flauwvallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joelle1996

flauwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 23:16

Hee bokkers.

Ik word hier nou al een tijdje gek van en de huisarts heeft geen idee wat het kan zijn. Maar iedere keer als ik opsta (bed,bank,stoel) zie ik zwart voor mijn ogen en soms val ik flauw. Heeft ismand hier mischien meer ervaring mee of zelf ook gehad? Ik ben echt een beetje ten einde raad aangezien rustig opstaan iok niet helpt :(

P.s. Sorry voor spelfouten ik ben dyslecties

Nayomie

Re: flauwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:19

Hoe is je bloeddruk, suikerspiegel ed?

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:21

Nayomie schreef:
Hoe is je bloeddruk, suikerspiegel ed?

idd.. laatste tijd veel stress gehad? Erfelijkefactoren als suikerziekte etc?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:22

drink je wel genoeg? ik heb het ook als ik niks heb gedronken een dag lang of maar 1 glas

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:23

Dat heet orthostatische hypotensie.
Veel mensen hebben er last van als ze te snel opstaan, dan daalt de bloeddruk plotseling.
Er is niets aan te doen, alleen heel rustig opstaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:30

groei je op dit moment heel erg snel? of ben je heel erg snel gegroeid?

je hoort het wel eens vaker bij, vooral meisjes, in de puberteit. dat een groeispurt duizeligheid veroorzaakt.. alleen niet in die mate of tijdsduur..

ik heb het 1x gehoord zoals je het nu verteld (langere tijd en rustig op staan helpt niet) van een vriendin van mij..

zij was halverwege de pubertijd uitgegroeid.. toen ze bijna 18 was stond ze op en ging net zo snel weer tegen de grond. De heftige periode van niet eens echt op kunnen staan (ze heeft toen heel veel geslapen) was een week of twee..

ze kwamen ineens op het idee om eens te gaan meten, want kleding zat ineens niet goed.. 'Ineens' bleek ze 4,5 cm langer dan dat ze al jaren op was gemeten (ze was al jaren 174 en 'ineens' was het 1.78.5). vraag mij niet waarom ze dat niet aan kleding heeft gemerkt..

de conclusie achteraf was dat haar organen de plotse onverwachte en hevige groeispurt niet bij konden houden.. immers je hart moet bijvoorbeeld wel krachtiger pompen dan voorheen.. het lichaam had zich gewoon nog niet ingesteld..

Na een maand of drie was het ineens ook weer over..

---

groeispurt was natuurlijk niet overnacht.. maar 'gewoon' snel.. maar haar lichaam reageerde erop alsof het overnacht gebeurd was.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:42

Ik heb hier ook een tijd last van gehad; mijn huisarts zei dat een lage bloeddruk (met opstaan, vandaar de vlekken etc.) iets heel normaals is voor meiden in de puberteit ;)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:32

Niet alleen in de puberteit hoor, ik ben 60jr en moet nog steeds heel voorzichtig opstaan en omhoog komen als ik buk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:35

Ik zou ook laten kijken hoe je bloeddruk is, je suikerspiegel en je bloed laten controleren op bloed armoede. Vaak zie je bij deze dingen dat iemand flauw valt...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:43

ik heb het ook, maar ik word alleen zwart voor mn ogen en soms een beetje duizelig. Wat bij mij helpt is bijvoorbeeld met liggen niet gelijk opstaan maar eerst rustig gaan zitten en dan pas gaan staan. Wat bij mij ook helpt is om even voorover te buigen wil het wel nog gebeuren dat ik opsta en het dan zwart voor mn ogen wordt. Als ik dat niet doe kan het wel 10 seconden duren voordat het zwart wegtrekt, nu duurt het denk ik max 5 seconden.
Heb je misschien medicijnen die het flauwvallen als bijwerking kunnen hebben ? Deze zouden het kunnen verergeren, al verwacht ik dat de huisarts dat ook zou hebben geweten.
Het is inderdaad vrij normaal inmiddels, en je hebt het nu heel erg maar meestal naarmate je ouder wordt vermindert het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:00

Ik heb hetzelfde, ben op vanalles gecheckt. Mijn bloeddruk is prima,geen bloedarmoede,of iets dergelijks.

Volgens mijn dokter komt het bij mij doordat mijn autonome zenuwstelsel een beetje ontregeld is. Normale mensen verteren zo veel mogelijk 's nachts, bij mij gebeurt dat direct waardoor er veel bloed naar mijn darmen stroomt en te weinig naar mijn hoofd, waardoor ik dus duizelig wordt en ook soms flauwval. Die vertering heeft ook weer invloed op mijn suikerspiegel, die is vaak wat laag waardoor de klachten erger worden.

