Ik word er zo moe van...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Ik word er zo moe van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 00:35

... letterlijk en figuurlijk.

Halverwege april dit jaar heb ik een scooterongeluk gehad waarbij ik een toch redelijk zware hersenschudding opliep. In eerste instantie werd dat door iedereen, inclusief mij, erg onderschat en stond ik na ongeveer anderhalve week alweer de paddock te mesten voor mijn "baas".

Eigenlijk ben ik hier al de fout in gegaan en heb ik mijn lichaam in de steek gelaten door er te vroeg weer volledig tegenaan te gaan. Ik ging meteen weer hele dagen naar school, sliep uit school 2 uurtjes en ging 's avonds weer bij de paarden aan het werk die ik ook voor school al voerde wat betekende dat ik een stuk eerder op moest staan.

Uiteindelijk zag ik in dat dit niet meer ging en heb ik besloten, mede door wat andere omstandigheden, om hiermee te stoppen en heb ik nu sinds ongeveer een maand mijn eigen pony. Dit gaat allemaal erg goed, was goed te combineren met school en ik heb nog steeds veel tijd over.

Maar er is natuurlijk wel een probleem, anders zou ik dit topic niet geopend hebben. Na mijn hersenschudding gaat het met ups en downs, het ene moment kan ik de hele wereld aan waarna ik op een ander moment instort van vermoeidheid. Ik probeer wel degelijk rustig aan te doen maar ik heb gewoon een heel zwak punt: ik ben te lief voor anderen.

Mijn (over)vermoeidheid komt namelijk niet doordat ik elk weekend aan het stappen ben, of elke avond laat naar bed ga, maar voornamelijk omdat ik teveel doe voor anderen en moeilijk 'Nee' kan zeggen als het een keer niet uitkomt.

Ik zit alleen telkens met de gebakken peren en veel mensen lijken het, ook na uitleg, niet te begrijpen. Hoe vaak mijn vriend wel niet zegt: "Ga dan vroeg slapen", "Dan slaap je morgen toch uit?" niet wetende dat mijn vermoeidheid niet met één nachtje goed slapen weer opgelost is. Daarnaast heb ik ook nog de hele dag door hoofdpijn wat mij een ontzettend kort lontje geeft en waardoor werkelijk alles mij opeens kan irriteren of boos maken. Op zo'n moment walg ik van mezelf, maar ik kan er gewoon niets aan doen.

Daarbij komt dat ik juist niet kan slapen door de hoofdpijn en doordat mijn hoofd gewoon "vol" zit, ik lig nog uren te piekeren in bed en te denken aan wat ik allemaal moet gaan doen. Ook bedenk ik elke nacht voor ik ga slapen hoeveel uur ik kan slapen.. Ik heb hiervoor slaappillen geprobeerd, maar dit werkte ook niet optimaal.

Nu zou ik graag, in de hoop dat het mij meer rust gaat geven, willen leren 'Nee' te kunnen zeggen, makkelijker prioriteiten stellen en dus als ik iets gepland heb en iemand wil afspreken, gewoon kunnen zeggen dat het niet uitkomt en ik me daarbij niet schuldig hoef te voelen. Eigenlijk een beetje schijt aan de rest leren te hebben, maar dat is nog vrij lastig en lukt me soms een weekje, maar dan is het alweer voorbij en val ik terug in m'n oude patroon.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige op de wereld ben die het moeilijk vind/vond om 'Nee' te zeggen, dus ik hoop eerlijk gezegd op Bokkers met gouden tips. :) In ieder geval bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:39

Ik herken het wel, het stukje dat mensen maar niet willen begrijpen dat je iets gewoon niet kan volhouden! Daar is zo weinig aan te doen wanneer het gewoon niet doordringt. Maar loop niet jezelf voorbij. Je hebt een hersenschudding, dat betekent dat het deel van je lijf wat ALLES aanstuurt, kapot is. Zonder hersenen leef jij niet. Neem je rust, ik heb geen idee wat er gebeurt wanneer je een hersenschudding niet serieus neemt, maar je lichaam geeft met die hoofdpijn wel aan dat je te veel doet.

