Napijn wortelkanaalbehandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Napijn wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:22

Gisteren heb ik in 2 kiezen een wortelkanaalbehandeling gehad. Enige tijd terug was er op deze kiezen een brug geplaatst, maar het bleef gevoelig en dus moesten de kiezen dood volgens de tandarts.
Echter heb ik nu behoorlijk last van napijn in mijn kaak en de pijnstillers die ik slik (500 paracetamol samen met 400 ibu) doen eigenlijk niets.
Iemand een idee of deze napijn normaal is en wat kan ik het beste slikken?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:29

Vreemd want in principe zitten er geen zenuwen meer. Zou niet zo'n pijn mogen doen volgens mij.

Liselot

Re: Napijn wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:33

Het is ook niet dat het ondraaglijk zeer doet, maar voel het wel constant en het is flink aanwezig. Soms bonst het ook ietsje

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:35

Ja hoor, napijn is heel goed mogelijk. Het enige wat je kan is even afwachten want je slikt al behoorlijk wat pijnstillers. Je kan even vragen morgen of je een receptje kan krijgen voor ibu 600 maar verder is het echt even afwachten ben ik bang.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:37

Voor nu kun je niet meer slikken dan je doet. Maar napijn kan wel, ik heb vrij vaak een wortelkanaalbehandeling gehad, vorig jaar zelfs 5 in een kies in korte tijd en steeds er veel last van gehad inclusief een erg dikke kaak. Na de laatste dubbele begin dit jaar in diezelfde kies heb ik nu af en toe nog steeds last. Dit kan volgens de kaakchirurg tot ruim een half jaar duren voor het helemaal weg en rustig is.

Ik zou morgen zowiezo even contact opnemen met de behandelaar, mogelijk zit er alsnog een ontsteking en heb je antibioticum nodig. Is er meteen een definitieve vulling ingezet of een noodvulling.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:38

Is inderdaad goed mogelijk. Ik zou morgen wel even met je tandarts overleggen wat je moet doen als de pijn erger wordt (aangezien het weekend in aantocht is). Is de behandeling helemaal klaar of moet je nog terugkomen?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:39

Napijn is normaal...wortels moeten nog even zeg maar dood gaan...afsterven of zoiets zeg maar....kan een paar dagen duren....als je terug moet komen om de kies definitief te vullen , hoeft ie niet meer verdoofd te worden...dan voel je er niets meer van.
Sterkte.....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:40

Maar dat is toch eigenlijk raar, want zoals chanicha zegt; de zenuw is toch dood?

Hopen dan maar dat het met een dag of wat afzakt

Karuna: deze behandelingen zijn niet uitgevoerd omdat er ontstekingen in zaten, maar doordat ze zenuwen overprikkeld waren door het plaatsen van de brug. Dus ga er niet vanuit dat er een ontsteking bij zit. Heb ook geen zwellng in het tandvlees. Wel een paar pijnlijke puntjes van de verdovingsprikken en het klemmetje wat er om heen heeft gezeten voor de rubberlap

Gaby: De behandling is helemaal klaar

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:58

Inderdaad even brufen 600 vragen is net wat beter hiervoor. Je hebt bruis of tabletten. Bruis smaakt citroenachtig misschien handiger dan pilken slikken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:32

Ik zou het even aankijken. Ik heb nu twee keer een wortelkanaalbehandeling gehad en bij beiden wel wat na pijn gehad. De zenuw van de kies kan wel wel dood zijn, maar er is meer gebeurd in dat gebied. Ik zou het echt wel max 36 uur geven, of het moet ineens veel erger worden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:30

Ik heb begin van het jaar meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad. De pijn werd alleen maar sterker

Uiteindelijk heb ik een wortelspitbehandeling gekregen en het verwijderen van een ontsteking uit mijn kaak.

Misschien als extra controle nog een röntgenfoto laten maken

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:36

morgen even tandarts bellen , misschien heb je een ontsteking. En dan maar aan de antibiotica , als je een ontsteking hebt!!

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:46

Je kunt 3 dagen napijn hebben. Het enige wat je kunt doen is afwachten en pijnstillers slikken.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:54

Na pijn van een wkb behandeling is heel normaal. Ze hebbeb zitten wroeten in ke koes en daarbij aan de zenuw en deze loopt ook in de kaak. De pijn duurt een dag of 3/5 en moet daarna weg gaan. Je kunt eventueel een ibru 600 vragen en die nemen met paracetamol.

