Help, mijn moeder heeft een depressie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Help, mijn moeder heeft een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:41

De titel is wat cliché maar wel alleszeggend in deze situatie.

Even wat details voorgaande aan mijn lap tekst:
- Mijn ouders zijn 20 jaar geleden gescheiden, mijn vader had een nieuwe vriendin.
- Moeder kreeg 7 jaar geleden nieuwe vriend
- Mijn volle zus en broer zijn uitwonend, ik nog thuis ivm studie
- Mijn halfzusje (9) is meervoudig gehandicapt, syndroom v down
- Stiefvader kreeg drie jaar geleden herseninfarct. Is nu alcoholist en rookt de hele dag door. In geheim voor het herseninfarct ook al.

Mijn moeder leeft al een aantal jaren in een depressie. Stil voor de buitenwereld, heftig binnenshuis. Ze leeft ondertussen ruim 3 jaar met een man die geestelijk een klein kind is geworden na het krijgen van een herseninfarct. Hij kan niet veel meer dan fietsen op zijn driewieler, in geheim Jenever drinken, mijn moeder geestelijk in de weg zitten en vooral veel roken.

Drie weken geleden gaf hij aan naar het zomerhuisje te willen, die van ons is en toch leeg staat ivm verkoop. Prima vond mijn moeder. Al vraag ik me af of ze het achteraf een goede keuze vond. Het enige wat hij sindsdien nog deed was de hele dag slapen, drinken, suikergoed eten en roken. Te bizar voor woorden . Soms dacht ik hem even een zak krentenbollen oid te brengen, maar sloeg ik om wanneer ik de oprit van het bungalowpark zag. Ik durfde niet meer, wie weet wat ik zou aantreffen.

Zaterdag gaan we op vakantie en mijn moeder haar depressie is van kwaad tot erger geworden. 's avonds kan ze in een mum van een seconde omslaan. Dan gaat ze huilen en wordt ze kwader dan kwaad wanneer je haar iets wilt vertellen. Ze kan dan niets anders meer dan slapen, net als overdag overigens, haar lichaam verlangt naar rust die ze niet krijgt door haar geestelijke gesteldheid. Ze is alleen maar bij mijn stiefvader in gedachten of bij mijn oma die haar meerdere keren per week belt omdat ze de toestand van mijn net overleden opa moet regelen.

Ondertussen leidt mijn zusje eronder, ze begrijpt niet veel maar dat haar papa en mama ruzie maken begrijpt ze dondersgoed. Ze slaat nooit, maar tegenwoordig verkoopt ze alleen maar meppen aan mijn stiefvader wanneer hij een momentje thuis is. Mijn moeder geeft haar gedachteloze aandacht, in haar hoofd is ze te druk met andere zaken.

Hebben meer bokkers ervaring met een moeder die een depressie heeft? Ze ziet zelf niet in dat ze geholpen kan worden en zie haar ook nog niet zitten bij een psycholoog. Ze moet afstand nemen van haar man, hij kiest er immers zelf voor zo te leven, maar zoiets zou ze nooit kunnen.

Tips zijn meer dan welkom!

Vera12_10

Re: Help, mijn moeder heeft een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:49

Wat een moeilijke situatie zit je in zeg, alles behalve leuk.
Wat ik je als advies geef is om eens met de huisarts te praten en je moeder daar mee naar toe te krijgen, die kan je doorsturen naar een psycholoog en eventueel medicatie voorschrijven.
Wat je voor je stiefvader kan doen weet ik niet, minderen met drinken en roken is het belangrijkste, maar dat lijkt me moeilijk voor elkaar te krijgen.
Sterkte met de situatie meid!

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:12

Wat een ontzettend vervelende situatie zeg.. Het klinkt mij eerlijk gezegd meer in de oren als een burn-out. Zeker aangezien ze behoorlijk wat op haar bordje heeft zo te lezen.
(burn-out en depressie lijken erg veel op elkaar en kunnen elkaar ook overlappen)
Hoe dan ook, lijkt het me inderdaad sowieso slim om eens langs de huisarts te gaan. En eens met je moeder in goed gesprek te gaan. Haar vertellen dat je ziet dat ze niet lekker in haar vel zit en dat het lijkt alsof het haar allemaal teveel wordt. Misschien vragen of je iets kan doen om haar wat te ontlasten? En is er geen (thuis)zorg mogelijk voor stiefvader? Dat helpt allicht iets. (al klinkt het alsof het voor beiden beter zou zijn als stiefvader naar zorginstelling zou gaan)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:21

Wat Omaro zegt, en misschien kun je af en toe wat leuks met het met het meisje gaan doen? Om je moeder even te ontlasten, en dan heeft zij even wat aandacht. Zo sla je twee vliegen in een klap.

