buik na keizersnede

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

buik na keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 16:02

Ik heb lang getwijfeld of ik een topic zou openen, maar omdat ik echt goede raad kan gebruiken doe ik het maar.

Ik ben in november 2013 mama geworden :) Het heeft lang geduurd voor ik zwanger werd, dus ik was reuze gelukkig toen bleek dat ik zwanger was. Ik heb een zalige zwangerschap gehad, weinig last, buiten dat ik de eerste 3 maanden snel moe was. Mijn gynaecoloog heeft zelf paarden dus was absoluut een voorstander dat ik bleef rijden en dat heb ik ook gedaan tot ik niet meer kon.
Ik had het heel erg druk op werk en door allerlei omstandigheden ( dat een veel te lang verhaal is) kreeg ik het te zwaar op het werk en kreeg ik weeën. Ik ben dan lange tijd thuis geweest, terug gaan werken en terug weeën. uiteindelijk brak mijn water toen ik 32 weken zwanger was en werd ik opgenomen in het ziekenhuis. Ze gaven me longrijping en weeënremmers en wilden alles 3 dagen tegenhouden. Met de baby was alles ok en ik had nog wel vruchtwater. maar na de tweede dag kreeg ik al terug weeën en mijn baby kreeg het te moeilijk, zijn hartslag daalde te diep en ze moesten een spoedkeizersnede doen. Uiteindelijk kwam hij te wereld en alles was goed met hem, hij ademde zelfstandig maar moest wel naar een speciale afdeling.
Mijn zoontje heeft 1 maand in het ziekenhuis moeten blijven tot hij 37 weken was, hij kwam snel bij en deed alles eigenlijk heel goed. Nu is hij 7 maanden en doet alles super.
Die periode was zo emotioneel voor me en ik had het er enorm moeilijk mee dat het niet is gegaan zoals ik had gehoopt. De keizersnede deed ook veel pijn en ik voelde me zoo onaantrekkelijk erna ..
Ik mocht heel lang niks doen, in januari kreeg ik dan groen licht van mijn gyne om terug te gaan sporten. Op mijn vraag of ik naar de kine moest zei hij dat ik paardreed en dat dat voldoende was om terug op gewicht te komen enz...
Ik ben vrij intensief terug beginnen rijden, ik neem elke week les en rij toch zeker min 3 dagen id week.
Ik ben heel lang vocht blijven vasthouden, maar kon erna snel in mijn oude broeken en tshirts.
Maar mijn buik ziet er uit of er zit nog een baby in, er is natuurlijk wel wat af maar hij is nog dik en niet meer zo strak.Ik eet dus gezond en snoep niet.
Ik denk er dus echt over na om terug naar de gyne te gaan en te vragen of dit normaal is. Van andere mensen hoor ik dan: dat is normaal, dat duurt gewoon lang of komt misschien niet meer goed.
Ik ben altijd heel slank geweest en een strakke buik gehad, dus voor mij is dit wennen dat alles niet meer zo strak is. Ik heb het er ook nog heel moeilijk mee dat niet alles is gegaan zoals ik had gehoopt en zit dus nu echt in een dipje.
Ik merk dat ik het er moeilijk mee heb om mezelf te motiveren om nog meer oefeningen te doen dan enkel paardrijden.( Ik heb gewoon een schop onder mijn kont nodig denk ik , maar zie alles nogal treurig in)
Wie heeft er ervaring mee na een keizersnede en wat hebben jullie gedaan?

bedankt voor het lezen van mijn verhaal

Furrow

Re: buik na keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:07

Ik denk als het huid is, dat je enige mogelijkheid is om een tummy tuck te doen.
Maar niet in het klina in ieder geval, erg slechte ervaringen daar met de plastische chirurg. :)

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:10

Ik heb geen keizersnede gehad maar heb dit jaar ook een kindje gekregen ik was ook altijd slank en ben ook al op mijn oude gewicht bijna alleen mijn buik blijft blubberig. Ik denk dat er weinig aan te doen is helaas.. Ik vind het soms ook heelerg maar heb er een knap mannetje voor terug ggekregen.. Misschien dat dat jou ook kan motiveren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:11

Is het niet heel normaal dat je na een keizersnee -of uberhaupt een bevalling- een tijdje niet meer zo strak in het pak zit? In sommige gevallen blijft dat zo en is de huid gewoon teveel uitgerekt of beschadigd. Niets meer aan te doen. Je lichaam verandert nou eenmaal.
Ik zou jezelf toch eerst naar de sportschool slepen voordat je allerlei dure en toch wat riskante cosmetische ingrepen gaat overwegen.