Sterkte. Ik moet er na me zwangerschap ook weer 1 ondergaan helaas

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:03

Het beste is even paar dagen standaard op vaste tijden pijnstillers te slikken. Bouw je een spiegel op en dan kan de pijn er niet zomaar doorheen komen.
Afhankelijk van je gewicht boven de 60 4x daags 2 paracetamol anders 3x2 en 3x1 ibuprofen 400mg en dan zou goed mogelijk verdelen over de dag.
Wat soms ook helpt ijspack tegen je kaak door de behandeling is het gebied geïrriteerd en dat verzacht vaak ook.

groetjes genja

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:07

Liselot schreef:
Maar dat is toch eigenlijk raar, want zoals chanicha zegt; de zenuw is toch dood?

De behandling is helemaal klaar

Hoeft niet hoor. Ik heb aan een kies meerdere behandelingen gehad voordat hij de zenuw 'omgebracht' had.
Maarja, omdat je zegt dat de behandeling klaar is. Je hebt dus ook al een definitieve vulling?
En idd, meestal krijg je bij zo'n behandeling een receptje brufen600 mee.

Sterkte en beterschap met je kies :(:)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:10

genja schreef:
Het beste is even paar dagen standaard op vaste tijden pijnstillers te slikken. Bouw je een spiegel op en dan kan de pijn er niet zomaar doorheen komen.
Afhankelijk van je gewicht boven de 60 4x daags 2 paracetamol anders 3x2 en 3x1 ibuprofen 400mg en dan zou goed mogelijk verdelen over de dag.
Wat soms ook helpt ijspack tegen je kaak door de behandeling is het gebied geïrriteerd en dat verzacht vaak ook.

groetjes genja

Goede tip, heeft bij mij geholpen destijds en napijn is inderdaad normaal helaas.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:13

Ik heb echt nog nooit een receptje meegekregen hoor.

mijn vriend kwam vorig jaar bij de tandarts met een wat zeurende kies, bleek een verstandskies te zijn. Geen doekjes om gewonden door de TA en die heeft de kies direct getrokken. 's Avonds stond mijn vriend echt op zijn kop van de pijn :n Maar ook hij had geen receptje mee.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 01:28

Ik heb het wellicht niet goed opgeschreven. Had moeten zeggen... meestal krijg ik bij mijn tandarts een recept mee :) ik weet natuurlijk niet wat andere tandartsen doen ;-)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 03:02

Net wakker geworden van de pijn. Het is nu erger dan woensdag overdag, heb nu wel het gevoel dat het begint te ontsteken. De voorste kies voel ik volgens mij weinig van, het komt uit de achterste... Weer pijnstillers genomen en begonnen met AB, heb altijd amoxicilline 500 liggen omdat een kies aan de andere kant ook regelmatig ontsteekt. Morgenochtend tandarts maar bellen :(

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 04:11

Hier in de US krijg je altijd antibiotica en pijnstillers na deze behandeling. Dit om eventuele ontstekingen tegen te gaan. Ik zou om een antibiotica recept vragen. Sterkte!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 05:42

Ik heb na een wortelkanaalbehandeling nog een paar weken last gehad van mijn kies. Uiteindelijk tandarts gebeld en die wilde het nog even aankijken en anders mocht ik weer vrolijk naar de kaakchirurg. Uiteindelijk is de pijn over gegaan, anders hadden de uiteinden van mijn wortels weggehaald moeten worden. (Kies open klappen en terugzetten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 05:46

Ik heb goed een week 'napijn' gehad, zo erg dat ik niet kon slapen van de pijn. Moet zeggen dat ik daarvoor wel echt ontzettend veel last had er van, veel te veel ibuprofen en nog nachten overslaan omdat het zo zeer deed. :=Heb toen inderdaad amoxicilline meegekregen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:24

Ik heb gisteren toevallig ook een wkb gehad en ook de hele dag pijn gehad. Mijn tandarts had al gezegd dat dit goed mogelijk was en nu voel ik het eigenlijk al niet meer. Zou het dus gewoon even aankijken, bij mijn vorige wkb had ik ook een paar dagen pijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:32

luckyfarm schreef:
Hier in de US krijg je altijd antibiotica en pijnstillers na deze behandeling. Dit om eventuele ontstekingen tegen te gaan. Ik zou om een antibiotica recept vragen. Sterkte!

In Nederland krijg je praktisch nooit preventief ab. Gelukkig maar. Werkt resistentie in de hand.