Retentie beugel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Retentie beugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 22:50

Hoi,

Ik heb een retentie beugel voor mijn gebit, dit zorgt ervoor dat mijn tanden en kiezen blijven staan zoals ze door de slotjes beugel is gezet...

Maar nu moet ik die beugeltjes heel me leven lang in om de nacht... En heb er eigenlijk niet meer zon zin in... zeker nu ik ook verkouden ben hoef ik hem echt niet in.

Dus wie heeft van jullie ook zon beugel en draagt hem nog? Veranderen je tanden en kiezen echt zo snel van stand???

purny

Re: Retentie beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:52

Ik zou het maar doen. Ik heb ook jaren een beugel gehad, mij werd niet verteld dat ik dat ding mijn hele leven moest dragen en mijn tanden zijn teruggegroeid.

hannah41

Ik zou heb wel dragen, heb het in mijn omgeving al flink vaak mis zien gaan. En ja, vaak groeit het voor een groot stuk terug. Je kunt er dan ook niet voor kiezen om hem toch in de doen want je gebit is vaak zo veranderd dat hij niet meer past. Ik zelf heb ook een beugel gehad en heb geen nachtbeugel nu maar een stangetje achter mijn tanden. Misschien is dat in overleg met je ortho ook mogelijk? :)

Iris82

Ja. Alles staat weer scheef na het niet dragen van die retentieplaat boven. Onder een spalk.

Waarom heb jij geen spalkjes?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:53

Ja! Absoluut inhouden!

Ik was ook zo dom om hem uit de doen en nu ik ruimschoots volwassen ben, verschuiven de tanden naar de oude plek die ze hebben herinnerd. Dus ik heb als 'oude' bok nog maar net een beugel gehad weer (en zelf moeten betalen....) en ik draag braaf de retentiebeugel. Dat ding is mij nu heilig :')

Overigens mag je het wel best een nacht of 2 uitdoen hoor, dat is geen probleem :)

Ik heb overigens onder een spalkje maar boven kan dat niet omdat ik die er dan af zou bijten ivm stand onderkaak.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:55

Absoluut dragen!!
Je hele leven is misschien wat overbodig, maar ik zou hem in ieder geval een paar jaartjes inhouden.

Ikzelf heb op mijn 15de een nachtbeugel gekregen die ik tot mijn 18de moest dragen. Nooit gedaan en nu ben ik 21 en staan mijn tanden alweer helemaal scheef. :n Mijn kaak is zelfs weer teruggegroeid en dat doet PIJN.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 23:00

Ik heb gewoon spalkjes hoor, boven en onder. Maar heb hem nu al 5 nachten niet in gehad want in het weekend doe ik hem nooit in, maar ben dus vreselijk verkouden geworden van het weekend en als ik dat ding ook nog snachts in heb krijg ik een droge mond en een beetje last van benauwdheid. Heb net wel gepast en hij paste nog alleen onder zat iets strakker, maar dat heb ik vaker. Overigens is mijn beugel er pas 1,5 jaar uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:00

Met spalkjes? Die combinatie ken ik niet, ik ken alleen óf spalkjes of die verrekte beugel.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 23:02

Ik heb het alletwee :j

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:03

Ik had eerst een normale beugel die ik in principe ook dag en nacht inmoest, maar als je hem niet altijd droeg dan was dat niet erg. Op een gegeven moment ben ik hem alleen 's nachts gaan dragen en dat ging ook prima, soms ook nachten overgeslagen, geen probleem, al zou ik je wel aanraden hem dan max. 1 nacht te skippen, dat is voor jezelf ook fijner!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:06

Overleg even met je orthodontist, die heeft er meer kijk op dan wij vanachter onze computerschermen :).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:07

als je ook spalkjes hebt zou ik er niet van wakker liggen om je beugel enkele dagen uit te laten.

Verder is het je eigen zaak hoe lang je wil volhouden om je beugel te dragen en hoe belangrijk ene recht gebit is voor jouw.
Persoonlijk heb ik onderaan een spalk en bovenaan een beugel. Maar gezien die vanaf dag 1 spanning gaf, heb ik niet volgehouden hem te dragen, 1 dag of nacht uit en kreeg hem amper terug in. Gezien ik geen zin had in levenslang "spanning" op mijn tanden te hebben, heb ik hem uigelaten. Gevolg is dat mijn beet niet meer 100% recht is. Jammer maar helaas, ik lig er niet van wakker. Ik ben al blij dat ik een kaakoperatie en 4 tanden trekken ontlopen ben.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:09

Ik kreeg ook beiden.
Ben op een gegeven moment mijn beugel kwijt geraakt en kostte €140,- voor een nieuwe. Mijn zus had alleen spalkjes dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt zonder beugel.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 23:10

Op vrijdag nacht en zaterdag nacht doe ik hem normaal nooit in en daarna gewoon weer zondag nacht en dan om de nacht. Maar omdat het nu vakantie is word ik een beetje laks in dat ritme maar nu ben ik dus verkouden en heb hem al een paar nachten niet in... Ga hem morgen weer proberen in te doen.

