UVallergie: welke maatregelen nemen jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

UVallergie: welke maatregelen nemen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 15:43

Ik ben er achter gekomen dat ik zeer waarschijnlijk een UVallergie heb. Ik kan iig UVstraling boven kracht 2 al niet meer onbeschermd aan zonder te verbranden en ziek te worden. Zon doet ook gewoon pijn aan mijn huid (om nog maar te zwijgen over de bultjes en jeuk...)
Ik ben dit nu pas echt aan het accepteren (heb het mn hele leven al maar laatste jaren is het erger geworden) en ben nu op zoek naar alle mogelijke maatregelen die je kan nemen om het dragelijker te maken. Ik heb gelukkig al een goede zonnebrand gevonden, p20 in factor 50. Zodra ik binnen kom smeer ik zonneblaasjesgel van de kruidvat en dit helpt ook best lekker.

Ik kwam net iemand tegen die begon over uvwerende kleding. Nou heb ik eigenlijk nog nooit van zulke producten gehoord, wist niet eens dat het bestond. Even googlen brengt je toch vooral op zwem- en sportkleding en niet op gewone, dagelijkse kleding. Zijn er hier mensen met ervaring met zulke kleding? En weten jullie adresjes waar je een beetje betaalbaar iets kan vinden, in plussize?

Alle algemene tips en ervaringen om uv te weren zijn meer dan welkom!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:49

Heb je al gezocht op zonneallergie kleding of zonwerende kleding?

Ik heb zelf ook zonneallergie, gelukkig niet heel erg, ik ga gewoon niet zoveel in de zon.
Mijn ervaring is dat pilletjes en zalfjes niet werken.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:51

Gewoon zo veel mogelijk uit de direkte zon blijven, wanneer je wel naar buiten moet is zeker met deze warmte een gewoon wit katoenen overhemd met lange mouwen heel geschikt voor je gezicht gewoon factor 50 gebruiken en evt een zonnehoed gaan dragen.

heb het zelf al m'n hele leven dus zit nu grotendeels overdag gewoon binnen ga alleen s'ochtends en na een uur of 5 s'middags weer naar buiten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 15:54

Sem_ schreef:
Heb je al gezocht op zonneallergie kleding of zonwerende kleding?

Ik heb zelf ook zonneallergie, gelukkig niet heel erg, ik ga gewoon niet zoveel in de zon.
Mijn ervaring is dat pilletjes en zalfjes niet werken.

Nog niet, ga ik zeker doen!
Pilletjes en zalfjes zoek ik ook niet echt naar eigenlijk. Slik al genoeg pillen voor andere ellende. Ik wil eigenlijk juist alle chemische stofjes zoveel mogelijk beperken, daarom ook het idee voor kleding want elke dag die chemische laag op mn huid voelt ook alles behalve lekker en gezond.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:58

Ik heb zelf ook zonneallergie gehad, maar ben er gelukkig behoorlijk overheen gegroeid.
Af en toe onder de zonnebank voor ik in de echte zon ga helpt goed. Ik merkte ook dat hoe meer ik smeerde hoe erger het werd. Alsof mijn huid extra reageerde door alle troep die er op gesmeerd werd. Met Biodermal heb ik daar gelukkig geen last van.
Is anders lichttherapie geen optie?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:04

Ik heb een shirt met lange mouwen, een vest met korte mouwen en een petje. Merk van die laatste 2 is volgens mij stingray. Eerste is van o-neill.

Ze zijn ideaal. Je kan er inderdaad mee zwemmen. Maar voor gewoon zijn ze ook niet zo lelijk en ze zitten lekker. Ik heb geen zonne-allergie. Kan je niet vertellen of het daar voor helpt. Weet wel dat ik niet meer verbrand sinds ik ze heb.

Heb ze ooit gekregen als kadootje. Maar kan wel vragen waar ze ze vandaan hadden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 16:06

Een zonnebank heb ik twee keer geprobeerd en daar wordt ik dus ook heel beroerd van. Maar misschien is er nog een lichtere manier om er aan te wennen? Alleen zo'n lamp voor je gezicht ofzo, zoiets heb ik wel eens over nagedacht maar nooit serieus naar gekeken eigenlijk.

wondertje

Re: UVallergie: welke maatregelen nemen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:08

Ik ben ooit is begonnen met gewoon 2 minuten onder de lichtste bank en dat heel voorzichtig uitbouwen. En vooral niks op je huid smeren voordat je onder de zonnebank gaat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 16:09

Veulen84 schreef:
Ik heb een shirt met lange mouwen, een vest met korte mouwen en een petje. Merk van die laatste 2 is volgens mij stingray. Eerste is van o-neill.

