Ik vergelijk mezelf teveel met andere..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Ik vergelijk mezelf teveel met andere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:55

Om gek van te worden!

Ik vergelijk mij erg met andere mensen. En dan niet alleen maar tv mensen, maar ook doodnormale mensen op straat.
Ik ben niet erg groot (1,60) en helaas ook wat steviger gebouwd waardoor ik nooit echt dun kan worden. Daarnaast ben ik niet echt blij met mijn uiterlijk :+.
Dus ik zie overal knappere, langere en dunnere mensen op deze wereldbol :+.

Maar om het leuker te maken, ik vergelijk ook nog eens stelletjes :'). Ik heb 4,5 jaar een vriend, en dan zie ik overal op FB een leuk berichtje dat een vriendje iets leuks heeft gedaan of vriendin heeft verrast en dan denk ik :"Jezus, Richard, doe dat ook eens man :')". Terwijl hij wel lief is hoor.

Wie kent dit en weet hoe ik er van af kom? Want ik word echt gek..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:06

:(:)

Soms is het heel moeilijk om je te focussen op de dingen die leuk zijn en goed gaan in je leven.

Weet je wat mij altijd opvalt? Iedereen heeft wel iets moois en iets lelijks. Zo had dat ene slanke populaire meisje bij mij in de klas vroeger wel een heel plat buikje, maar ook een hele platte kont. De ene heeft mooie ogen maar van die smalle lippen, de andere heeft een kromme neus maar een prachtig decolleté. Let maar eens op, iedereen heeft wel iets.

De kunst is alleen, om bij jezelf niet naar de 'mindere' dingen te kijken, maar naar de punten die mooi zijn. Schrijf ze op, plak ze op je spiegel en wees er trots op. (En gniffel stiekem om de dingen die je aan andere niet mooi vind, maar let op! beoordeel ze er niet om. ;) )

En wat jij over je vriend zegt, dat is iets heel naars van Facebook. Ik las eens een onderzoek (volgens mij in de zaterdageditie van de NRC) dat het bewezen is dat mensen ongelukkig worden als ze veel op Facebook kijken. Mensen posten namelijk altijd iets leuks, hun mooiste foto, hun romantische momentje. Als jij daar naar kijkt op het moment dat jij dat niet hebt, ga je je alleen maar slechter voelen.

Dus hup, Facebook eruit en ga zelf maar mooie momentjes maken. Weet je wat ook helpt? Schrijf je eigen mooie momenten maar op. Als je dan op een moment zit waarin het allemaal stom lijkt, pak je je boekje erbij.

Ook de kleine dingen, bijvoorbeeld dat je vriendje je een kop thee brengt als je zelf lekker op de bank zit. Of dat je paard je een lebber over je wang geeft. De keren dat je vriendinnen wat leuks met je doen of dat je een shirtje aantrekt en jezelf aankijkt en denkt 'he, dat kan er best mee door'.

Anoniem

Re: Ik vergelijk mezelf teveel met andere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:12

Mooi gezegd Nelleke :j
In de huidige samenleving zijn we geneigd om ons zelf te vergelijken met anderen, vooral als je wat onzeker bent is het heel lastig om te accepteren wat er is. Ga ook eens kijken wat jij zelf nou leuk vind, waar je blij van wordt maar vooral van dingen die er al zijn, niet die je anders zou willen.
Zelf heb ik er ook last van, en een pas op de plaats maken en kijken wat heb je nu allemaal voor moois om je heen werkt goed en zet je met beide benen op de grond. Leef in het hier en nu, en blijf dicht bij jezelf.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:13

Misschien is het interessant om dit filmpje even te bekijken ;)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:14

Ik herken het wel. Maar ben sinds een tijdje best wel happy met hoe ik eruit zie. Denk dat je dat gewoon moet leren accepteren. Zo heb ik weinig borst en schaamde me er altijd voor. Nu totaal niet. Mensen nemen me maar zoals ik ben.

Ik ben gaan kijken naar de mooie dingen aan mezelf en heb dat opgeschreven. Heb daarnaast de 'lelijke' dingen opgeschreven. Iedere dag het mooi-lijstje doorlezen. Als je dan een week later het lelijk-lijstje terugleest snap niet waarom dat lelijk is. Tip van mijn psycholoog geweest die best heeft geholpen.

En qua vriendje. Tja ik zie ook stelletjes waarbij de jongen geen cowboyhoed draagt en geen klompen aan heeft met daarboven een gerafelde broek. En die niet zoveel druk zijn met andere dingen en geen trekker rijden en niet naar trekker trek gaan. Maar van de andere kant is hij heel erg lief. Had gisteren een aanrijding (ik was achterop iemand gereden) en ik was goed over mijn toeren (was gebeurd met de auto van mams). Dan is hij er wel. Terwijl een vriendin van mij een vriend heeft die het alleen maar als 'deuk' ziet en niet snapt dat je van zoiets wel heel erg kunt schrikken. (Ook hebben zij volgens mij in die 4 jaar iedere dag ook wel een hoog oplopende discussie oid trouwens)

