Middagdip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Middagdip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:49

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste maanden (jaren?) regelmatig last van de zogenaamde middagdip. Rond een uur of drie/vier word ik erg moe, en wil ik het liefst op bed gaan liggen en slapen. Meestal tegen avondeten aan gaat het wel weer en als ik heb gegeten voel ik me wel weer wat beter.
Ik vind het erg vervelend, zeker nu ik een vaste baan heb en rond die tijd gewoon op mijn werk zit, en gewoon productief wil zijn.
Op zich eet ik gezond, maar ben hard bezig nu ik weer een goed ritme in mijn leven heb dit helemaal netjes op de rails te krijgen. Sporten heb ik lang niet kunnen doen, maar wil ik ook weer oppakken. Een regelmatig ritme heb ik dus wel.
Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Aan mijn eetpatroon of -gedrag? Te weinig sporten?
Tips zijn welkom :)

love_wiepke

Re: Middagdip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:11

Ik heb ook jaaaaren een middagdutje gedaan.. volgens het ziekenhuis is dit een gewoonte die je moet vervangen met iets anders. Een goede optie om dit te vervangen is om te gaan lopen.. Zo zou jij bijvoorbeeld even de trap 2 x op kunnen lopen op je werk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 00:27

Dank je voor je reactie!
Ik doe eigenlijk nooit een middagdutje, slaap zelden overdag. Heb altijd begrepen dat het niet zo goed is overdag te slapen. Traplopen is misschien wel een goed idee :) Even koffie halen beneden ofzo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:24

Bedenk: de "diersoort mens" komt uit Afrika en we hebben allemaal nog het zogeheten tropenritme met siësta, middagdip of hoe je het noemen wilt. Je lichaamstemperatuur daalt een paar tienden van graden om een paar uur later weer te stijgen. Dat beïnvloedt van alles en nog wat in je lichaam, waaronder je alertheid.
(Belachelijk om te horen te krijgen "dat dat een gewoonte zou zijn"!)

Maar met dit gegeven kun je uiteraard op allerlei manieren omgaan.
Een goede, oude manier is: fors ontbijt en lichte lunch. (Als je spijsvertering niet hard hoeft te werken, blijft er ondanks de dip hopelijk nog voldoende energie over.)

Een modernere variant is de "power nap", gewoon toegeven aan wat je lichaam wil. Iets wat in de verste verte niet fout of ongezond is. (In tegendeel.) Alleen: "de baas" moet er geen rare dingen van denken. Maar er zijn zat bedrijven die een heuse relaxfateuil ergens in de koffie kamer hebben staan en als jij je daar even terugtrekt (en na een poosje weer fris terugkomt) is er doorgaans niets aan de hand.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:27

Ik herken je probleem, maar heb er vooral moeite mee tijdens mijn vakanties (werk in het onderwijs). Wat bij mij helpt is om idd even te gaan lopen. Even te bewegen, klein hapje eten (fruit) en daarna weer verder.
Soms geef ik eraan toe en schrik ik na 20minuutjes weer fris en fruitig wakker ;) Maar natuurlijk niet op t werk, want dan worden we raar aangekeken ;)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:37

Wat lunch je?
Ik had altijd een mega after-lunch dip, even een rondje lopen anders val ik in slaap idee.
Nu ben ik er sinds een jaar achter dat ik geen gluten moet eten, eerst nog een tijd speltbrood geluncht, ging het al veel beter mee. Maar nu ik helemaal geen brood meer eet, heb ik geen last meer van die dip.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:20

Wat en wanneer eet je overdag?

Wellicht is de tijd tussen lunch en avondmaaltijd te lang?

Eet eens een banaan om vier uur bijvoorbeeld.

Zelf eet ik om vier uur een bakje yoghurt met (AH 4-granen) muesli, gebroken lijnzaad en chiazaad. Dat geeft me goenoeg energie om het tot 19.00 uur vol te houden.
Ik neem het mee in 2 bakjes, die ik dan bijelkaar doe.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 16:57

Bedankt allemaal voor de reactie :)
Ik lunch op dit moment nog vaak in de kantine van het bedrijf, maar wil weer zelf wat mee gaan nemen. Het is meestal soep, met of een luxe belegd broodje, of een salade. Soms nog yoghurt-kwark.
Ik denk dat de tijd tussen lunch en avondeten wel te lang is inderdaad. Maar meestal heb ik dan ook geen trek, dus ik denk er dan ook niet zo aan. Tegen avondeten lust ik wel weer wat.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:06

Ik ken dit maar al te goed!
Wat bij mij heel erg heeft geholpen is om te stoppen met het eten van brood. Ik weet dat dat een vrij drastische maatregel is, maar je zou wel eens kunnen proberen om te ontbijten met havermout. Haver heeft een stabiliserende werking op je bloedsuikerspiegel, dus voorkomt gedurende de hele dag de pieken en dalen die je anders vaak wel hebt.

Hopelijk heb je er wat aan!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 17:22

Is niet zo drastisch hoor, ik ben niet zo'n broodeter. Eet eigenlijk 's ochtends al geen brood en nu alleen tijdens de lunch wel eens omdat ik nog een ritme moet vinden mbt zelf eten meenemen. Ik neem geen brood mee ofzo :) Ik ontbijt wel eens met havermoutpap, maar het gaat me heel snel vervelen. Dus dat is geen permanente oplossing.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 00:31

Ik heb ook een beetje raar ritme... 's avonds word ik helemaal wakker en ga ik van alles doen. Niet zo praktisch als je op tijd wilt slapen... Vraag me af of daar iets aan te doen is.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:34

Als havermoutpap gaat vervelen, kijk dan eens op deze site, daar staan echt enorm veel variatie-ideeën op: www.theoatmealartist.com

En dat ritme, hmm, misschien iets van slaap-thee s' avonds, en zo proberen je ritme wat te verschuiven?