Ik moet dus goed eten, drinken en veel rust nemen, maar meer is er niet aan te doen. Ik heb dit altijd met opstaan, en zal het helaas ook altijd blijven houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:03

Mij ontgaat echt iets, hoor.
Met alle respect voor jouw arts: dat een gewoon mens de spijsvertering zou uitstellen tot 'snachts, daar heb ik nog nooit van gehoord en geloven doe ik het ook niet. Zodra wie dan ook gaat eten gaat de bijbehorende spijsvertering aan de bak.
Als je binnen drie uur na de maaltijd relatief vaak flauwvalt: goed eten in de zin van niet te veel en te zwaar.

Suikerspiegel is te regelen door voor het eten te bewegen en als dat niet voldoende helpt: alfa liponzuur slikken. Ga niet zes keer op een dag eten - en je hoeft echt geen nare dingen te mankeren die je altijd zult houden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:17

vertering wordt niet tot snachts uitgesteld.. sterker nog, snachts is de spijsvertering juist langzamer dan overdag, immers je lichaam vraagt niet veel.. daarom is het niet handig om met een volle maag te gaan slapen.. want die gaat je gegarandeerd wakker houden.

spijsvertering is een 24/7 proces, als er geen aanvoer is over langere tijd dan gaat de kachel langzaam richting waakvlammetje.

ik denk wat xJitskee bedoelt is dat er een verstoring bij haar is, waardoor het waakvlammetje niet langzaam hoger en lager gaat bij aan en afvoer van voedsel..

maar dat het zodra ze eet opgeschroefd wordt naar niveau hellevuur, om vervolgens terug te vallen met een noodvaart naar waakvlam..

daar zul je echt niet goed van worden. belangrijk is dan inderdaad om kleine porties gelijkmatig te verdelen, op te passen met snelle suikers en vooral te kiezen voor suikers die hun energie zo langzaam mogelijk afgeven.

Het zou dus wel degelijk kunnen..

-----------

Het zegt weinig over de arts zelf..

Immers het is maar net wat een patiënt snapt van het verhaal en hoe ze het dan na kan vertellen..

zie 'doorfluisterspelletjes'.

ik herken in het verhaal zeker een biologische waarheid.. niet 100% zoals die daar beschreven is, maar wel in de kern..

na het slapen zal zij echt helemaal leeg kunnen zijn, waar wij wellicht nog wat brandstof over hebben na de nachtelijke waakvlam.. het kacheltje moet wel gevoed blijven.. als je een normaal brandend kachel en een te hard brandend kacheltje om 00.00h nog een blok hout geeft.. dan gloeit de normaal brandende kachel nog een eind na in de nacht.. de te snel brandende kachel dooft al snel uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:36

elenaMM77 schreef:
ik denk wat xJitskee bedoelt is dat er een verstoring bij haar is, waardoor het waakvlammetje niet langzaam hoger en lager gaat bij aan en afvoer van voedsel..

maar dat het zodra ze eet opgeschroefd wordt naar niveau hellevuur, om vervolgens terug te vallen met een noodvaart naar waakvlam..

Het zou kunnen zijn dat Jitske dit begrepen heeft van haar arts.

Zou het gaan over een spijsvertering die haar bloedsuikerspiegel te laag laat worden, dan klinkt het logisch om telkens kleine beetjes te eten - maar in de praktijk ontregel je daarmee juist de spijsvertering.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:24

Je zou kunnen vragen of hij je kan doorverwijzen naar een cardioloog om een kanteltafeltest uit te voeren.Zo kan precies geregistreerd worden wat er in je lichaam gebeurd als je overeind komt.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 31-07-14 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:26

Ik heb het heel soms. bij mij is het bloedarmoede omdat ik te weinig vlees eet

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:31

ik heb het ook en ik ga ook geregeld tegen de vlakte.
word er ook schijtziek van.
dokter zij niks aan te doen, en rustig opstaan.
maar bij elke keer dat ik me snel omdraai, een sprintje trek, buk ga staan etc. ga ik bijna tegen de vlakte.
en dat is best wel heel erg vermoeiend.
+ het levert ook ontiegelijke hoofdpijn op >;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:32

Janneke2 schreef:
Zou het gaan over een spijsvertering die haar bloedsuikerspiegel te laag laat worden, dan klinkt het logisch om telkens kleine beetjes te eten - maar in de praktijk ontregel je daarmee juist de spijsvertering.

eigenlijk kun je sowieso het beste kleinere porties verspreid eten dan een paar grote maaltijden..

hierdoor heb je minder hoge pieken en dalen van je bloedsuiker. Je moet (als je, zoals ik, makkelijk aankomt) alleen opletten dat de optelsom van de kleine porties niet je inname van drie normale maaltijden overstijgt, want dan ben je al snel tonnetje rond.

om een uur of 7 wat yoghurt met ontbijtgranen.. rond een uurtje of 9 een appeltje, uur of 10 een boterhammetje, 12 uur een kleine lunch, 2 uur een stukje fruit, om 4 uur nog een boterhammetje en om 18 uur een kleine avondmaaltijd.. en dan kun je als je snel verteerd of meer nodig hebt hier en daar nog wel ergens een kracker nemen of in plaats van 1, 2 boterhammen.. dit is eigenlijk juist goed..

