En dan bedoel ik niet het soort perfectionisme wat bijna iedereen meent te hebben, zo van "ja, ik ben echt perfectionistisch want ik lever graag goed werk af," maar het gevoel dat je zelden tevreden bent met je werk, heel gevoelig bent voor kritiek, altijd verbeterpunten blijft zien. Ik heb net het cijfer voor mijn masterscriptie binnen gekregen. Een 8,5. Dat je denkt, goh, goed cijfer, daar mag je trots op zijn! Maar dat ben ik niet. Mijn eerste gedachte was: nou, dat had ik beter moeten doen. En eigenlijk maakt dat me heel verdrietig, dat ik niet eens blij kan zijn met zo'n goed cijfer. En, erger nog, ik durf het bijna niet aan anderen te vertellen omdat ik denk dat zij óók teleurgesteld gaan zijn. Ik vind het zelfs moeilijk om hier op te schrijven. Ik schaam me er verdorie bijna voor, dat is toch belachelijk?
Ik heb hier trouwens al heel lang last van, sinds de basisschool. Ik weet ook waar het vandaan komt maar ja, daarmee is het nog niet opgelost. En mezelf vertellen dat niemand perfect is en dat het heus goed genoeg is, dat werkt niet. Dat heb ik al wel geprobeerd. Maar op deze manier zit ik mezelf wel echt in de weg, en ik ben bang dat ik hier straks ook keihard tegenaan ga lopen als ik ga werken. Ik wil gewoon blij kunnen zijn met dit soort goede resultaten, in plaats van altijd het uiterste van mezelf te verwachten..
Overigens heb ik een tijdje therapie gehad waarin dit ook aan bod kwam, en dat team kon me hier ook niet verder in helpen. Het is trouwens niet eens echt een 'pestkoppen'-gedachte die ik heb. Er schuilt geen venijn achter, maar absurd hoge verwachtingen. Waar ik, helaas zou ik bijna zeggen, meestal ook nog aan kan voldoen. Ik heb altijd hoge scores gehaald, ben altijd bovengemiddeld goed geweest in zowel school als sport. En dus 'moet' ik dat ook laten zien - ik kán heel goed dus móet ik ook altijd heel goed. Want niet het uiterste uit jezelf halen, dat is verkeerd, dat hoort niet.
En als je dat een paar keer mee hebt gemaakt, kun je daar ook meer op vertrouwen. 'Ok, ik weet dat ik me
Ik weet inderdaad heel goed waar het vandaan komt en waarom het steeds verder gegroeid is. Kan ook precies benoemen waar mijn denkfouten zitten, wat er onrealistisch aan is, ik besef dat andere mensen er niet op dezelfde manier naar kijken en mij ook niet volgens dezelfde maatstaven beoordelen - maar die analyse helpt me niet verder, helaas.