Als enige tip kan ik misschien nog zeggen: ga eens oefenen met iemand! Zeg gewoon dat je wil oefenen en laat diegene je een paar keer uitnodigen waarop jij nee moet zeggen. Op dat moment is het misschien niet serieus, maar je hebt al wel een paar positieve ervaringen opgedaan (want die ander reageert natuurlijk positief) en omdat je het al vaker gezegd hebt, kun je makkelijker in een volgende situatie hetzelfde reageren. :)

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:43

Ik kan ook geen nee zeggen :') echt verschrikkelijk. Maar soms zeg ik het wel maar voel ik me zo rot erover.. blergh. En ik wil het dan goed maken haha. Maar qua slapen en dergelijke geen last van.
Maar ben je al eens terug geweest naar de huisarts voor verder onderzoek en alles?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 00:48

@antje_vip:
Het komt ook deels door mezelf omdat ik er positief in sta en altijd een lach op m'n gezicht heb en het gaat ook eigenlijk altijd goed als mensen ernaar vragen. Dus het is misschien aan mezelf te verwijten dat mensen het niet willen inzien, maar ook de mensen waar ik tegen heb gezegd dat ik gewoon 'op' ben willen niet inzien dat dat kan op de een of andere manier.

Ik had verwacht dat mijn hersenschudding wel over zou zijn na zo'n lange tijd, maar mijn hersenen zijn in ieder geval nog niet optimaal hersteld en dit kan, volgens internet en mijn huisarts, gewoon een hele tijd duren. Mijn huisarts heeft toentertijd niets gezegd over de gevolgen van teveel doen, maar ik las op internet dat chronische vermoeidheid kan voorkomen bij het niet rustig laten herstellen van de hersenen en daar zit ik gewoon niet op te wachten met mijn 16 jaar..

Ik heb wel eens geprobeerd te oefenen, maar dan kan ik het wel omdat ik weet dat het niet echt is en diegene gewoon in het complot zit. Even een voorbeeld van vandaag om het misschien wat duidelijker te krijgen: morgen overdag ga ik naar mijn tante, maar ik heb mijn vriend 'al' twee dagen niet gezien dus hij wilde eigenlijk morgenavond komen, komt mij wat minder uit, maar dan sta ik wel vroeg op om naar mijn pony toe te gaan. (Hier gaat het al fout). Nu merkte hij dat het de laatste dagen niet zo lekker ging en vroeg om een uitleg, dus alles eruit gegooid en dan krijg ik een reactie van "dan kom ik morgen wel niet, ik ga slapen, trusten!". In mij komt dan direct het schuldgevoel en wil ik het liefst zeggen dat ik graag wil dat hij langs komt.

Ik heb er nu expres niet op gereageerd, maar de kans is gewoon groot dat ik morgenochtend app dat hij gewoon langs kan komen omdat ik 's ochtends vroeg naar mijn pony ga..

@_Ashii_:
Ik voel me er inderdaad ook heel erg rot over, maar het zorgt er wel voor dat ik nu alweer dagenlang met knallende hoofdpijn loop en zó moe ben, alleen maar doordat ik teveel voor anderen heb gedaan en te vaak heb gedaan wat zij wilden..

Nee, maar dat is ook verder niet nodig. Dit hoort gewoon bij de hersenschudding die ik heb gehad en ik had gewoon rustiger aan moeten doen, maar doordat ik dus zo moeilijk 'Nee' kan zeggen het mezelf al snel egoïstisch vind als ik iets niet voor een ander wil doen overbelast ik m'n hersenen teveel en gaat het weer mis.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:49

Hier helaas ook iemand die slecht nee kan zeggen en pas later inziet dat ik weer iets afgesproken heb wat ik eigenlijk liever niet gewild had. Maar ook dan niet meer de ballen hebben om te zeggen dat het toch niet uitkomt, dat had ik dan maar eerder moeten bedenken.

Ik heb zelf ook een zware periode gehad, deze is ongeveer 5 jaar geleden begonnen. Zo zijn mijn beide ouders erg ziek geweest, ben ik vorig jaar gezakt en heb ik ook nog eens een nare periode gehad met mijn paard die ik uiteindelijk heb moeten laten inslapen.

Door alles ben ik nogal veranderd en ben ik ook erg bescheiden. Met alles ga ik wel als laatst, ik wacht tot iedereen is uitgepraat en probeer ik alles zo veel mogelijk te doen zoals ik denk dat mensen van mij verwachten. Het is niet eens dat ik verlegen ben, maar ik wil graag dat de mensen om me heen mij als een 'leuke meid' zien. Nu weet ik dat veel mensen dat ook vinden, maar volgens mijn ouders ben ik dat ook zonder te leven naar wat andere van mij 'verwachten'.

