Help: Van een 22 naar een 21 dagen cyclus: Overgang van pil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Help: Van een 22 naar een 21 dagen cyclus: Overgang van pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:34

Hallo,

Ik zit zojuist ontzettend verbaasd te kijken naar mijn oude anticonceptiepil reeks en mijn nieuwe.
Voorheen had ik de Ministatt anticonceptiepil. Ik heb deze al jaren. Helaas gaat het eruit en wordt Ministatt niet meer gemaakt. De dokter advieseerde mij om over te gaan op de Microgynon 30. Allemaal prima, pil gestopt in de stopweek en op de maandag overgegaan naar de nieuwe pil. Alleen, mijn Ministatt pil verliep van een maandag tot en met een andere maandag, 22 dagen. De Microgynon loopt van maandag tot en met zondag, 21 dagen. Nu lees ik overal dat de stopweek precies 1 week moet zijn. Maar dit zou betekenen dat ik met de Microgynon een tussenstop heb van 1 dag meer.
Hoe doen andere mensen met deze pil dit? Slik je m van maandag tot en met zondag en begin je de zondag erop met de volgende reeks? Dan stop je dus de volgende keer op een zaterdag en begin je ook met je nieuwe strip op een zaterdag? Maar zo heb je dus geen vaste dag waarop je de stopweek hebt? Elke keer dat je zou stoppen schuif je dan 1 dag achteruit.

Of beginnen jullie op maandag, laatste gewoon op de zondag en je last een stopweek in tot en met de volgende maandag, ongeacht of dit 1 dag langer is als een week?

Ik vind t om eerlijk te zijn maar niets om het zo te doen... Lekker verwarrend. Ik vond juist dat extra vakje met 'laatste pil' erg handig bij de Ministatt. Altijd van maandag tot maandag.

Alvast bedankt voor de reacties.

BigOne

Re: Help: Van een 22 naar een 21 dagen cyclus: Overgang van pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:38

Mag toch aannemen dat er een goede bijsluiter bij zit.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:40

Een strip van 21 dagen is volgens mij vrij normaal, heb nog niet eerder van strips met 22 dagen gehoord.. als je je laatste pil neemt op zondag en dan een week niks begin je weer op maandag en 3 weken later eindig je weer op zondag en ga zo maar door. Precies een week is 7 dagen lijkt mij en zoals jij het zegt zijn het 6 dagen..

Hollyleaves

Re: Help: Van een 22 naar een 21 dagen cyclus: Overgang van pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:43

Ja, de bijsluiter zegt dus ook een week. Die had ik al uitgebreid bekeken. De verwarring komt ook omdat ik de 22 dagen gewend ben. Daarom vraag ik mij af hoe er geteld wordt. Je kunt de telling op 2 manieren zien, als je de nachten en dagen scheidt. Vandaar dat ik dat een heel vaag iets nu vind.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:45

jesuisRooos schreef:
Een strip van 21 dagen is volgens mij vrij normaal, heb nog niet eerder van strips met 22 dagen gehoord.. als je je laatste pil neemt op zondag en dan een week niks begin je weer op maandag en 3 weken later eindig je weer op zondag en ga zo maar door. Precies een week is 7 dagen lijkt mij en zoals jij het zegt zijn het 6 dagen..

In dat geval is het zoals ik in de eerste instantie aannam, de 8e dag is de dag waarop je de nieuwe inneemt en niet de 7e dag. Er zitten dan 7 volle dagen ertussen. Komt voor mij gewoon ontzettend raar over na bijna 12 jaar eentje met 22 dagen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:47

Gewoon steeds op dezelfde dag beginnen.Dan slik je dus precies 7 dagen niet.
Ik slik hem trouwens altijd door,maakt volgens de gyn niets uit.
Stop ik af en toe eens een weekje,zo om de paar maanden.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:52

Ik heb er ook één met 21 dagen. Als ik op vrijdag de eerste pil van een nieuwe strip neem dan neem ik de laatste pil van die strip op donderdag. Dan heb ik een week stopweek en begin ik op vrijdag weer met een nieuwe strip. Dan zitten er 7 nachten tussen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:53

Ik begin weer op de 1e dag van mijn ongesteldheid, zo is het mij ook uitgelegd? Of doe ik dan iets verkeerd?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:53

Super, in mijn geval dus gewoon maandag weer beginnen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:54

Leffroi schreef:
Ik begin weer op de 1e dag van mijn ongesteldheid, zo is het mij ook uitgelegd? Of doe ik dan iets verkeerd?

Dan heb jij geen stopweek? Ik word na 2 dagen stoppen meestal ongesteld. Maar ik neem dan geen pil in die hele week. Daar is je stopweek voor?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:00

Goed dat ik dit lees, ik heb ook Ministat maar dan zal dit ook mijn laatste periode zijn vermoed ik. Nooit gerealiseerd dat ik maar 6 dagen stop en niet 7 :+ Is de verwarring als ik een nieuwe pil moet halen dan iig bij voorbaat al opgehelderd, handig :Y)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 13:08

Tamara schreef:
Goed dat ik dit lees, ik heb ook Ministat maar dan zal dit ook mijn laatste periode zijn vermoed ik. Nooit gerealiseerd dat ik maar 6 dagen stop en niet 7 :+ Is de verwarring als ik een nieuwe pil moet halen dan iig bij voorbaat al opgehelderd, handig :Y)

:D :Y)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:08

Nergens last van, ik slik altijd door. Je hoeft niet beslist te stoppen na 3 weken. Alleen maar handig. :Y)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:17

Gucci_ schreef:
Nergens last van, ik slik altijd door. Je hoeft niet beslist te stoppen na 3 weken. Alleen maar handig. :Y)

Is alleen handig als je geen doorbraakbloedingen krijgt, zoals ik :+ Doorslikken is voor mij dus helaas geen optie, lijkt me wel ideaal!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:54