Eigen risico anticonceptie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Eigen risico anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:06

Ik woon sinds februari in Nederland, heb voorheen altijd in België gewoond en ben dan ook hun systeem van zorgverzekering gewend. Wat me het eerste opviel was dat de maandelijkse premie enorm hoog is, rond de 100 euro gemiddeld. Ik nam dan ook aan dat je iets degelijks ervoor terug zou krijgen. Toen ik in maart de pil opnieuw nodig had moest ik slechts een kleine bijdrage betalen, wat ik al niet snapte omdat in de polis stond dat 100% vergoed wordt. Maar goed, als de rest dan gratis is maakt me dat niet veel uit. Nu krijg ik net dus alsnog een rekening van 20 euro binnen! Omdat schijnbaar de rest van dat bedrag gerekend wordt tot het eigen risico. Dus even kort: het wordt 100% vergoed, maar toch moet je het zelf betalen? :Y)

Ik snap het systeem van het eigen risico wel, maar dat is een bedrag waar ik dus nooit aan zou komen op een jaar. Vind het echt schandalig wat ze durven te vragen voor de zorgverzekering terwijl je er echt 0,0 voor terug krijgt! Ik heb nu alsnog het volledige bedrag betaald, én ik moet maandelijks ook nog eens 100 euro betalen! Ik krijg van de overheid wel een kleine bijdrage, maar het totale bedrag tegenover de 'voordelen' verbazen me steeds meer...

Wat vinden jullie hier van? Neem aan dat dit de normale gang van zaken is en dat ik er dus niks tegen kan 'doen'.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:07

Ik weet niet hoe oud je bent? Maar bepaalde leeftijd moet jij gewoon t gedeelte betalen van de anticonceptie in nederland....

overigens betaal ik meer dan 100 euro ziekenfonds... en krijg ik ook weinig vergoed. Ook voor me zoontje moet ik nog veel betalen voor zijn medicatie van de KNO en huisarts
Laatst bijgewerkt door Mioux op 21-07-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherdenise

welkom in NL

Anoniem

Hangt van je verzekering af, je bent nog onder de 21 dus gaat anti-conceptie uit de basisverzekering inderdaad. Echter betaal je altijd minimaal de eerste 360 euro zorgkosten per jaar zelf. Dat is het zogenaamde eigen risico. Tot je die 360 euro erdoorheen hebt is alles voor eigen rekening dus.

Zelf ben ik altijd vrij snel door het eigen risico heen, één bezoekje ziekenhuis en je bent erdoorheen. Voor anti-conceptie etc ben ik aanvullend verzekerd, dan kost het mij ook geen eigen risico.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:11

Inderdaad...welkom in Nederland... Heb je ook al gehoord over het zogenoemde "kwartje van Kok"? Daardoor zijn onze benzineprijzen (zo'n 20 jaar later) nog steeds belachelijk hoog. Wij hebben heel veel regeltjes waardoor het erg duur is in Nederland. Je zal nog wel tegen meer dingen aanlopen ben ik bang...

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:12

Hoe is dit in België geregeld?

Nivada

Re: Eigen risico anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:16

jeetje ja, begrijp je punt. Het moet in je pakket zitten. Anders ben je echt alleen basis verzekerd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:16

Snooki schreef:
welkom in NL

Inderdaad welkom in Nederland -O- Wat zorg betreft.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:17

Vanillia schreef:
Snel weer terug naar Belgie dan als het je hier niet bevalt :)

zo maak je het ook niet hier vriendelijker

Waarschijnlijk was de kleine bijdrage die je eerst moest betalen rond de 6 euro? Het enorm domme is dat je hiero voor 'uitleg' betaald bij de apotheek..
Laatst bijgewerkt door Gianti op 21-07-14 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:17

Vanillia schreef:

-O- vind ik een beetje bot?

Ts vraagt gewoon hoe het zit en wat wij ervan vinden etc

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:19

Gianti schreef:
Vanillia schreef:

zo maak je het ook niet hier vriendelijker

Waarschijnlijk was de kleine bijdrage die je eerst moest betalen rond de 6 euro? Het enorm domme is dat je hiero voor 'uitleg' betaald bij de apotheek..

daarom zeg ik altijd maar,nee ik bel de assistente van de ha wel of stuur huisarts een mail, ga nooit akkoord met uitleg van de apotheek

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:21

De uitleg is voor de eerste keer verplicht voor de apotheek. Tegenwoordig staat deze bijdrage los vermeld, 'vroeger' zat het gewoon bij het eerste recept verwerkt qua kosten. Je komt er niet onderuit...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:22

Ik ben 19, dus het valt inderdaad nog onder de basisverzekering. Ik wist dat het erg was, dus ik dacht: laat ik maar wat aanvullende modules afsluiten. Daar heb ik nu dus enorme spijt van, want ik betaal iedere maand voor dingen die goedkoper zijn als ik ze gewoon zelf betaal. In België heb je veel minder bijslagen, zoals huurtoeslag. Dat bestaat wel, maar alleen als je echt onder een (hele lage) grens komt. Maar daarom is de rest ook weer zo goedkoop, dat het hetzelfde is als Nederland mét bijslagen. Dus dat scheelt een hoop. Ben nog nooit in het ziekenhuis in Nederland geweest, wel vaker in België. Maar ik hoor van veel mensen dat de zorg in België een stuk beter is. Ik ging dan ook altijd naar een van de beste ziekenhuizen van België, maar goed.

