Enkelbanden gescheurd, hoe conditie onderhouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

Enkelbanden gescheurd, hoe conditie onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 09:07

Vorige week vrijdag ben ik bijzonder onnozel en raar op een denneappel gaan staan, waardoor mijn enkelbanden op meerdere plekken ingescheurd zijn. Dokter heeft als prognose 2 a 3 maanden gegeven. Normaliter loop ik 4 keer per week hard (trainde voor de halve marathon) en rijd ik dagelijks paard. Ik ben echt doodsbang om mijn goede conditie kwijt te raken, dus naarstig op zoek naar oplossingen. Ik mag en kan een beetje fietsen, maar dat vind ik gruwelijk saai dus meer dan 2 a 3 keer een uur per week zal me dat niet lukken. Iemand een goede oplossing of is dit een verloren zaak? :(

Sonja_vR

Re: Enkelbanden gescheurd, hoe conditie onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:09

mag je zwemmen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:12

Aller eerst wil ik je veel beterschap wensen. Dat is inderdaad balen en ik kan me voorstellen dat je zo veel mogelijk je conditie wil behouden. Ik vraag me af of je niet zo kunnen/mogen zwemmen? Dat is goed voor de conditie en belast de banden en gewrichten minimaal.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:14

Sportschool/fitness (nog saaier dan fietsen?) Paardrijden zonder beugels/zadel?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:16

Inderdaad zwemmen en misschien kijken of je in de sportschool iets "onbelast"kan doen?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:23

Oei, dat is niet fijn. Veel beterschap gewenst!

Ik loop zelf ook met een pittige enkelblessure waardoor hardlopen een tijd van de baan is. Fietsen lukt wel. Ik vind racefietsen wel fantastisch! Dat is echt een wereld van verschil met een gewone fiets en zeker het proberen waard. Zou gewoon eens kijken of je zo'n fiets keer mag lenen en proberen.

Zwemmen vind ik ook wel lekker, maar na 8 baantjes doodsaai.

PS volgens mij wonen we niet ver uit elkaar, als je wilt mag je mijn fiets ook wel proberen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:30

Met een gescheurde enkelband kan je best niet gaan fietsen volgens mij... Die beweging moet toch ook pijn doen?
Zwemmen kan denk ik wel.
Verder verlies je je conditie niet zó snel. ;) Een gezond persoon toch niet iig. Je zal wel even voelen dat je effe stil gezeten hebt maar het is niet dat je ineens niet meer een blokje om kan lopen. Bovendien krijg je de conditie ook relatief snel terug als je weer mag opbouwen. :)

Iig niet te vroeg beginnen met belasten want daar ga je spijt van krijgen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:02

Toen ik mijn enkelbanden had gescheurd (en mijn voet gebroken), heb ik wel heel erg veel gefietst. Ik liep ook hard/skeelerde en wilde inderdaad mijn conditie niet kwijt. Fietsen is echt wel leuk te 'maken'; andere soort fiets, andere routes, samen fietsen, tochten maken, etc. etc.
Beterschap. :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:58

Toen ik mn knie had verstuikt ben ik op de sportschool de handbike gaan gebruiken en meer krachttraining gaan doen!
Je kunt heel goed aan je conditie werken op de handbike, zelfs intervallen! Ik vind het alleen geen fiets aan :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:01

Ik heb ook gescheurde enkelbanden gehad,na een week gips heb ik een brace gekregen ik heb daar gewoon mee kunnen paardrijden,zonder stijgbeugels wel is waar :-)

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:05

Ook ik heb mijn enkelbanden ingescheurd gehad, gebeurde tijdens voetballen.
Ik heb mijn kickbokslessen destijds met wat aanpassingen gewoon kunnen volgen. Fietsen lijkt me niet heel goed. Heb ik toendertijd ook veel gedaan en ik zit nu nog steeds met zwakke plekken te kijken (heb ook chronische ziektes in m'n knieën dat heeft er ook mee te maken). Je zou af en toe kunnen fietsen maar niet te vaak in mijn ogen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:16

op zich is fietsen juist een goede optie bij enkelblessures, je kunt er namelijk licht belast , toch goed op bewegen.
je enkel helemaal niet belasten is beroerder ;)
ik zie het hier bij de fysio ook...enkel , maar ook knieproblemen, hup op de hometrainer (niet bij alle blessures natuurlijk)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:32

Rosa_ schreef:
Vorige week vrijdag ben ik bijzonder onnozel en raar op een denneappel gaan staan, waardoor mijn enkelbanden op meerdere plekken ingescheurd zijn. Dokter heeft als prognose 2 a 3 maanden gegeven. Normaliter loop ik 4 keer per week hard (trainde voor de halve marathon) en rijd ik dagelijks paard. Ik ben echt doodsbang om mijn goede conditie kwijt te raken, dus naarstig op zoek naar oplossingen. Ik mag en kan een beetje fietsen, maar dat vind ik gruwelijk saai dus meer dan 2 a 3 keer een uur per week zal me dat niet lukken. Iemand een goede oplossing of is dit een verloren zaak? :(

Wanneer is je halve? Wees redelijk naar je lichaam toe!
Ik zou echt je rust nemen en gewoon wat gaan fietsen en zwemmen. Je lichaam is meer waard dan op een halve manier je conditie te behouden terwijl je misschien wel verkeerd gaat bewegen. Je bent nog niet zo oud en een halve kan altijd nog. Ik weet hoe je je voelt.. Maar je gezondheid is allerbelangrijkste. Je zal je verbazen over hoe snel je weer conditie pakt!
Een fiets lenen is een goede optie die in de buurt komt van het hardlopen. Kopen kan altijd nog als het bevalt. Misschien kun je ook nog overleggen met een/je fysio. Succes en beterschap :(:)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:36

Ik zit in het zelfde schuitje, na ruim een week kon hij eindelijk ingetapet worden omdat de zwelling eindelijk weg was. Respect dat jij überhaupt nog kan fietsen met zo'n enkel ik kan niks zonder dat het gruwelijk pijn doet. Verder kan ik je ook niet verder helpen helaas, ik zit ook al 2 weken thuis en hoop volgende week alles weer een beetje op te pakken (behalve het hardlopen)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:42

Fietsen kan best, denk ik. Als je met je hak op de trapper zit, beweegt je enkel nauwelijks. Heb je een hometrainer? Kun je evt. eentje lenen van iemand? Fiets voor de tv en trappen maar. Begin met een laag verzet en een paar minuutjes, zodat je kan testen of het pijn doet en of je enkel nareactie geeft. Zo niet, rustig gaan uitbreiden (in eerste instantie het aantal minuten, later de weerstand).