Wortelkanaalbehandeling verkeerd uitgevoerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Wortelkanaalbehandeling verkeerd uitgevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:19

Wie kan het mij uit leggen?
De waarnemend arts gaf aan dat er een 'fausse' route is gemaakt bij mijn vorige tandarts. Tevens is er een watje gevonden onder mijn tijdelijke vulling.
Hierdoor moet ik mijn kies als verloren beschouwen. Ik kan eventueel nog bij een endodontoloog?? Terecht.
Ik heb nu veel pijn... En moet helaas wachten tot mijn eigen tandarts terug is van vakantie.

Kan iemand mij uitleggen wat die fausse route betekend? En hoe dit nu te werk gaat?

spotterick

Re: Wortelkanaalbehandeling verkeerd uitgevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:21

Pff ken het niet. Maar klinkt niet fijn, heel veel succes en hopelijk dat alles weer goed komt en snel ook.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:22

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:24

Zou zeker naar endodontoloog gaan voor second opinion.
Klinkt alsof de wortel is doorboord met een vijl. Dit is regelmatig nog te fixen met een speciaal soort cement. Watje achterlaten onder tijdelijke vulling is niet zo vreemd, wordt veel vaker gedaan (als behandeling nog moet worden afgemaakt).

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:44

De tijdelijke tandarts gaf aan dat dit niet vaak voor kwam. Hij wenste mij veel succes en zei dat ik het met mijn eigen tandarts maar moest bespreken.
Bedankt voor de snelle reacties :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:13

Als je op google 'wortelkanaalbehandeling fausse route' intypt vindt je al een duidelijke uitleg.

Hier wordt ook heel precies verteld wat het inhoud:
file:///C:/Users/patricia/Downloads/reparatie_en_revisie_3_perforaties_bij_de_wortelkanaalbehandeling.pdf

Dat er een watje onder je tijdelijke vulling wordt gevonden is niet heel vreemd hoor dit gebeurt eigenlijk bijna altijd. Eerst medicatie in de tand en dan watje en noodvulling.

Maar is de tand nu open of zit er weer een noodvulling in?
Zeker niet afwachten met die pijn maar gewoon verder gaan bellen desnoods bij andere tandarts.
Voor de pijn werkt Ibuprofen evt icm met een paracetamol het beste.

Sterkte!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:19

Heel toevallig is heb ik vanmorgen de tweede behandeling van een wkb gehad. Ook ik heb medicijn en een watje onder mijn noodvulling zitten. Schijnt normaal te zijn.

Vanmiddag heb ik wat last van mijn kies gehad, gevoelig en licht bonken.. maar voel er nu niets meer van.

Mijn tandarts gaf me als tip, mocht ik het weekend toch last hebben van mn tijdelijke vulling en ik het echt niet uithouden vd pijn (dus niet wat napijntjes), dan kon ik met een prikkertje oid de tijdelijke vulling los peuteren en eruit halen, ook het watje, en dan is het weer een open gat. Dan is de druk er iig vanaf.

Heeft jouw tandarts je kies enkele dagen (in mijn geval 2) open gelaten voor hij er een noodvulling in deed? En had je er toen last van, zonder vulling?

Ik moet zeggen dat ik enkel wat napijn heb na beide behandelingen en het tegen de avond eigenlijk al goed was..

EDIT: De tijdelijke vulling zou 'zacht' zijn en daardoor kun je hem er zelf met wat peuteren eruit halen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 10:03

Nee ik heb de kies niet open gehad. Ik heb 1 dag na pijn gehad en toen was ik van de pijn af. Nu een maand later kreeg ik een abces op mijn tandvlees en ging het weer zeer doen. Daarom ben ik terug gegaan.
Ik ga maandag direct een tandarts vragen voor een verwijzing naar een ododontolist.

Bedankt !

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:05

Fausse ken ik niet maar ik weet wel dat het heel normaal is om een watje in de kies te stoppen nadat deze geopend is. Over dat punt zal ik me dus verder geen zorgen maken, maar fausse??????

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:12

Het is heel normaal dat het weer zeer kan gaan doen , als hij goed ontstoken is hebben ze soms wel 3 a 4 schoonmaakbeurten nodig voor ze hem compleet dichten. Heb 3 wkb's gehad en elke was anders. 1 is wel 4 keer schoongemaakte en laaide ook op na een maand. Nu zijn ze goed.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:13

Is je noodvulling dan niet aangepast naar een nieuwe vaste?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:27

Heb er ook een keer een watje in gehad maar die werd toch echt binnen een week eruit gehaald een een definitieve vulling in gedaan zeker geen maand. Waarom zo Lang?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 22:56

Van het watje wist ik niet.
Nee er is geen vaste vulling in gegaan omdat er dus een fausse route is gemaakt. Heb even flink rond gezocht op google. en heb nu door dat het echt een foutje is van de tandarts....

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:33

Wat is het?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 14:49

gabyfedde schreef:
Zou zeker naar endodontoloog gaan voor second opinion.
Klinkt alsof de wortel is doorboord met een vijl. Dit is regelmatig nog te fixen met een speciaal soort cement. Watje achterlaten onder tijdelijke vulling is niet zo vreemd, wordt veel vaker gedaan (als behandeling nog moet worden afgemaakt).