Daar komt dus ook bij dat ik moeilijk nee kan zeggen, omdat ik bang ben naar wat de mensen dan van mij zullen denken. Vaak heb ik dan dus ook al ja tegen iets gezegd wat ik eigenlijk helemaal niet wil of niet uitkomt, waardoor ik andere dingen laat schieten.

Ik heb helaas geen tips voor je, ik neem mezelf ook regelmatig voor om in ieder geval maar te zeggen dat ik er even over wil denken als mensen mij iets vragen. Dan is het nog geen ja of nee. Helaas valt dit vies tegen..

Eunomia

Re: Ik word er zo moe van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 00:54

@DewiRox:
Wat naar zeg, zoveel vervelende dingen na elkaar meemaken. :(:)

Ik herken me wel heel erg in jou verhaal en het afspreken van dingen waar je later spijt van hebt. Ik heb dan voornamelijk spijt omdat ik te moe ben, of niet aan dingen toekom die ik leuk/belangrijk vind om te doen.

Ik wil ook graag anderen mensen gelukkig zien, dan voel ik mezelf het beste. Ik vind het altijd vervelend als ik mensen teleurstel, op wat voor een manier dan ook en daarom wil ik altijd voor iedereen klaarstaan, mijn werk zo goed mogelijk doen en daarnaast ook als mensen iets van me vragen dat voor hun doen, helaas gaat dat wel ten koste van mezelf.

Ik probeer ook vaak te zeggen dat ik nog even nadenk of heel handig 'we zien wel!', maar als mensen er dan op terugkomen en graag duidelijkheid willen dan wil ik ook weer geen 'nee' zeggen om hen teleur te stellen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:57

_Cowgirl schreef:
@DewiRox:

Ik wil ook graag anderen mensen gelukkig zien, dan voel ik mezelf het beste. Ik vind het altijd vervelend als ik mensen teleurstel, op wat voor een manier dan ook en daarom wil ik altijd voor iedereen klaarstaan, mijn werk zo goed mogelijk doen en daarnaast ook als mensen iets van me vragen dat voor hun doen, helaas gaat dat wel ten koste van mezelf.

Maar stel je hun daadwerkelijk teleur?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:59

Op dat moment wel denk ik..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 01:01

antje_vip schreef:
_Cowgirl schreef:
@DewiRox:

Maar stel je hun daadwerkelijk teleur?

Op dat moment voelt het voor mij wel zo, dat ik ze teleurstel door iets af te zeggen of af te wijzen, maar ik denk dat ze het eerder jammer vinden dan dat ze teleurgesteld zijn als ik er later over nadenk. Alleen geeft mij het op dat moment zo'n rotgevoel dat ik het vaak terugdraai of toch besluit wel te gaan.

Mijn vriend stel ik op zo'n moment wel echt teleur merk ik aan zijn manier van reageren.

De keren dat ik wel doorzet geven me dan een goed gevoel omdat ik op dat moment voor mezelf gekozen heb, maar het liefst zou ik dat altijd willen doen en niet door middel van smoesjes ergens onderuit komen omdat ik me anders nog schuldiger moet gaan voelen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 01:04

Dit is zo herkenbaar, zoals jij dat schrijft, is ook precies mijn gedachten. Ik kan me ook, wanneer ik ergens nee op heb gezegd, nog dagen druk maken inclusief het moment waarop ik nee heb gezegd. Om me vervolgens daarna nog maar een keer te verontschuldigen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 01:05

Ik heb precies hetzelfde, een lotgenoot! Helaas hadden we het beter allebei niet kunnen hebben, maar het is wel fijn te weten dat ik niet de enige op de wereld ben. :P

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 01:12

De wereld zal er in ieder geval niet slechter van worden, alleen wij zelf. Mijn ouders waarschuwen mij regelmatig voor 'de harde toekomst', ze zijn bang dat mensen te veel over mij heen zullen lopen en ik mezelf te veel zal weg cijferen.

Dit merk ik nu al een beetje, sommige mensen vinden het al zo gewoon dat je dingen voor ze doet, dat ik zo nu en dan niet eens meer een bedankje hoor. Terwijl ik zelf ook altijd erg blij ben wanneer iemand mij helpt (ik vind het trouwens ook moeilijk om zelf om hulp te vragen en heb ook altijd het idee dat ik iemand niet genoeg kan bedanken).