Heeft je moeder misschien vriendinnen waar ze wel eens wat leuks mee kan gaan doen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:25

Lijkt mij een klus voor maatschappelijk werk... Wat een heftige situatie, voor iedereen maar vooral voor je zusje, denk ik. Het arme kind zal veel meekrijgen, maar het niet kunnen verklaren zoals jullie dat wel kunnen.

Ik zeg; hulp inschakelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:29

Oei wat een heftige situatie.
Dat klinkt naar professionele hulp. Een dagje uit gaat het niet oplossen. Ik zou eerder denken aan regelmatige dagopvang voor je stiefvader en eventueel ook voor je half zusje. Daarnaast uiteraard hulp voor je moeder.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:37

Sizzle ook bij proffesionele hulp word er gekeken naar draaglast en draagkracht.
Ik zei al dat ik het met de post boven mij eens was, dat er eerst hulp moet komen.
Maar daarnaast kan TS misschien ook nog zelf wat betekenen. Ikzelf zou eigenlijk ook graag zelf willen helpen, jij niet?
Het is dan misschien een klein gebaar, maar op die manier heeft de kleine meid een leuke dag en kan de moeder zich even op zichzelf concentreren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:42

Ehhhh, waarom voel jij je zo aangesproken :?
Ik richtte mijn post absoluut niet op jou.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:45

Oh sorry dat dacht ik. Ik had niet het idee dat ik erg vreemd of aangebrand reageerde?
Ik bedoel gewoon dat een dagje uit het niet op gaat lossen misschien, maar dat gewoon leuke sociale contacten ook bijdragen aan een goed gevoel. Dus dat proffesionele hulp en een keer wat met vriendinnen (als die er zijn) afspreken goed samen kunnen gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:10

Ik denk zeker dat het helpt als TS probeert haar moeder te gelpen. Echter heb ik zelf een burn out gehad en kon toen absoluut geen mensen om me heen verdragen, zeker geen goedbedoelende vrienden.
Ik herken dat ook bij oud collegas met burnout, die verbreken enkele maanden juist alle contacten uit zelfbescherming omdat je geen puf hebt om 'gezellig' te doen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:22

Ik bedoelde het ook niet als verplichting hoor, ik kan me goed voorstellen dat als je er geen zin in hebt dat waarschijnlijk een goede rede heeft, en dat je het dan niet moet doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:29

Aandringen op psychologische hulp. Ookal wil ze niet. Voor het van kwaad tot erger gaat..

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:41

Maar er moet ook hulp voor de thuissituatie komen, anders kan ze nog zo lang bij een psycholoog lopen, als er niks aan de thuissituatie veranderd wordt het denk ik een vicieuze cirkel..

Maatschappelijk werk zoals eerder werd genoemd vind ik ook een goede en dat in combinatie met huisarts en psycholoog. Zeker omdat er ook kinderen bij betrokken zijn, en dit alles behalve een gezonde situatie is. Zij kunnen misschien ook helpen met zorg/opvang voor stiefvader te regelen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:58

Meestal kijkt een psycholoog ook naar de thuissituatie maar inderdaad wel belangrijk!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:59

Ga naar je huisarts!

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:53

Probleem is dat ze niet naar de huisarts wil, ze ziet niet in dat een psycholoog en huisarts haar hulp kunnen bieden.

Vrienden heeft ze wel, maar niet veel. Wanneer ze daar mee in gesprek is praat ze ook vooral over alle zorgen die ze heeft, behalve over haarzelf. Ze kan die gedachten dus niet aan de kant zetten. Daarom gaat het zorgen voor mijn zusje haar ook moeilijk af, zij kan niet met haar aandacht bij mijn zusje zitten.

Burn out kan overigens goed kloppen, ik zie de verschillen nog niet heel erg omdat ik er niet in thuis ben.

Overigens helpt iedere reactie mij wel, fijn dat iedereen zo mee denkt, heel erg lief!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:58

ik kan mij wel voorstellen dat ze een depressie heeft.Weet ze zelf wat de oorzaak is?Haar vriend vermoedelijk,en alle ellende die ze meemaakt...Ik denk dat ze zelf stappen moet zetten,anders gaat ze zich nooit beter voelen denk ik.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:26

Als je de zelfde huisarts hebt als je moeder is het ook zinvol zelf daarheen te gaan. De huisarts kan jou helpen, en wellicht ook een plan bedenken om hulp bij je moeder te krijgen.