Verder heb ik bijna nooit een extra rekening gehad, de standaard pillen zijn sowieso gratis in België onder de 21, ik had vanwege klachten altijd een meer 'speciale' pil. Hierop kreeg ik dan jeugdkorting, bijna 50% was dat geloof ik.

Ik zag net ook inderdaad ik dat ZES EURO(!) betaald heb voor uitleg, terwijl ik die niet eens gekregen heb!? En dat ik ook nog eens 20 euro per kwartaal betaal gewoon om bij een dokter te mogen komen. Jezus, dit is wel érg overdreven :')
Was een herhalingsrecept in feite, omdat ik de pil altijd in België al gebruikt heb, dus uitleg lijkt me dus énorm overbodig...
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 21-07-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:22

@rongyos je kan die weigeren hoor,dan hoef je ook niks te betalen. Ik ga niet betalen voor 5 min gesprek, heel jammer maar dan vraag ik gratis de huisarts in de mail wel als ik wat wil weten

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:23

sandra8 schreef:
Hoe is dit in België geregeld?

Wij betalen 1 x per jaar een bijdrage (bij mij ligt die tussen de 60 en 70 euro) en dan ben je verzekerd voor dokter, tandarts, ... Je moet hier dan wel betalen, maar je krijgt een groot deel terug (niet alles).

Voor het ziekenhuis kunnen we een aavullende verzekering nemen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:23

Vanillia schreef:

Triest, deze reactie.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:24

chimello schreef:
Vanillia schreef:

Triest, deze reactie.

heb ook even getemd,vind dit niet horen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:25

chimello schreef:
Vanillia schreef:

Triest, deze reactie.

Daarom heb ik het maar genegeerd, heeft toch geen zin. Woonde altijd in België maar ging naar school in Nederland. Vanwege samenwonen en afstand ivm nieuwe school dus nu naar Nederland verhuist. Voor de mensen die het zich afvroegen :')

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:25

Ohja...die aanvullende modules...dat is helemaal geldklopperij! Ik heb de goedkoopste basisverzekering, omdat je dus zoveel zelf moet betalen. In december dus weer goed opletten bij het afsluiten van de zorgverzekering ;)
Ik hoor ook regelmatig om mij heen dat mensen liever naar Belgie gaan omdat het daar gewoon beter is.
Huh? Betaal jij 20 euro per kwartaal om bij een dokter te mogen komen? Die regel ken ik niet...volgens mij betaal ik dat ook niet. Hoe ben je daar achter gekomen?

Gianti

Mioux schreef:
@rongyos je kan die weigeren hoor,dan hoef je ook niks te betalen. Ik ga niet betalen voor 5 min gesprek, heel jammer maar dan vraag ik gratis de huisarts in de mail wel als ik wat wil weten

bij mijn apotheek helpt uitleg weigeren helaas niet... Ze vinden het gewoon de standaard kosten... sterker nog, ze hebben al paar keer geflikt dat ik niet de volledige voorraad mee lieten geven, want was er niet en mocht ik mooi 2x 6 euro betalen...

miccamaaike

Ik heb 14 jaar lang dezelfde pil geslikt maar die wordt door nieuwe regels ook niet meer vergoed terwijl ik wel aanvullend verzekerd ben... nu toch maar overgestapt op een andere.

Die 6 euro uitleg heb ik me ook al over verbaasd, werd er eigenlijk best pissig van want ze hebben helemaal niks uitgelegd aangezien het om een medicijn ging wat ik al eerder heb gebruikt.

Tsja zorgverzekering in Nederland is niet heel fijn... t loont wel om goed te kijken waar je je verzekering afsluit. Ik heb met max eigen risico nu een verzekering van 67 euro in de maand, met aanvullende verzekering. Maar goed dan moet je wel een max eigen risico willen hebben. Ben verzekerd bij CZ direct.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:26

Je hoeft je heel niet te verantwoorden ! Wat vanillia neer zet vind ik bot,onbeschoft en helemaal niet kunnen !! Je bent hier komen wonen dus nl is jouw land, of je nou uit belgie kwam of amerika.

die 20 euro overigens van elk kwartaal zegt mij niks ? ik heb die niet

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:26

Mioux schreef:

Nou, het is mij nog niet gelukt de afgelopen 4x.... Maar ik ga het binnenkort eens proberen; gaat niet eens over een 5 minuten gesprek maar bv ook uitreiken extra info over bijwerkingen e.d.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:27

Gianti schreef:
Mioux schreef:

bij mijn apotheek helpt uitleg weigeren helaas niet... Ze vinden het gewoon de standaard kosten... sterker nog, ze hebben al paar keer geflikt dat ik niet de volledige voorraad mee lieten geven, want was er niet en mocht ik mooi 2x 6 euro betalen...

als ze t hier niet accepteren zal ik ze even haarfijn uitleggen hoe fijn ik t vond dat mijn zoon en mijn moeder in korte tijd verkeerde medicatie kreeg met een overdosis, wat wij ZELF op tijd hebben gemerkt maar helaas me moeder enorm ziek is geworden. Dus laat ze maar eens proberen een discussie te starten dat ik t niet mag weigeren :) want ik betaal geen ene cent voor die uitleg

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:27

tja dat is normaal hier in nederland , alles verplichten om maar geld te trekken. .. . . met alles raak je geld kwijt en wen d'r maar aan... nederland verdient nogal aan zijn burgers door al die regels ja... grr :+ het is verplicht...