een kachel brand immers beter als je steeds 1 blok hout erop doet, dan dat je m bijna laat uitgaan en er dan een stapel hout in doet.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:37

Dit heb ik ook heel vaak. Rustig bewegen en goed eten/drinken. Ik heb dit ook vroeger eens gehad toen was ik vegetarisch en had ik een ijzer tekort. Nu geen tekorten maar gewoon iets wat veel mensen hebben.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:39

Dit hebben wel meerdere mensen. Proberen zo rustig mogelijk op te staan!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:52

Ik herken het wel, het is vervelend. Ik heb wel eens een virus op m'n evenwichtsorgaan gehad. Met snelle bewegingen van het hoofd draaide dan je hele wereld.. Maar ik vermoed dat dit er niks mee te maken hebt..

Ik weet ook niet of je goed op gewicht bent? Daar kan het soms ook mee te maken hebben.. Toen ik nog 5 - 10 kg lichter woog viel ik ook sneller flauw.. Ik ben expres moeite gaan doen om aan te komen en op gewicht te blijven (wat ook een hele kunst kan zijn) zodat ik nu minder vaak flauw val..

Mijn advies is ook, rustig aan doen en als t even zwart wordt tijdig gaan zitten of liggen. Dan is het niet zo ver vallen naar de grond. ;)

Veel succes!

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:16

inderdaad, ff gaan zitten of liggen,
maar dat is best lastig op de fiets!!! >;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:14

elenaMM77 schreef:
Janneke2 schreef:

eigenlijk kun je sowieso het beste kleinere porties verspreid eten dan een paar grote maaltijden..

hierdoor heb je minder hoge pieken en dalen van je bloedsuikerspiegel (...)

een kachel brand immers beter als je steeds 1 blok hout erop doet, dan dat je m bijna laat uitgaan en er dan een stapel hout in doet.

Sorry, eigenlijk is het off topic, maar ik ben het hier nadrukkelijk niet mee eens.
Wie heftige pieken en dalen heeft (dat hoeft geen duizeligheid te geven, maar het kan wel), doet er gedurende een korte periode goed aan 6x per dag te eten - gecombineerd met nuchter bewegen en onderzoek naar hoe je hongergevoel het beste kunt tegengaan. (Veel plantaardige eiwit, geen lege koolhydraten - en wat past bij jou.)
Zodat je zo snel mogelijk die 6x per dag kunt terugbrengen naar twee of drie keer per dag.
In beeldspraak: een vuurtje dat meteen maar uitgaat als het niet constant wordt opgestookt is slecht aangelegd.
Zo lang je met die ellende zit, "zul je iets moeten", maar dat wil niet zeggen dat tussendoortjes gezond zijn. (Maar ben je helaas nog niet zo ver met het "her.opvoeden", dan maar liever een appel dan een reep vol suiker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:33

elenaMM77 schreef:
vertering wordt niet tot snachts uitgesteld.. sterker nog, snachts is de spijsvertering juist langzamer dan overdag, immers je lichaam vraagt niet veel.. daarom is het niet handig om met een volle maag te gaan slapen.. want die gaat je gegarandeerd wakker houden.

spijsvertering is een 24/7 proces, als er geen aanvoer is over langere tijd dan gaat de kachel langzaam richting waakvlammetje.

daar zul je echt niet goed van worden. belangrijk is dan inderdaad om kleine porties gelijkmatig te verdelen, op te passen met snelle suikers en vooral te kiezen voor suikers die hun energie zo langzaam mogelijk afgeven.

Het zou dus wel degelijk kunnen..

-----------

Het zegt weinig over de arts zelf..

Immers het is maar net wat een patiënt snapt van het verhaal en hoe ze het dan na kan vertellen..

zie 'doorfluisterspelletjes'.

ik herken in het verhaal zeker een biologische waarheid.. niet 100% zoals die daar beschreven is, maar wel in de kern..

na het slapen zal zij echt helemaal leeg kunnen zijn, waar wij wellicht nog wat brandstof over hebben na de nachtelijke waakvlam.. het kacheltje moet wel gevoed blijven.. als je een normaal brandend kachel en een te hard brandend kacheltje om 00.00h nog een blok hout geeft.. dan gloeit de normaal brandende kachel nog een eind na in de nacht.. de te snel brandende kachel dooft al snel uit.

Ja zo is het idd. De arts heeft het mij zo makkelijk mogelijk uitgelegd maar het was een behoorlijk ingewikkeld verhaal. Zoals jij het beschrijft klopt het inderdaad, als ik zit te eten (vooral bij avondeten) wordt het opgeschroefd naar niveau hellevuur waardoor ik het heel warm krijg en zit te zweten. 'S ochtends is het voor mij ook direct eten,anders lig ik geheid op de grond.

Sinds ik koolhydraatarm eet gaat het ietsje beter, nog steeds blijft het vervelend en moet ik echt goed opletten maar er is wel een kleine verbetering te zien.