Voor mijn slotjes zag mijn gebit er niet uit, kiezen getrokken hoektand door gehemelte, spleetje voortanden, ik had het allemaal... Oja voor mijn slotjes had ik nog een beugel omdat ik extreme overbijt had...

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:16

Ik heb ook spalkjes en zo'n beugel gekregen na mijn slotjes 6 jaar terug. Heb denk ik die beugel 3x ingehad en toen was ik hem al spuugzat. Heb hem dus nooit meer gedragen en mijn tanden zijn helemaal niks meer verschoven. :)
De orthodontist zei wel dat ik geluk had, omdat ze niet altijd zo mooi recht blijven staan bij het niet dragen van de beugel. Zou het dus gewoon proberen en heel goed in de gaten houden of ze niet gaan verschuiven.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:21

Ik heb er spijt van dat ik m'n nachtbeugel nooit in heb gedaan..
Bovenkaak, vooral de tanden, staan (weer) schots en scheef. Aan de onderkant is een draadje achter m'n tanden gedaan; deze staan nog aardig recht.
Dus.. Tip; toch maar indoen die beugel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:22

Arantes schreef:
Ik heb ook spalkjes en zo'n beugel gekregen na mijn slotjes 6 jaar terug. Heb denk ik die beugel 3x ingehad en toen was ik hem al spuugzat. Heb hem dus nooit meer gedragen en mijn tanden zijn helemaal niks meer verschoven. :)
De orthodontist zei wel dat ik geluk had, omdat ze niet altijd zo mooi recht blijven staan bij het niet dragen van de beugel. Zou het dus gewoon proberen en heel goed in de gaten houden of ze niet gaan verschuiven.

Juich niet te hard, want ik had op jouw leeftijd ook nog steeds rechte tanden. 8 jaar later begonnen ze opeens -O-
En dat zie ik ook bij alle vriendinnen gebeuren dat pas na hun 25e de tanden toch weer langzaam naar de oude plek gaan wandelen als ze geen spalkje of nachtbeugel hebben.
Sinds het echt uitdoen van mijn eerste beugel heb ik 14 jaar kunnen genieten van rechte tanden -O- en nu... Mocht ik weer opnieuw beginnen en dat is echt niet tof en hartstikke duur ook nog.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:09

Ik kan helaas geen beugel meer want mijn tanden zijn te zwak. Ik heb wel een spalkje onder zitten.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:28

Oje vuurneon dat klinkt niet best := Heb jij geen spalkje boven dan? Die heb ik namelijk wel dus hoop dat die het op zijn plaats houdt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:36

Indoen :j
heb zelf ook een beugel (gehad), zo'n klik ding. Moet hem nu nog alleen 's nachts in.
Tijdje niet ingehad (lees +- 3 maand) em hij past niet meer zo lekker :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:02

Inderdaad indoen! Hier de mogelijkheid niet gehad omdat ik vrij snel na het verwijderen van mijn beugel een brug in mijn mond moest (...Ortho heeft verkeerde kiezen laten trekken... Ik bleek een tandafwijking te hebben en 2 kiezen te missen... Tanden afgebrokkeld, brug erin en e voila: Nachtbeugel paste niet meer)

Boel begint nu wat scheef te staan :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:05

Arantes schreef:
Oje vuurneon dat klinkt niet best := Heb jij geen spalkje boven dan? Die heb ik namelijk wel dus hoop dat die het op zijn plaats houdt

Ooo mazzelaar :D dan komt het wel goed :)

Ik heb namelijk geen spalkje boven en daardoor ging het aan de wandel. Onder staat het nog steeds goed door het spalkje :)

Ik laat het spalkje wel regelmatig even aandrukken door de tandarts.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 23:05

Heb hem nu weer in vannacht... Even proberen..

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:19

Ik had er ook 1 en moest hem in het begin dag en nacht dragen. Ik deed het alleen 's nachts.
Ik hoef hem nu niet meer in en hij past ook niet meer maar mn tanden staan nog wel mooi recht haha. Ik had trouwens alleen boven