Gekneusde duim?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Gekneusde duim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:24

Een paar jaar geleden heb ik op school met gym een softbal op mijn duim gehad, deze is toen soort van dubbel geklapt. Ik ben toen meteen naar de ehbo geweest op school en zij hebben mijn duim en hand toen in een drukverband gelegd. Ik heb er nog een week of 2 echt last van gehad en daarna niet meer.

Alleen heeft het gewricht waarschijnlijk zo'n harde klap gehad, dat ik er nu nog soms last van heb. Zo heb ik gisteren aardig zwaar werk gedaan en sinds gisteravond voelt mijn duim weer exact als toen die softbal erop kwam. Hij is wat dikker dan de andere duim en ik kan hem niet goed meer bewegen. Kleine bewegingen doen erg veel zeer, erg fijn ook want ik ben rechtshandig :+ Ik ga hier uiteraard niet mee naar de dokter, ik weet wat het is en dat het over een week wel weer wegtrekt. Maar wat is nu het slimste om te doen? Weer mn duim inpakken met verband of gewoon zo laten? Ik gebruik hem echt weinig nu het zo'n zeer doet.. Zelfs aankleden of een flesje drinken open maken gaat niet zonder pijn en moeite.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:37

Inpakken tot je bij de dokter en ziekenhuis bent geweest.
Ik heb hetzelfde gehad, HA zei dat hij uit de kom was geweest en de banden verrekt waren, maar na 5 jaar nog steeds last.
Toen ik een foto liet maken van mijn hand (5 jaar later voor iets anders), bleek er wel degelijk een stuk afgebroken, daar heeft zich extra bot gevormd daardoor nu een bult op mijn vinger. Kan niets meer aan gedaan worden
Had ik toen maar toch om een foto gevraagd ipv gewoon doorlopen.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:43

Ik zou toch even naar de dokter gaan..

Toen het gebeurd is, wisten zij toen zeker dat t niet gebroken was?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:45

Uit de kom is hij sowieso niet geweest bij mij, alleen echt een harde klap gehad toen. Toen het over was nog maar heel zelden een dagje last van gehad, alleen nu dus weer. Verder nooit last van, ook geen bult op mn vinger :n Dus in principe is er niet echt iets ernstigs aan de hand, daarom twijfel ik.. wel of niet inpakken :=

Zeker niet gebroken, anders had ik dat wel gemerkt denk ik.

ilikex

Re: Gekneusde duim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:48

Ik zou toch even gaan..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:54

Ik zie mezelf hiermee niet echt naar de dokter gaan.. Het is echt niet zo dat ik kapot ga van de pijn. Bepaalde bewegingen zijn niet prettig, maar ik kan hem in principe wel gebruiken. Ik kan alleen niet te veel kracht zetten ermee. Als ik nu tegen mn vader zeg dat ik hiervoor naar de dokter ga, dan verklaart ie mij voor gek :+ Ik denk dat ik zo wel ff een verbandje op ga zoeken. Waar het het meeste zeer doet is dat stukje hand/vel tussen duim en wijsvinger (of is dit heel onduidelijk uitgelegd?)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:57

Anders bel je toch even voor advies?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:00

Ik ben laatst ook geweest voor mijn duim, kon hem van de 1 op andere dag niet meer bewegen. Stond ook scheef leek wel, er is een foto gemaakt die was goed. Ik heb een duimbrace gehaald bij de apotheek en na een paar dagen was het opeens weer weg heel vreemd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:11

dokter, het kan ook beschadigd of los kraakbeen zijn in je gewricht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:18

Zoek even op skiduim... daarvoor kun je beter wel weer even langs de dokter gaan.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:48

Met het voordeel van de terugblik ;) kijk ik zoiets tegenwoordig een dag of drie aan. Is het dan niet duidelijk beter, dan maak ik een afspraak bij een handtherapeut. In mijn geval bij http://www.handencentrum.nl Kan zonder verwijzing, valt onder fysiotherapie. Kun je ook tips krijgen hoe er in de toekomst mee om te gaan etc.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 13:59

Bedankt voor de link koeke :) Ik kijk het inderdaad even een paar daagjes aan, heb er nu een verband omheen zitten en dat voelt in ieder geval al een stuk fijner :j Ik denk zelf dat het gewoon even overbelast is..

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:23

Ik had ook eens het gewricht in mijn duim gescheurd.
Was heel stom gebeurd. Hij was ook ongeveer dubbel geklapt naar achter.
Na een paar dagen bleef het pijn doen, ook niet heel erg, maar ik bleef het voelen. Naar de dokter geweest en er was een echo van gemaakt.
Mij was verteld dat ik er heel erg mee moest opletten omdat als het gewricht niet mooi geneest, ik er altijd last van ging blijven hebben en arthrose kon krijgen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:32

bij mij verscheen de bult ook pas na een aantal jaren, pijn was ook best te doen, dacht ook niet dat het gebroken was, maar zo zie je maar.