Het leven is eigenlijk knap lastig. Nu eerst maar eens slapen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:21

Ik herken jou verhaaltje volledig, een goed voorbeeld daarvan is groepswerk op school. Als we krap komen te zitten ben ik 9 van de 10 keer degene die alles dan toch even snel regelt zodat we het alsnog op tijd af hebben. Hier word ik zelf ook niet beter van en soms heb ik dat cijfer niet eens nodig, maar dan doe ik het omdat ik het vervelend vind voor de rest dat het niet op tijd af is. Bedankjes kun je dan ook niet verwachten nee, want langzaamaan wordt het vanzelfsprekend.

Bij mij verschilt het ook heel erg voor wie ik dingen doe, als ik voor mijn (zwaar-)gehandicapte tante (of overige gehandicapten in haar huis, bij de sportclub oid.) iets moet doen zul je mij op dat moment en na afloop nóóit horen klagen over dat ik moe ben, want dat maakt mij gelukkig als ik deze mensen gelukkig kan maken. Op de een of andere manier heb ik meer moeite met mensen die alles makkelijk zelf kunnen, maar het niet doen en er vanuit gaan dat jij ze even helpt omdat je dat altijd doet. Als ik dan mezelf overbelast dan kan ik daar flink van balen omdat ik dan voor mijn gevoel "door anderen" weer oververmoeid ben.

Lang verhaal geworden, ik sliep vannacht binnen driekwartier en heb in één keer doorgeslapen. :P Mijn vriend heeft verder niets meer laten horen dus ik heb besloten dat ik nu nog even lekker ga Bokken en vanavond naar mijn pony ga. :) Is weer een goed begin voor mij, nu hopen dat ik het ook een keer wat langer vol ga houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:26

Ik houd mezelf altijd voor dat mensen die niet gewoon "oh ik begrijp het, je hebt het ook wel druk, geeft niet, volgende keer beter" kunnen zeggen, maar negatief reageren, mijn tijd en aandacht sowieso niet waard zijn.

En stiekem hoop ik dat de gouden tip tegen vermoeidheid hier voorbij gaat komen. Ik werk, doe een deeltijd opleiding, heb 2 paarden en een vriend met 2 kinderen, en ik solliciteer op beter werk, en eigenlijk is er ook nog een huishouden te doen... Van de dagen waarop ik meer dan 6 uur werk, 3 uur werk heb bij de paarden, en eigenlijk ook nog 3 uur aan mijn school zou moeten zitten word ik soms echt moedeloos... Al het overige schiet er dan bij in...

Als ik toch eens geen slaap nodig zou hebben. :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:29

Dat is waar, maar sommige mensen zeggen wel "Volgende keer beter" maar aan de manier waarop ze dat zeggen merk je dat dat niet gemeend is. Dat maak ik er dan altijd van en dan komt dat schuldgevoel naar boven.

De gouden tip tegen vermoeidheid mag inderdaad komen! Dat zou me toch een uitkomst zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:31

Oke, dan moet je toch eens met je gedachten aan de gang...
Als jij nee zegt, wat is dan het allerergste dat kan gebeuren? En hoe vaak is dat aller ergste daadwerkelijk voorgekomen? Wat is de meest realistische reactie van die ander? Hoe zou jij reageren als iemand nee zegt?
Als jij ja zegt, wat gebeurt er dan?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:39

Als ik 'nee' zeg krijg ik vaak reacties als 'dan niet' 'dan kom ik morgenavond toch niet langs' en dit vat ik dan negatief op waardoor ik me schuldig ga voelen. Ik denk niet echt na over wat er gebeurt verder, dat is het niet. Ik voel me alleen schuldig dat ik iets afwijs of afzeg en dan vervolgens weet/merk dat zij niets te doen hebben doordat ik afgezegd heb.

Als ik 'ja' zeg dat komt die persoon gewoon of ga ik daar gewoon heen (met tegenzin) en ben ik vervolgens doodmoe en heb ik knallende koppijn als ik thuis kom en daardoor minder energie, tijd en aandacht voor mijn pony'tje.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:12

Zijn zij afhankelijk van jou dan? :) Wat vind je belangrijker? Hun pleasen of kies je voor jezelf en je pony? Als ze boos op je worden omdat je te moe bent om af te spreken, wat zijn dat dan voor vrienden? Kunnen zij geen enkel begrip tonen voor jouw hersenschudding?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:49

Mijn hersenschudding is in april geweest dus velen denken dat het over is en ik er weer volledig tegenaan kan.

Zij zijn niet afhankelijk van mij, maar als ik dan berichtjes krijg met 'ik verveel me' komt dat schuldgevoel bij me naar boven.