Gefeliciteerd met je zoontje!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:13

Praat eens met je huisarts, door het drama rond de bevalling en alle stress erna op een NICU, kan het heel goed zijn dat je ongemerkt in een post natale depressie gezakt bent of op af stevent... Stress komt altijd pas boven als de rust wedergekeerd is, dat is een overlevingsmechanisme (en ik ben helaas een ervaringsdeskundige :D) dus dan gebeurt er onbewust veel in je hoofd en lichaam.

Het hoeft niet meteen ernstig te zijn maar je ei eens een keer goed kwijt kunnen bij een HA of assistente helpt soms al heel goed ! En kunnen zij ook bepalen of je buik normaal uitziet voor na een zwangerschap of dat het best wel meevalt. Het is de droom van iedere zwangere vrouw om erna net als Doutzen er weer perfect uit te zien maar slechts weinigen gegeven, helaas ....

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:12

Bedankt voor de reacties.
er is nog van alles gaande in mijn priveleven waar ik heb moeilijk mee heb en als je je nog eens slecht in je vel voelt.. tja dan w het al snel teveel.
mijn man gaf ook aan dat het misschien het beste is om met iemand er over te praten maar die stap zetten om iemand te zoeken en dan facetoface over alles praten is nog een te grote stap merk ik.. hier valt het makkelijker om erover te praten.

als er mensen zijn die een keizersnede hebben gehad en ervaringen willen delen over hun aanpak ivm sporten hoor ik het graag

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:23

Dan doe je toch lekker hier kletsen zullen vast meiden zijn die je kunnen helpen. Mn pb box staat open voor je iig ;) ik heb nl ook zo mijn dipjes na mn bevalling en praten is idd niet makkelijk maar wel belangrijk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:25

Geen keizersnee gehad, wel een hele nare bevalling en daarna complicaties in de vorm van een infectie, waardoor ik op het randje heb gelegen en heel blij mag zijn dat ik er nog ben. Nog weer twee jaar later kwam ik er achter dat ik nog een complicatie aan het hele gebeuren heb over gehouden, daar ben ik inmiddels aan geopereerd, maar nu ruim anderhalf jaar later weer klachten. Komt er in het kort op neer dat mijn lichaam zowel aan de binnen als de buitenkant een iets ander model heeft gekregen. Kan me dus wel inleven in jouw situatie.

Wat betreft sporten, ik ben na de bevalling toen ik weer een klein beetje de goede kant op ging, begonnen met kidwalk. Weet niet of ze dat ook kennen in Belgie, maar het is sporten onder begeleiding van een therapeute (in ons geval mensendieck) speciaal voor vrouwen die pas bevallen zijn. Daarmee heb ik mijn conditie weer terug gekregen. Mijn oude model helaas niet. Dus voor dat laatste stukje heb ik helaas geen tips. Ik heb zelf ook de indruk dat bepaalde vrouwen gewoon de genen niet hebben om na de bevalling weer superslank en superstrak te zijn.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:33

