Minder eten: last van mijn darmen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Minder eten: last van mijn darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 17:24

Het komt weleens voor dat ik een keer wat minder eet dan gebruikelijk. Vaak door een andere dagindeling oid. Op zich is dit geen probleem, ware het niet dat ik dan altijd erg veel last van mijn darmen krijg. Het voelt als een soort koliek, het zijn steken die niet te negeren zijn en het geeft me de neiging om ineen te krimpen. De steken gaan door mijn hele buik, ik kan niet echt één plek aanwijzen waar de pijn vandaan komt. Meestal gaat dit gepaard met winderigheid, alsof er een soort van gasballon ontstaat. Ik heb al eens gezocht via google maar ik kan er niks over vinden, of ik moet heel rare zoekopdrachten gebruikt hebben natuurlijk.
Enfin, ik ben benieuwd of dit jullie bekend voorkomt, of iemand misschien weet hoe het eigenlijk komt dat mijn darmen zeer doen en niet mijn maag en wat er eventueel tegen te doen is, behalve natuurlijk op tijd eten. ;) Het is niet zo dat ik expres later eet, als ik een maaltijd opschuif dan is dit omdat het echt niet anders kan.

Grapjasjes12

Re: Minder eten: last van mijn darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:50

Yep, je darmen moeten zich vullen, als jij dat niet met eten doet doen ze het zelf wel met lucht :+

En ja, het enige dat je kan doen is toch echt genoeg en op tijd eten.

Apochewinta

Re: Minder eten: last van mijn darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:53

Kan je niet met tussendoortjes werken? En fruit bijv. dat houdt je darmen rustig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:25

In principe zou het niet horen dat je darmen lastig gaan doen als je niet eet.
Een van de (vele, ik geef het toe) mogelijkheden is een minder ideale darmflora. (Microbiotica heet het tegenwoordig: bacteriën gelden niet meer als plant = flora.)
Je kunt experimenteren met ya*cult en dat soort drankjes.

De betere optie is bij een goede drogist eens kijken welke capsules of poeders er te krijgen zijn (....poeder oplossen in lauw water, even laten trekken, voor het ontbijt naar binnen gieten: de manier om je maagzuur te ontwijken).

En nog een stapje verder is bij een natuurgeneeskundige een ontlastingsonderzoek laten doen, dan weet je echt wat er wel en niet leeft en hoe dat jouw darmen beïnvloedt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 14:00

phormicola: nooit geweten dat het zo werkt.

apochewinta: fruit eten doe ik al dagelijks en ik eet standaard tussendoortjes op een dag, naast de drie hoofdmaaltijden. Meestal bestaan de tussendoortjes uit fruit, rauwe groenten, noten, krackers, rijstwafels of yoghurt.

Janneke2: ik eet suikerarm dus dat soort drankjes vermijd ik liever. Ik heb wel snel last van teveel maagzuur, maar krijg je hiervan gasvorming?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:24

In capsules en sachets met darmmicrobiotica zit geen suiker, dus die mogelijkheid tot experimenteren staat dan nog gewoon open.
Maar mogelijkheid drie met een echte diagnose is uiteraard de beste. Maagzuur zelf is "een nuttig goedje", maar je wilt het nadrukkelijk niet in je slokdarm hebben en liever ook niet in je darmen. (Veel "maag"zweren zijn wondjes net voorbij de maag in de dunne darm. Die is niet beschermd tegen maagzuur, de maag zelf heeft een dikke slijmlaag, waardoor de maag doorgaans totaal geen last heeft van alle zuur.)

En een van de vele mogelijkheden voor "als ik niet eet vullen mijn darmen zich met lucht" zou kunnen zijn, dat jouw dunne darm last heeft van dat maagzuur. (En nuttig goedje of niet: er te veel van aanmaken hoeft eigenlijk dus ook al niet....)