen ineens een sneetje in de ader. Heb heel lang dat watje erop moeten houden voor het bloeden stopte.

Ik baal ervan dat de lokatie veranderd is. 10 km verderop aan de andere kant van de stad.

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:34

Ik heb nu beide keren in dezelfde week bloed gegeven als dat ik nachtdiensten had. Weet niet of het toeval is, maar merk dat ik wel heel vermoeid ben daarna.