Ik ben ook te vroeg bevallen (6 weken, hier mijn hele verhaal [LZP] Mijn verhaal, 6 weken te vroeg bevallen.)
Wel via de natuurlijke weg. Dus ik weet hoe zwaar het is je kleine lang in het ziekenhuis te hebben liggen. Ik heb het er af en toe nu na 14 weken nog wel eens moeilijk mee, al gaat het wel steeds beter. Wat ik altijd heb begrepen is dat je 9 maanden ontzwangerd en dat je dus je lichaam de tijd moet geven om weer terug in zijn oude vorm te komen. Ik zelf ben net weer in de sportschool begonnen en heb vanavond een afspraak met mijn trainer. Mijn buik lijkt ook nog net ik zwanger ben (ben wel korter geleden bevallen) Ik ben de laatste jaren niet heel slank geweest, maar wel altijd een redelijk platte buik gehad. En nu zit mijn buik me gewoon in de weg met alles. Als je wilt kan ik je vanavond wel laten weten wat voor oefeningen ik heb gekregen voor mijn buik. Verder kan ik je helaas niet helpen. Maar wil je wel de tip geven dat om idd met iemand te gaan praten die je kan helpen en waar jij je op je gemak bij voelt. Als tiener ben ik overspannen geweest en heb dit gedaan en heeft me heel veel geholpen en goed gedaan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:39

Als ik jou was, zou ik eerst de ks gaan verwerken. Misschien kan je via gyn of vk een verslag van opname/operatie vragen? Zo te horen heb je met de gyn voornamelijk het sporten besproken? Jammer dat je je zoveel anders voelt na de operatie. Hier ook 2x ks ondergaan. Ik heb inderdaad niet meer zo een strakke buik na 3 kinderen en een 'lelijk' litteken. Maar ik heb wel 3 prachtige kinderen en een man die me neemt zoals ik ben. Herstel ging ook langzaam en was pijnlijk. Ik heb het paardrijden langzaamaan weer opgebouwd daarna en zo weer aardig m'n figuur terug gekregen. Wat zegt jouw man er verder over?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:44

@doriine: bedankt voor het aanbod, eerst over die drempel geraken om het te doen :o
@susanH: jeezes, klinkt heftig. Dat moet niet makkelijk zijn geweest.

Ik viel altijd voor het minste af. Voor de zwangerschap woog ik 49kg en 1m65 en daar moest ik heel wat voor doen. Ik at echt alles. Ik ben 10kilo bijgekomen tijdens zwangerschap en viel int begin zelfs af. Ik had ook gewoon enkel een buik, maar dan wel een megabuik.. ik dacht dus dat ik na de zwangerschap direct terug ging passen in mijn oude broeken :( niet dus...
ik ben best streng voor mezelf en kvond ook dat ik gefaald had doordat mijn water te vroeg brak en mijn zoontje in de problemen kwam. Dus ben ik nu ook kwaad op mezelf dat ik niet ben wie ik wil zijn en dat ik er misschien wel te weinig moeite voor doe..
@conejo: heel herkenbaar, ik heb elke dag liggen huilen in het ziekenhuis dat hij niet bij mij lag maar op de speciale afdeling met allerlei buisjes aan zijn lijf. Na 9 dagen mocht ik naar huis maar hij niet, tja als mama breek je dan he.Ik heb het er nog heel moeilijk mee en doordat er nog andere dingen spelen komt dat allemaal samen.
bedankt voor oefeningen te laten weten. Ik begrijp niet waarom gyne me geen kine heeft voorgeschreven, ik dacht dat dit standaard was.. ik weet niet of dit nog zin heeft na 7 maanden..

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:52

Mijn gyne vond dat ik heel goed was herstelt en er goed uitzag. Hij zei dat ik goede buikspieren had en dat het met paardrijden wel in orde ging komen. Ja, de rest van mijn lichaam wel maar mijn buik dus niet. Ik moet zeggen dat ik de dag na mijn keizersnede al vroeg aan mijn gyne of het normaal was dat ik nog zo'n dikke buik had. Hij moest er eens mee lachen en zei dat ik geduld moest hebben. Ik heb dan ook al gevraagd wanneer ik terug mocht beginnen rijden. Misschien had ik geen realistisch beeld van hoe na de geboorte...
mijn litteken is een rode streep, daar stoor ik me niet zo aan. Ik heb gelukkig veel steun van mijn man, hij vind me mooi hoe ik ben zegt hij dan. Maar daar heb ik niet echt een boodschap aan. Hij zegt dat ik veel te streng voor mezelf ben en dat mijn buik niet zo erg is dan ik vind.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:16

Hier een ks na opname in het ziekenhuis ivm HELLP syndroom.
Na de ks heb ik nog jaren nodig gehad om überhaubt weer een beetje mezelf te worden. Ik had o.a. me/cvs en een post natale depressie, ik kon echt helemaal niks meer.