Romantisch zal hij nooit worden maar voor hem is het heel wat als hij mij op zijn trekker wil leren rijden. Want er is niemand die op die trekker mag. Door zulke dingen weet ik dat hij om me geeft. Iedereen uit dat anders. En dat is niet erg maar als je het echt anders wilt moet je dat aangeven. Of zelf wat bedenken. Dan krijg je vanzelf wat terug :)

Niet vergelijken. Iedereen is anders en iedereen heeft wel iets wat niet goed is. Als je gaat kijken wat anderen wel hebben en jij niet is het nooit goed. Kijk liever naar wat jij wel hebt en een ander niet.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:16

Ik kan wel een praatje op gaan hangen met: iedereen heeft zo zijn eigen sterkte punten. Is het niet het uiterlijk, dan wel het innerlijk. Een bepaald gedrag; bijvoorbeeld iemand die altijd voor iedereen klaar staat. Maar uiteraard, dat is zelf niet altijd makkelijk om het zo te ervaren. En hoe meer je blijft kijken naar het negatieve aan jezelf hoe meer en dieper je in die vicieuze cirkel blijft zitten. Verder ga ik eigenlijk mee met de reactie van _Nelleke_, geniet vooral van de kleine dingen, die maken het juist zo bijzonder :)

http://www.proud2bme.nl/beauty/Media/Positief_zelfbeeld
Vond dit wel een handig linkje, misschien heb je er ook wat aan :) Kop op, iedereen heeft mooie dingen en jij dus ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:18

Ik herken het! Echt heel vervelend, want het is ook helemaal niet goed voor je zelfvertrouwen en je zelfbeeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:18

Heeeeel herkenbaar! Heb ik ook!

Ik vergelijk mezelf ook met iedereen! Dat komt ook omdat ik wat steviger ben, vind ik, dan de rest.
En qua relatie doe ik hetzelfde!

Totdat mn vriend me een x stevig beet heeft gepakt en een heel goed gesprek met me is aangegaan.
Eigenlijk komt het puur uit een soort van onzekerheid en miss daardoor ook ergens jaloezie.

Tuurlijk heb ik nog steeds wel van, goh die heeft een mooi figuur etc. Maar daar is niks mis mee, dat heeft iedereen.

Het is gewoon een kwestie van waarderen van de leuke dingen die jij hebt en doet. Want die zijn er echt wel!
En ik vind dat Nelleke het prachtig uitlegt! :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:20

Ik herken het ook heel erg en ik doe nu mijn best om van mezelf te leren houden :)
Helaas is er bij mij in het verleden veel gebeurd waardoor mijn hele zelfbeeld naar de knoppen is ;(

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:42

Thanks iedereen! Ik ga de linkjes thuis op mn gemakje bekijken, ben nu op de zaak.

Die spiegel ga ik even onthouden en doen :).
Haha, Facebook zit ik bijna nooit meer op, tijdgebrek denk ik. En je hebt wel gelijk hoor, qua leuke dingen erop zetten.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:46

Dit is een vrouwen iets en jawel, daar heb ik af en toe ook last van. De truc is om je te focussen op je sterke punten *\o/* en niet op dingen die je toch niet kunt veranderen :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:49

Het gras is altijd groener aan de andere kant, tot je er op staat. Wijsheid van mijn opa. Ik eens even heel nieuwsgierig in je profiel kijken, zie ik daar een jongedame met een prachtig gezicht. En ja, je bent iets steviger maar who cares, je vriend niet blijkbaar.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:19

Ik heb net ook een topic geopend over zoiets, ik snap heel goed wat je bedoelt.

Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt, mensen accepteren je zoals je bent en anders maar niet, ja weize woorden van iemand die zich ook onzeker voelt, het is lastig hoor heel lastig. :(:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:42

https://www.youtube.com/watch?v=j4iR8le0n64

Helpt ook :)

Ik herken wat je zegt TS. Bij mij gaat het steeds beter. Doen wat je leuk vind en waar je goed in bent. En vervolgens alle complimentjes, hoe klein ook, goed bewaren.

Maar nog steeds kan ik om me heen kijken en alleen maar knappe en slanke mensen zien. Ik ben nou eenmaal dik, en niet erg knap in mijn gezicht. Maar ik moet proberen alle goede dingen die ik toch ook regelmatig hoor, in mijn oren te knopen.

Zo ben ik afgelopen week op fietsvakantie geweest met gehandicapten. Tekeningen met gedichten kreeg ik van een jongen met Down. De begeleiding van een man met gedragsproblemen mailde met een extra bedankje. Een andere gast kreeg ik afscheidszoenen van. En de laatste, iemand met niet aangeboren hersenletsel, zegt gewoon letterlijk dat ik het goed doe en mailt na afloop met complimenten.

Dat zijn waardevolle dingen. Daar zit mijn eigenwaarde in. Wat ik doe doe ik blijkbaar goed. Mooi ben ik van binnen. Mijn uiterlijk zal ik moeten leren accepteren.

'Change what you can't accept and accept what you cannot change'

En ik weet zeker, dat iedereen érgens voldoening en waardering uit kan halen.
Laat dat je eigenwaarde bepalen, en niet de dingen die niet goed gaan of niet mooi zijn.