Ze zijn ideaal. Je kan er inderdaad mee zwemmen. Maar voor gewoon zijn ze ook niet zo lelijk en ze zitten lekker. Ik heb geen zonne-allergie. Kan je niet vertellen of het daar voor helpt. Weet wel dat ik niet meer verbrand sinds ik ze heb.

Heb ze ooit gekregen als kadootje. Maar kan wel vragen waar ze ze vandaan hadden.

Stingray en oneill was ik tegengekomen idd. Ik vraag me af of je merkt dat het beschermende kleding is, bijv dat de stof dikker is ofzo?

MarrieLeen

Re: UVallergie: welke maatregelen nemen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:12

Ik zou inderdaad eens kijken naar lichttherapie. :j Dit kan ook vergoed worden door je zorgverzekering.
Dan krijg je door middel van die lichttherapie een hele langzame gewenning en heb je iets meer bescherming buiten.

Mijn vriendin heeft ook lichte zonne-allergie en bij haar helpt het inderdaad al om even op te bouwen onder de zonnebank. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:12

Mijn moeder heeft erge zonneallergie.
Zij draagt geen UVwerende kleding.
Wat ze wel doet is goed insmeren en zo rond januari begint zij met onder de zonnelamp te staan.
Waarom geen idee :+
Maar dit is op aanraden van de dokter.
Zij hoeft nu minder te smeren en heeft minder last van de allergie.

Ik weet niet of zonneallergie en UVallergie echt hetzelfde is, maar volgens mij wel :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:17

zoals ik het lees heb jij het veel heftiger dan ik ooit gehad heb (gelukkig overheen gegroeid!), maar juist zonnebrand met een hoge factor had bij mij geen zin. Ik kan niet meer op het merk komen, maar ik had zonnebrand bij de apotheek vandaan. Dit had een 'normale' factuur, maar juist een bescherming tegen de allergie! Het heeft voor mij heel goed geholpen!
Misschien dat je eens kunt informeren bij de apotheek?!

Bij zonnebrandcrèmes heeft de term sun protection factor (SPF) alleen betrekking op UV-B- en niet op UV-A-bescherming
Een combinatie van avobenzon, kamfer en novantisol (Contralum Ultra ®) is geregistreerd voor huidaandoeningen met zonlichtovergevoeligheid en beschermt ook tegen UV-A-straling

Dit zou ook helpen bij zonne allergie?!
calcium/magnesium/zink tabletten. Je neemt 50% meer dan op het potje staat. Dus als je max. 2 tabletten mag, neem je ‘s ochtends 2 tabletten en ‘s avonds 1 tablet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:27

Zwerte schreef:
Stingray en oneill was ik tegengekomen idd. Ik vraag me af of je merkt dat het beschermende kleding is, bijv dat de stof dikker is ofzo?

Stof is niet dikker. Het voelt wel een beetje anders. Zachter en gladder. Het is enorm lichtgewicht, daarom vind ik het echt wel lekker zitten. Het is waterproof, het shirt met lange mouwen draag ik in het voorjaar en najaar vaak over me kleding heen. Kwa warmte merk je het nauwelijks, maar bij een regenbui blijf ik droger.

Het kreukelt niet. Vestje gooi ik vaak zat gewoon zo in de auto. Kan het daarna gewoon weer aan. Geen probleem. Slijtage heb ik nog niet gezien na ruim een jaar en bij de paarden wil het meestal wel slijten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 16:30

Wauw zo snel zoveel reacties had ik niet verwacht :-) brengt even wat positiviteit in mijn zomerdepressie :-)

Lichttherapie ga ik in duiken, goede optie om volgende winter mee te starten! Ik zal wel echt heel laag moeten beginnen want de laagste stand van een zonnebank vind ik al vervelend/branderig voelen.

@kentaro: dat middel ga ik ook even naar kijken, maar ik gebruik juist deze zonnebrand omdat ik voel dat het werkt, terwijl andere merken factor 50 inderdaad niet voldoen. In hoeverre deze UV-A ook tegen houd is natuurlijk de vraag, maar het beschermt er wel tegen.

Ca/mg/zn tabletten stonden al op het boodschappenlijstje toevallig. In een ander topic kreeg ik die tip tegen beroerd worden van de warmte. Zou mooi zijn als het tegelijk ook hiertegen helpt! Maakt het merk en de vorm eigenlijk nog uit? Ik weet bijv dat magnesium niet in elke vorm even goed wordt opgenomen, ik heb hier magnesiumcitraat staan, wat het beste schijnt te werken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:41

De tip van de tabletten had iemand jaren terug gekregen van een griekse apotheker :) Weet inderdaad dat je allerlei verschillende soorten hebt. Lastig om precies de juiste te kiezen!
Zelf gebruik ik magnesium bruistabletten. Deze komen uit Duitsland want zijn helaas hier niet te verkrijgen :P
Calcium gebruik ik nu niet meer, maar kwam ook daar vandaan.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:03