Nu, 6 jaar later lijk ik weer een beetje op mezelf van voor de bevalling.

Geef jezelf de tijd en rust om te verwerken wat je meegemaakt hebt, dat is niet niks. Je lichaam komt vast wel weer beter in vorm als je zelf lekkerder in je vel komt te zitten. Dat was bij mij tenminste wel zo.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:25

geen keizersnede gehad maar ook nog steeds lijkt het of er'n kind in zit volharden met bewegen en snoepen beperken lijkt mij het enige.
en de tip van starbreeze is echt waar geef het de tijd!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:27

Hier met 32 weken een spoed keizersnede van een tweeling. Mannetjes hebben een maand in t ziekenhuis gelegen. Vond het van de ene kant wel fijn, kreeg natuurlijk wel voldoende nachtrust die maand en was dan ook redelijk snel weer op de been. Na 5 weken zat ik weer te paard.
Was slechts 9 kilo aangekomen (had wel een 40 weken buik voor een eenling zwangerschap). Was voor de zwangerschap wel zeker 10 kilo aangekomen door al die hormoonrommel.
Blubberbuik tsja die raak ik denk ik niet meer kwijt... (nu ben ik wel te lui om echt te sporten en diëten heb ik geen zin in). Maar ach..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:58

Hebben ze al wel eens goed aan je buikspieren gevoeld? Zijn deze wel goed gesloten? Als ik het goed heb worden bij een KS, zoals vaak gedacht, niet de buikspieren doorgesneden maar opzij geschoven.
Door een zwangerschap op zich schuiven ze ook al opzij. Als ze niet goed meer sluiten/gesloten zijn kan het zijn dat je een diastase hebt. Dit kunnen ze zo voelen bij je.
Een vriendin van mij heeft dit ook en heeft ook echt een buikje.

Toevallig trouwens is mijn dochter ook met 31 weke geboren nadat plots mijn vliezen waren gebroken. Heftige tijd he!? Hier kwam die klap ook pas later toen juist alles weer wat rustiger werd :(:)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:04

Ben je toevallig een perfectionist? Zo lees je wel een beetje.
Mocht dit zo zijn, dan denk ik dat het goed is om daar mee aan de slag te gaan. Klinkt misschien raar omdat je advies vraagt over je buik maar je lichaam verandert gewoon na een zwangerschap en daar moet je mee om leren gaan.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:12

Hier 3 keizersnedes gehad en ja, mijn buik is helemaal niet meer wat het geweest is :( Ook red ik het niet na de 3e om terug te komen op mijn oude gewicht (na de 2e wel weer, ondanks dat er elke keer maar 1,5 a 2 jaar tussen de kinderen zit). Maar die buik.... tja... zoals de kinderen zeggen "dat komt doordat je kindjes hebt gehad" :D Ik houd hoop dat het met de jaren beter wordt :P

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:22

Ook ik heb een keizersnede gehad. En ze snijden idd je buikspieren door. Dat merk je ook in het begin van het herstel, dat je buik niet meer dat doet wat je wilt.
En ja in het begin had ik ook een dikke buik :D en ik vond dat ook niet leuk.
Maar ik was vrij snel weer op mijn gewicht voordat ik zwanger werd.
We woonden destijds in Duitsland in een best heuvelachtig gebied, en we hadden een hond :)) en een man die moest werken..dus dat was....hup baby in de kinderwagen en hup wandelen. En dan een behoorlijk stuk, echt de bossen in, en behoorlijk tempo lopen.
En mijn buik is weer voor 90% de oude geworden.
Nu ben ik al op leeftijd en rondom dikker geworden. O:)

