elenaMM77 schreef:vertering wordt niet tot snachts uitgesteld.. sterker nog, snachts is de spijsvertering juist langzamer dan overdag, immers je lichaam vraagt niet veel.. daarom is het niet handig om met een volle maag te gaan slapen.. want die gaat je gegarandeerd wakker houden.
spijsvertering is een 24/7 proces, als er geen aanvoer is over langere tijd dan gaat de kachel langzaam richting waakvlammetje.
ik denk wat xJitskee bedoelt is dat er een verstoring bij haar is, waardoor het waakvlammetje niet langzaam hoger en lager gaat bij aan en afvoer van voedsel..
maar dat het zodra ze eet opgeschroefd wordt naar niveau hellevuur, om vervolgens terug te vallen met een noodvaart naar waakvlam..
daar zul je echt niet goed van worden. belangrijk is dan inderdaad om kleine porties gelijkmatig te verdelen, op te passen met snelle suikers en vooral te kiezen voor suikers die hun energie zo langzaam mogelijk afgeven.
Het zou dus wel degelijk kunnen..
-----------
Het zegt weinig over de arts zelf..
Immers het is maar net wat een patiënt snapt van het verhaal en hoe ze het dan na kan vertellen..
zie 'doorfluisterspelletjes'.
ik herken in het verhaal zeker een biologische waarheid.. niet 100% zoals die daar beschreven is, maar wel in de kern..
na het slapen zal zij echt helemaal leeg kunnen zijn, waar wij wellicht nog wat brandstof over hebben na de nachtelijke waakvlam.. het kacheltje moet wel gevoed blijven.. als je een normaal brandend kachel en een te hard brandend kacheltje om 00.00h nog een blok hout geeft.. dan gloeit de normaal brandende kachel nog een eind na in de nacht.. de te snel brandende kachel dooft al snel uit.
Ja zo is het idd. De arts heeft het mij zo makkelijk mogelijk uitgelegd maar het was een behoorlijk ingewikkeld verhaal. Zoals jij het beschrijft klopt het inderdaad, als ik zit te eten (vooral bij avondeten) wordt het opgeschroefd naar niveau hellevuur waardoor ik het heel warm krijg en zit te zweten. 'S ochtends is het voor mij ook direct eten,anders lig ik geheid op de grond.
Sinds ik koolhydraatarm eet gaat het ietsje beter, nog steeds blijft het vervelend en moet ik echt goed opletten maar er is wel een kleine verbetering te zien.