Dit is het waarschijnlijk.....

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 01:33

En hoe gaat het nu?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:42

Ja ik heb nog pijn. Ik heb weer een andere vervangende arts gevraagd om een doorverwijzing naar een endodontoloog. Deze kan ik krijgen.... nu is alleen de vraag, wie gaat dat betalen??

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:47

Meen je niet. dat dit zo lang moet duren

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:17

Vliendertje schreef:
Ja ik heb nog pijn. Ik heb weer een andere vervangende arts gevraagd om een doorverwijzing naar een endodontoloog. Deze kan ik krijgen.... nu is alleen de vraag, wie gaat dat betalen??

Heb je een tandartsverzekering?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 23:04

Ik heb anderzorg-jong. Dat betekend 80% met een maximum van ?? Een paar honderd euro?? En aangezien ik gewaarschuwd ben dat een endodontoloog duur is......
Ik heb al 1 weekend bezoek en 1 avond bezoek er op zitten. Dus veel krijg ik niet meer vergoed denk ik :( ik heb sinds een paar uur alweer een abces op mijn tandvlees. Bah!!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:29

Het wandje onder je noodvulling is om je tand ruimte te geven. Het is dus zo dat je zenuw nog aan het "werken" is. Als er geen fistula is kan deze viezigheid die je zenuw aanmaakt als het ware nergens heen. Het zijn een soort gassen. Het watje zorgt er dus voor dat die gassen zich gewoon op kunnen bouwen, waarna het lichaam dit zelf gaat aanpakken (met behulp van de antibiotica). Als dit watje er niet zou zijn zouden de gassen tegen de noodvulling aankomen en dus geen kant op kunnen. Dit zorgt voor meer pijn..

Zo heeft mijn tandarts mij het maandag uitgelegd, aangezien ik dus ook het watje met noodvulling heb. Ik heb alleen het geluk dat er een fistula ontstaan is waardoor de rotzooi weg loopt mijn mond in. Ik heb dus ook geen pijn.

De fausse heb ik geen idee van. Maar hopelijk maak je je op deze manier iig iets minder zorgen over het watje. Ik zou trouwens niet een arts vragen om advies voor je tanden, die weten er echt minder van. Zoek gewoon een vervangende tandarts!!!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:32

Vliendertje schreef:
Ik heb anderzorg-jong. Dat betekend 80% met een maximum van ?? Een paar honderd euro?? En aangezien ik gewaarschuwd ben dat een endodontoloog duur is......
Ik heb al 1 weekend bezoek en 1 avond bezoek er op zitten. Dus veel krijg ik niet meer vergoed denk ik :( ik heb sinds een paar uur alweer een abces op mijn tandvlees. Bah!!

Dit lees ik nu net. Dit is een goed teken. Goed spoelen en kijken of je het (zachtjes) uit kunt duwen. Dit is die fistula waar ik het over had in mijn vorig bericht. Mijn tandarts was er heel blij mee. Zolang die er zit kan je lichaam het uitwendig oplossen. Zodra je lichaam klaar is voor een inwendige oplossing verdwijnt het abces (aka fistula) vanzelf weer. Vanaf dat moment kan er ook een vaste vulling in.

Edit: pas op het kan stinken als je het openduwt en smaakt vies, dus op een papiertje doen en weggooien!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 23:36

Ik heb geen antibiotica gekregen. Met arts bedoel ik eigenlijk continu tandarts hihi.
Deze abces betekend toch dat de boel van binnen toch niet goed schoon / bacterie vrij is?

Het watje was ik al van overtuigd haha :) vond het zo'n gek idee!

Door de fausse route kan ik mijn tand als verloren zien. Hij kan misschien gered worden door een endodontoloog....

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:39

Antibiotica zit onder het watje in je tand. Dat krijg je niet los.
Dat klopt, je tand is nog niet schoon. Daar kan de tandarts in principe niks aan doen. Ik heb nu voor de 2e keer het watje en noodvulling omdat hij dus nog niet uitgewerkt was. Het is dus inderdaad zo dat hij nog niet schoon is, maar dat je lichaam er alles aan doet om het schoon te krijgen. Echter heeft het nog niet de "ruimte" om de viezigheid zelf weg te werken, dus zoekt het zijn uitweg via een fistula.

Maar ik ben natuurlijk geen tandarts, ik heb alleen een tandarts die mij alles heel goed uitlegt om te voorkomen dat hij na mij een bruine stoel heeft O:) Dus ik herhaal alleen wat hij mij zei.

Wanneer ben je bij de tandarts geweest?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 23:41

Hahaha!
Ik heb op dit moment geen watje of antibiotica onder mijn vulling. Ik heb eigenlijk geen idee of ik wel een vulling heb.....het voelt als een gat.
Vorige week woensdag ben ik geweest. Nu wachten tot 11 augustus en mijn eigen tandarts weer terug is.....