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:24

Ook ks gehad. Buikvorm is bij mij veranderd. Na een zwangerschap zal buik sowieso niet meer zo plat zijn, maar met een ks denk nog een beetje erger ;-). Als ik vanaf de zijkant in de spiegel kijk, lijkt er een soort " afdakje" te zijn ( tussen litteken en navel). Helaas niet zo fanatieke sporter O:) maar daar valt bij mij wel winst mee te behalen.
Maarre met 49 kg kan je vast wel wat hebben hoor!! Kijk naar wat je hebt: waarschijnlijk de mooiste en liefste baby die er is :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:28

Na een zwangerschap verandert je model gewoon, althans bij mij is dat zo. Ik weeg nog evenveel als voor de zwangerschap, toch pastte ik bijna geen enkele broek meer. Zat gewoon niet fijn. Is dus heel herkenbaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:37

Ik heb 2 kinderen. De jongste is 6 mnd. Ben nu weer op nijn oude gewicht nu maar mijn oude broeken passen niet meer hoor. Model veranderd blijkbaar toch. Ben maatje 36 maar mijn zachte uitgerekt elastiekbuikje blijft

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:52

Hier 3 keizersnedes en 1 normale bevalling. Helaas veranderd de vorm van je lijf na een zwangerschap, niks aan te doen. Accepteren, maar neem daar je tijd voor. Alles zit nog vers in het het geheugen en je hebt een enorm indrukwekkende periode meegemaakt.Dat is niet niks!

Ook hoor je vaak dat na een ks je een beetje een hangbuikje overhoud ivm het litteken. Hier was dat zo erg, dat ik een buikwandcorrectie heb ondergaan nadat ik eerst flink ben afgevallen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 08:50

Bedankt voor alle reacties.

@ starbreeze: ik voel wel aan mezelf dat ik het nog niet helemaal heb verwerkt, als ik aan die tijd terug denk begin ik spontaan te huilen en zit ik echt in de put. het liefste zou ik heel de dag in bed liggen, dus ik voel wel dat ik er iets aan moet doen.

@lotteElb: ik heb gelukkig ook wat tijd gehad om te rusten toen mijn zoon in het ziekenhuis lag, maar toch vond ik het een pittige periode. 's morgens en 's avonds naar het ziekenhuis, 's middags deed ik dan huishouden en de paarden die aan huis staan. mijn man moest ook terug beginnen werken dus heel relax vond ik het niet.

@ Delphi: nee , dat hebben ze nog niet gedaan. ik ben in januari op controle geweest bij gyne en daarna niet meer, was niet nodig zei hij. ik denk er dus over na om een afspraak te maken maar ik weet niet of hij me kan helpen

@estja: valt het zo op? :o ja en ik ben heel streng voor mezelf dus dat maakt het niet makkelijker.

@ ThreeFingers: het is niet dat ik stilzit, wij hebben de paarden aan huis staan, dus werk genoeg. en ik werk 4/5, huishouden...

maar gisteren heeft mijn man oefeningen gegeven om te doen en ik moet zeggen dat het de eerste keer was dat ik mijn buikspieren terug voelde. ik heb afgezien, zelfs de stomste oefeningen kon ik niet meer, dus lijkt me duidelijk dat ik hier mee aan de slag moet.
alleen die stap zetten is blijkbaar heel moeilijk voor me.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:01

Ik vraag me af hoeveel je woog voordat je zwanger werd en wat je nu weegt?

Om de 'keizersnede' en de andere lagen waar doorheen gesneden is kan zich behoorlijk wat littekenweefsel vormen dit kan je buik een andere vorm geven. Maar het kunnen ook nog overtollige kilo's zijn van het aankomen die in je buik zitten, vandaar mij vraag.

Zelf 1x keizersnede gehad en later nog een keer gezwel verwijderd via hetzelfde litteken. Mijn buik is ook niet meer hetzelfde als toen voor dat ik mijn kinderen kreeg maar ja dat is ook al 21 jr. geleden :D